Oli kyllä järkytys tajuta, ettei kaikki vl-uskoiset yhäkään hyväksy ehkäisyä missään muodossa,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(((
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(((

Vieras
ei edes silloin vaikka lääkäri niin määrää. :( Lääkärikään ei kuulema aina voi olla oikeassa ja nykyään helpommin lääkärikin olisi määräämässä ehkäisyä kuin aikoinaan. Eihän tuo voi olla noin, eikä missään nimessä oikein ketään kohtaan. :( Osa vl-uskoisista hyväksyy ehkäisyn missä tilanteessa tahansa, osa taas lääkärin määräyksestä, osan mielestä nämä ihmiset eivät siis ole oikeasti vl-uskossa? Mun ymmärrys ei riitä tähän, vaikka tosi läheltä liippaa oman taustan vuoksi. Ai niin, selibaatti taitaa olla sittenkin hyväksyttyä, molempien tahdosta tietenkin, mutta mitä jos sitä pitäisi kestää vuosikausia....

Jos on niin huonossa kunnossa, että raskaus olisi kuolemaksi, niin ei tarvitse sitten pannakaan. Mitä järkeä siinä olisi? Ei ehkäisykään ole aina 100 % varma.

ei edes silloin vaikka lääkäri niin määrää. :( Lääkärikään ei kuulema aina voi olla oikeassa ja nykyään helpommin lääkärikin olisi määräämässä ehkäisyä kuin aikoinaan. Eihän tuo voi olla noin, eikä missään nimessä oikein ketään kohtaan. :( Osa vl-uskoisista hyväksyy ehkäisyn missä tilanteessa tahansa, osa taas lääkärin määräyksestä, osan mielestä nämä ihmiset eivät siis ole oikeasti vl-uskossa? Mun ymmärrys ei riitä tähän, vaikka tosi läheltä liippaa oman taustan vuoksi. Ai niin, selibaatti taitaa olla sittenkin hyväksyttyä, molempien tahdosta tietenkin, mutta mitä jos sitä pitäisi kestää vuosikausia....

mulla on semmonen käsitys että jyrkimpien mielestä sekään ei olisi hyväksyttävää

kupletin juonihan on siinä, että VL-perheisiin pitää syntyä kovasti lapsia koska muuten koko lahko kuihtuu pois

• Tykkää
Reactions: Data ja dipt
Tuo elämä on vl yhteisöissä :( lapsraukat kun niitä on viisi ja enemmän,eivät saa juuri koskaan mitään.Ja vl kun harvoin suuresti koulutettukaan,varsinkin naiset,kun pitää avioliittoon nuorena että saa pippeliä ja sitten alkaa lapsenteko.

Mun mielestä lääkärien pitäisi herkemmin puuttua vl-naisten itsemääräämisoikeuteen silloin, kun henkinen tai fyysinen terveys on selkeästi uhattuna. Ongelma taitaa olla, että vl-paikkakuntien lääkärit on monesti itsekin lahkon talutusnuorassa. Samoin lastensuojelun pitäisi puuttua siihen, että monissa suurperheissä lapset on käytännössä heitteillä tai hoitaa toisiaan. Mutta sama ongelma kuin lääkärien kanssa... :(

Joo on outoa mutta mitä te puuttumaan toisten valintoihin? Onhan eläinaktivisteillakin riski päätyä linnaan mut kukaan silti heitäkään estele kun itse valitsevat tien joka ei välttämättä johda mihinkään hyvään. Mun mielestä ihmisellä on valinnanvapaus tehdä myös epäviisaita valintoja tai valintoja jotka ei miellytä muita. Eläkää omaa elämäänne ihmiset. Aina uskonnon jättäneet ovat katkeria mitä oon ihmetelly, olisivat vaan onnellisia et saavat elää nyt niinku haluavat ja unohtaa tommoset voivottelut. Jotku voivat olla ihan tyytyväisiä joten anna niitten olla rauhassa.

Joo on outoa mutta mitä te puuttumaan toisten valintoihin? Onhan eläinaktivisteillakin riski päätyä linnaan mut kukaan silti heitäkään estele kun itse valitsevat tien joka ei välttämättä johda mihinkään hyvään. Mun mielestä ihmisellä on valinnanvapaus tehdä myös epäviisaita valintoja tai valintoja jotka ei miellytä muita. Eläkää omaa elämäänne ihmiset. Aina uskonnon jättäneet ovat katkeria mitä oon ihmetelly, olisivat vaan onnellisia et saavat elää nyt niinku haluavat ja unohtaa tommoset voivottelut. Jotku voivat olla ihan tyytyväisiä joten anna niitten olla rauhassa.

Kyllä, jotku voivat olla tyytyväisiä. :) Tiedän kuitenkin useamman tapauksen missä ei olla tyytyväisiä. Monet paineet yms estävät kuitenkin yhteisöstä lähtemisen, sitä ei vaan voi sellainen ymmärtää joka ei ole kokenut. Monelle tämä ehkäisyasia on todella vaikea, eikä ole helppoa toimia miten itse haluaa koska paineet tosiaan ovat niin suuret. Valinnanvapaus, olen sitä mieltä ettei sitä aina ole vl-yhteisössä, olisi mentävä opittujen normien mukaan miten on aina ollut. :(

Niin kuin mainitsin, tämä liippaa hyvin läheltä omaa elämääni ja ymmärrän niin hyvin ihmisiä jotka uupuvat noiden asioiden alle, heillä on valtava taakka kannettavana.

Miksi lääkäri saa "päättää elämästä" kun hoitaa syöpää, mutta ei silloin kun hoitaisi potilaan terveyttä ehkäisyllä? No, uskovaiset nyt tunnetusti ovat älyllisesti vajavaisia ja valitsevat noudattamansa logiikan hyvin sattumanvaraisesti... Mites muutes jos vl-naiselle tulee kohtu- tai munasarjasyöpä, saako ne leikata vaikka se samalla tarkoittaa yleensä myös pysyvää ehkäisyä?

Itse olen huomannut selkeän muutoksen 15 vuoden työuran aikana. Näistä asioista ei paljon puhuta, eikä ole tarviskaan. Ehkäisy ja myös ehkäisemättömyys on jokaisen parin oma asia.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää tai hyväksyä? Ja miksi juuri sinun tarvitsisi se asia hyväksyä tai ymmärtää? Koskeeko se sinua itseäsi jollain tavalla läheltä? Vai kauhisteletko muuten vaan?
Lisäisi vielä, että vl-uskoiset eivät hyväksy myöskään selibaattia koska lapset ovat Jumalan lahja jotka saa jos Jumala niin haluaa antaa.
Kyse on siitä mihin ihminen itse uskoo. Usko saattaa aiheuttaa niin suuren ristiriidan, ettei voi noudattaa lääkärin ohjeistusta koska uskoo, että Jumala ottaa ja Jumala antaa. Selkiyttääkö tämä yhtään? Toki jokaisella on henkilökohtainen valinnan mahdollisuus.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää tai hyväksyä? ... Usko saattaa aiheuttaa niin suuren ristiriidan, ettei voi noudattaa lääkärin ohjeistusta koska uskoo, että Jumala ottaa ja Jumala antaa. Selkiyttääkö tämä yhtään?

Ei, koska samat ihmiset kuitenkin hoitavat flunssaa, vatsatautia, syöpää ja aivoinfarktia. Eli joissakin tapauksissa jumala saa päättää elämästä ja kuolemasta ja joissakin ei. Siinä ei ole mitään järkeä, ja järjettömiä asioita on mahdoton järkevän ihmisen hyväksyä.

Mua järkyttää lestadiolaisissa niiden huono raamatuntuntemus. tietysti tuo lapsitehtailukin järkyttää. Mutta kun säännöt on niin tiukkoja, on outoa, että silti sitä raamattua tunnetaan niin vähän ja ei tutkita oikein lainkaan. vähän semmosta sokeaa sääntöjen noudattamista, ei kyseenalaisteta mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä juttu;29254416:
Miksi lääkäri saa "päättää elämästä" kun hoitaa syöpää, mutta ei silloin kun hoitaisi potilaan terveyttä ehkäisyllä? No, uskovaiset nyt tunnetusti ovat älyllisesti vajavaisia ja valitsevat noudattamansa logiikan hyvin sattumanvaraisesti... Mites muutes jos vl-naiselle tulee kohtu- tai munasarjasyöpä, saako ne leikata vaikka se samalla tarkoittaa yleensä myös pysyvää ehkäisyä?

Kyllähän kohtu saatetaan oikeasti vaikka joutua poistaa synnytyksen yhteydessä tai voidaan laittaa piuhat poikki, jos lääkäri katsoo, että uusi raskaus olisi hengenvaarallinen. en tiedä, miten nykyään, mutta kuulemma joskus ainakin näin on voitu tehdä ilman potilaan suostumusta.

Mua järkyttää lestadiolaisissa niiden huono raamatuntuntemus. tietysti tuo lapsitehtailukin järkyttää. Mutta kun säännöt on niin tiukkoja, on outoa, että silti sitä raamattua tunnetaan niin vähän ja ei tutkita oikein lainkaan. vähän semmosta sokeaa sääntöjen noudattamista, ei kyseenalaisteta mitään.

vl perinteeseen kuuluu nimenomaan se, että tarina uppoaa kansaan korvien, ei silmien kautta

saarnamies selittää ja köyhä kansa uskoo, näin se on aina mennyt

Sijaiskärsijöinä lapset ja naiset taas kerran !! Jos saarnamies itse kantaisi raskasta reppua mahan päällään 9kk, oksentelisi jne, ukko tökkisi samalla kakkoseen, hoitaisi 10 muuta lasta, huushollin, synnyttäisi joka vuosi niin että perse repeäisi kahtia, kiittämätöntä työtä 24h/7pv/vko; ALKAISIKO SAARNAMIES tähän??? :-DDD En usko, että kykenisi! Voi yrittää! Pääsee julkisuuteen :-)

Sijaiskärsijöinä lapset ja naiset taas kerran !! Jos saarnamies itse kantaisi raskasta reppua mahan päällään 9kk, oksentelisi jne, ukko tökkisi samalla kakkoseen, hoitaisi 10 muuta lasta, huushollin, synnyttäisi joka vuosi niin että perse repeäisi kahtia, kiittämätöntä työtä 24h/7pv/vko; ALKAISIKO SAARNAMIES tähän??? :-DDD En usko, että kykenisi! Voi yrittää! Pääsee julkisuuteen :-)

jos seksin seuraukset tulisi lestadiolaisen miehen kanneettavaksi niin liikeken puhujat eivät olisi ikipäivänä säätäneet ehkäisykieltoa.
Kun he siitä päättivät vuonna 1967, siitä ei kysytty mitään lestadiolaisilta naisilta. Naiset eivät ole paikalla puhujienkokouksessa, sillä puhujissa ei ole yhtään naista.

Koulutustason nousu on kai saanut aikaan pientä muutosta uskovaisten (-kin) keskuudessa. Nuorten perheiden keskuudessa keskustellaan epävirallisesti paljonkin näistä asioista.

Eräs uskovainen perheenisä on kirjoittanut anonyymisti kuvauksen siitä miten suurtan painetta uskon määräänä opetettu lisääntymispakko aiheuttaa perheessä ja avioliitossa:

"Vl-yhteisön säälimätön paine"

Ex-vl isä: Vl-yhteisön säälimätön paine | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

[QUOTE="Kaarina";29275960]Onhan se selvää että jos mies joutuis jäämään 20 vuodeksi koti-isäksi niin eihän mitään ehkäisyä olisi synniksi julistettu!![/QUOTE]

Niin ja joka toinen vuosi 20 vuoden ajan pitäisi kärsiä kaikki pahoinvoinnit ja oksentelut, synnytyskivut ja yövalvomiset vauvaa imettäen. Samalla pidettävä huoli kaikista muista kymmenestä eri-ikäisestä lapsesta.

Kuka lestadiolais mies suostuisi tähän vl naisen osaan?

... vl-uskoiset eivät hyväksy myöskään selibaattia koska lapset ovat Jumalan lahja jotka saa jos Jumala niin haluaa antaa.
Kyse on siitä mihin ihminen itse uskoo. Usko saattaa aiheuttaa niin suuren ristiriidan, ettei voi noudattaa lääkärin ohjeistusta koska uskoo, että Jumala ottaa ja Jumala antaa.

Joo, tässä on kyse samantyyppisestä rajasta kuin Jehovan todistajilla jotka eivät voi hyväksyä verensiirtoa edes hätätapauksessa.

Alaikäisen kohdalla viranomaiset huolehtivat Suoomessa siitä ettälapsi otetaan huostaan sairauden ajaksi mikäli näyttää mahdolliselta että verensiirto tarvitaan.

Lisääntymiskultti on tunnettu muuallakin kuin lestadiolaisilla. Se on voimassa joissakin mormoonien lahkoissa, Amerikan evankelikaalien jyrkimmissä ryhmittymissä, ja äärimmäisen ankarast perinteitä vaalivilla Euroopasta sinne muuttaneilla mennoniiteilla, hutteriiteilla ja amisheilla.

[QUOTE="vierailija";29258187]Joo, ei ole hyväksyttävää. Sillä kielletään syntymättömiä lapsia syntymästä.[/QUOTE]

Mikä juttu tää on, siis kuinka semmoista voi kieltää tai estää mitä ei ole olemassakaan?

Tuo, että joku estää syntymättömien lasten tulon on kyllä niin päätön sanonta, että sen voisi jo unohtaa. Ei kukaan lapsi ole elossa vielä ennen syntymäänsä eli meillä ei ole mitään lapsivarastoa vaan naisen ja miehen yhdyntä aiheuttaa hedelmöittymisen ja tämän seurauksena nainen tulee raskaaksi. Tuleva lapsi kehittyy 9 kk naisen kohdussa, lasta ei ole vielä tätä ennen ollut!
Eli vl-naiset, nyt järki käteen ja mietitte, että annatteko jo olemassa oleville lapsille rakkautta, hyvän kodin ja jaksatteko myös nauttia omasta elämästänne. Ei ihmistä ole tehty tänne kärsimään. Jos tuntuu, että voimavarat loppuu, niin sitten ehkäisy hyvällä omallatunnolla käyttöön. Teette suuren rakkauden teon jo olemassa oleville lapsillenne - annatte heille aikaa, rakkautta ja hyvän kodin kun lapsia ei ole liikaa!!

Yhteistyössä