Oli aivan pakko eilen illalla tehdä tätä rahkapiirakkaa... että saan syödä sitä tänään kylmänä

Alkuperäinen ohje menee näin:

4 lasia vehnäjauhoja
2 lasia sokeria
2 tl soodaa
2 tl leivinjauhetta
2 rlk vaniljasokeria
250 g sulatettua margariinia

Sekoitetaan, otetaan erilleen noin puolet. Toiseen puolikkaaseen sekoitetaan

1 muna
1 lasi piimää

Tää taikina kaadetaan pellille, sen päälle tulee rahkaseos johon tulee

2 prk maitorahkaa (tai yksi iso)
1 lasi sokeria
2 munaa
2 tl vaniljasokeria
1 sitruunan mehu

Rahkan päälle vielä ripotellaan se toinen puolikas siitä alussa tehdystä taikinasta, paistetaan 200 asteessa ½ tuntia.


Mun makuun tuolla alkup. ohjeella tulee liian makea. Yleensä laitan sokeria puolet vaan tuosta määrästä, eli taikinaan 1 lasi ja rahkaan puolikas, ja rasvaakin olen laittanut aina vähemmän. En muista paljon laitoin eilen, joskus oon laittanut jopa 100g vähemmän rasvaa eli 150g ja silti oli hyvää :D Siihen sopii myös marjat, jos laittaa siihen rahkan päälle ennen sitä muruseosta

Tulee kokonainen uunipellillinen. Ja ehdottomasti tehtävä käsin, ei tuu niin hyvä rakenne jos tekee sähkövatkaimella, taikinan kuuluu jäädä kökköiseksi

:p :attn:
 
Mä ajattelin kokeilla sitä näin:


4 lasia grahamjauhoja (tai 2graham, 2sämpyläjauhoa)

1 - 1,5 lasia intiaanisokeria tai hunajaa
2 tl soodaa
2 tl leivinjauhetta
2 rlk vaniljasokeria
n. 2 dl kylmäpuristettua kasvisoöljyä

Sekoitetaan, otetaan erilleen noin puolet. Toiseen puolikkaaseen sekoitetaan

1 muna
1 lasi piimää

Tää taikina kaadetaan pellille, sen päälle tulee rahkaseos johon tulee

2 prk maitorahkaa (tai yksi iso)
1/2 - 1 lasi intiaanisokeria tai hunajaa
2 munaa
2 tl vaniljasokeria
1 sitruunan mehu

Rahkan päälle vielä ripotellaan se toinen puolikas siitä alussa tehdystä taikinasta, paistetaan 200 asteessa ½ tuntia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja siperia:
Laittaisin mielummin tuota hunajaa, inkkarisokeri ei mun mielestä sopinut tähän kun siinä on liian voimakas maku. Hunajan kanssa en ole kokeillut. Mutta inkkarisokrun kanssa olen :D
Ok, kokeillaan hunajalla sitten...
Inkkarisokru on hyväöäö puuron päällä ainakin, siksi aattelin, jos sopisi tohonkin! :p
 

Yhteistyössä