Oletteko maalanneet "luvatta" vuokra-asuntone seiniä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maalarin vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maalarin vaimo

Vieras
Oletteko maalanneet lupaa kysymättä jonkun lafkan omistamia seiniä vuokra-asunnossanne ilman lupaa kysymättä? Mulla on ilm. kaupungin omistama talo (ei ole kaupungin nimellä vaan erään firman joka ostanut kaikki kaupungin talot.. )
ja muutamat tutut maalanneet samaisen firman asuntoja ja maalanneet ne sitten takaisin valkoisiksi itse, niin hyvin ettei muutosta edes huomaa..

Mietinkin siis että onko se kovin moraalisesti teidän mielestänne väärin, jos maalaisin?
Mies on koulutukseltaan maalari ja itsekkin maalannut useita seinia entisestä talostamme ja tutttujen apuna toiminut maalarina. Elikkä "osaamista" ja taitoa meiltä ainakin löytyisi..
Niin maalaisitteko itse jos firma ei saisi tietää siitä?

SUomalaiset valkoiset lastulevy-seinät kun nyt ovatkin sieltä rumimmasta päästä kun raotkin välissä.. :P

meilläkin "kaupungin" asunto jossa määräyksenä että seinät pitää olla maalatut maalarinvalkoiset.
tähän muuttaessa oli yksi seinä tapetoitu ja yksi maalattu eri värillä, minun suostumuksella ei edellisen asukaan tarvinnut "korjata" jälkiä.

nähtäväksi jääkin, että joudunko minä pois muuttaessa poistamaan tapetin ja maalaamaan valkoiseksi.

itse kyllä ilmoittaisin, että pientä maalausremonttia teen ja korjaan kyllä jälkeni pois muuttaessa.

Kannattaa kysyä vuokranantajalta. Voisin kuvitella että saa maalata. Onhan se vuokranantajallekin parempi jos huonetta kunnostetaan. Voi hänellä tietenkin olla sanomista väreistä.

Mäkin maalaisin heti kaikki seinät jos vaan täällä ei olisi tapetteja.

Tekisi muutenkin mieli repiä noi tapetit seinistä, tehdä pohjatyöt kunnolla ja levittää maali kaikkiin seiniin. Sit vaan efektimaalauksia joita vaihtelisi fiiliksen mukaan. :)

Hitsi kun asun vuokralla...

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27115230:
Ja en kyllä voi olla kysymättä, että mitä "osaamista" tai "taitoa" se maalaaminen sitten vaatii? Tela heilumaan, jopa lapsi osaa maalata.

Eräs tuttavani jokunen vuosi sitten muuttaessaan pois kaupungin vuokra-asunnosta joutui maksamaan kalliin hinnan siivousfirmalle loppusiivouksen tekemisestä. Ei kelvannut putipuhtaaksi siivottu asunto, vaikka siivoamisen oli suorittanut hänen äitinsä, jolla kaikki kunnon välineet, aineet yms. koska on ammattisiivooja. Että kyllä ne saattaa jotain "osaamista" myös maalaukseen vaatia, ainakin poismuuttaessa : /

VVO:lla ainaki käytäntö on että seinät saa maalata. Heillä on omat värikartat joista maalit voi valita ja VVO ne. (myös vissiin tapetteja saa samalla lailla jo ennenkin tapetoituihin kohteisiin)
Itse olen aina maalannut typerän valkoiset seinät, milloin VVO:n omilla maaleilla milloin oman makuni mukaan. Oman maun mukaan saa maalata kun itse kustantaa maalit ja muuttaessa on asunto taas "VVOn väreissä". Itse tosin maalasin erikoisemmin, täysin mustaa efektiseinää yms, mutta asuntoon jälkeeni muuttava piti asunnosta sellaisenaan joten minun ei tarvinnut maalata peittoon.

En. Mutta en nää siinä mitään väärää, kunhan seinät on poismuuttaessa takaisin valkoiset. Mun mielestä ois kuitenkin hyvä ilmoittaa ja sanoa samalla, että maalaat kyllä takaisin. Älä sitten pilaa laminaattia/parkettia sillä maalilla..

Itse tuli vedettyä viimevuona vuokralaisille pienimuotoiset flippaukset, kun olivat maalanneet seiniä ja keittiön kaappeja ihan miten sattuu ilman lupaa, ja jättivät vielä siihen kuntoon....

[QUOTE="vieras";27115278]meilläkin "kaupungin" asunto jossa määräyksenä että seinät pitää olla maalatut maalarinvalkoiset.
tähän muuttaessa oli yksi seinä tapetoitu ja yksi maalattu eri värillä, minun suostumuksella ei edellisen asukaan tarvinnut "korjata" jälkiä.

nähtäväksi jääkin, että joudunko minä pois muuttaessa poistamaan tapetin ja maalaamaan valkoiseksi.

itse kyllä ilmoittaisin, että pientä maalausremonttia teen ja korjaan kyllä jälkeni pois muuttaessa.[/QUOTE]

Joudut mikäli seuraava asukas ei hyväksy sitä, että joutuisi omaan piikkinsä lähtiessään poistamaan tapetit ja maalaamaan seinät.

[QUOTE="vieras";27115408]Eräs tuttavani jokunen vuosi sitten muuttaessaan pois kaupungin vuokra-asunnosta joutui maksamaan kalliin hinnan siivousfirmalle loppusiivouksen tekemisestä. Ei kelvannut putipuhtaaksi siivottu asunto, vaikka siivoamisen oli suorittanut hänen äitinsä, jolla kaikki kunnon välineet, aineet yms. koska on ammattisiivooja. [/QUOTE]

Ei ne siivousvälineet paljoa auta, jos ei niillä siivoa. Ilmeisesti mami ei ollut siivonnut kunnolla niitä paikkoja, jotka tuli siivota?

Ja en kyllä voi olla kysymättä, että mitä "osaamista" tai "taitoa" se maalaaminen sitten vaatii? Tela heilumaan, jopa lapsi osaa maalata.

Tää on niin tätä :D

Juu ihan kuka vaan "osaa" maalata, se minkä näkönen jälki on maalin kuivuttua on eri asia. Kuinka monasti oon joutunu harrastajien maalaamia seiniä maalaamaan uudestaan, kun ovat ennen pois muuttoa vähän aatelleet auttavansa vuokranantajaa/isännöitsijää :). Toki kaikki eivät ole tunareita!

[QUOTE="kioto";27115503]Tää on niin tätä :D

Juu ihan kuka vaan "osaa" maalata, se minkä näkönen jälki on maalin kuivuttua on eri asia. Kuinka monasti oon joutunu harrastajien maalaamia seiniä maalaamaan uudestaan, kun ovat ennen pois muuttoa vähän aatelleet auttavansa vuokranantajaa/isännöitsijää :). Toki kaikki eivät ole tunareita![/QUOTE]

Kerro toki lisää, miten sinä ammattilainen sitten maalaat? Eiköhän jokainen normaaliälyinen osaa käyttää maalarinteippiä, telaa ja rajaajaa, ja maalata sen verran monta kertaa, että väristä tulee tasainen?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27115534:
Kerro toki lisää, miten sinä ammattilainen sitten maalaat? Eiköhän jokainen normaaliälyinen osaa käyttää maalarinteippiä, telaa ja rajaajaa, ja maalata sen verran monta kertaa, että väristä tulee tasainen?

Kyllähän ne varmaan osais, mutta tummansiniseksi maalattuun olohuoneeseen on poismuuttaessa ostettu tasan se 3l valkoista maalia, ja kun se ei riitä eikä peitä tarpeeksi niin "ihan sama, ei mulla oo varaa enempään, maalasin jo valkoseks, kyl tää on ihan hyvä!!!1"

Kyllähän ne varmaan osais, mutta tummansiniseksi maalattuun olohuoneeseen on poismuuttaessa ostettu tasan se 3l valkoista maalia, ja kun se ei riitä eikä peitä tarpeeksi niin "ihan sama, ei mulla oo varaa enempään, maalasin jo valkoseks, kyl tää on ihan hyvä!!!1"

Mäkin olen jo nyt opiskeluaikoinani törmännyt näihin surullisiin tapauksiin. telavedot on miten sattuu, reunoja rajattu maalauksen jälkeen (jos silloinkaan), vedetty liian kuivalla telalla. Ja tosiaan vaan se yks kerros maalia vaikka kaks tai kolmekin olisi kerrosta olisi kannattanut laittaa.

• Tykkää
Reactions: Minuli
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27115534:

Tokihan kaikki saavat tasaisen värin jos maalaa juurikin monta kertaa niinkuin kirjoitit. Mutta se monta kertaa maalaminen ei siltikää takaa hyvää jälkeä. Esim. telan jäljet katossa, tähän ei auta ees se rajaajan käyttö :). Tai että ei jätetä tarvittavia valorajoja myös seinän sivuille jos käytetään tehosteväriä. Ja mikä hauskinta niin kittaamisen jälkeen ei edes hiota niitä kittipaikkoja saati ositella niitä ennen kun maalataan pintaan :), jos edes vaivaudutaan kittaamaan. Voin toki viedä tämän ihan äärimmäisyyksiin ja yleistää kaikki osaamattomiksi maalareiksi. Mutta niinkuin aikasemmin kirjoitin niin kaikki eivät ole teheloita.

Äläpäs nyt hoppuile. Kyllä lapsikin osaa varmsti maalat, mutta kun se seinien maalaaminen juuri ei ole sitä pelkkää maalien lätkimistä seinään. ;)
Tällä "osaamisella" ja kokemuksella minä nyt tarkoitin sitä, ettei seinistä tule sellaista painajaista kuin useasti näkee näissä "Kodin osto" -ohjelmissa. Entisen asukkaan jäljiltä seinien maalaukset ja tapetointi on päin p*rsettä, lopulta koko seinä pitää suunnilleen purkaa ja niin edelleen.
Älä siis ota tuota mitenkään henkilökohtaisesti.

• Tykkää
Reactions: Minuli
VVO:lla ainaki käytäntö on että seinät saa maalata. Heillä on omat värikartat joista maalit voi valita ja VVO ne. (myös vissiin tapetteja saa samalla lailla jo ennenkin tapetoituihin kohteisiin)
Itse olen aina maalannut typerän valkoiset seinät, milloin VVO:n omilla maaleilla milloin oman makuni mukaan. Oman maun mukaan saa maalata kun itse kustantaa maalit ja muuttaessa on asunto taas "VVOn väreissä". Itse tosin maalasin erikoisemmin, täysin mustaa efektiseinää yms, mutta asuntoon jälkeeni muuttava piti asunnosta sellaisenaan joten minun ei tarvinnut maalata peittoon.

Joo, kun meilläkin ollut aiemmin just kokemusta VVO:sta, piti olla ainakin meillä se että täytyy asua kolme (3 .v.) vuotta ja värit oli aika pliisuja.. Jotku on kuulemma sanu ite ottaa mitkä värit vaan tahansa, kuulemma vaan pitänyt maksaa itse. Eli kustanataa jos ei ne vauvan-potkupuku värit kelvannu.. ;D

En. Mutta en nää siinä mitään väärää, kunhan seinät on poismuuttaessa takaisin valkoiset. Mun mielestä ois kuitenkin hyvä ilmoittaa ja sanoa samalla, että maalaat kyllä takaisin. Älä sitten pilaa laminaattia/parkettia sillä maalilla..

Itse tuli vedettyä viimevuona vuokralaisille pienimuotoiset flippaukset, kun olivat maalanneet seiniä ja keittiön kaappeja ihan miten sattuu ilman lupaa, ja jättivät vielä siihen kuntoon....

Niin no tätä minä juuri tarkoitinkin, ettei asuntoa (toivottavasti :D ) tulla pilaamaan.
Eri asia olisi jos yksityisellä vieläkin asuttais. Siellä en uskaltanut alkaa edes kysymään, kun omistajana vähän semmoinen "hieno" vanhempi pariskunta joka oli tosi pihi kaikessa ja vastauksena olisi ollut varmasti suora tyrmäys asiasta..

Niin ja lattian kanssa täytyy tosiaankin olla varovainen, sekin oli tässä "osaamisessamma" tarkoituksesta että kaikki maalaamisen ympäriltä ikäänkuin eristetään.. Tuttavalla unohtui se asia ja maalit kaatui lattialle.
Niin ja meillä ihan perus muovimatto lattiana.

Näissä vuokra-asuntojen maalaamisissa kannattaa kyllä käyttää järkeä. Jos maalaat mustalla/tummansinisellä tai ihan millä vaan tumman puhuvalla maalilla, niin kerta maalaus ei todellakaan riitä. Useimmiten ensin pohjamaali ja sen jälkeen jopa kaksi kertaa pintamaali. Vaaleissa sävyissä saattaa kerta maalaamisella pärjätä. Mutta ainahan kannattaa kysyä vuokraajalta, että saako maalata :). Saan jopa työssäni käyttää muitakin sävyjä kuin F157 tahi G497, ovat siis maalarinvalkoisia. Tietenkin sävyjen pitää olla vaaleita. Ja suurimman osan sävyistä hyväksytän vielä esim. isännöitsijällä :).

Kuumimmat

Yhteistyössä