Oletteko sitä mieltä, että emäntä voi laittaa tarjolle mitä haluaa ja vieraat ottaa tai jättää?

Tottakai otan huomioon sellaisen vieraan, jonka etukäteen tiedän olevan vegetaristi, allerginen jollekkin ruoka-aineelle tai ei voi sietää nyt vaikkapa kanaa.

Mua vaan ärsyttää suunnattomasti se, kun kysytään mitä mieltä ollaan menusta, niin alkaa se
"tee myös sitä ja tätä ja tuota, koska kaikki eivät pidä tuosta ja tästä"
Ollaan sitten syömättä jos ei pidetä!!! Kaikilla ei ole syystä tai toisesta aikaa ja mahdollisuuksia vääntää sataa sorttia.
Tätähän tapahtuu myös ihan oikeasti. Mä saan usein kuulla negatiivista palautetta mun tarjoiluista..
Viimeksi oli kuulemma liian erikoista. Pojan synttäreillä mieheni sukulainen suuttui, koska olin kokannut kanaa. Hän ei voi kuulemma sietää kanaa. No en minä sitä tiennyt!

[QUOTE="vieras";25517600]No on kyllä todellakin pelkkää käytöstapojen puutetta vieraiden osalta jos alkavat nyrpistellä tarjoiluille... moittikoot sitten vaikka kotimatkalla keskenään jos on moitittavaa. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos![/QUOTE]

Vieraat syököön mitä on tarjolla tai sitten olkoon ilman.
Eriasia on sitten nää jotka on oikeesti allergisia tai sitten vaikka vakaumuksen takia niille laittaisin tietty sen mukaan.
Mutta jos on semmonen tapa nirpottelija niin olkoon ilman jos ei tarjottu kelpaa (tapa nirpottelija= fiiliksen mukaan en mä tykkä tosta en tosta en näistä )

Mä olen nyt lasten myötä "saanut" järjestää kahvitteluja ihan kiitettäviä määriä kun synttäreitä vietetään joka vuosi ja ristiäiset oli isommat ja yhdet tuparitkin. KOSKAANIKINÄ en ole vierailta kysellyt että mitäs laitetaan, mikä maistuisi tänä vuonna. Allergisia ei ole kuin 1 ja hänelläkin ns. helppoa sorttia, otan sen huomioon. Mun periaate on se että talossa talon tavalla ja pakko ei ole jos ei taho. Mulle itelle ei milloinkaan tulisi mieleen arvostella tai yökötellä kyläpaikan tarjoiluja. Jos en jostain tykkää (harvinaista) niin mitä siitä, se on vain mun mielipiteeni.

"vieras"
Tottakai emäntä tarjoaa mitä haluaa! Vieraat sitten syövät mitä haluavat. Meillä ei tuttava-tai sukulaispiireissä ole kuin yksi allerginen (kalalle ) joten helppoa se on tarjottavat tehdä. Todellakin käytöstavoissa vikaa, jos nyrpistelee nenäänsä tarjoilulle. Onneksi en tunne yhtään sellaista ihmistä, joka olisi noin huonokäytöksinen.

Samaa mieltä kuin edelliset! Gluteenittomatn ja laktoosittoman ruokavalion huomion, muita juttuja ei lähipiirissä olekaan. Muuten saa ottaa tai olla ottamatta! Eipä oo mun korviin valitukset kantautuneet. Tietenkin, jos kysytään, koitan jotain vastata. lapsemme ovat valitettavan ronkeleita, mutta me perheen aikuiset syömme mitä vain tarjolla on. yritämme olla tekemättä numeroa siitä , jos lapsemme eivät jotakin tarjottavaa tahdo syödä.

"vieras"
Voi laittaa ihan mitä haluaa. Mutta jos täällä avoimesti kyselee mielipiteitä, niin silloin voi olettaa saavansa kaikenlaisia ohjeita ja muutoksia/lisäyksiä listaan.

Toisaalta emännän ei kannata vetää herneitä nenään ja nostaa kauheata haloota, jos lapsivieraat kieltäytyvät syömästä jotain tarjottua. Itse olen saanut hirveät haukut, kun totesin emännän laittaessa hernekeittoa ja kysyessä siitä jotain, että aivan sama, ei ne lapset sitä syö, sattuu olemaan kaikkien inhokkiruoka. Kyllä tuli mieleen, että ensi kerralla hänen kyläilleessään laitan hänen inhokkiruokaansa ja nostan kauhean haloon, että ihminen kyllä syö mitä tahansa, kun on nälkä ja opettamisesta se vaan riippuu :headwall: Niin ja vanhimmat lapset on kouluikäisiä ja kyse ei ole siitä, ettei sitä olisi heille tarjottu. Eipä kyllä kyseinen järkyttävän suolainen keitto juuri minuun, eikä mieheenkään uponnut. Purkkihernekeittoa, mihin on lisätty suolaista pekonia reilusti :x

Vieraat ottaa tai jättää.
Allergiat, keliakia, kasvissyöjät yms tulisi huomioida mutta mielestäni on jokaisen oma asia haluaako esim. karppaajille tarjota jotain.

Jos tosiaan tietää että joku ei pidä esim. kanasta niin onhan se kiva tehdä jotakin muuta mutta kaikkea ei voi aina etukäteen tietää.

En ymmärrä kun sanotaan "olkoot sitten ilman", että miksei sitten vaan anneta olla vaan pitää loukkaantua verisesti.
Jos joku ei tykkää syödä jotain ruokaa niin eihän se ole emännän syy eikä se vieras ole miettinyt että "jätänpäs nyt kinkun ja kanan syömättä kun on niin v*ttumainen emäntä!"
Itse en ole kaikkiruokainen. Koskaan en ole valittanut tarjottavista emännälle, enkä kyllä jälkikäteen muillekaan, omahan on vikani kun en syö! Jotakin otan vähäsen ettei emäntä pahastuisi mutta välillä ei riitä ellei lautanen ole kukkuroillaan.
Ärsyttää kun jatkuvasti tuputetaan ja valitetaan kun "ei tuolle kelpaa". Syökööt muut enemmän kun minä en ymmärrä 'hyvän päälle' =)

"iemel"
täältä toisen näkökulman mielipide; eli olen aika nirso/ruokarajoitteinen ja kun meen jonnekin juhliin niin syön sitä mistä tykkään ja jos ei ole mieleistä niin jätän syömättä, mukisematta, oma ongelmahan se on jossei maistu :)

No jos tarjolla olis maksalaatikkoa ja jälkiruuaks liköörikarkkeja, niin jäis multa syömättä. :D Harvempi emäntä kuitenkaan ihan niin radikaaleja ratkaisuja tekee, vaan pöydästä löytyy useampaa sorttia ja edes jotain syötävää kaikille! Myös niille nirsoimmille.

Joku roti sentään, pitäis tajuta että kylässä ollaan vieraana, ja siellä ei samalla tavalla käyttäydytä kuin kotona. Otetaan tarjoilut tyytyväisinä vastaan ja kiitetään, eikä todellakaan motkoteta ruuasta.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Olen samaa mieltä. Toisaalta, itse olen kasvissyöjä ja toivoisin että minua ei erikseen tarjoiluissa huomioida koska se on hirveän kiusallista että emäntä näkee erikseen vaivaa ja sitten minun on "pakko" syödä vaikka en haluaisikaan.

Hirveän tärkeää on sekin että vieraat syö jos syö mutta saavat olla syömättä jos niin haluavat. Ärsyttää kun aina joku tekee hirveän numeron kun en sitä kermakakkua tai pullaa napaani vedä. Mur.

Olen. Huomioin parhaimmillaan vegaanin, laktoosi-intolerantikon ja keliaakikon ruokavaliot tarjoiluissani, joten olen tottunut tekemään useampaa sorttia. Ruoka-allergikoille kerron, mitä he voivat pöydästä ottaa ilman ongelmia.

Jos vieras suuttuu kanatarjoiluista, vikaa on enemmänkin vieraan asenteessa. Jos asia on näin tärkeä, miksi hän ei maininnut sinulle etukäteen asiasta/ ollut yksinkertaisesti vain hiljaa. Vaikea huomioida sellaista asiaa, mistä ei mitään tiedä:)

Ja minulla itselläni on sinihomejuusto-ongelma. Minulle tulee oksennusrefleksi pelkästä hajusta omalla lautasella...

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="vieras";25518119]Olen samaa mieltä, MUTTA miksi tehdä sitten palstalle aloitus, jos tavoitteena on ainoastaan saada kaikki vastaamaan "joo, hyvä on".[/QUOTE]

Noin 90% aloituksista perustuu juuri tähän :)

Mua vaan ärsyttää suunnattomasti se, kun kysytään mitä mieltä ollaan menusta, niin alkaa se
"tee myös sitä ja tätä ja tuota, koska kaikki eivät pidä tuosta ja tästä"
Ollaan sitten syömättä jos ei pidetä!!! Kaikilla ei ole syystä tai toisesta aikaa ja mahdollisuuksia vääntää sataa sorttia.
Sehän riippuu ihan siitä miten paljon haluat ajatella vieraitasi. Jos haluat, että he varmasti nauttivat tarjoamuksistasi, niin sitten mietit tarkemmin ja annat eniten vaihtoehtoja. Jos haluat tarjota vain jotain tiettyä, niin sitten se on "ota ja jätä".

Mistä lähtien vieraiden on nautittava ihan kaikesta mitä tarjotaan? Toki kohtelias on vieraankin oltava, mutta aika usein kysytään "otatko lisää, maistuiko, no oliko hyvä, jne". Se on aika ikävää pakottaa vieraitakin jossain tilanteessa joko valehtelemaan tai pilaamaan emännän päivän. Tosin jos emäntä on astenteella "syökää tai jättäkää syömättä", niin miksi se haittaisi että joku ei tykkääkään ruuasta?

Minusta emäntä laittaa mitä tahtoo. Allergiat huomioin toki, juhliin teen yleensä melkein kaiken maidottomana ja gluteenittomana. Se on siksikin helppoa, että kun on lapsista kyse, niin ei tarvitse pelätä mitä nappaavat.
Muuten pyrin siihen, että esim. kaikissa salaateissa ja piirakoissa ei olisi paprikaa jos joku ei pidä. Tai että ei ole kinkkupiirakkaa, kinkkukierteitä ja kinkkusalaattia. Vaihtelua minun makuuni sopivasti, ja vieraille kelpaa jos kelpaa :)

"Mummeli"
Minä en nyt oikein ehkä ymmärrä kysymystä. Eikö kautta aikojen emäntä ole saanut päättää, mitä vierailleen tarjoaa ? Hyviltä ruuanlaittajilta odottaakin aina yllätyksiä. Jos ruoka on vaikkapa pääskysen pesiä ja sammakon koipia, varaan kyllä myös sellaisia aineksia, ettei kukaan nälkäisenä pöydästäni nouse. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että tarjottavien suhteen käytetään liian vähän mielikuvitusta, vanha kaava tuntuu niin turvalliselta tyyliin. Yllättävän huokeallakin voi loihtia makoisia tarjottavia.

"sipsi"
Tottakai emäntä päättää, mitä tarjoaa. Jos ei vieraille kelpaa, eivät sitten syö. ravintolassa tilataan halutut annokset, ei toisen kotona :) Mielestäni pitää olla iloinen, että joku viitsii järjestää juhlia ja tarjoomuksia.

Mie ajattelen, että "se on annettu mikä on tarjottu."

"mä"
Nykyään ajatellaan liikaa yksilöä joka paikassa. Jokaiselle pitäisi olla sitä omaa herkkua ja kun vieraita on paljon niin ei voi laittaa niin montaa ruokalajia että kaikki olisivat tyytyväisiä.
Mun serkun perhe on todella nirso . Juhlissa yritän laittaa myös sellaista mistä pitävät tyyliin nakkeja ja lihapullia. Viimeeksi sitten sain moitteita kun heille ei ollut tarpeeksi "hienoa " ruokaa tarjolla. No prkl kun niille ei kelpaa mikään missä on vähääkään kasviksia tai mausteita . Ei kelvannut tapakset, salaatit ja vartaat mitä muut vieraat söi .

Huomioin erityisruokavaliot, harvemmin näitä on. Mutta suolaista ja makeaa on 2-3 erilaista tarjolla, jos on isommat pippalot niin valikoima kasvaa. Ei ole tullut valituksia.
Jos on jotain eksoottisempaa niin pidän huolen että rinnalla on joku tuttu ja turvallinen vaihtoehto myöskin, silloin ihmiset uskaltaa maistella sitä erikoisempaakin ja joko tykästyä tai jättää väliin.

Onneksi ei ole tullut sellaista vastaan mitä Livin siinä syöppö-ohjelmassa että tyyppi syö tasan ranskalaisia ja leipää, tai pelkkiä sipsejä tai oksentaa :eek:

"kotikokki"
TOTTAKAI yritän mahdollisuuksien mukaan miettiä vieraitani tarjottavaa suunnitellessani (en ehdoin tahdoin valitse jotain erikoisia ruokia, jos vieraaksi on tulossa lapsiperhe). Ja usein saatan vielä erikseen kysäistäkin, että onko jotain allergioita tai muita rajotteita, mitä pitäisi huomioida.

Mutta joskus vaan ei tiedä/osaa kaikkea ennakoida, ja silloin jokainen syö sitä mitä pystyy
Meillä oli viime lauantai iltana kylässä yksi vähän vieraampi lapsiperhe. Oltiin laitettu ruokaisaa iltapalaa joka sisälsi pellillinen kinkku-ananas pizzaa, fetasalaattia (feta vielä erikseen, jotta sitä sai ottaa jos halusi) ja hedelmäsalaattia.

Ko perheen äiti oli kertonut pizzan olevan koko perheen herkku (mutta jättänyt kertomatta, että perheen lapset syövät vain ja ainoastaan jauhelihapizzaa). Perheen lapset eivät myöskään olleet tottuneet syömään salaattia. Joten köykäiseksi jäi heidän lasten iltapala. Onneksi kaapista löytyi ruisleipää :D

"vieras"
Minun mielestä emäntä laittaa tarjottavaa mitä haluupi, erikseen on allergiat ja esim. kasvissyöjät. Mielestäni aikuisten täytyy näyttää lapsilleen mallia syömisessä, se ettei pidä vaan jostain niin ei mun mielestä ole riittävä syy jättää syömästä. Jotkut ovat sellaisia ruokavammaisia ettei heille kelpaa mikään, itsekkään en kaikesta ruuasta pidä, mutta on hyvien tapojen mukaista maistaa kaikkea ja näin teen ja opetan myös lapselleni.

No minä kyllä yritän aina huomioida ne oikeat syyt jonkin tarjoilun kelpaamattomuudelle, eli kasvissyöjälle jotain kasvisvaihtoehtoa, keliaakikolle omat tarjottavat.

Esim mun synttäreillä tein keliaakikolle samaa voileipä kakkua kuin mullekkin, mutta gluteenittomana ja laktoosittomana versiona, samoin jälkiruokamakeaa häntä varten eri, mitä toki saivat sitten muutkin maistaa.

Kasvissyöjälle muuten samaa voileipäkakkua kuin muillekkin, mutta kasvistäytteillä, ihan ne meni siinä samassa kuin muutkin, koska tokihan määrä oli paljon pienempi kuin muulle joukolle.

Ja mun mielestä, jos itse ko henkilöt kutsun, niin kyllä voin sen verran huomioida, että myös heille löytyy tarjoilua.

Minä aluan, että myös vieraat pitävät tarjottavista, toki jos jotakin ei mulle ilmoiteta, enkä siitä tiedä, niin siitä en ota paineita.

[QUOTE="vieras";25517600]No on kyllä todellakin pelkkää käytöstapojen puutetta vieraiden osalta jos alkavat nyrpistellä tarjoiluille... moittikoot sitten vaikka kotimatkalla keskenään jos on moitittavaa. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos![/QUOTE]

Ja toisaalta on sekin jonkinlaista käytöstapojen puutetta juhlien pitäjältä sanoa, että olkaa ilman sitten jos ei kelpaa.

Kaikkia ei voi miellyttää, se on totta. Mutta joskus on kiva, kun on vaihtoehtoja.

Yhteistyössä