Oletteko te tilastojen mukaan varakkaita, "keskiluokkaisia" vai vähävaraisia? Sisältää linkin tilastoon

• Viestiketjun aloittaja Kaalipää
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kaalipää;28980738:
Tilastokeskus - Uudet sukupolvet ovat edelt

Korostan vielä, että kyseessä siis VELATTOMAN omaisuuden määrä. Esimerkiksi jos omistat talostanne puolet, niin paljonko sen puoliskan arvo on ja paljonko sinä omistat siitä ja paljono pankki. Nämä ovat siis henkilön omaisuus ja tulot. Ei perheen, pariskunnan jne.
Linkin artikkeli käsitteli kuitenkin kotitalouksien talouskohtaista varallisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ööööh;28980784:
Jos alle 25v saa nettona vuodessa 30 000e? Mikä se sillon on?
Tuossa oli kyseessä siis koko varallisuus. Ei pelkät rahat. Eli jos omistat vaikka asunnon, jonka arvo on 125.000. Pankille sinulla on lainaa maksamatta 100.000, niin silloin sun varallisuuteen lasketaan tuon 25.000. Jos saat nettona käteen 30.000 vuodessa, niin siitä maksat kuitenkin elämisen kuluja. Jos sulla on rahaa yhteensä tileillä vaikkapa 10.000e + asunnon asuus, niin nyt sun omaisuutesi olisi 35.000. Sitten omistat vaikkapa osakkeita vielä, joiden arvo on 2000e. Nyt sun omaisuus olisi 37.000.

Jos et omista mitään muuta kuin rahaa, niin silloin sun pankkitilillä olevat rahat on se sun omaisuus.

turhuuden turhuus...
Jos toi ylin desiili on se varakas niin pääsen just varakkaisiin omassa ikäryhmässä ja ukko kans omassaan.. parin vuoden päästä kun vaihdetaan ikäryhmiä niin ollaan vaan hyväosasia... mun varallisuuteni ei tästä samassa tahdissa kasva kun ei oo tarkotus tehdä asuntokauppoja... puolet mun nykysestä varallisuudesta synty myymällä mun sinkkukämppä isolla voitolla kun muutettiin yhteen...

Professional Griefer
No tuon taulukon mukaan rikkaita.
Sekä minä että mies, ja yhteenlaskettuna varsinkin.

Mutta eipä niitä arkeen käytettäviä käteisvaroja ole yhtään sen enempää kuin muillakaan alle 25-vuotiailla opiskelijoilla/pienipalkkaisilla.

keskiverto
Yritin oivaltaa noita taulukoita mutten sitten osannutkaan. Minulla on omaisuutta 300 000 euroa, velkaa ei yhtään. Miehellä omaisuutta vain 170 000, ei yhtään velkaa. Keskiluokkaisia olemme mielestäni.

pifff
Ylin 25 %, ollaan 45 v ja omaisuuden arvo noin 260000 velat pois laskettuina. Meidän talouden palkkatulot ovat nousseet nopeasti viime vuosina (molemmilta yht 10 0000e/kk), joten ehkä 10 v kuluttua tilanne on parantunut jos kaikki jatkuu nykyisellään.

Yhteistyössä