Oli kyllä järkytys tajuta, ettei kaikki vl-uskoiset yhäkään hyväksy ehkäisyä missään muodossa,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(((
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuossakin on jotain mätää kun sanotaan, että lääkärin kehotuksesta voidaan ehkäisy ottaa käyttöön. Vastuu siis sysätään lääkärin harteille, vaikka ihmisen luulisi itse olevan paras asiantuntija siinä, milloin hänen lapsilukunsa on täysi.

[QUOTE="kätilö";29254429]Itse olen huomannut selkeän muutoksen 15 vuoden työuran aikana. Näistä asioista ei paljon puhuta, eikä ole tarviskaan. Ehkäisy ja myös ehkäisemättömyys on jokaisen parin oma asia.[/QUOTE]

Niimpä, jokaisen parin asia sen pitäisi ollakin, mutta tässä yhteisössä yhteisön aiheuttama paine on suuri ja ei uskalleta ehkäistä vaikka terveys sen vaatisikin.

Minä olen kahden lapsen vl-äiti. Tällä hetkellä meidän perheemme on täynnä, emmekä ole varmoja, haluammeko enempää lapsia. Siksi käytämme ehkäisyä.

Jokaiselle vl-uskossa olevalle ystävälleni (ja joskus vähän vähemmänkin tutuille) muistutan, ettei ehkäisykielto ole Raamatun mukainen oppi. Olen koittanut kylvää tätä tietoa niin paljon kuin mahdollista, mutta vanhat tavat istuvat lujassa. Jotkut ovat jopa pahentuneet puheistani eivätkä pidä minua uskovaisena, mutta sehän ei ole minun syntini.

Usein he kysyvät, miksi olen tässä uskossa, vaikka ajattelen "väärin". Siksi olen, koska uskon tämän olevan minulle oikea tie. Kuitenkin tämä vl-usko, mikä nyt on valloillaan, on hyvin kaukana alkuperäisestä Lestadiuksen sanomasta, Raamatusta ja luterilaisuudesta. En koe, että on oikea päätös jättää liike, vaan vaikuttaa sen muutokseen: saada kelkka kääntymään oikeaan suuntaan. Sinne missä kaikilla on yhtäläiset ihmisoikeudet ja Raamatun tulkinta ei ole niin retuperäistä kuin se tänä päivänä on.

olen vl. Mulla on 3 lasta. Onhan tämä kieltämättä hankalaa välillä, tarkoitan sitä ettei tulevaisuutta voi yhtään suunnitella.

Tilanteeni on sellainen että mulla on töissä vakipaikka, tällä hetkellä olen kotona lasten kanssa. Nuorin on nyt vuoden ja töihin menen "pakon" edessä nyt tammikuussa. Siksi sanon pakon edessä kun en enää viiti olla kotonakaan kun oon ollu ensin 2 vuotta kotona, sit kerkesin olla vajaa vuoden töissä ja nyt taas 2 vuotta kotona. Eli viimeset 5 vuotta n. Vuoden verran töissä.

Sitä alkaa miettimään mitä ne työkaverit ajattelee kun mä oon aina vaan kotona. Työnantajallekkaan ei oo minusta juuri muuta ollut kuin kuluja. Nyt menen siis töihin vaikka mieluummin jäisin kotiin vielä niin että nuorimmainen olis edes sen 1 1/2v mutta en voi odotella niin pitkälle jos olenkin jo uudestaan raskaana enkä kerkeäkkään välissä töihin.

Lapsia kyllä haluan edelleen mutta jonkunlaista häpeää koen että enhän mä oikeasti voi montaa kymmentä vuotta elää niin että käyn välillä muutaman kuukauden töissä ja oon sit taas pari vuotta kotona.

VL:t saavat syyttää tilanteesta omaa heikkouttaan. Lahkosta pääsee kyllä irti ja uuden elämän voi aloittaa alusta vaikka toisessa kaupungissa jos niikseen. Mutta ei. Yhteisön paine ja nyyhnyyh. Sama paska sitten vyörytetään omille lapsille. Häpeäisivät.

olen vl. Mulla on 3 lasta. Onhan tämä kieltämättä hankalaa välillä, tarkoitan sitä ettei tulevaisuutta voi yhtään suunnitella.

Tilanteeni on sellainen että mulla on töissä vakipaikka, tällä hetkellä olen kotona lasten kanssa. Nuorin on nyt vuoden ja töihin menen "pakon" edessä nyt tammikuussa. Siksi sanon pakon edessä kun en enää viiti olla kotonakaan kun oon ollu ensin 2 vuotta kotona, sit kerkesin olla vajaa vuoden töissä ja nyt taas 2 vuotta kotona. Eli viimeset 5 vuotta n. Vuoden verran töissä.

Sitä alkaa miettimään mitä ne työkaverit ajattelee kun mä oon aina vaan kotona. Työnantajallekkaan ei oo minusta juuri muuta ollut kuin kuluja. Nyt menen siis töihin vaikka mieluummin jäisin kotiin vielä niin että nuorimmainen olis edes sen 1 1/2v mutta en voi odotella niin pitkälle jos olenkin jo uudestaan raskaana enkä kerkeäkkään välissä töihin.

Lapsia kyllä haluan edelleen mutta jonkunlaista häpeää koen että enhän mä oikeasti voi montaa kymmentä vuotta elää niin että käyn välillä muutaman kuukauden töissä ja oon sit taas pari vuotta kotona.

Sun takia joku muu on aina epävarma tulevaisuudestaan. Pätkätyö on kunnes menetkin töihin hetkeksi, ja hetken päästä oot taas raskaana ja etsitään sijaista. Kukaan ei saa vakipaikkaasi, vaikka oikeasti et ole juuri koskaan töissä. Sääliksi käy työnantajaasikin.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Tuossakin on jotain mätää kun sanotaan, että lääkärin kehotuksesta voidaan ehkäisy ottaa käyttöön. Vastuu siis sysätään lääkärin harteille, vaikka ihmisen luulisi itse olevan paras asiantuntija siinä, milloin hänen lapsilukunsa on täysi.

Niinpä niin. nainen tai pariskunta ei saa päättää itse, eikä kyllä joka paikassa suvaita lääkärinkään ehkäisysuosituksen noudattamista. Asioita jauhetaan rauhanyhdistyksen "vertaistuki" porukassa eli uskonystävät mittaa ihmisen jaksamista. Neuvoksi annetaan: Ei Jumala anna enempää lapsia kuin ihminen jaksaa hoitaa.

Niin ovat päiväs kuin ovat voimas...

Kaverini on 24, kolmen lapsen äiti (vanhin 2v 9kk, nuorin 4kk) ja epäilee olevansa raskaana taas... Ei ole helppoa, etenkin kun lasten isä tekee pitkiä työpäiviä ja vapaa-ajallaan on kavereiden kanssa tai pelaa sählyä. Nyt oli hänelle epäilty synnytyksen jälkeistä masennusta. Tyttö ei edes ole vl-perheestä, vaan muutti uskomustaan miehen vuoksi. Onnea vaan kovasti...

[QUOTE="aurinkoinen";29396118]VL:t saavat syyttää tilanteesta omaa heikkouttaan. Lahkosta pääsee kyllä irti ja uuden elämän voi aloittaa alusta vaikka toisessa kaupungissa jos niikseen. Mutta ei. Yhteisön paine ja nyyhnyyh. Sama paska sitten vyörytetään omille lapsille. Häpeäisivät.[/QUOTE]

Sulla ei takuulla ole kokemusta asiasta, koska noin kirjoitat. Lahkosta pois lähtemisen vaikeutta tai sen yrittämistä ei varmaan voi ymmärtää, jos ei itse ole kokenut vastaavaa. Järjettömän vaikeaa.

Saisi kyseinen uskonlahko tulla jo sieltä kuuskyt luvulta tähän päivään, jossa naisilla on myös jonkinlainen ihmisarvo ja päätösvalta omasta elämästään! Lahkon johtokunta on ymmärtääkseni ollut sama iät ja ajat, kun heistä aika jättää ja paikalle istuu nuorempia ja ehkä viisaampia, miehiä tosin taatusti hekin, ehkä, EHKÄ jokin saattaa pikkuhiljaa muuttua. En usko että suurperheen elatus on miehillekkään kovin helppoa aina. Tai tiedänkin lähipiiristä että ei ole. Yritystä on monilla lähteä lahkosta, mutta heidät painostetaan takaisin :(

Lahko alistaa naisia monintavoin. Nainen ei voi päättää omasta kehostaan. Ei kehittää uraansa. Ei puhua seuroissa. Kaikki päätökset tekee miehet.

Tuo elämä on vl yhteisöissä :( lapsraukat kun niitä on viisi ja enemmän,eivät saa juuri koskaan mitään.Ja vl kun harvoin suuresti koulutettukaan,varsinkin naiset,kun pitää avioliittoon nuorena että saa pippeliä ja sitten alkaa lapsenteko.
Huhhuh taas näitä ennakkoluuloja!

Asun paikkakunnalla, jossa varmaan puolet asukkaista on lestadiolaisia ja heitä on kavereina niin itselläni kuin lapsillanikin. Hyvin läheltä olen saanut seurata heidän elämäänsä ja vaikka osassa perheistä on jopa 13 lasta, heillä on aina siistit ja kauniit vaatteet päällä, hiukset nätisti laitettu. Vanhemmat ja sisarukset antavat huomiota ja saavat esimerkiksi uusia leluja siinä missä meidänkin lapset. Itseasiassa kaikkein iloisimmat, jatkuvasti hymyilevät ja hyvin käyttäytyvimmät lapseni ystävät ovat vanhoillislestadiolaisia.

Kun ei tuijoteta telkkaria, on aikaa juosta ulkona lumileikeissä ja puissa kiipeilemässä. Se on terveellistä.

Täällä muuten usea lestadiolaisnainen on yrittäjänä ja osa todella korkeasti koulutettu. Että ei pidä yleistää heidän olevan kouluttamattomia lapsentekokoneita.

Mitä peyote tarkoitit tuolla että lestoilla on huono raamatun tuntemus? Onhan monella papillakin huono raamatun tuntemus, kun heidän mielestään homoutta on ihan hyväksyttävää toteuttaa, vaikka raamatussa Se sanotaan monessa kohtaa synniksi.

Huvittaa kun täällä monet puhuu jostain naisten sortamisesta. Luuletteko että esim 10 lasta on miehellekkään mikään kevyt juttu. Mies kun yleensä on Se joka hankkii perheelleen Elannon yms. Ja vaikka puhuisitte mitä, niin naista kyllä arvostetaan vl-yhteisössä.

Tuosta ehkäisy asiasta taitaa olla monta mielipidettä vl-yhteisössä. Vaikea uskoa että joku olisi sitä mieltä edelleen että lapsia otetaan vastaan edelleen vaikka terveys ei sitä enää salli. Itse olen ainakin kuullut sanottavan niin monessa yhteydessä että terveydellään ei tarvitse leikkiä. J

[QUOTE="öööööö";29562703]Mitä peyote tarkoitit tuolla että lestoilla on huono raamatun tuntemus? Onhan monella papillakin huono raamatun tuntemus, kun heidän mielestään homoutta on ihan hyväksyttävää toteuttaa, vaikka raamatussa Se sanotaan monessa kohtaa synniksi.
[/QUOTE]

Onko sinusta ookoo että saat iahstua ja rakstua toiseen ihmiseen ? Onko ookoo että voit mennä naimisiin ja perustaa perheen? Oko ookoo että voit iloita läheisyydestä ja seksuaalisuudesta rakkaasi kanssa?

Miten voit kieltää toiselta ihmiseltä sen mitä pidät itsestäänselvästi itsellesi kuuluvana oikeutena?

Homoseksuaalisuus ja heterous ovat yhdenvertaisia ominaisuuksia, jota ihminen ei voi itse päättää.

Raamatun ajan käsitykset ihmisen eskuaalisuudesa eivät tietenkään voi olla muuta kuin sena aikaista ennakkoluuloa ja tietämättömyyttä, eihän silloin tiede vielä ollut selvittänyt asioita niin pitkälle kuin nyt. Puhuttiin "riivaajista2 ja suurin häpeä mikä vihamiehen suvulel voitiin stuotta aoli että oman suvun miehet raiskasivat vihamiehen suvun miehet. Ja tämän kostokäytännön Raamattu kieltää. Mutta se käytäntö o yhä sillä sueudla eli Lähi-Idässä käytössä.

Hankkikaa tietoa ja lukekaa enemmän, niin ei tarvitse luulojen perusteella leimata kanssaihmisiä.

Martti Nissinen: On väärin käyttää Raamattua samasukupuolisten parisuhteiden ja heidän perheidensä tuomitsemisessa | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

On järkyttävää miten nykyaikana on yhä ihmisiä joilla ei ole käsitystä siitä että samat ihmisoikeudet kuuluvat kaikille ihmisille!

Erityisen outoa on että näitä ihmisä on kristittyjen keskuudessa. Kristinusko jos mikä korostaa kaikkien yhdenvertaisuutta Jumalan edessä. Jeesus opettaa Vuorisaarnassaan, että tärkein käsky joka kattaa kaikki kymmenen käskyä, on lähimmäisen rakastamisesta, lähimmäisen hyvinvoinnin asettamisesta muun edelle.

Minun polveni ainakin käyttää ehkäisyä, ja kaveripiirissäni ainakin vallitsee ajatus ettei niitä lapsia vaan tule, jossei siihen olla henkisesti ja fyysisesti valmiita ja halukkaita.Eiköhän nuo fanaatikot joiden mielestä uskon perusta on saattaa maailmaan mahdollisiman monta lasta ala olla jo suurimmaksi osaksi vanhaa polvea, kaikenlaisia kun tähänkin porulkaan mahtuu. Olen sitä mieltä,että jos väkisin vääntää tähän maailmaan 15 lasta niin on turha itkeä väsymystä ja masennusta, lapset toki halutaan vastaanottaa lahjoina, mutta järki peliin tässäkin asiassa, ensisijaisesti tulee kyllä kuunnella omaa kroppaansa ja pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan. Idiootti saa tuostakin asiasta synnin väännettyä, no eipä oo multa pois jos väkisin haluaa elämästään kärsimystä tehdä.

Minusta tuo riippuu täysin siitä millä alalla työskentelet. On ammatteja joissa ei todellakaan voi olla poissa vuosia koska ala menee niin kovaa vauhtia eteenpäin ja työntekijän täytyy kouluttautua koko ajan ollakseen pätevä ja perill asioista. Tällaisia ovat esim. juristi, opettaja, lääkäri, terveydenhoitaja, psykologi, tutkija...

Sitten on aloja joissa opit ja lainsäädäntö ei uudistu yhtä nopeasti.

Ei se ehkäisyasia ole monen oma asia, vaan yhteisö painostaa, veljet, siskot ja ehkä jopa vanhemmat. Jos ei ala jälkikasvua tulla niin sitten ihmetellään.

En koskaan lakkaa järkyttymästä miten v-lestadiolaiset puhuvat toisilleen saati miten he puhuvat toisista ihmisistä. Olen itse ei-uskovainen mutta suku täynnä näitä. Koska olin yli 30v. minun lapsettomuudesta tuli yleinen puheenaihe jota sai ihmetellä ja päivitellä. Tottakai ehkäisin, koska halusin tehdä töitä vielä muutaman vuoden. Asia nostettiin julkisesti esille eräässä tapahtumassa, tietysti hienoin sanakääntein muunneltuna jolloin kaikki ymmärsivät rivien välistä miten onneton olenkaan kun en omaa yhtään lasta, Herra ei niitä ole minulle suonut. Ja miten hienoa on kun 19-23-vuotiailla serkuilla on kasa mukuloita, vaikka osa heistä on mukula vielä itsekin. Oikea Herran siunaus nyt käynyt tässä.

Ikäviä uutisia tuli päivittelijöille kun sain vuosi sitten lapsen ja sekös aiheutti taas hämminkiä. Miten Herra on suonut jumalattomalle lapsen. Sain siis hyvän työn, uran, asuntolainat, ym. nauttia elämästäni ja sitten saimme perheenlisäystä. Olinpa tuntevani ihan silkkaa kateutta lestaäitien keskuudessa, kun minun ei tarvinnut uhrata nuoruuttani lapsenhoitoon.

Toivon että kaikki käyttäisivät omaa tervettä järkeä. Kyllä lestadiolaistenkin pitäisi pystyä ehkäisemään. Mikä ihmisarvo on lapsentekokoneella joka on jatkuvasti suvun paineen alla. Kyllä se on ihminen joka ne säännöt on keksinyt, ja mies erittäin selvästi. Lestadiolaisella naisellakin on oikeus elää nuoruutta, opiskella, olla töissä ja kokea elämää ennen perheenäidiksi ryhtymistä.

On nähty aika usein näitäkin lesuäitejä, jotka pyytää useamman raskauden jälkeen lääkärin lausuntoa, että uusi raskaus vaarantaa äidin terveyden/ hengen....ja kun näin ei olekaan ja lääkäri ei voi tuollaista todistusta kirjoittaa niin suru on suuri...

Mahtaa Jumalaa vituttaa kun se loi meille hienon elämän ja sitten ihmiset sössii sen tekemällä siitä älyttömän vaikeaa keksimällä ihan ihme juttuja. Jumala loi järjen, mutta sitä ei uskovaiset tunnu käyttävän.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelenkyllä;29831249:
Jumala loi järjen, mutta sitä ei uskovaiset tunnu käyttävän.

Uskonnolliset tunteet jotka on ehdollistettu meihin kasvatuksessa, jyräävät koulutetunkin ihmisen järjen. Manipuloivat saarnat ja hengelliset laulut lisäävät tunteilla reagointia.

Lestadiolaisuudessa on korkeasti koulutetutja jäseniä mukana eikä he omien sanojensa mukaan koe siinä mitään ristiriitaa oman järkensä suhteen.

Uskonnolliset tunteet jotka on ehdollistettu meihin kasvatuksessa, jyräävät koulutetunkin ihmisen järjen. Manipuloivat saarnat ja hengelliset laulut lisäävät tunteilla reagointia.

Lestadiolaisuudessa on korkeasti koulutetutja jäseniä mukana eikä he omien sanojensa mukaan koe siinä mitään ristiriitaa oman järkensä suhteen.
Missä heille sopivia kouluja on olemassa?

mulla on semmonen käsitys että jyrkimpien mielestä sekään ei olisi hyväksyttävää

kupletin juonihan on siinä, että VL-perheisiin pitää syntyä kovasti lapsia koska muuten koko lahko kuihtuu pois
Suomessa on uskonvapaus laissa mutta se ei koske lapsia. Uskonvapaus pitää saada koskemaan myös lapsia, silloin saadaan tämä erilaisten uskonlahkojen pyrkimys täyttää maa omilla uskonveljillä loppumaan.

Uskonto on kuin tupakka, fyysinen kuritus tai alkoholi jota ei saa tarjota lapsille ennen täysi-ikää. Se tietysti tarkoittaa että uskonto lopetetaan kouluista. On käsittämätöntä että valtio kustantaa kirkon lapsiin kohdistuvaa aivopesua kaikkien verovaroilla.

Yhteistyössä