Oletteko koskaan olleet tekemisissä narsistin kanssa? Mitä tunnusmerkkejä olette huomanneet?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Epäilen että eräs läheinen ihminen on narsisti.

hän:

-ei osaa eläytyä muiden tunteisiin
-on mielestään aina oikeassa
-mielistelee ihmisiä ylenpalttisesti mutta puhuu p*skaa seläntakana
-pitää materiaa ihmisiä tärkeämpänä
-on omasta mielestään joka alan asiantuntija
-ei ymmärrä sanaa ei
-kokee aina että hän on uhri
-ei käytä sanoja anteeksi,kiitos
-korostaa itseään joka tilanteessa,haluaa olla aina huomion keskipiste
-loukkaantuu pienimmästäkin kritiikistä
-haluaa aina hyötyä muista ihmisistä
-saa ihmiset tuntemaan olonsa omituiseksi hänen lähellään,joskus ilman näkyvää syytä.

Mitä mieltä olette? Ja miten olette toimineet jos lähipiiriinne kuuluu narsistinen henkilö?

Meillä on tässä herännyt epäilys, et meijjän fatsi on narsisti.. Hyvin samanlaisia piirteitä hänessä, mitä oot tuossa yllä listannut
Mutkun kyseessä on oma isä, niin on tottunut ja tavallaan hyväksynyt nuo asiat
Yritän kyllä olla mahdollisimman vähän yhteyksissä

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen09:
Siis narsistiksi ei voi tosta vaan kyllä leimata! Se on ihan fakta! En menisi syyttelee tosta noin vaan
Siksi kysyinkin mielipiteitä asiaan :) Googletin narsismin ja siellä oli määritelty narsismin ominaispiirteitä jotka ikävä kyllä täsmäsivät suurilta osin kuin nenä päähän. Tahtoisinkin kuulla niiden kokemuksia,jotka ovat olleet tekemisissä OIKEASTI narsistisen ihmisen kanssa ja nähdä täsmääkö käytös tähän lähipiirini tapaukseen.

tuike
Minä en huomannut lähipiirin narsistista sen kummemmin mitään merkkejä, ennenkuin kuulin hänen tekosiaan. Ulospäin siis näytti täydellisestä vanhemmalta ja aviopuolisolta, mutta totuus olikin toista.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja tuike:
Minä en huomannut lähipiirin narsistista sen kummemmin mitään merkkejä, ennenkuin kuulin hänen tekosiaan. Ulospäin siis näytti täydellisestä vanhemmalta ja aviopuolisolta, mutta totuus olikin toista.
Samoin myös tässä tapauksessa.

Mm se, että kaikki on aina muiden syytä, lähinnä ihmissuhteisiin liittyvät asiat eli mm. se, että on 7-kymppisenä yksin moneen kertaan eronneena, johtuu aina vain toisesta osapuolesta tai huonosta tuurista. Itsessä ei ole mitään vikaa.

JONSERED Karhunkantaja
Stasin entinen opettaja on useammankin mielestä narsisti. Ja sellaista ei saisi päästää minkään elävän lähelle, vähiten opettamaan lapsia. |O

Onnistui sumuttamaan monia, eli manipulointikyky 10+. Egon pönkittäminen muita halventamalla on aika selkeä varoitusmerkki ja oman paremmuuden korostaminen.

vieras
No joo, virallisesti kukaan meistä ei varmaan pysty narsistia määrittelemään. Mutta hyvin paljon samoja piirteitä oli yhdessä lukioaikaisessa kaverissani. Hän saattoi hyvin suorasukaisesti päin naamaa laukoa kommentteja esim. toisten ulkonäöstä, mutta loukkaantui verisesti, jos hänelle edes vihjasi jotain vastaavaa itsestään.

Siihen aikaan ei curling-vanhemmuutta tunnettu, mutta juuri sellaiset vanhemmat hänellä oli. Ottivat mm. heikosti menneen yo-kokeen jälkeen yhteyttä opettajaan, että "kyllä meiän Maijan pitäisi saada parempi arvosana, kun oikeasti se osaa paremmin". Ei ihan auttanut ;)

Toisaalta sitten monet nuo ap:n kuvailemat piirteet sopivat sellaiseen ihmiseen, jolla on kovin heikko itsetunto. Tietty narsismi ja heikko itse tunto saattaa käydä käsi kädessä, muttei aina.

Narsistin lähellä ollut lähes aina
Kun luin ap:n listan - kaikki löytyy tästä läheisestä ihmisestä, ikävä kyllä... Tällä hetkellä en ole hänen kanssaan tekemisissä kuin pakosta joskus. Silloinkin mä vedän roolia, että jaksan olla hänen lähellään edes hetken. Olen onnellinen ettei hän kuulu enää jokapäiväiseen elämääni. Minua suututtaa ja ärsyttää kovasti se miten tämä ihminen kohtelee meille yhteisiä ihmisiä eli vanhempiani. Osaa olla mitä parhain "seuramies", mutta vain sillon kun itse tahtoo ja tällä sumuttaa muita ihmisiä taitavasti. Kaikki jotka hänet kunnolla tuntevat - tietävät kyllä totuuden. Pelottava persoona, jota haluan kartella mahdollisimman paljon.

Niin olen mielestäni tehnyt aikoinani kaikkeni, että meidän välimme olisivat kunnossa, mutta ei sellainen ole mahdollista narsistin kanssa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Narsistin lähellä ollut lähes aina:
Kun luin ap:n listan - kaikki löytyy tästä läheisestä ihmisestä, ikävä kyllä... Tällä hetkellä en ole hänen kanssaan tekemisissä kuin pakosta joskus. Silloinkin mä vedän roolia, että jaksan olla hänen lähellään edes hetken. Olen onnellinen ettei hän kuulu enää jokapäiväiseen elämääni. Minua suututtaa ja ärsyttää kovasti se miten tämä ihminen kohtelee meille yhteisiä ihmisiä eli vanhempiani. Osaa olla mitä parhain "seuramies", mutta vain sillon kun itse tahtoo ja tällä sumuttaa muita ihmisiä taitavasti. Kaikki jotka hänet kunnolla tuntevat - tietävät kyllä totuuden. Pelottava persoona, jota haluan kartella mahdollisimman paljon.

Niin olen mielestäni tehnyt aikoinani kaikkeni, että meidän välimme olisivat kunnossa, mutta ei sellainen ole mahdollista narsistin kanssa.
Kuullostaa tutulta. Tämän ihmisen lähellä ollessa tuntuu että täytyy pinnistää kaikki voimat että jaksaa olla. Lisäksi tämä tuntemani ihminen on polttanut kaikki sillat takanaan,ei ole väleissä sisaruksiinsa,entisiin työkavereihinsa,lapsuudenkavereihinsa eikä toiseen lapseensa. ja tiedän että tämä ei ole johtunut välien "haalistumisesta" vaan välit ovat katkenneet aika myrskyisästi. Niiden muiden vika,tietysti..

v
Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen09:
Siis narsistiksi ei voi tosta vaan kyllä leimata! Se on ihan fakta! En menisi syyttelee tosta noin vaan!
Mutta narsismi on sairaus ja paha sellainen. :|
Narsismia on kaikentasoista ja kyllä nuo merkit narsistiin aivan täydellisesti sopivat. Sekä isäni että toinen läheinen ovat erilaisia narsisteja (ihan diagnosoituja) ja kyllä on silti vaan niin tuttua.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä kyllä:
Taidan itse olla sellainen.
Joo, huomasin itsekin itsessäni joitain luetelluista ominaisuuksista. Ehkä olen narsistihko.
Sääli. Se on raskasta läheisillesi. Toisin kuin luullaan, joka toinen ei ole narsisti. Kun olet kerran kunnon narsistin elämääsi saanut, tunnistat sen kyllä.

Moni päihteiden väärinkäyttäjä on narsisti.

täysin alistettu
Mun mieheni vastaa lähes kaikkia ap:n laittamista merkeistä.
Heti kun on muita ihmisia ympärillä esittää niin ihanaa miestä ja isää, mut kotona perheen kesken ollessa on aivan kamala mulle koko ajan ja kaikesta mä saan ottaa syyt ja sen tekoja ja sanoja saan pyydellä siltä anteeksi.

Narsistin lähellä ollut lähes aina
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Narsistin lähellä ollut lähes aina:

Kuullostaa tutulta. Tämän ihmisen lähellä ollessa tuntuu että täytyy pinnistää kaikki voimat että jaksaa olla. Lisäksi tämä tuntemani ihminen on polttanut kaikki sillat takanaan,ei ole väleissä sisaruksiinsa,entisiin työkavereihinsa,lapsuudenkavereihinsa eikä toiseen lapseensa. ja tiedän että tämä ei ole johtunut välien "haalistumisesta" vaan välit ovat katkenneet aika myrskyisästi. Niiden muiden vika,tietysti..
Just tämä on niin tuttua: Kaikki ikävät asiat hänen elämässään ovat olleet muiden vika, häntä ei ole vain ymmärretty oikein... Niinpä.

Viimeksi kun hänen kanssaan puhelimessa puhuin (vajaa vuosi sitten). Hän riehui ja huusi minulle sitä, että kuinka epäoikeudenmukaisesti häntä on aina kohdeltu. Haukkui vanhempani ihan lyttyyn ja puhui ihan suoraan sanottuna kuviteltuja asioita! Sitten kun uskalsin sanoa vastaan, hän hermostui totaalisesti. Häntä pitäisi aina myötäillä, että normaali kommunikointi olisi mahdollista.

Yhteistyössä