Oletteko jo allekirjoittanut kansalaisaloitteen kansanedustajien sopeutumiseläkkeen lopettamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan kannatettava idea.
En ole nähnyt yhtäkään pätevää perustelua sille, miksi tämä yksi ammattiryhmä tarvitsisi erityistukea työ loppuessa. Yhtä lailla pärjäävät normi-työttömyyskorvauksella ja todennäköisemmin saavat pikaisesti uuden työn, kun joku perusjamppa.

Ihme, että nyt aktiivimalli-uudistuksessa, tämä ei kansanedustajia suuremmin kiinnostanut.

Ihan kannatettava idea.
En ole nähnyt yhtäkään pätevää perustelua sille, miksi tämä yksi ammattiryhmä tarvitsisi erityistukea työ loppuessa. Yhtä lailla pärjäävät normi-työttömyyskorvauksella ja todennäköisemmin saavat pikaisesti uuden työn, kun joku perusjamppa.

Ihme, että nyt aktiivimalli-uudistuksessa, tämä ei kansanedustajia suuremmin kiinnostanut.
Sopeutumiseläkkeen poisto kyllä varmasti lisäisi korruptiota. Tai siis maan tapaa.
Toisaalta. Taitavat niin ahneita olla että palkintovirat on hoidettu valmiiksi vaikka eläkkeen saakin.

Ihan kannatettava idea.

Asia on jo korjattu.
Nykysysteemillä sopeutumiseläkkeet eivät ole ikuisia. En nyt ala nykyjärjestelmää tässä googlaamaan mutta muistaakseni se on nykyään max kolme vuotta.

Ja kyllä. Ihan kenenkään puoluekannasta, tolloudesta tai oikeisiin töihin kykenemättömyydestä huolimatta kansanedustajan homma on luottamushomma johon mennään luottamuksella, eli äänillä. Joka siihen hommaan lähtee ei periaatteessa pysty hoitamaan muita hommia neljään vuoteen. Varmasti se avaa monia ovia mutta saattaa sulkea niitä vielä enemmän.

Jos Pertti poliisi valitaan kansanedustajaksi niin kansanedustajuuden jälkeen hänellä on virka johon palata. Hän ei tarvitse mitään sopeutumiseläkettä. Kuten ei Liisa Lääkärikään jolla on firmastaan muutenkin muhkeat tulot.

Mä en allekirjoita kateuteen tai populismiin perustuvaa aloitetta.

Mutta mä allekirjoitan heti semmoisen aloitteen jossa eduskuntapudokkaalle taataan Pertti Poliisin palkka yhdeksi vaalikaudeksi. Jota ei makseta muiden tulojen päälle vaan sitä haetaan jos muita tuloja ei ole. Et niinku annetaan toinen mahdollisuus päästä uudestaan läpi. Vasta sitten tipahtaa tavalliseksi kuolevaiseksi.

Se olis mun mielestä reilua?

Jännä juttu, että lakeja pystytään muuttamaan pikavauhtia, kun on kyse valtavan, pienituloisen duunarijoukon etujen huonontamisesta (vrt.kiky), mutta kun samassa tarkoituksessa pitäisi huonontaa muutaman ex-kansanedustajan ylimitoitettuja etuja, niin yhtäkkiä lain muuttaminen muuttuukin vaikeaksi.

Aion kyllä allekirjoittaa ja olen sopeutumiseläkettä vastaan. Mutta kaikki on suhteellista. Jostain luin, että nuo sopeutumiseläkkeet on n.1,2 miljoonaa vuodessa. Työttömyys maksaa valtiolle rapiat 6 miljardia vuodessa. Siksi en ymmärrä näiden kahden asian rinnastamista toisiinsa. Että kun ”kansalta” otetaan pois (aktiivisuusmalli), niin sitten pitää ottaa sen kansan edustajiltakin. Kun toinen on lillukanvarsia ja toinen todellinen ongelma.

Aion kyllä allekirjoittaa ja olen sopeutumiseläkettä vastaan. Mutta kaikki on suhteellista. Jostain luin, että nuo sopeutumiseläkkeet on n.1,2 miljoonaa vuodessa. Työttömyys maksaa valtiolle rapiat 6 miljardia vuodessa. Siksi en ymmärrä näiden kahden asian rinnastamista toisiinsa. Että kun ”kansalta” otetaan pois (aktiivisuusmalli), niin sitten pitää ottaa sen kansan edustajiltakin. Kun toinen on lillukanvarsia ja toinen todellinen ongelma.

Minä näen sen suurena ongelmana, että ex-kansanedustajat käyttävät saamaansa tukea selkeästi väärin. Päättäjien pitäisi toimia kansalle moraalisena esimerkkinä. Jos päättäjät kieroilevat ja kiertävät lakeja, niin totta ihmeessä silloin kansalaisetkin katsovat oikeudekseen tehdä samoin.

Yhteistyössä