oletteko syöneet raskausaikana........

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En raakana (kypsänä esim perunalaatikossa kyllä ), just oli viime viikolla Aamulehdessä Apetit:n kylmäsavulohen takaisinveto ilmoitus löydetyn listeriabakteerin takia. Voi aiheuttaa vauvan kohtukuoleman. En viitsi ottaa riskiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
En raakana (kypsänä esim perunalaatikossa kyllä ), just oli viime viikolla Aamulehdessä Apetit:n kylmäsavulohen takaisinveto ilmoitus löydetyn listeriabakteerin takia. Voi aiheuttaa vauvan kohtukuoleman. En viitsi ottaa riskiä.

joo mäkin olen kypsänä, siksi ajattelin kysellä tuosta kun se kuitenkin on raakaa,, enpä taida sit syödä.. ei viiti riskeerata turhaan.
 
Jos olet valmis ottamaan sen riskin niin syö vaan. Itse en voisi antaa itselleni anteeksi jos vauva kuolisi mun lohen syönnin takia. Ainakin ne vakuumipakatut on ehdottomasti mun ei listalla. Jos itse savustaisi itse pyydettyä kalaa ja tietää että kylmäketju katkeamaton voisin syödä. Kaupan tai ravintolan en koskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
En raakana (kypsänä esim perunalaatikossa kyllä ), just oli viime viikolla Aamulehdessä Apetit:n kylmäsavulohen takaisinveto ilmoitus löydetyn listeriabakteerin takia. Voi aiheuttaa vauvan kohtukuoleman. En viitsi ottaa riskiä.

aika pysäyttävää. en tajunnut että riski on noin iso...
 
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Jos olet valmis ottamaan sen riskin niin syö vaan. Itse en voisi antaa itselleni anteeksi jos vauva kuolisi mun lohen syönnin takia. Ainakin ne vakuumipakatut on ehdottomasti mun ei listalla. Jos itse savustaisi itse pyydettyä kalaa ja tietää että kylmäketju katkeamaton voisin syödä. Kaupan tai ravintolan en koskaan.

Listeria ei ilmesty vakuumipakattuun kalaan noin vaan, eli se bakteeri on siinä kalassa jo ennen pakkausta jos on.
Voi olla siinä itse pyydystetyssä ja savustetussa kalassakin, listeriabakteeri tulee maasta -yhtä todennäköisesti voit saada sen vaikka oman maan (tai kaupan) kurkuista, salaateista, porkkanoista, jne.
Ja olen syönyt raskausaikana kaikkea edellämainittua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja palstalta opittua:
Tosissasiko kysyt? Ei raskaana ollessa saa syödä mitään. Kaikki on epäterveellistä ja kiellettyä. Älä vaan syö mitään.

Raskaana saa syödä vaikka mitä, oma ruokavalioni ei juurikaan poikkea raskausaikana tavallisesta. Monelle syöpölle se on vaan maailmanloppu, kun ei voikaan ylensyödä kaikkea koko ajan, ainakaan suositellusti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Jos olet valmis ottamaan sen riskin niin syö vaan. Itse en voisi antaa itselleni anteeksi jos vauva kuolisi mun lohen syönnin takia. Ainakin ne vakuumipakatut on ehdottomasti mun ei listalla. Jos itse savustaisi itse pyydettyä kalaa ja tietää että kylmäketju katkeamaton voisin syödä. Kaupan tai ravintolan en koskaan.

Listeria ei ilmesty vakuumipakattuun kalaan noin vaan, eli se bakteeri on siinä kalassa jo ennen pakkausta jos on.
Voi olla siinä itse pyydystetyssä ja savustetussa kalassakin, listeriabakteeri tulee maasta -yhtä todennäköisesti voit saada sen vaikka oman maan (tai kaupan) kurkuista, salaateista, porkkanoista, jne.
Ja olen syönyt raskausaikana kaikkea edellämainittua.

Ottaisit edes vähän selvää asioista ennenkuin esität näkemyksiäsi tosina :headwall:
 
Vakuumipakattua kylmäsavulohta ja graavia lohta olen välttänyt (ne irtonaisena myytävätkin tulee usein vakuumipakattuina sinne tiskille) koska niissä ihan oikeesti on todettu listeriaa aika useinkin, mutta ite graavattua olen syönyt.

Enkä oo mikään kovin tiukkis noiden ruokasuositusten suhteen, syön ulkomaalaista pakastemarjaa joskus keittämättä ja silloin tällöin korvasieniä ja isoja haukia ja kuhia. Ja tietysti juustoja!
 
en suosittele syömään kylmäsavulohta. Itse kyllä vähäsen söin raskausaikana, mutta sitten tuli vääjäämättä epäilyksiä, että oliko kalassa nyt kuitenkin ollut listeriaa jne. Jos ei syö "kiellettyjä" ruokia niin ei tarvitse hermoillakaan.
 

Yhteistyössä