Oletteko kuulleet, että YAMK tutkinnon suorittaneet voisi alkaa käyttää maisteri nimikettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kiinnostunut"

Vieras
Kuulin huhua, että tämmöstä suunnitellaan. Yritin netistä etsiä tietoa, mutta en löydä mitään. Liekö ollut sitten uutisankka? Eli siis että YAMK tutkinnon suorittaneista tulisi tulevaisuudessa maistereita. Ei nyt ihan tänä vuonna, mutta parin vuoden kuluttua, jos menee läpi tämä ehdotus. Onko kenelläkään parempaa tietoa asiasta?

[QUOTE="Vee";23339395]Kyllä tuo pitää paikkansa[/QUOTE]

Jos opistoista tehtiin ammattikorkeita, niin miksi ihmeessä yliopistoista tehtäisiin ammattikorkeita? Opetuksen taso täysin eri.

No onhan sitä jauhettu, mutta yliopistosta tulee maistereita, jotka ovat akateemisia. ja AMK:hon ollaan suunnittelemassa ylempää korkeakoulututkintoa, jonka suorittaneeet voisivat kutsua itseään maistereiksi. Mutta akateemissia niistä nyt ei sentään tule. Joku raja:D Jos on niin hienoa ja pakottavaa saada joku titteli, niin siitä vaan, ei se koulutuksen sisältöön mitään lisää tuo. Ylemmän, akateemisen korkeakoulututkinnon saa yliopistosta, ja AMK-maisterit tai mitkä lie ovat ammattikorkeakoululaisia, ei se muuksi muutu.

[QUOTE="vieras";23339408]Jos opistoista tehtiin ammattikorkeita, niin miksi ihmeessä yliopistoista tehtäisiin ammattikorkeita? Opetuksen taso täysin eri.[/QUOTE]

En kyllä yhdy väitteeseesi. Olen hyvin läheltä seurannut opetuksen tasoa molemmissa laitoksissa.

Kyllähän tuota yliopistouudistusta jatkuvasti vouhkataan. Viimeisin mitä minä olen kuullut on että ainoastaan Helsingin yliopisto jäisi koska se on ainoa kansainvälisesti yliopistoksi luokiteltava, muissa suomen yliopistoissa kun ei ole kaikki tiedekuntia.

Mutta onko sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä kutsutaanko maisteriksi vai ei? Ammattinhan sillä koulutuksella tähdätään ja maisteri ei ole ammattinimike missään. Tämänhetkisessä työssäni minulla on tismalleen sama virkanimike kuin naapurihuoneen opistotasoisen koulutuksen saaneella ja toisen naapurihuoneen maisterilla.

[QUOTE="vieras";23341238]Menehän seuraamaan ja laskemaan insinööripuolen (amk) ja diplomi-insainööripuolen (yliopisto) opintoja niin huomaat eron.[/QUOTE]

Minä olen tuon tehnyt, vaati yhden näyttötentin. Että eipä ollut eroa.

Amk puolella on aivan järkyttävän suuri kaupunkiverkosto, itse asun pienellä paiikakunnalla, jonka amk on liitetty n. 80 km päässä olevaan isomman kaupungin amk:hon. Opiskelupaikkoja ei saada täyteen, iso osa opiskelijoista on jostain kehitysmaasta roudattu Suomeen opiskelemaan... korjatkoon ensin amk puolen koulutuspaikkojen ylitarjonnan.

[QUOTE="vieras";23341259]Minä olen tuon tehnyt, vaati yhden näyttötentin. Että eipä ollut eroa.[/QUOTE]

:D niin varmasti... korvaatko koko tutkinnon yhdellä näyttötentillä. Meillä laskettiin läpi opintojen, ei pelkästään 1. vuoden matematiikkojen tai fysiikkojen verran.

Yhteistyössä