Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta ambulanssikuskina psykoosipotilaalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vakkari ei kehtaa mustua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vakkari ei kehtaa mustua

Vieras
Haluan purkaa vähän tätä fiilistä, koska eilisestä jäi jotenkin järkky olo. Mun rakkain ystävä, jolla ollut todella rankka elämä ja ilmeisesti myös skitsofreniaan sairastunut, saa muutamia psykooseja vuodessa. niihin liittyy tietty pitkä juomisputki ja / tai lääkkeiden ottamatta jättäminen.

Soitti mulle eilen, että suku vainoaa häntä ja kaikki on manipuloitu ym ym ja hän suojelee parhaillaan lapsenlapsiaan vaikka miltä. Tiesin lapsien olevan siellä, joten siitähän se hätä alkoi. Olein kuulemma ainoa keneen hän luottaa, joten pyysi mua viemään hänet psyk.päivystykseen hakemaan terveen paperit. Todellisuuden taju siis rankasti hämärtynyt.

Voi taivas mikä matka. Lähes 50km matkaa ja hän on järkyttävässä kunnossa. Puolessa välissä huomasin, kun koiranpentu kurkkasi laukusta. Mukana parikymmentä veistä ja puukkoa. Kun huomasi, että viinilasi ei ole mukana, alkoi väittää mun liittoutuneen sukunsa kanssa. Oikeesti, tosi vaarallista. En tiedä miten olin niin tyhmä, etten soittanut ambulanssia. Kädet tärisi koko illan, mutta selvittiin ja sinne hän sitten jäi...

Ja kaupungissa huuteli ihmisille kaikkea auton ikkunasta. Oli tosi noloa.

Komiikkapläjäys oli siellä päivystyksen ovella, kun ystävä sanoi ovella seisovalla vartijalle, että "toisin tämän ystäväni hoitoon".. Olin ihan että, ööö.. juttu on hieman toisin päin. Hoitaja tuli siihen ja sanoi, että ihan ensin pitää selvittää kumpi teistä on tänne tulossa.

kiitos, kun sain avautua. En suosittele kellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kurja juttu. Mietityttää kyllä, miten sulle tuli mieleen lähteä yksin kuskaamaan...
Ei ollut muita vaihtoehtoja, koska mä olin ainoa keneen hän "luotti". Enkä jotenki tajunnut, että vois käydä mitään. En tajunnut, että luottamuksen vois menettää siitä syystä, että hän unohti ottaa sen viinilasin mukaan :(

Onneksi sain luottamuksen takaisin. Vaaran paikka oli lähinnä se, kun hän syöksyi moottoritiellä etsimään sitä viinilasia mun jalkatilasta.

Huh huh. Itse olen ollut skitsofreniaosastolla hoitajana ja kyllähän niitten kanssa sattuu ja tapahtuu. Varovainen kannattaa olla. Mutta hyvin toimit kun autoit ystäväsi hoitoon!

Alkuperäinen kirjoittaja sanni:
Huh huh. Itse olen ollut skitsofreniaosastolla hoitajana ja kyllähän niitten kanssa sattuu ja tapahtuu. Varovainen kannattaa olla. Mutta hyvin toimit kun autoit ystäväsi hoitoon!

Ne kysy ekana siinä ovella, että haluatko itse tulla tänne. Jos et halua ei voida väkisin ottaa..
Mitä, jos hän ois heti kättelyssä muuttanutkin mielensä? Olisko mun pitänyt viedä hänet kotiin takaisin? Siinä vaiheessa eivät tienneet veitsistä eikä muista. Oliskohan riittänyt, että oisin kertonut hänen olevan psykoosissa?

Niin ja rasittavinta oli se, että piti koko ajan pyrkiä miellyttämään ja vaan "myötäillä" niitä juttuja. Nyt kun kerron tätä, huomaan, että mua taisi pelottaa jonkun verran. Outo tilanne ainakin, kun en ollut ennen nähnyt häntä psykoosissa. Kuullut vain juttuja.

Keskellä Hkiä ( makkaratalon edessä ) skitsofreenikko tuttavani yritti alkaa vääntämään niskaani nurin. Kaveri riensi apuun ja tilanne laukesi. Tuttuni meni hoitoon ja minä podin kipeää niskaa 1,5vk.

Hän oli nähnyt minut viestintuoja "lintuna" joka piti murskata. Olen ennenkin tuntenut skitsofreenikoita ja ilman lääkitystä tai ei toimivalla lääkityksellä kannattaa todella varoa..

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Keskellä Hkiä ( makkaratalon edessä ) skitsofreenikko tuttavani yritti alkaa vääntämään niskaani nurin. Kaveri riensi apuun ja tilanne laukesi. Tuttuni meni hoitoon ja minä podin kipeää niskaa 1,5vk.

Hän oli nähnyt minut viestintuoja "lintuna" joka piti murskata. Olen ennenkin tuntenut skitsofreenikoita ja ilman lääkitystä tai ei toimivalla lääkityksellä kannattaa todella varoa..

Sulla se on ollut värikäs elämä, mitä olen juttujasi lukenut täältä.

Voi kamala :(

Juuri tuon takia pelkäsin lastenlasten puolesta, kun hän suojelee heitä henkeen ja vereen. Pelkäsin kuollakseni, että hän saa päähänsä suojella "väärällä tavalla".

Tämän kertomasi perusteella tajusin oikeesti, että olis mullekin voinut käydä jotain. Siis jos olisinkin yhtäkkiä hänen silmissään joku paha.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ne kysy ekana siinä ovella, että haluatko itse tulla tänne. Jos et halua ei voida väkisin ottaa..
Mitä, jos hän ois heti kättelyssä muuttanutkin mielensä? Olisko mun pitänyt viedä hänet kotiin takaisin? Siinä vaiheessa eivät tienneet veitsistä eikä muista. Oliskohan riittänyt, että oisin kertonut hänen olevan psykoosissa?

Niinpä, väkisin eivät voi todellakaan ottaa. Etkä varmaan olisi hennonnut häntä sihenkään jättää sanoen vain, että kiitti nyt riitti. Paluumatkalla hän olisi voinut sitten saada harhaiseen päähänsä, että kaikki tämä on vain siinun juoniasi ja suunnitelmaa yhetistyössä suvun kanssa, ja olisi ehkä päättänyt ottaa sinut panttivangiksi sukuaan kiristääkseen jne...

Tuskin on enää muuta kuin perhe-elämää. Villit ajat on eletty ja sairaat ihmiset ovat jääneet menneeseen elämään. :flower:
Uusi aika , uudet kujeet.

Tuskin on enää muuta kuin perhe-elämää. Villit ajat on eletty ja sairaat ihmiset ovat jääneet menneeseen elämään. :flower:
Uusi aika , uudet kujeet.

Hyvä niin, en ajatellutkaan, että nyt elämäsi olisi hurjaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niinpä, väkisin eivät voi todellakaan ottaa. Etkä varmaan olisi hennonnut häntä sihenkään jättää sanoen vain, että kiitti nyt riitti. Paluumatkalla hän olisi voinut sitten saada harhaiseen päähänsä, että kaikki tämä on vain siinun juoniasi ja suunnitelmaa yhetistyössä suvun kanssa, ja olisi ehkä päättänyt ottaa sinut panttivangiksi sukuaan kiristääkseen jne...
Epäilikin kerran jo, että tää on joku juoni. Näki navigaattorin penkillä.. Salaa suljin puhelimenkin, ettei vaan sattuis soimaan.

Noi on rankkoja juttuja, "mikset soittanut ambulanssia?" on aina helpommin sanottu kuin tehty... Itse oon kans jalat vetelänä kuskannu kaks kertaa läheisen psykoottisena päivystykseen ja on ollu kans monta mutkaa matkassa, mutta hengissä selvitty. Raskasta on, kantsii puhua ja purkaa jälkeenpäin, niinkuin teetkin! Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Noi on rankkoja juttuja, "mikset soittanut ambulanssia?" on aina helpommin sanottu kuin tehty... Itse oon kans jalat vetelänä kuskannu kaks kertaa läheisen psykoottisena päivystykseen ja on ollu kans monta mutkaa matkassa, mutta hengissä selvitty. Raskasta on, kantsii puhua ja purkaa jälkeenpäin, niinkuin teetkin! Voimia!

Kiitos sinullekin. Kyllä se helpottaa kummasti, kun kertoo jollekin. Toki juteltiin tästä jo eilenkin, mutta täällä saa hyvää tukea myös :)

Jos on tollanen tilanne, olisin itse yhteydessä lastensuojeluun ja päivystävään lekuriin, joka hoitaa tarkkailulähetteen ja ambulanssin paikalla. Miten on mahdollista, että noin sairas ihminen on vastuussa lapsista???? Ehdottomasti LSV-kontaktin paikka!

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
miten on mahdollista että joku on jättänyt lapsensa noin sairaan ihmisen hoiviin? Toivottavasti lastensuojelu tosiaan on kuvassa mukana!
Asia on tiedossa ja monta tahoa mukana kuvioissa. Sanon ihan rehellisesti itsekin, että en uskaltaisi jättää. Joskin tämä oli ensimmäinen kerta, kun lasten aikana olikin alkanut juomaan. Mutta silti.. Uskoisin, että eilinen avasi lasten äidin silmiä. kaikki on mennyt hyvin tähän asti ja hän on maailman ihanin ihminen terveinä päivinä.

Yhteistyössä