Oli ihan pakko kommentoida kaupassa erään mamman tupakan ostoa. Rahaa löytyi tupakkaa, muttei lapselle mehuun.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veemäinen akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onhan mulle toisenkin kerran avauduttu ruokakaupassa. Oon tästä kyllä kertonutkin muistaakseni joskus.

Yhtenä kesänä oltiin menossa maauimalaan kaverin kanssa, ja sitä ennen käytiin kaupassa, tarkoituksena ostaa lapsille jotain mässättävää & koko porukalle evästä. Kaveri löysi pojilleen keksipaketit, joissa erilaisia keksejä ja mukana tuli pieni Lego-auto. Kysyin tytöltäni, joka oli tuolloin jotain 3 v, että haluaako hänkin sellaisen. "Joo, mä haluan keksejä ja Legon" sanoi tyttö. Vastasi siis kysymykseeni, kuten kiltin lapsen kuuluukin.

Joku mummo alkoi märisemään että "haluun, haluun...nykyään lapset vaan haluaa, ei lapset ennen saaneet sanoa että mä haluan" ja jatkoi jotain että lapset pitäisi kasvattaa. Vastasin, että nämä kaikki lapset on kyllä kasvatettu hyvin ja he ovat käyttäytyneet hyvin kaupassa. Mummo märisi taas. Sanoin sille, että rouva taitaa olla se jolla on käytöstavat hukassa, ja kaverinikin sanoi jotain vastaavaa. Märinä jatkui. Haistatin pitkät ja jatkoimme matkaa.

Yksikään lapsista (mun 3 v, kaverin 3 v, kaverin 4 v, mun 1 v) eivät olleet juosseet kaupassa, huutaneet, tms eli mistään sellaisesta ei mummelin märinässä voinut olla kyse.

Niin eli, jos äiti ei pysty pitään terveydestään huolta, niin laitetaan vahinko kiertään ja annetaan lapsen tehdä kanssa mitä haluaa? Syödä karkkia, sipsiä, pillimehuja... Kenties kokeilla äitin tupakkaa 10vuotiaana...?

Vai ajattelitko tosissasi, että esim. 3 vuotiaan pitäisi itse yrittää hillitä itseään ja pitää jo terveydestään huolta itsekurillaan? Mää oon kässännyt tuon siten, että vanhemmat huolehtii mikä on terveellistä ja lapsen ei tarvi sitä itsekurillaan hoitaa...

No kylläpä onnistuit hienosti kääntämään pointtini juuri päinvastaiseksi kuin mitä tarkoitin. :D

Ei, lapselle ei tarvi ostaa mehua tai muutakaan epäterveellistä. MUTTA silloin mun mielestä aikuisen pitää pystyä noudattamaan itse samaa minimitasoa. Lapset ei ole tyhmiä, turha luulla että he omaksuvat arvomaailmansa ja elintapansa sen mukaan mitä äiti saarnaa, jos ei itse noudata omia opetuksiaan. En mä odota lapsilta suurta itsekuria, mutta en käsitä aikuisia jotka odottavat sitä lapsiltaan, mutta eivät itseltään.

Voi morjes millasia ihmisiä... Siis se kuka tämän on aloittanut niin voisi ehkä hieman tuntea häpeää! Tai sitten se on vaan juuri niitä supermameja jotka painavat joka välissä LSI nappia ;) Onhan jo viranomaisille ainakin soitettu tuosta ap;n kertomasta huonosta äidistä!!!! Tuskinpa sellainen on edes hyvä äiti! ;)

Meidän lähikaupassa käy usein sellainen mies, jonka olen useamman kerran nähnyt ostavan keissin kaljaa ja sanovan samalla reissulla pojalleen, että karkit on niin kalliita, että niitä ei meille osteta, vaikka poika on ihan nätisti pyytänyt jotain pientä karkkiaskia tms. Mulla ei ole tapana puuttua toisten asiakkaiden ostoksiin, mutta kyllä täytyy myöntää, että mulle tulee aina surullinen mieli, kun nään sen pojan kaupassa.

Käytän kyllä itsekin aika usein tuota kikkaa "ettei ole nyt rahaa", jos en halua lapselle jotain ostaa esim. sitä mehua, joka ei ole hampaille terveellistä. Ei oo tullut mieleen, että joku kanssaihminen kiinnittäisi asiaan suurempaa huomiota.

:)

[QUOTE="xxx";23760282]No kylläpä onnistuit hienosti kääntämään pointtini juuri päinvastaiseksi kuin mitä tarkoitin. :D

Ei, lapselle ei tarvi ostaa mehua tai muutakaan epäterveellistä. MUTTA silloin mun mielestä aikuisen pitää pystyä noudattamaan itse samaa minimitasoa. Lapset ei ole tyhmiä, turha luulla että he omaksuvat arvomaailmansa ja elintapansa sen mukaan mitä äiti saarnaa, jos ei itse noudata omia opetuksiaan. En mä odota lapsilta suurta itsekuria, mutta en käsitä aikuisia jotka odottavat sitä lapsiltaean, mutta eivät itseltään.[/QUOTE]

miksi lasten pitää olla täysin tasavertaisia vanhempiinsa nähden? Jos ostan jotain kaupasta itselleni, niin ei silloin tarvitse ostaa lelua lapselle. Onko se myös toisin päin, eli jos en osta mitään itselle niin lapselle ei saa ostaa mitään? Itse käytän paljon enemmän rahaa itseeni ja se ei tarkoita että lapseen pitää kuluttaa sama...

Ja täällä nyt ihan tosissaan verrataan tupakkaa pillimehuun?!? Monenko lapsi on RIIPPUVAINEN pillimehusta? Jos niin olisin hyvin huolissani. En pidä tupakointia hyväksyttävänä mutta ottakaa nyt järki käteen ja asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

En usko, että ap haukkui ketään kassajonossa, ehkä teki mieli, mutta nyt vähän liioittelee, että saa ketjun pystyyn. Minäkään en osta kaikkea mitä lapsi pyytää, enkä aina ota kuin vähän käteistä mukaan kun lähden kauppaan pari juttua ostamaan. Ja joskus sanon lapselle, että ei osteta nyt kun en ottanut tarpeeksi rahaa mukaan. Kerran oltiin kaupassa kun lapsi alkoi vinkumaan lelua, joka oli melko halpa, mutta sanoin, että nyt ei osteta kun joka päivä ei jotain lelua osteta eikä äidillä ole rahaakaan. No eikö joku mummo siinä vieressä sanonu, että no voi toista, anna minä ostan sen lapselle. Sanoin, että anteeksi lapselle ei tarvii ostaa kaikkea se haluaa, ja mulla on rahaa mutta ei leluihin. Törkeää miten toiset puuttuu asioihin. Meidänkin lapsella on niin älyttömästi leluja, että ei tarvitsisi lisää vuosiin, mutta on tottunut niitä saamaan ja vinkuu sitten aina kaupassa. Vinkukoon minun puolesta, osaan sanoa ei.

Mäkin kävin tänään kaupassa. Lapsi olis halunnut lelun. Ja mehupullon. Ja karkkipussin. En ostanut, sen sijaan ostin 2(!) askia tupakkaa.

Mut oikeesti. älkää sanoko lapselle että ei ole rahaa. Se tuo turvattomuutta, aika pienikin lapsi osaa jo huolestua perheen rahatilanteesta. Itse saatan sanoa että ei ole käteistä rahaa, jos lapsi esim. haluaa johonkin vekottimeen, muuten perustelen vain lyhyesti että ei ole karkki- tai lelupäivä tms.

p.s. Ostin kuitenkin lapselle suklaavanukkaan ja jäätelön

Yhteistyössä