Oletteko käyneet tunnollisesti lapsen joka neuvolakäynnillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kieku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kieku"

Vieras
Oletteko käyttäneet lasta tunnolliseti joka neuvolakäynnillä mitkä kuuluu virallisiin suosituksiin? Jos että ole ni miten asiaan on neuvolan taholta suhtauduttu?

En tarkoita nyt että oletteko jättäneet vaan menemättä varatulle ajalle vaan että olette jättäny tarkoituksella varaamattakin koko aikaa.

Olen käyttänyt lapsia joka neuvolakäynnillä. Se on ollut oikeastaan ihan kivaa ajanvietettä, koska meillä lapset tykkäävät käydä siellä ja oikein odottavat koska pääsevät leikkimään neuvolan leluilla ja tekemään tädin kanssa tehtäviä. Ja ihan lyhyt kävelymatkakin sinne on, eli ei matkakaan rasita. Kotiäitinä olen ollut koko ajan, joten aikaahan mulla on. Nyt palaan pian töihin ja saapa nähdä, kuinka tunnollisesti jatkossa käydään.

Olen käyttänyt molempia lapsia säännöllisesti neuvolassa ja neuvolan lääkäreillä. Ei ole kyllä koskaan tullut mieleenkään, että käyntejä jättäisi väliin. Jos joku on jättänyt väliin, miksi? Ja olen siis töissäkäyvä äiti, mutta eipä ne pari tarkastusta vuodessa kiirettä pahenna.

Jokaisella käynnillä ollaan käyty ihan intona. Meillä oli sama todella mukava täti molempien lasten koko neuvolassa käyntien ajan.:heart:
Lapset olivat ihan haikeina kun nyt alkuvuodesta käytiin viimeisen kerran.

Kyllä, kaikkien lasten kohdalla. Sen sijaan ne humpuuki-hammashoitolakäynnit on kyllä jääneet enimmäkseen väliin, kun sinne on semmonen vartin aikaikkuna satunnaisina ikävuosina kun sen ajan vois varata... ja sitten ku sen saa aikaiseksi, niin siellä "keskustellaan" hampaidenhoidosta :D

Olen yhden kerran jättänyt väliin, lapsi siirtyi neurologiseen seurantaan ja oli juuri isoissa tutkimuksissa likempänä synttäreitään joten en nähnyt järkeä viedä lasta vielä erikseen 6v neuvolaan kun
6kk tuosta oli kuitenkin kouluuntulo tarkastus
joka meidän kaupungissa tehdään siinä tulevassa koulussa terkalla ennen koulun alkua.
Neuvolatäti ei ymmärtänyt miksi jätin 6v neuvolan väliin (ja haukuthan siitä sain)
mutta neurologilla tajusivat kuten samoin ymmärrystä tuli kouluterkaltakin :)

Olen käynyt jokaisen kuuden kanssa. Siis ihan kaikki suositusten mukaiset neuvolat. Kuten nyt sitten koululaisten kanssa vanhempain vartit, vanhempain illant, hoijksit ym. Että väliin kyllä tuntuu että oon kyllä ihan kokopäiväisesti työllistetty noiden kanssa kun lisäksi sitten vielä hammaslääkärit, hygienistit, terapiat jne.

Jokaisella käynnillä ollaan käyty ihan intona. Meillä oli sama todella mukava täti molempien lasten koko neuvolassa käyntien ajan.:heart:
Lapset olivat ihan haikeina kun nyt alkuvuodesta käytiin viimeisen kerran.

Meillä on kans ollut aivan ihana neuvolatäti jonka sain viime kerralla kuulla jääneen eläkkeelle. Hyvä ettei itku päässyt :D

Ap:n kysymykseen, joka kerta on käyty ja käyntiä on innolla odottaneet sekä lapset että äiti.

Meillä on myös käyty kaikki käynnit. Lasten hyvinvoinnin vuoksihan ne tarkastukset tehdään, ei siksi että viralliset suositukset niin määräävät. Miksi ihmeessä joku jättäisi käynnit väliin :O Ja kun lapset siellä vielä haluavat käydä leikkimässä ja tehtäviä tekemässä, niin miksi ei. Vaikka käyn töissä, niin aikaa neuvolalle löytyy aina. Mun elämässä kun lapset ja heidän hyvinvointinsa on priorisoitu aika korkealle. Tuskin väliin jättämisestä mitään sen kummempaa kuitenkaan seuraisi, vapaaehtoinen perhe-etuushan se neuvola on (monessakaan maassa ei ole vastaavaa ILMAISTA ennaltaehkäisevää palvelua). Mutta melkoisen vastuuttoman vanhemman kuvan varmaan itsestään antaa, jos ei käynneillä käy...

Meillä on myös käyty kaikki käynnit. Lasten hyvinvoinnin vuoksihan ne tarkastukset tehdään, ei siksi että viralliset suositukset niin määräävät. Miksi ihmeessä joku jättäisi käynnit väliin :O Ja kun lapset siellä vielä haluavat käydä leikkimässä ja tehtäviä tekemässä, niin miksi ei. Vaikka käyn töissä, niin aikaa neuvolalle löytyy aina. Mun elämässä kun lapset ja heidän hyvinvointinsa on priorisoitu aika korkealle. Tuskin väliin jättämisestä mitään sen kummempaa kuitenkaan seuraisi, vapaaehtoinen perhe-etuushan se neuvola on (monessakaan maassa ei ole vastaavaa ILMAISTA ennaltaehkäisevää palvelua). Mutta melkoisen vastuuttoman vanhemman kuvan varmaan itsestään antaa, jos ei käynneillä käy...

Tämä vastuuton mutsi jätti käynnin siksi väliin kun lapsi oli neurolla kattavissa tutkimuksissa jossa mm tehtiin juurikin koulukypsyys kokeet
ja otettiin niin pituudet kuin painot vaan silti neuvolatädin mukaan meidän olisi viikko tutkimusten jälkeen pitänyt mennä vielä sinne neuvolaan tekemään ne koulu kypsyys kokeet erikseen ja
tuosta tosiaan puolisenvuotta kun tuli päätös kouluun pääsystä ja sinne sitten piti mennä koulutarkastukseen joten mielestäni en ole sen vastuuton
kuin te jotka siellä käytte kaikissa tarkastuksissa ;)
Ja varmaan minäkin olisin lapseni sinne 6v neuvolaan vienyt jos tuo neuro jakso olisi saatu aijemmin kuten piti
mutta viikko väliä niin en todellakaan näe kuin verorahojen turhaa roskiin heittämistä jos sen ajan olisimme varanneet ja käyttäneet kuten neuvolatäti olisi halunut.
Ainut keneltä tulikin moitteet käymättä jättämisestä oli tuo neuvolatätsy,
neurolta vielä erikseeen kysyin että kannattaako minun nyt mennä sinne neuvolaan ja oli sitä mieltä myös että vien vaan joltakin sen ajan joka sitä tarvitsee, sillä kattavammat tuolla neurolla ne kokeet oli kuin neuvolassa ;)
Nyt tuonkin ajan toivon mukaan sai joku jota sitä oikeasti tarvitsi ;)

[QUOTE="Jenis";30010751]Kyllä, kaikkien lasten kohdalla. Sen sijaan ne humpuuki-hammashoitolakäynnit on kyllä jääneet enimmäkseen väliin, kun sinne on semmonen vartin aikaikkuna satunnaisina ikävuosina kun sen ajan vois varata... ja sitten ku sen saa aikaiseksi, niin siellä "keskustellaan" hampaidenhoidosta :D[/QUOTE]

No mitäs siellä sitten pitäis tehdä? Ja eiköhän ne hampaat tarkastetakin joka kerta..? Ainaki pitäis. Mutta se keskustelu on iso osa sitä.

No mitäs siellä sitten pitäis tehdä? Ja eiköhän ne hampaat tarkastetakin joka kerta..? Ainaki pitäis. Mutta se keskustelu on iso osa sitä.

Mä nyt tiedän ilman suuhygienistiäkin, että hampaat pestään aamuin illoin, janojuomana on vesi, napostelu on pahasta ja ruuan jälkeen otetaan xylitolia ;) Ei meillä mitään tarkastettu ole, sen verran on suuhun vilkaissut että on nähnyt siellä hampaita olevan.

Yhteistyössä