Oletteko tehneet itse maksalaatikkoa?

  • Viestiketjun aloittaja Kotikokit hoi
  • Ensimmäinen viesti
Kotikokit hoi
Hei! Maksalaatikko on yksi herkkuruuistani, koska mummuni teki sitä aina minulle, kun mummulaan mentiin kesälomille :).

kysymys teille, jotka olette tehneet itse maksalaatikkoa: eroaako maku kaupan maksalaatikosta? Eli kannattaako vaivannäkö ja sakoa "tuunattua" paremmaksi, jollain?

aion tehdä kokeeksi itse maksalaatikon eikä tuo hankalalta ohjeena vaikuta, jauhopeukaloa on onneksi kertynyt matkan varrella.
 
olen tehnyt ja tuli tosi hyvää. Kerran tosin ostin maksan jauhamattomana ja oksennus meinasi tulla sitä jauhaessa. Mun mielestä se haisi ihan kuselle... Lopputulos maistui kuitenkin hyvälle. :D
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Joo oon tehnyt, on hyvää. Naudan maksassa on vähän pehmeämpi makui kuin sian. Ei ole vaikeaa, kannattaa kokeilla. :)
Ehdin jo ostaa sian jauhettua maksaa jääkaappiin. Ei ollut muuten myyjillä helppo löytää ko. tuotetta ;). Kysyntä ei liene valtaisa. Siskoni snaoi, että on tosi hyvää.
 
Ap
Uunissa on. Oli tosiaan vastenmielisen hajuista jauhettu maksa. Muistan silti, että juuri tuolta sen kuuluukin haista. Miettimään jäin, että tuleekohan tuosta maksavelliä, kun ohjeessa oli 2dl riisiä ja 300g maksaa kohti 5dl vettä + 7,5dl maitoa... ;)
 
Talouskoulussa tehtiin
ja hyi hitto oli muuten ällöä repiä siitä isosta maksaklöntistä ensin kalvoja pois ja sitten jauhaa 3 kg veristä tummanpunaista löllöä sisäelintä käsin. Vesi vaan valui silmistä. Eikä lopputuloskaan ollut lähellekään eineslaatikon tasoista. No, opinhan kuitenkin jotain. Eli sen, että ostan maksalaatikon valmiina kaupan hyllyltä.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Kyllä se mummun tekemä maksalaatikko on hyvää. Kermalla höystettynä.
:p
Niin juuri! Oma mummuni vielä sitten paistoi sen pannulla voissa rapeaksi... Ei taidettu silloin about 40v sitten kovin paljon kolesteroleja miettiä. Maksa tuli muuten oman tilan hellyydellä hoidetusta siasta ja maito lehmistä suoraan. Ja pullamössö-paistos nam. Oliskohan se pullaressu jonkun muun kielessä, en tiedä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ompus:
olen tehnyt ja tuli tosi hyvää. Kerran tosin ostin maksan jauhamattomana ja oksennus meinasi tulla sitä jauhaessa. Mun mielestä se haisi ihan kuselle... Lopputulos maistui kuitenkin hyvälle. :D
Joo mulle kävi kanssa näin.. Ei ollut valmiiksijauhettua kaupassa, joten aloin itse jauhaa, ja lopputulos oli kyllä maultaan hyvää (mies kävi kiinni ku sika limppuun)mutta mulla meni ruokahalut sen jauhamisen myötä.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Talouskoulussa tehtiin:
ja hyi hitto oli muuten ällöä repiä siitä isosta maksaklöntistä ensin kalvoja pois ja sitten jauhaa 3 kg veristä tummanpunaista löllöä sisäelintä käsin. Vesi vaan valui silmistä. Eikä lopputuloskaan ollut lähellekään eineslaatikon tasoista. No, opinhan kuitenkin jotain. Eli sen, että ostan maksalaatikon valmiina kaupan hyllyltä.
No, kieltämättä ei kivalta kuulosta! Voipi olla, että jos ei tuosta tule tosi hyvää, niin tuunailen jatkossa kaupan maksalaatikkoa minäkin, mutta katsotaan nyt, mitä uunista n. Reilun tunnin päästä tulee ja päätyykö lautasille vai ääritilanteessa kompostiin...
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja lispetti:
Sipulia kandee laittaa!! Sitä ei kaupan laatikossa ole ja musta se sopii loistavasti maksalaatikkoon! Paista se sipuli ensin.
Juu, ruskistin ja laitoin, mutta varovasti vain puolikkaan isosta sipulista. Toivottavasti riittää.
 
Kerran tehtiin kun appi raahassi pakkaseen vasikan maksaa. Itse tottakai piti jauhaa, sitä varten haettiin mummolta lihamylly lainaan.

Ja luoja se oli ihan kamalaa se jauhaminen :x Se haju ja ääni :x :x Rehellisesti sanoen mä en voinut oikeen syödä sitä maksalaatikkoa kun mieleen palasi syödessä se maksan jauhaminen :x

Ei siinä laatikossa sinällään mitään vikaa ollut, valmiiksi jauhetusta maksasta varmasti saa tehtyä oikeen maukasta eikä jää mitään kamalia mielikuvia vaanimaan :D
Ja vasta jälkeenpäin kuultiin vinkki että se maksa olisi kannattanut jauhaa jäisenö, me tietty sulatettiin se ennen jauhamista.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Kerran tehtiin kun appi raahassi pakkaseen vasikan maksaa. Itse tottakai piti jauhaa, sitä varten haettiin mummolta lihamylly lainaan.

Ja luoja se oli ihan kamalaa se jauhaminen :x Se haju ja ääni :x :x Rehellisesti sanoen mä en voinut oikeen syödä sitä maksalaatikkoa kun mieleen palasi syödessä se maksan jauhaminen :x

Ei siinä laatikossa sinällään mitään vikaa ollut, valmiiksi jauhetusta maksasta varmasti saa tehtyä oikeen maukasta eikä jää mitään kamalia mielikuvia vaanimaan :D
Ja vasta jälkeenpäin kuultiin vinkki että se maksa olisi kannattanut jauhaa jäisenö, me tietty sulatettiin se ennen jauhamista.
Juu tein valmiiksi jauhetusta :). Ei jäänyt mitään mielikuvia, kun riisipuuron sekaan vain kaadoin. Voin silti kuvitella, että jauhaminen itse olisi varsin epämiellyttävä kokemus ;).
 
Ap
No niin, maksalaatikko on hyvää, mutta ei niin erinomaista kuin odotin. Tosin useimpien ruokien pitää vähän "tekeytyä" ennenkuin ruoka on parhaimmillaan. Odotin laatikon olevan vähän makeampaa - ehkä laitoin siirappia liian vähän. Tai jotain!
 

Yhteistyössä