Oletteko itse saaneet valita synnytyksessä missä asennossa ponnistatte vai päättikö kätilö?

Tai kielsikö jonkun asennon jonka olisitte halunneet, miksi? Eilen olin synnytystapa arviossa ja siinä sitten tuli puheeksi että haluaisin kokeilla jakkaraa. Lääkäri meni nyrpeäksi ja sanoi että se on vähän huono kun ei kätilö siinä saa tuettua niin hyvin ja että kätilö katsoo sitten tilanteen mukaan mikä on paras asento ja missä mun kannattaa olla. Näinkö se sitten menee, että mä meen sinne ja teen just niinku käsketään, eikä mun tuntemuksilla asiasta ookaan mitään väliä?
 
mom x 3
Ei ole mulle ainakaan kukaan sanonut ettet voi noin sitä lasta maailmaan puskea. Kyllä se nyt vaan on niin että se on sinun synnytyksesi ja sinun kroppasi ja sinä tiedät mikä tuntuu parhaalta, kätilö ottaa ohjat käsiinsä kun kaikki ei menekään niin kuin pitäisi ja silloin toki pitää kuunnella, mutta jos kaikki vauvalla ja sinulla ok voit tehdä juuri niin kuin tykkäät ja parhaalta tuntuu :) Jos ensimmäistäsi synnytät niin kätilö varmasti kehottaa kokeilemaan erilaisia juttuja, mutta sinä loppu kädessä tunnet mikä toimii ja mikä ei ja teet sen mukaan. Tsemppiä koitokseen! :)
 
"sipsi"
Mä en edes suunnitellu etukäteen mitään missä asennossa synnyttäisin. Minusta oli mukava kun se kätilö sanoi miten olla ja koska synnytys etene normaalisti niin ei siinä hirveästi tullut mieleenkään vaihtaa asentoa tms.
Ja toiselta se meni automaattisesti samassa asennossa kun edellisenki kans se toimi.
 
Ihg
Kätilö sanoi, miten ja missä asennossa synnytetään, ei paljon kysellyt, että miten itse haluaisin. Ja puoli-istuvassa asennossa synnytettiin, ja itse koin sen tosi huonoksi asennoksi.
 
"Piparnakkeli"
Mulla oli selkeä toive johon varauduttiin. Alkuun kätilö ehdotti muita asentoja joissa voisin levätä paremmin, osa niistä oli ok ja osa selkeästi kamalan luonnottomia eikä hän minua niihin patistanut.
 
Kätilö sanoi, miten ja missä asennossa synnytetään, ei paljon kysellyt, että miten itse haluaisin. Ja puoli-istuvassa asennossa synnytettiin, ja itse koin sen tosi huonoksi asennoksi.
Tätä mä juurikin pelkään, että mut laitetaan selälleen. Se voi varmaan jossain tilanteessa olla ihan ok, esim. jos on puudutettu, mutta mua ahdistaa jo etukäteen ajatus ko. asennosta. Siinäkin tapauksessa että päädyn sängylle en haluis maata selällään ja kiskoo itteeni jostain sukista.
 
mom x 3
Kätilö sanoi, miten ja missä asennossa synnytetään, ei paljon kysellyt, että miten itse haluaisin. Ja puoli-istuvassa asennossa synnytettiin, ja itse koin sen tosi huonoksi asennoksi.
No etkö sanonut että haluat olla jossain muussa asennossa, ettei tämä toimi? Siellä pitää saada suunsa auki (vaikkei siinä tilassa mitään pitkiä dialogeja harrastetakaan, tiedän...) ja pitää puolensa eikä tehdä vain kiltisti toisen mielen mukaan, ei se kätilö siinä synnytä vaan sinä! Eri asia on jos eteen tulee ongelmia
 
hellsbells
Itse en edes miettinyt etukäteen missä asennossa haluan synnyttää - puoli-istuvassa molemmat pusasin pihalle. Mulle se oli passeli asento, en olis voinu kuvitellakaan että olisin jollain jakkaralla kyennyt istumaan siinä vaiheessa, niin väsyneenä ja heikossa kunnossa.
 
Onko kellään kokemusta tuon jakkaran käytöstä? Itse en tunne ketään joka olis kokeillut, joten mun tiedot perustuu lähinnä kirjallisuuteen. Olis ihan kiva kuulla kokemuksiakin. Tai kokemuksia muista synnytysasennoista kuin selinmakuusta tai puoli-istuvasta.
 
"vieras"
Kätilö kysyi synnytyssaliin mentäessä toiveet kivunlievitykset ja ponnistamisesta. Toiveita noudatettiin. Itse synnytin jakkaralla ja mielestäni oli hyvä vaihtoehto. Ei ollut kätilölle mikään ongelma, vaikka homma vieläpä kesti varsin pitkään.
 
..
Ei täällä mitään synnytysuunnitelmaa edes tehty. Kätilöstähän se on kiinni, kannattaa jutella hänen kanssaan kun sairaalaan pääset. Eihän se kätilö siinä jakkaralla tue, vaan mies.

Ekan synnytin jakkaralla, toisenkin olisin halunnut, mutta epiduraalia oli lisätty liian lähellä ponnistusvaihessa, että eivät saaneet sääntöjen mukaan päästää minua jakkaralle. Puoli tuntia tai tunti olisi pitänyt olla välissä. Ihan lopussa olisin sitten päässyt, mutta olin niin poikki, että en enää jaksanut lähteä siirtymään.
 
sama vieras
Jakkaralla synnyttämisestä: itsellä oli aika isopäinen vauva ja ensisynnytys, ponnistus kesti reilusti yli tunnin, mutta ihan pienillä repeämillä selvisi, muutamalla tikillä. Koin itse että se oli ihan hyvä asento, mies oli selän takana tukena ja tosiaan joutuu myös hommiin jakkaralla synnyttäessä. Molemmat oltiin hiestä litimärkiä... Jakkaralla saa aika hyvin itse otettua tukea omista reisistä ja polvista ja painovoiman pitäisi myös auttaa hommassa. Voisin kuvitella käyttäväni jakkaraa seuraavallakin kerralla. Kätilö taisi muistaakseni istua lattialla (?)
 
K2
Ekassa synnytyksessä kätilö meinas, että ponnistaisin kylkimakuulla. Yritin, ei oikein tuntunu toimivan, koko homma iteltä ihan hukassa. Halusin puoli-istuvaan asentoon ja niin tein. Tokassa aloitin omasta aloitteesta ponnistaa kyljellään mut kätilö haluskin mut siihen puoli-istuvaan. Kuulemma iso lapsi tulis siten helpommin ulos..?!? No tulihan se sit. Ihan ok asento se mulle on kyl ollut, joten en valita. Ja nyt tokalla kerralla sain työntää jalkapohjia kätilöiden kylkiä vasten ja siitä voimaa. Toimi.
 
Ei täällä mitään synnytysuunnitelmaa edes tehty. Kätilöstähän se on kiinni, kannattaa jutella hänen kanssaan kun sairaalaan pääset. Eihän se kätilö siinä jakkaralla tue, vaan mies.

Ekan synnytin jakkaralla, toisenkin olisin halunnut, mutta epiduraalia oli lisätty liian lähellä ponnistusvaihessa, että eivät saaneet sääntöjen mukaan päästää minua jakkaralle. Puoli tuntia tai tunti olisi pitänyt olla välissä. Ihan lopussa olisin sitten päässyt, mutta olin niin poikki, että en enää jaksanut lähteä siirtymään.
En mä tiiä tarkottiko se sitten jotain välilihan tukemista vai mitä, ei se selittäny. Tuli vaan joku viime hetken pakokauhu tosta kommentista. En varsinaisesti pelkää synnytystä ja etenkään se kipu ei pelota, mutta juuri tuo hermostuttaa että mua ei kuuntele kukaan.
 
poika 4 kk
Mä synnytin puoli-istuvassa, oisin saanut vaikka miten päin olla kyllä. Jakkaraa suunnittelin, mutta tositilanteessa ei olisi voimat sit siihen riittänyt joten selällään oli paras. Ponnistus kesti tunnin. Ei sitä kyllä oikeen voi etukäteen suunnitella, toki kaikkea voi kokeilla ja toiveita esittää. Ja sä päätät. Paitsi jos on esim imukuppisynnytys tm tilanne niin sit ei toki saa päättää. M
 
en edes miettinyt missä asennossa haluan synnyttää, molemmat synnytin puoli-istuvassa asennossa ja nou problemo, syntyi ne niinkin. Tulevaisuudessa voisin koittaa jotain muuta: vaikka nelinkontin tai kyljeltään- amme vois olla kans oikeen kiva, mut tolle jakkaralle en kauheesti lämpee.
 
"vieras"
Itse en edes miettinyt etukäteen missä asennossa haluan synnyttää - puoli-istuvassa molemmat pusasin pihalle. Mulle se oli passeli asento, en olis voinu kuvitellakaan että olisin jollain jakkaralla kyennyt istumaan siinä vaiheessa, niin väsyneenä ja heikossa kunnossa.
Peesi tälle. Koin epiduraalin tärkeämmäksi kuin synnytysasennon valitsemisen, ei olis tullut jakkarasta mitään kun en olis jaksanut pitää itseäni pystyssä enää ponnistusvaiheessa (oksensin vuorokauden ja kärsin supistuksista etten ehtinyt kuin tunnin olla epiduraalissa ennen ponnistusta, joten ponnistusvaiheessa oli voimat totaalisen finito).
 
juu-u
Minä menin ensikertalaisena ihan hoo moilasena synnärille ja tein niinkuin kätilö ehdotti. Oli kyllä sen oloinen kätilö että olisi varmasti kuunnellut mun toiveita jos olisin tajunnut jotain toivoa. Muuten puoli-istuva asento oli mielestäni ok, mutta ponnistusvaiheen venyessä ja supistusten käytyä yhtäkkiä heikommiksi en meinannut enää roikku omissa sukissani kiinni. Miten se jakkaralla synnyttäminen tapahtuu, millanen jakkara oikein on kyseessä? Mulle tulee vain mielikuva keikkuvasta keittiönjakkarasta.
 
Minä menin ensikertalaisena ihan hoo moilasena synnärille ja tein niinkuin kätilö ehdotti. Oli kyllä sen oloinen kätilö että olisi varmasti kuunnellut mun toiveita jos olisin tajunnut jotain toivoa. Muuten puoli-istuva asento oli mielestäni ok, mutta ponnistusvaiheen venyessä ja supistusten käytyä yhtäkkiä heikommiksi en meinannut enää roikku omissa sukissani kiinni. Miten se jakkaralla synnyttäminen tapahtuu, millanen jakkara oikein on kyseessä? Mulle tulee vain mielikuva keikkuvasta keittiönjakkarasta.
SE on semmonen vähän puolikuun muotonen jakkara. Siinä avustaja tukee selän takaa ja äiti istuu jalat levällään. Jakkarassa ei voi selkää nojata muuhun kuin tukihenkilöön. Siinä ei tarvitse puskea painovoimaa vastaan, kuten selällään, ja siinä lantio on luonnollisemmassa asennossa, mutta toki siinä voi olla kiikkerämpi olo kuin sängyssä istuen, varsinkin jos on väsynyt. Ja mulla siis itselläni ei ole kokemusta jakkaralla synnyttämisestä, joten nämä perustuu ihan teoriatietoon.
 
Miuski harmailee
Kannattaa heti synnyttämään mennessä kertoa omista toiveistaan. Mulla toisessa synnytyksessä kätilö-parka otti vähän paineita siitäkin, kun en ollut ihan auennut siinä aikataulussa, kun itse toivoin. Ressukka :) Tietysti, jos jotain menee pieleen, niin silloin on työskenneltävä juuri siinä asennossa, missä kätilö pääsee työmaalleen *heh* parhaiten ja tietty mikä on vauvalle turvallisinta. Mulle taidettiin ehdotellakin muuta asentoa, kuin se selällään puoli-istuvassa sukista kiinni pitäen, mutta en halunnut. Sänky on hyvä paikka :)
 
"vihreä"
En tiedä, kun ei siinä kauheasti ole tullut mieleenkään pohtia asentoja. Yhdessä synnytyksessä olen vaihtanut kätilön neuvomasta asennosta pois, kun se ei tuntunut hyvältä.
 

Yhteistyössä