Oletteko uskaltaneet syödä parmesania / parmesan-lastuja?

Nehän ovat yleensä tehty pastöroimattomasta maidosta (vaikka onkin kova juusto kyseessä) - vai olenko ymmärtänyt oikein? Hirveä himo caesar-salaattiin ja siinähän on sekä parmesan-lastuja että parmesania ite kastikkeessa.
 
Öööh, miksei parmesaania saisi syödä...?

Itse olen kyllä syönyt. Alkuun oli tosi tarkka noista syömisistä, ja sain hepulin jos jotain "epäilyttävää" oli tullut suuhun laitettua. Enää en edes jaksa syynätä noita syömisiä, itselleni siitä tulee vaan turhaa stressiä. Niitä ruokia en syö, mitä neuvolassa kehotettiin välttämään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Öööh, miksei parmesaania saisi syödä...?

Itse olen kyllä syönyt. Alkuun oli tosi tarkka noista syömisistä, ja sain hepulin jos jotain "epäilyttävää" oli tullut suuhun laitettua. Enää en edes jaksa syynätä noita syömisiä, itselleni siitä tulee vaan turhaa stressiä. Niitä ruokia en syö, mitä neuvolassa kehotettiin välttämään.
Listeriariski?
 
Riski taitaa olla aika marginaalinen...

By definition these cheeses contain =40% moisture. Cheeses in this category include such
varieties as Edam and Gouda (which can also be classified as semi soft) as well as Colby,
Cheddar, Swiss, Emmentaler, Gruyere, Romano, and Parmesan, the last two of which are very
hard grating cheeses.
Hard cheeses have longer ripening periods, reduced moisture content and lower pH and are
unlikely to support the survival and proliferation of Listeria and are therefore generally safe to
consume by at risk groups
oheinen teksti ja muuta tietoa löytyy tuolta http://www.foodstandards.gov.au/_srcfiles/Listeria_Q_ A_Version_FINAL.pdf

Jokainen tekee juuri niin kuin itse parhaimmaksi näkee, mutta ei kannata turhia stressata. Maalaisjärki mukaan, ja koitetaan myös nauttia tästä raskausajasta! :wave:
 
En ole syönyt, vaikka parmesanista tykkäänkin. Olen välttänyt pastoroimattomia tuotteita. Toisaalta parmesan on kova juusto, joten kaipa sitä voisi syödä...

Esikoista odottaessa lomailimme Lanzarotella ja silloin terkkarin neuvot oli, että syö vain kovia juustoja, niitä kyllä siellä söin, enkä edes ottanut selvää onko niitä tehty pastoroidusta maidosta, söin myös sulatejuustoa.

Pirkka tuotteissa näkyi olevan uusi pastajuusto, parmesantyyppinen, joka oli tehty pastoroidusta maidosta. Sellainen purkki on kaapissa odottamassa, saa nähdä miltä maistuu.
 

Yhteistyössä