Ei se ehkäisyasia ole monen oma asia, vaan yhteisö painostaa, veljet, siskot ja ehkä jopa vanhemmat. Jos ei ala jälkikasvua tulla niin sitten ihmetellään.
En koskaan lakkaa järkyttymästä miten v-lestadiolaiset puhuvat toisilleen saati miten he puhuvat toisista ihmisistä. Olen itse ei-uskovainen mutta suku täynnä näitä. Koska olin yli 30v. minun lapsettomuudesta tuli yleinen puheenaihe jota sai ihmetellä ja päivitellä. Tottakai ehkäisin, koska halusin tehdä töitä vielä muutaman vuoden. Asia nostettiin julkisesti esille eräässä tapahtumassa, tietysti hienoin sanakääntein muunneltuna jolloin kaikki ymmärsivät rivien välistä miten onneton olenkaan kun en omaa yhtään lasta, Herra ei niitä ole minulle suonut. Ja miten hienoa on kun 19-23-vuotiailla serkuilla on kasa mukuloita, vaikka osa heistä on mukula vielä itsekin. Oikea Herran siunaus nyt käynyt tässä.
Ikäviä uutisia tuli päivittelijöille kun sain vuosi sitten lapsen ja sekös aiheutti taas hämminkiä. Miten Herra on suonut jumalattomalle lapsen. Sain siis hyvän työn, uran, asuntolainat, ym. nauttia elämästäni ja sitten saimme perheenlisäystä. Olinpa tuntevani ihan silkkaa kateutta lestaäitien keskuudessa, kun minun ei tarvinnut uhrata nuoruuttani lapsenhoitoon.
Toivon että kaikki käyttäisivät omaa tervettä järkeä. Kyllä lestadiolaistenkin pitäisi pystyä ehkäisemään. Mikä ihmisarvo on lapsentekokoneella joka on jatkuvasti suvun paineen alla. Kyllä se on ihminen joka ne säännöt on keksinyt, ja mies erittäin selvästi. Lestadiolaisella naisellakin on oikeus elää nuoruutta, opiskella, olla töissä ja kokea elämää ennen perheenäidiksi ryhtymistä.