Oletteko kaikki niin nuoria, ettette muista opettajien lakkoa?

• Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Mä olin silloin jo sairaanhoito-opistossa. Mutta ei opettajat olleet vastuuntunnottomia eikä jättäneet lapsia heitteille. Kas kun jo 1970-luvulla tuli käyttöön sellainen termi kuin avainkaulalapsi, joka tarkoitti lasta, joka oli iltapäivät yksin kotona. Nämä eka- ja tokaluokkalaisten iltapäivähoitopaikat on aika uusi keksintö.

Mä muistan.
Koulussa kyllä käytiin, en muista oliko sit jotain erityisjärjestelyitä, sen muistan et joku puhui silloin, et jos koulut jouduttais sulkemaan kokonaan (eli kaikki opettajat lakkoilis) jouduttais sit ne päivät tekemään kesällä takaisin.sitä en tiedä pitikö tuo paikkansa, mut sellainen on siitä jäänyt mieleen..

mä oon tuolloin ollut..öö..viidennellä..kai..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Ei tainnut pohjoisen kouluissa tai lukiossa ainakaan olla opettajat lakossa, tai sitten en vaan muista =) Virkamieslakon muistan ja lapsuudesta sen, kun sähkönjakelussa oli katkoja sähköalan lakon vuoksi, jäin hissiinkin kun en muistanut, että kohta sähköt katkeaa =)
Lakko koski peruskoulujen opettajia, ei lukion. Jotkut vanhemmat tuttavani, jotka kävivät yläastetta, saattoivat joutua menemään yksittäisille tunneille, jotka olivat lukion opettajan pitämiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Ei tainnut pohjoisen kouluissa tai lukiossa ainakaan olla opettajat lakossa, tai sitten en vaan muista =) Virkamieslakon muistan ja lapsuudesta sen, kun sähkönjakelussa oli katkoja sähköalan lakon vuoksi, jäin hissiinkin kun en muistanut, että kohta sähköt katkeaa =)
Lakko koski peruskoulujen opettajia, ei lukion. Jotkut vanhemmat tuttavani, jotka kävivät yläastetta, saattoivat joutua menemään yksittäisille tunneille, jotka olivat lukion opettajan pitämiä.
Ilmankos en muistanutkaan =) Minulla ei ole nuorempia sisaruksiakaan, joten siksi ei ole koskettanut lakko läheltä

Minä muistan kuinka oltiin illalla aina pihalla ja mentiin uutisille sisään (tai joku meni ja huusi ikkunasta: tuun takas) sitten hurrattiin eli lakko jatkui vielä ja sitä kautta jatkui meidän pihalla olokin. Kaikkien piti mennä arki-iltoina uutisille sisään kun oli koulua :D

Mä olin silloin ysillä ja oli kevät niin eipä ole vaikeaa arvata että me oltiin innoissamme siitä lakosta !!!!!!!!!!!!!! Muistan kans kun aamulla herättiin uutisia kuuntelemaan et tartteeko lähteä kouluun :LOL:

Piparjuuri
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Itse valmistuin vasta 1986, mutta minulla on vankka muistikuva siitä, että lakko ei koskenut läheskään koko Suomea vaan ainoastaan joitakin paikkakuntia.
Lakko aloitettiin Etelä-Suomesta ja se olisi pikku hiljaa laajentunut koko maata koskevaksi, mikäli sopimukseen ei olisi päästy.

Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Opettajat olivat lakossa vuonna 1984 kokonaisen kuukauden ja muistan että serkkuni Helsingissä ei ollut silloin koulussa (en muista oliko koulu suljettuna koko sen ajan).
Olivatko opettajat vastuuntunnottomia, laittoivatko he lapset heitteille? Vai oliko työtaistelu oikeutettu?
Minusta ne oli pistelakkoja, ja sen lisäksi vielä sellaisia, että osa opettajjista oli töissä, toiset lakossa. Eli lapset oli koulussa, mutta opetusta nyt ei tietty pystytty järkkäämän, ns. "säilöntää" vaan.

Tällainen käsitys mulla on.

muistikuva
Olin 2. luokalla, muistan hämärästi, että tokaluokkalaistenkin keskuudessa puhuttiin silloin jostain lakosta, mut ei meidän koulun opet varmaan olleet sit lakossa, kai sen muistaisin... Täytyypä kysäistä omilta vanhemmilta, miten asia oli

pikku-toukka
En muista tuota, kun en ollut vielä syntynytkään, mutta muistaakseni joskus 90-luvulla oli myös lakonuhka lähellä. Sellainen mielikuva, että olisin jonain sunnutaina silloin odottanut, että onko maanantaina koulua vai ei. Lakko ei siten toteutunut.

apina68
Muistan lakon oikein hyvin kävin helsingissä koulua ja kävin 9 luokkaa oli se hupasaa aikaa. Vaikka otti päähän se että jäi puu työ tunteja monta väliin ja tein vielä vauvan kehtoa, no onneksi maikka oli ihku ja teki mun kanssa sen loppuun kun lakko päättyi, En ollut raskaanva vaikka kehtoa tein :)

"vieras"
En, en muista en, että olisi ollut, vaikka koulussa jo olinkin.

Mutta muistan kun 10 vuotta myöhemmin vuonna -94 tai -95 keväällä lakko oli todellinen uhka peruuntui vasta viime tipassa, edellisenä päivänä muistaakseni. Olin silloin työharjoittelussa kouluavustajana pienessä koulussa, ja koulunjohtaja ihan tosissaan meinasi, että jos opettajat olisi menneet lakkoon, minä olisin mennyt kouluun ja valvonut kaikkia luokkia yksinäni! Okei, luokkia oli tosiaan vain 3 ja tuskin kovin moni olisi kouluun tullut, mutta kyllä nuorta tyttöä hirvitti.

"emppu"
Muistan minäkin. Olin eskarilainen ja kouluun tutustuminen jäi lakon vuoksi väliin. Olin sitten arkana ja ujona lapsena koko kesän paniikissa millaista siellä koulussa on. Äiti vei ekana koulupäivänä kouluun ja sinne oli jäätävä, outoon paikkaan, vieraiden ihmisten keskelle. Muutettiin silloin edellisenä keväänä ja kävin eskarin kuitenkin vanhassa paikassa loppuun, eli en todella ketään tuntenut. Kaikilla muilla oli ainakin pari-kolme vanhaa kaveria. Oli todella kova juttu, siksi sen varmasti vieläkin muistan.

vierailija
Opettajat olivat tuolloin lakossa vain joillakin paikkakunnills, eivät kaikilla. Niillä paikkakunnilla, joilla ei oltu lakossa, opettajat maksoivat lakossa oleville lakkoavustusta.

Yhteistyössä