oletteko tietoisia, millaisia lukijoita ekaluokkalaisenne ovat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äiti fiilis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äiti fiilis

Vieras
siis ääneenlukijoina, lukeeko lapsesi ääneen vai hiljaa itsekseen kirjoja?
meillä lapsi lukenut pitkään sujuvasti, ai vain ole koskaan lukenut ääneen, sain opelta kuulla, miten taitava ja sujuva lukija lapseni onkaan, kun toiset vielä tavaavat, tuli vähän "huono äiti" fiilis, kun kuulen opelta, miten hyvä lapseni on, enkä ole sitä itse ymmärtänyt.

tottakai tiedän, että lapseni lukuvauhti on jo hyvä.
Ei opettaja ole mitään puhunut lukemisesta, enkä tiedä, onko lapseni vielä edes lukenut luokassa ääneen mitään.
Oliko teillä vanhempainilta vai miten sinulle tällainen tieto on tullut? minulle ei opettaja ole soitellut mitään väliaikatietoja.

Mun muksut on jo isompia, mutta vastaan sen perusteella miltä tuntui silloin kun olivat ekalla:

Kumpikaan ei juurikaan lukenut ääneen, mutta silti tiesin heidän osaavan lukea hyvin. Sen pystyi helposti päättelemään niistä kirjoista mitä lukivat itsekseen ja kuinka nopeasti kirja tuli luettua.

Meillä eskarilainen lukee jo hyvin sujuvasti. ei juuri takeltele vaikeissakaan sanoissa vaan lukee suoraan ja hyvin. vajaa vuosi sitten oppi lukemaan. Lukee välillä pikkuveljilleen satuja, jos en itse jouda.

Kolmasluokkalainen sai jo ekaluokalla erivapauksia äikän tunneilla, kun muut opetteli kirjaimia. Luki jo silloin paksuhkojakin kirjoja, joten sai tehdä niillä tunneilla muuta.

Opena olen törmännyt monta kertaa siihen, että koulussa lapsi voi esitellä eri taitoja ja osaamiaan asioita eri lailla kuin kotona. Ei siitä kannata huonoa fiilistä ottaa! Muutaman kerran vanhemmat ovat myös kysyneet, puhunko nyt varmasti heidän lapsestaan ;). Tosin on käynyt niinkin päin, että kotona esiteltyä taitoa ei haluta näyttää koulussa/opelle.

Joo, olen tietoinen.

Lapseni ei osaa (vielä) lukea.

Kivittäkää siis kaikki, olen huonoista huonoin äiti, lastensuojeluilmoituksen paikka, kun lapseni ei ole päässyt ennen koulua kehittymään! Onneksi Kowalski sentään ei näytä olevan nyt paikalla.

Oikein tietoinen siitä että lapsi lukee hyvin, itsekseen ja ääneen. Eskarissa luki toisille lapsille mielellään. Ekaluokalla ei ole tarvinnut lukea vielä ainakaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Joo, olen tietoinen.

Lapseni ei osaa (vielä) lukea.

Kivittäkää siis kaikki, olen huonoista huonoin äiti, lastensuojeluilmoituksen paikka, kun lapseni ei ole päässyt ennen koulua kehittymään! Onneksi Kowalski sentään ei näytä olevan nyt paikalla.

Eikös sinne kouluun mennä opettelemaan niitä taitoja, ei kai niitä etukäteen tarttekaan osata?

Minun piti pyytää lasta lukemaan äänen, jotta tietäisin, miten sujuvati hän lukee. Meilläkin siis lapsi on aina lukenut kirjoja hiljaa, ja joskus sanonut, että katselee vain kuvia (sarjakuvista). En siis olisi tiennyt sujuvuuden tasoa, piti houkutella lukemaan pieni pätkä ääneen.