Oletteko koskaan ajatelleet kuinka paljon netti (ja mm. täällä palstailu) syö elämääsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muumionainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muumionainen

Vieras
Mulla oli tuossa kausi kun en paljoa nettiä aukonut. Silloin minulla oli puhelin, jolla pääsi nettiin mutta esim. keskustelupalstoilla ei sillä voinut kunnolla surffata. Toki pystyi, mutta kirjoittaminen hidasta, näyttö pieni ...

Surffaaminen jäi kuin itsestään. Tein kaikkea muuta ... koti oli siistimpi kuin vuosiin, liikuin enemmän, olin lasten kanssa enemmän, nukuin enemmän ja jaksoin paremmin. Olin tyytyväisempi elämääni.

Sitten tuli syksy ja sairastuin, pakko oli keksiä tekemistä, jotain ajantappoa. Tulin taas tänne ja koukutuin. Tuntuu etten pääse täältä taas pois. Tapana on avata kone aamulla ja juoda aamukahvit tässä, lukee samalla uutiset ja katsoa FB. Kuin huomaamatta tässä meneekin koko aamupäivä... klo 12 tulee nopeaan ja sitten pitää kiitää hakemaan lasta esikoulusta. Pesen ehkä koneellisen pyykkiä mutta muut kotityöt jää taas kerran tekemättä.

Päivällä, illalla, yöllä "piipahdan" täällä. Piipahdukset venyy jopa 2-3 tunnin mittaisiksi. Joskus jopa syön tässä koneen äärellä, tai aika useinkin itse asiassa.

Ärsyttää paljon mutta jos en ole täällä, tuntuu että jään jostain paitsi. Mitä pitempään täällä surffaan, sitä enemmän minua ärsyttää (nää kirjoitukset, aina samat ongelmat ja narinat, tiettyjen huomionhakuisuus tai tyyli kirjoittaa) vaan silti kökin täällä. Alun positiivisuus on vaihtunut negatiivisuudeksi. Huomaan kirjoittavani negatiivisia kommentteja. Halu ärsyttää tahallaan kasvaa. En viitsi kysyä teiltä mitään koska tiedän jo vastaukset.

Olisi varmaankin aika päästää irti. Ja päästänkin. Mutta miksi tämä on niin vaikeaa? Tunnistatteko te muut samanlaisia merkkejä?
Miten te jaksatte olla täällä positiivisia? Miten pystytte palstailemaan "vain vähän" -- siis rehellisesti ja ihan oikeesti VAIN VÄHÄN?

Nyt on menny elämästä pari kuukautta tässä. Päätin jo viikko sitten että nyt tää saa loppua. Ja huomenna on lokakuu, siispä tämä loppukoon ... vaikeaa tulee varmaan olemaan mutta tulkoon. Huomen aamulla sen sijaan että avaan koneen, otan sanomalehden (jotka jääny lukematta koska palstailu syö senkin) ja juon aamukahvini siinä.

Samoja fiiliksiä. Tosin muutin jo jokin aika sitten palstailuani niin, että yhtäjaksoiset palstalla notkumiseni eivät juuri kestä viittä minuuttia kauempaa. Tässä koneella ollessani teen muutakin - pääasiassa töitä - ja välillä poistun useiksi tunneiksi koko työhuoneesta. Sitten taas esim ruuan kypsymistä odotellessa vasteilen sähköposteihin, luen iltapäivälehdet, rupattelen jonkun kanssa Skypessä ja samalla kurkin välillä palstalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24732601:
Samoja fiiliksiä. Tosin muutin jo jokin aika sitten palstailuani niin, että yhtäjaksoiset palstalla notkumiseni eivät juuri kestä viittä minuuttia kauempaa. Tässä koneella ollessani teen muutakin - pääasiassa töitä - ja välillä poistun useiksi tunneiksi koko työhuoneesta. Sitten taas esim ruuan kypsymistä odotellessa vasteilen sähköposteihin, luen iltapäivälehdet, rupattelen jonkun kanssa Skypessä ja samalla kurkin välillä palstalle.

5min?
Mitä tuossa 5min aikana "ehtii"?

Eikö sinulle tule sitten tarvetta katsoa, mitä kirjoitukseesi on vastattu tai miten joku ketju etenee?

Tuskin nyt vastaat tähän koska 5min mennyt varmaan jo umpeen .. (ei ole kettuilua, huono vitsi vain ;) )

Mulla ei ole yhtään liiallista surffailua, tämä palsta on tosi kiva ajanviete kun muita ei ole kotona enkä keksi tekemistä. Nytkin olen käynyt jo saattamassa lapset kouluun ja lenkillä, työt alkaa vasta iltapäivällä.
Harvoin olen täällä lasten tai miehen ollessa kotosalla, en oikeastaan koskaan.
Mies on yötöissä ja iltaisin olen usein yksinäinen, tosi kiva että olette täällä keskustelemassa:)

Mulla on ollut ihan sama ongelma. Sitten kävi niin, että tietokoneeni hajosi. Aluksi oli kamalan tylsää (mulla ei ole telkkaria, joten elokuvia tms. pystyin katsomaan vain koneelta, kaikki musiikkikin koneella, ei siis mitään muuta viihdettä kuin kirjaston kirjat ja huonosti kuuluva radio koko talossa) mutta sitten keksin korvaavaa tekemistä, esim. aloin lukea todella paljon ihan kaikenlaista tietokirjallisuuttakin. Kummasti kun ei ollut vaihtoehtona lyhytjännitteistä nettisurffaamista, alkoi löytyä mielenkiintoa perehtyä erilaisiin kiinnostaviin asioihin.

Kotityöt tuli hoidettua nopeasti ja hyvin, kun en tiskaamisen ja siivoamisen lomassa "vilkuillut" kaksplussaa ja jäänyt tänne tunneiksi. Koti oli siisti ja nätti, pääsin ajoissa nukkumaan kun en jäänyt surffailemaan iltapalan ohessa. Hyvin nukkuneena liikuntaa oli helppo harrastaa, ei jämähtänyt sohvalle karkkipussin kanssa rättiväsyneenä läppäsi sylissä niinkuin tavallisesti. Jos en ollut lukutuulella, kotona ei ollut oikein mitään kivaa tekemistä, joten aloin kutsua kavereita kylään syömään tai kahville. Tai ihan vaan vierailimme toistemme seurana samalla laitellen yhdessä ruokaa tai tehden kotitöitä. Mikäs kutsuessa, kun ei tarvinnut entiseen tapaan varata tunteja kämpän raivaamiseen sellaiseen kuntoon, että sinne kehtaa kutsua ketään.

Nyt tietokoneeni on korjattu. Ja minua harmittaa. Mietin, että pitäisikö tehdä mahdollisimman nopeasti valmiiksi yksi kirjoitus mihin tarvitsen konetta ja sen jälkeen luovuttaa se säilytykseen jonnekin muualle. Semmoisen rajoittimen kun saisi, että nettiä saa käyttää vain 20min päivässä ja sitten yhteys katkeaa. Siinä ehtisi hoitaa pankkiasiat, katsoa bussiyhteydet tms. hyödylliset jutut.

Itsekuri mulla ei riitä itse lopettamaan surffaamista siinä vaiheessa kun se menee överiksi, vaan sitä varmemmin jumahdan koneelle silloin kun olisi pitänyt lopettaa jo ajat sitten. Mitä väsyneempi olen, sitä helpommin näin käy, ja sillä varmistaa että seuraavanakin päivänä väsyttää. kun on koko illan istunut ruudun ääressä, ei uni tule, ei silti saa pidettyä itseään koneelta poiskaan. Säälittävää, joo.

[QUOTE="aapee";24732643]5min?
Mitä tuossa 5min aikana "ehtii"?

Eikö sinulle tule sitten tarvetta katsoa, mitä kirjoitukseesi on vastattu tai miten joku ketju etenee?

Tuskin nyt vastaat tähän koska 5min mennyt varmaan jo umpeen .. (ei ole kettuilua, huono vitsi vain ;) )[/QUOTE]
Lukea etusivun otsikot ja jos sattuu olemaan joku mielenkiintoinen aloitus, avata ja lukea se. Kirjoittaa lyhyt viesti. Mielenkiintoiset ketjut laitan suosikeihin ja sieltä on helppo yhdellä napsautuksella löytää ketju, johon olen jotain kirjoittanut.

Mä pompin täällä satunnaisesti. Nyt odotan, että virtuaalikone käynnistyy ja pääsen sitä kautta asiakkaan tietokantaan. Käynnistyminen ja yhteydet kestää pari minsaa, joten nyt voin olla sen ajan palstalla.

Olen ajatellut, eikä se paljoa syö, koska en ole nettimaailmasta löytänyt itselleni mitään vakituista majapaikkaa tai kiinnostuksenkohdetta mitä seuraisin, eikä aika riitä nettailuun. Palstalla käyn silloin kun on ihan ylimääräistä aikaa eikä yhtään mitään muuta tekemistä. Nyt odottelen tässä miestä töistä ja kauppaanlähtöä

On täällä niitäkin jotka on aina saatavilla, se ihmetyttää ja samalla muka elävät ja jopa harrastavat erilaisia juttuja ja muka tosi aktiivisesti vielä. :D Niinpä niin. Itse olen huomannut et kun tänne tulee niin aika menee ihan turhaan ja tosi nopeesti.

[QUOTE="vieras";24732708]Mulla on ollut ihan sama ongelma. Sitten kävi niin, että tietokoneeni hajosi. Aluksi oli kamalan tylsää (mulla ei ole telkkaria, joten elokuvia tms. pystyin katsomaan vain koneelta, kaikki musiikkikin koneella, ei siis mitään muuta viihdettä kuin kirjaston kirjat ja huonosti kuuluva radio koko talossa) mutta sitten keksin korvaavaa tekemistä, esim. aloin lukea todella paljon ihan kaikenlaista tietokirjallisuuttakin. Kummasti kun ei ollut vaihtoehtona lyhytjännitteistä nettisurffaamista, alkoi löytyä mielenkiintoa perehtyä erilaisiin kiinnostaviin asioihin.

Kotityöt tuli hoidettua nopeasti ja hyvin, kun en tiskaamisen ja siivoamisen lomassa "vilkuillut" kaksplussaa ja jäänyt tänne tunneiksi. Koti oli siisti ja nätti, pääsin ajoissa nukkumaan kun en jäänyt surffailemaan iltapalan ohessa. Hyvin nukkuneena liikuntaa oli helppo harrastaa, ei jämähtänyt sohvalle karkkipussin kanssa rättiväsyneenä läppäsi sylissä niinkuin tavallisesti. Jos en ollut lukutuulella, kotona ei ollut oikein mitään kivaa tekemistä, joten aloin kutsua kavereita kylään syömään tai kahville. Tai ihan vaan vierailimme toistemme seurana samalla laitellen yhdessä ruokaa tai tehden kotitöitä. Mikäs kutsuessa, kun ei tarvinnut entiseen tapaan varata tunteja kämpän raivaamiseen sellaiseen kuntoon, että sinne kehtaa kutsua ketään.

Nyt tietokoneeni on korjattu. Ja minua harmittaa. Mietin, että pitäisikö tehdä mahdollisimman nopeasti valmiiksi yksi kirjoitus mihin tarvitsen konetta ja sen jälkeen luovuttaa se säilytykseen jonnekin muualle. Semmoisen rajoittimen kun saisi, että nettiä saa käyttää vain 20min päivässä ja sitten yhteys katkeaa. Siinä ehtisi hoitaa pankkiasiat, katsoa bussiyhteydet tms. hyödylliset jutut.

Itsekuri mulla ei riitä itse lopettamaan surffaamista siinä vaiheessa kun se menee överiksi, vaan sitä varmemmin jumahdan koneelle silloin kun olisi pitänyt lopettaa jo ajat sitten. Mitä väsyneempi olen, sitä helpommin näin käy, ja sillä varmistaa että seuraavanakin päivänä väsyttää. kun on koko illan istunut ruudun ääressä, ei uni tule, ei silti saa pidettyä itseään koneelta poiskaan. Säälittävää, joo.[/QUOTE]

Hyvin tutulta kuulostaa. Kyllä myönnän että sosiaaliset suhteet on saaneet väistyä. Ja lukeminen...pidän itseäni "lukutoukkana" mutta nyt en ole lukenut juuri mitään ainakaan kuukauteen.

Palstailu sopii hyvin yhteen vauvan kanssa. Poikaa tulee syötettyä imetystyynyn kanssa varsinkin iltaisin pitkiä pätkiä (ja nukkuukin sylissä), samalla voi lueskella palstaa.

Olen IT-alalla, joten koneella notkuminen myös vapaa-aikana on käynyt tavaksi. Kuitenkin osaan tarvittaessa jättää palstailut kesken, eli muu elämä ei tästä kärsi. :) Tää on suureksi osaksi semmoista täytetekemistä aina välillä.

Yhteistyössä