Oletteko jättäneet kielletyt asiat pois jo raskautta yrittäessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lopetin pillerit melkein kuukausi sitten, jos on hyvä tuuri niin voisin olla jo raskaana. Oletteko jättäneet alkoholin, lääkkeet ym. kielletyt pois heti kun päätitte yrittää lasta? Itselläni on migreeniin lääkkeet joita ei saa raskaana syödä, mutta miten kun ei vielä tiedä onko? Voihan olla että menee vuosia yrittäessä, joten pakkohan siinä ois alkaa jatkamaan elämään normaalisti. Mutta sitten taas jos on just tärpänny, niin en halua ottaa mitään riskiä että menee kesken.

Kyllä mää koitin jättää. Esim tein testin joka kerta ennen kuin join alkoholia. Ja Buranaa en syönyt.

Mutta TÄRKEÄMPÄÄ: Muista aloittaa foolihappo-lisä jo yrittämisvaiheessa. Foolihappo-lisä on siis ihan lääkärin ohjeistama. Foolihappo on erittäin tärkeä sikiön selkäydinkanavan sulkeutumisessa. Ja tämä tapahtuu jo aivan alkuraskaudessa, eli foolihappoa pitää olla riittävästi jo ennen raskautta

Mites simpukat ja äyriäiset? Niitä en itse syö, mut muut kai joskus:
"Suomen ympäristökeskus (Syke) varmisti tiistaina, että Naantalin Matalahdesta otetusta vesinäytteestä löytyi ihmisille haitallista ja vaarallista Alexandrium ostenfeldii -panssarisiimalevää.

Levän tuottamat saksitoksiini-myrkyt kerääntyvät alueella eläviin simpukoihin. Jos näitä simpukoita nauttii pieniäkin määriä, se voi johtaa pahimmillaan hengityksen lamaantumiseen."

Syke kerää nyt havaintoja Turun saaristossa havaitusta myrkkylevästä.Levän tunnistaa pimeään aikaan. Se loistaa fosforinhehkuisena vettä liikutettaessa."

Mites simpukat ja äyriäiset? Niitä en itse syö, mut muut kai joskus:
"Suomen ympäristökeskus (Syke) varmisti tiistaina, että Naantalin Matalahdesta otetusta vesinäytteestä löytyi ihmisille haitallista ja vaarallista Alexandrium ostenfeldii -panssarisiimalevää.

Levän tuottamat saksitoksiini-myrkyt kerääntyvät alueella eläviin simpukoihin. Jos näitä simpukoita nauttii pieniäkin määriä, se voi johtaa pahimmillaan hengityksen lamaantumiseen."

Syke kerää nyt havaintoja Turun saaristossa havaitusta myrkkylevästä.Levän tunnistaa pimeään aikaan. Se loistaa fosforinhehkuisena vettä liikutettaessa."

En ole koskaan nähnyt kaupassa suomalaisia simpukoita. Norjalaisia ja ruotsalaisia pääasiassa.

Alkoholin ja melatoniinin jätin pois jo ennakkoon, ja töissäkin sain luopua sytostaattien käsittelystä, ei välttämättömiä rtg-kuvia en antanut ottaa jos oli epävarmuutta. Foolihappoa söin jo kuukausia ennen. Juustoista tms. En luopunut ennen plussaa.

Voi olla että pitkän yrittämisen aikana olisin toiminut toisin, mutta tulin molemmilla kerroilla raskaaksi "kertahuitaisulla".

"Maksan käyttöön raskauden aikana liittyy kuitenkin riskejä, jonka vuoksi maksaruokien käyttöä on syytä rajoittaa koko raskauden ajan. Maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia ns. retinoidi-muodossa, joka suurina annoksina voi lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä.

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta ovat antaneet seuraavan suosituksen maksan ja maksaruokien käytöstä raskauden aikana 1

• Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan"

Joo siis aivan kamalaa, siis omg, siis mä olen jättänyt pois jo ulkona liikkumisen ettei tule pöpöjä, ystävien näkemisen ettei tule pöpöjä, syömisen ettei menee vahingossa, väärää ruokaa suuhun ja hengittämisen ja vain vettä juoden meinasin maata tässä sängyllä 9kk. Ah siis ihanaa. En vetänyt verhoja ikkunan eteen joten aurinkoisina päivinä saan aurinkoa ja D-vitamiinia 2h. Otin muutaman ämpärin sängyn viereen ettei vessaan tarvitse mennä koska pelottaa että jos nousen seisoman sikiö muljahtaa ja irtoaa ja tippuu plöts lattialle. Ja siis hyi kun mä en tiedä mitä sille sitten pitää tehdä, en osaa elvyttää eikä minulla ole siivoojan koulutusta joten en saa eritteitä esim. Verta siivota ja koskea. Hyi. Pitäisi soittaa sitten palokunta enkä halua että komeat pano palomiehet näkevät haaroissani roikkuvan verisen klöntin.. Siis omg apua.

Sokeri pilaa hammaskiilteen ja saa aikaan reikiä. Jo pelkästään 0,5 dl hedelmämehun juominen silloin tällöin välipaloina päivän mittaan voi aiheuttaa reikiintymistä. :X3:
Ja säilöntäaineet ovat hirveää myrkkyä! Minulla on tullut joskus hedelmien syömisestä älytöntä kielen kutinaa eli myrkyt eivät jää pelkästään hedelmän kuoreen vaan imeytyvät sen läpi. :eek:

Rättiväsyneen maun mukaiset mätöt kannattaa jättää väliin, jos lapsenteko on suunnitteilla. Runsas pikaruuan syönti ja hedelmien välttely viivästyttää raskaaksi tulemista:
https://yle.fi/uutiset/3-10190081
"Runsas pikaruuan syöminen nosti hedelmättömyyden riskiä 41 prosentilla, tutkijat sanovat.

Roberts ja kymmenkunta muuta tutkijaa keräsivät tietoja kätilöiden välittämillä kyselytutkimuksilla Australiassa, Britanniassa ja Uudessa-Seelannissa 2004–2011. Vastauksia he saivat lähes 5 600 naiselta.

Tuloksissa näkyi kiistaton yhteys ruokavalion ja raskaaksi tulemisen ajan välillä. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös muut hedelmällisyyteen vaikuttavat seikat, kuten naisten ikä, ylipaino, tupakointi ja alkoholin kulutus."

Yhteistyössä