Oletteko kaikki niin nuoria, ettette muista opettajien lakkoa?

• Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti
mietin
Opettajat olivat lakossa vuonna 1984 kokonaisen kuukauden ja muistan että serkkuni Helsingissä ei ollut silloin koulussa (en muista oliko koulu suljettuna koko sen ajan).
Olivatko opettajat vastuuntunnottomia, laittoivatko he lapset heitteille? Vai oliko työtaistelu oikeutettu?

Mä olin vasta tarhassa. :D

Mut mä luulen että opettajat ei kuitenkaan ketään asettanu hengenvaaraan.

Yksi lakko olis aika yhteiskunnan rampauttava, lastenhoitajat.
Kukaan ei saisi kersojaan hoitoon ja joutuisivat ite jäämään pois töistä. Menisi moni ala ihan sekaisin.

vieras
Minä olin koulussa ysillä ja muistaakseni koulussa kuitenkin käytiiin - ei kaikki opettajat olleet lakossa. Eli joitakin tunteja oli, ja lakkolaistenkin tunteja hoitivat reksi yms. Lakkokuukausi oli muistaakseni vielä toukokuu, joten se oli aika lunki juttu! Päästötodistuksetkin saatiin.

mietin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olin koulussa ysillä ja muistaakseni koulussa kuitenkin käytiiin - ei kaikki opettajat olleet lakossa. Eli joitakin tunteja oli, ja lakkolaistenkin tunteja hoitivat reksi yms. Lakkokuukausi oli muistaakseni vielä toukokuu, joten se oli aika lunki juttu! Päästötodistuksetkin saatiin.
Ehkä mä muistan sitten väärin, ettei olisi ollut koulussa tai sitten serkku kehuskeli. Jotenkin se kuitenkin koulunkäyntiin vaikutti. En itse kunnolla muista.

Piparjuuri
Muistan.

Se oli lakko eikä joukkoirtisnaoutuminen. Jos opettajien lakko jatkuu "riittävän" pitkään heidän (ja oppilaat) velvoitetaan kesällä töihin. Eli opettajien lakko 80-luvulla ja sairaanhoitajien huominen joukkoirtisanoutumisuhka eivät ole milläään tavoin verrannollisia.

vieras
Meillä tehtiin niin että naapuriluokan opettaja valvoi toisenkin luokan, ei siinä kyllä ainakaan opiskeltu. Ja turvallisuus??? Jaa ainakin korvatulpat olisi kaikille pitänyt jakaa.

Ei tainnut pohjoisen kouluissa tai lukiossa ainakaan olla opettajat lakossa, tai sitten en vaan muista =) Virkamieslakon muistan ja lapsuudesta sen, kun sähkönjakelussa oli katkoja sähköalan lakon vuoksi, jäin hissiinkin kun en muistanut, että kohta sähköt katkeaa =)

Yhteistyössä