Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
En mee enää koskaan. Tai tarvii olla ihan just kuollu. Jos on jo muutama päivä aikaa ja on vaikka avattu ja asentoa muutettu, ni ei ole ittensä näköinen ihtään. Mulle jäi huono muisto.
No mä vasta kävin katsomassa isotätiäni, joka oli kuollut kaksi viikkoa aiemmin, eikä yhtään näyttänyt pahalta. Olen nähnyt aika monta kuollutta sekä työn puolesta että ihan sukulaisten hautajaisissa, eikä he mun mielestä ole näyttäneet pahoilta vaan pelkästään kuolleilta.
Myös tytär 8 v. kävi katsomassa isoisomummiaan arkussa, eikä jäänyt traumoja.
Nykyään ihmiset ei osaa suhtautua kuolemaan, vaan siitä tehdään isokin juttu, kun se ennenvanhaan oli ihan luonnollista. Useissa vanhoissa suvun valokuvissa on kuvia hautajaisista, joissa arkku on avoin ja vieraat ovat kokoontuneet sen ympärille kuvaan. Isäni kertoi myös, kuinka ollessaan pikkupoika he aina sisarusten kanssa kävivät aitassa vainajaa katsomassa, ja mieleen oli juuri jäänyt tuo parran ja hiusten kasvu kuoleman jälkeen.
Tosin jos olisi onnettomuudessa kuollut/henkirikoksen uhrina, sitten en välttämättä menisi katsomaan. Riippuu ihan näkyvistä vammoista. Luonnollinen kuolema ei sen kummempia jälkiä kasvoihin aiheuta.