oletteko ikinä ajatelleet... (joulusta ja vähän muustakin)

NalleKarhuÄiti

Aktiivinen jäsen
10.04.2006
2 282
1
36
Asiaani sivuten.
kävin taannoin isolla kirpputorilla ja heräsin siihen, että kaikki mitä näin ei ollutkaan tavaraa vain tajusin, että pian tuo kaikki olisi jätettä kaatopaikalla.
piti kuulkaas pyrähtää toinenkin kerta ja päivitellä asiaa.

niin siis meidän suvussa ei osteta aikuisille lahjoja, koska aikuiset osaavat olla ilmankin niitä. onhan ne ihan kivoja juttuja saada ja antaa sitä en kiellä.
Mutta kun seuraavan kerran menette jätti-markettiin tai super isoon kauppahalliin ostamaan niitä lahjoja niin pyörähtäkää hitaasti keskellä ympäri ja ajatelkaa, että kaikki mitä näette on luultavasti 50vuoden sisällä jätettä kaatopaikalla seiniä ja ikkunoita myöten.

siinä samalla voisi herätä siihen ettei lapset eikä aikuiset tarvitse lahjavuoria ja sen elämän onnellisuuden pitäisi löytyä muusta kuin materiaalisuudesta.

samoin ne suuret omakotitalot joista nyt maksatte satoja tuhansia ovat pelkkää jätettä 50-80v päästä. ei ne tulevaisuuden sukupolvet halua niitä taloja kun maailmassa tulee koko ajan uusia ratkaisuja ja päätöksiä luontoa säästäen.

ja muuten suomessa 50% toimivista tietokoneista päätyy roskiin vaikka maailmalla niistä on huutava pula :o

ja katsokaas yleareenalta ohjelma sarjaa suomi 2030. ehkä yliampuvaa, ehkä ei. http://areena.yle.fi/toista?id=1646243

Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
Asiaani sivuten.
kävin taannoin isolla kirpputorilla ja heräsin siihen, että kaikki mitä näin ei ollutkaan tavaraa vain tajusin, että pian tuo kaikki olisi jätettä kaatopaikalla.
piti kuulkaas pyrähtää toinenkin kerta ja päivitellä asiaa.

niin siis meidän suvussa ei osteta aikuisille lahjoja, koska aikuiset osaavat olla ilmankin niitä. onhan ne ihan kivoja juttuja saada ja antaa sitä en kiellä.
Mutta kun seuraavan kerran menette jätti-markettiin tai super isoon kauppahalliin ostamaan niitä lahjoja niin pyörähtäkää hitaasti keskellä ympäri ja ajatelkaa, että kaikki mitä näette on luultavasti 50vuoden sisällä jätettä kaatopaikalla seiniä ja ikkunoita myöten.

siinä samalla voisi herätä siihen ettei lapset eikä aikuiset tarvitse lahjavuoria ja sen elämän onnellisuuden pitäisi löytyä muusta kuin materiaalisuudesta.

samoin ne suuret omakotitalot joista nyt maksatte satoja tuhansia ovat pelkkää jätettä 50-80v päästä. ei ne tulevaisuuden sukupolvet halua niitä taloja kun maailmassa tulee koko ajan uusia ratkaisuja ja päätöksiä luontoa säästäen.

ja muuten suomessa 50% toimivista tietokoneista päätyy roskiin vaikka maailmalla niistä on huutava pula :o

ja katsokaas yleareenalta ohjelma sarjaa suomi 2030. ehkä yliampuvaa, ehkä ei. http://areena.yle.fi/toista?id=1646243

paljon varmasti on jätteenä, mutta ei sentään kaikki
:) Ja kun katsoo rakennuskantaa, niin onhan hyvänen aika paljon rakennuksia, joissa asutaan,yli 50 vuotiaita. Missä ihmisten pitäisi asua, jos ei voisi rakentaa taloja? Ymmärrän, että olet hyvällä asialla ja asioita on hyvä miettiä, mutta että kaikki ja ei mitään ja ei kukaan jne, vähän liian synkästi minusta ajattelet, joka toisaalta voi olla terveellistä sekin, jos vertaa, ettei ajattele asiaa ollenkaan. :)

No en kyllä ihan allekirjoita tuota talo juttua! Itsekin asutaan 100 vuotta vanhassa talossa, jonka miehen isoisä tai isoisoisä on itse omin käsin rakentanut.

Ja monien kaupunkien keskustan asunnot myös yhtä vanhoja, ellei vanhempiakin. Ja ihan toimivia ja asuttuja rakennuksia kaikki.

Muovikrääsä kyllä on sellaista, joka kaatopaikkoja kuormittaa. Voisi pikkuhiljaa kehitellä sillekin kierrätyslaitoksen, niin ei jätteet valtaisi maata.

En tiedä, miten noi markettirakennukset kestää, mutta meidän torppa on pykätty tänne pellolle vuonna 1927. :whistle:

Meidän suvussa on lapsia jo niin paljon, että ei mulla riitä edes rahat siihen päälle ostella vielä aikuisillekin lahjoja.
Enkä omillenikaan mitään krääsävuorta hanki, ne saa muaaltakin niin paljon paketteja, että meiltä riittää 1 per naama.

No meidän talo on yli 60 vuotta vanha ja joillakin tutuilla on jopa 1800-luvulta olevia taloja. Ihan hyvin ne toimii. Eikä me makseta tästä satoja tuhansia euroja.
Lahjoina aikuisille (jos ostan) ostan monesti kulutustavaraa, joka ei jää jätevuoreksi (suklaata, kahvia, suklaakahvia, kynttilöitä) tai jotain oikeasti hyödyllistä käyttötavaraa.

Hyvä alku, mutta vähän synkäksi meni. Tottahan jossakin pitää asua. Tuskin 80 vuoden päästä turvemajoissa asutaan ;) Ei minusta okt ole ongelma vaan ylisuuret neliöt tarpeeseen nähden ja rakentamisen suunnittelemattomuus ts. talo siellä, talo täällä. Palvelut kaukana, ei yhteyksiä. Kaikkein 'energiatehokkaimmat' talot ovat neliöiltään ja/tai sijainniltaan sellaisia, että ekologisuudesta on naurettava edes puhua.

Ei meidänkään suvussa lahjoja olla anneltu 10 vuoteen, se on helpottavaa monella tavalla. Ostan kaksi lahjaa jouluna: lapselle ja miehelle.

Sääli, että joulu on niin lahjapainotteista nykyään, ihmiset eivät osaa arvostaa aikaa keskenään tai juhlaa ilman materiaa. Näkyy hyvin esim. häissäkin, jossa hulppeat puitteet ja lahjarumba on keskeisessä osassa.

Talot kyllä pysyvät yleensä käytössä pidempään, kuin 100 vuotta. JA mitä kulutukseen tulee, aikuisille nyt ei välttis tarvi ostaa mitään lahjaa, mutta voihan sen miettiä, että mitä ostaa.Lahjoittaa syötäväää tai sitten jotain hintavampaa ja ajatonta, joka kestää vuosien saatossa.

:) Ja kun katsoo rakennuskantaa, niin onhan hyvänen aika paljon rakennuksia, joissa asutaan,yli 50 vuotiaita. Missä ihmisten pitäisi asua, jos ei voisi rakentaa taloja? Ymmärrän, että olet hyvällä asialla ja asioita on hyvä miettiä, mutta että kaikki ja ei mitään ja ei kukaan jne, vähän liian synkästi minusta ajattelet, joka toisaalta voi olla terveellistä sekin, jos vertaa, ettei ajattele asiaa ollenkaan. :) [/quote]

Tarkoitan tällä siis sitä, että ne mitä ihmiset ovat rakentaneet 50-100 vuotta sitten on aikalailla purettu.
jopa täällä rovaniemellä puretaan 20-30v vanhoja rakennuksia ja samoin muuallakin isojen kauppojen ja keskustojen tieltä.
lapissa puretaan myös käyttökelpoisia kerrostaloja kun ei niihin ole asukkaita.

Mutta siis mihin ihminen tarvitsee niin paljon tavaraa ja sille tavaralle niin isoja taloja.

asun itsekkin n. 40v vanhassa kerrostalossa. tosin meillä on 84 neliötä 6 henkisellä perheellä ja meille vielä naurettiin, ettette mahdu siihen.
hyvin mahdutaan, sittenkin kun meillä on 4 teini ikäistä.

ehkä tämä kaikki ajatus on siitä, että olen ollut materialisti tähän asti, mutta nyt olen alkanut ajattelemaan asioita monelta eri kannalta uudestaan. ja pyrin irti turhasta tavarasta joka loppu peleissä tekee minut onnettomammaksi ja opetan lapsillekkin materiaalisuudellani, että raha ja tavarat ratkaisee.
raha ei tee onnelliseksi, vaikka elämää helpottaakin.

olen lahja asiassa samaa mieltä mutta kyllä mä omakotitalossa asun.Äitini asuu 100vuotta vanhassa talossa ja kun remontoi niin laittaa uudenmukaisia ratkaisuja.Myös meidän talo on jo 60vuotta vanha ja kokoajan pientä remppaa ja uudistusta ja kyllä ne uudenmukaiset jutut laitetaan.
Mielestäni on ihanaa asua omassa rauhassa ilman naapureita.Ei ole väliä jos 23 aikaa illalla laulaa karaokea tai laittaa pyykkikoneen pyörimään.

Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
:) Ja kun katsoo rakennuskantaa, niin onhan hyvänen aika paljon rakennuksia, joissa asutaan,yli 50 vuotiaita. Missä ihmisten pitäisi asua, jos ei voisi rakentaa taloja? Ymmärrän, että olet hyvällä asialla ja asioita on hyvä miettiä, mutta että kaikki ja ei mitään ja ei kukaan jne, vähän liian synkästi minusta ajattelet, joka toisaalta voi olla terveellistä sekin, jos vertaa, ettei ajattele asiaa ollenkaan. :)

Tarkoitan tällä siis sitä, että ne mitä ihmiset ovat rakentaneet 50-100 vuotta sitten on aikalailla purettu.
jopa täällä rovaniemellä puretaan 20-30v vanhoja rakennuksia ja samoin muuallakin isojen kauppojen ja keskustojen tieltä.
lapissa puretaan myös käyttökelpoisia kerrostaloja kun ei niihin ole asukkaita.

Mutta siis mihin ihminen tarvitsee niin paljon tavaraa ja sille tavaralle niin isoja taloja.

asun itsekkin n. 40v vanhassa kerrostalossa. tosin meillä on 84 neliötä 6 henkisellä perheellä ja meille vielä naurettiin, ettette mahdu siihen.
hyvin mahdutaan, sittenkin kun meillä on 4 teini ikäistä.

ehkä tämä kaikki ajatus on siitä, että olen ollut materialisti tähän asti, mutta nyt olen alkanut ajattelemaan asioita monelta eri kannalta uudestaan. ja pyrin irti turhasta tavarasta joka loppu peleissä tekee minut onnettomammaksi ja opetan lapsillekkin materiaalisuudellani, että raha ja tavarat ratkaisee.
raha ei tee onnelliseksi, vaikka elämää helpottaakin.[/quote]

Johtunee siitä, että viimeisen 50-60 vuoden aikana on rakennettu paljon ja huonosti. Sodan jälkeen kyhättiin taloja niistä materiaaleista mitä oli saatavilla. 60- ja 70-luvun rakentaminen oli luku sinänsä: joukossa on tasakattoa, huonolaatuista putkea, vesi- ja homevaurioille altista rakentamista yms. Nopeasti piti saada asuntoja kaupunkeihin.

Vielä 90-luvullakin rakennettiin aika kirjavasti. Sen sijaan viime vuosisadan alun taloja on vielä paljon pystyssä. Ne ovat näitä sydämellä j aomin käsin rakennettuja 'kunnon' taloja. 2000-luvulla ongelmana on ollut kiire ja hommien teettäminen monilla aliurakoitsijoilla, mutta em. ongelmista on jo opittu paljon. Mä ainakin uskon, että moni 2000-luvun talo on kelpo vielä sadankin vuoden päästä.

tulevaisuus kuulkaas muuttuu hurjasti seuraavan 50-100vuoden päästä.
jos edellisen 50vuoden aikana on otettu jättiharppaus tekniikan ja kaiken muun osalta niin seuraavana 50vuotena otetaan jättiharppaus taas eteenpäin.
sitä ajan takaa tällä asuntokin asialla.
tulee älytaloja keskustojen läheisyyksiin ja kuluttamisesta tulee ehkä epämuodikasta.

mutta täydellinen pointtini tälle aamulle on se, että lapsi ei tarvitse jätesäkeittäin lahjoja ja aikuisille mieluusti jotain luonto ystävällistä.
ja sitäkin lasten osalta voisi miettiä niin kestävyyttä ja ekologisuutta.

Niinhän se muuttuu, mutta ihminen ei. Kuluttaminen on epämuodikasta silloin kun taloudessa pyyhkii heikosti.

Minäkin toivon, että tulee tiiviimpiä alueita kunnon yhteyksillä ja muitakin järkevämpiä ratkaisuja, mutta ei se vanhoja rakennuksia estä pysymässä pystyssä. Ja todellisuus ainakin isojen kaupunkien kohdalla on se, että keskustojen läheisyydet on rakennettu täyteen aikapäiviä sitten.

Asun itse parikymmentä vuotta vanhassa rivtalossa hyvine yhteyksien päässä ja olen ollut tähän kompromissiin tyytyväinen.

luulen et n. 100 vuoden päästä ois ehkä toivottavasti keksitty tapa jolla hyödyntää jätettä.esim. lämmitykseen, kulkuneuvoihin, sähköön yms..kaikkeen välttämättömään mitä ihmiset tarvitset asumisessa ja liikkumisessa. :-) et nämä meijän mukelot on jo niin fiksua sukupolvea että ehkä osaavat korjata sen mitä me ja meidän vanhemmat mokas :-D toivon niin

Leluja voi tehdä itsekkin. Neulomalla, virkkaamalla, huovuttamalla.
Puiset lelut autot, nukkekodit on aivan ihania, mutta ne maksaa.
Kun kaikki pitää saada nykyään halvalla niin ei olla valmiita laittamaan rahaa käsintehtyihin leluihin. Käsityöläisiä kyllä riittäisi. Ja monet lelut on jo niin valmiita että ei siinä lapsen mielikuvitukselle jää tilaa.
DVD:n sijasta osta satukirja. Se kestää hyvin pidettynä vaikka 100 v.

ahdistaa nuo jutut. Kaikki nyt takertuu tuohon talojuttuun. Mua ei se niinkään häiritse vaan MUOVI. Mietin kanssa monesti kun katselen kaupoissa muovikrääsää että siihen se on tullut jäädäkseen, ja juuri että kaatopaikalle päätyy.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Meilläkin on miltei satavuotias talovanhus :D

Meidän talo on rakennettu 1800-luvun lopulla vankoista hirsistä, eikä todellakaan ole vielä jätettä. Sekin oli virhearvio ap:ltä ettei lapset halua näitä vanhoja taloja. Mun esikoinen (21 v. ) on ruvennut kyselemään josko me muutettaisiin pienempään ja vähätöisempään, hän haluaisi tämän talon ja hällä on remppasuunnitelmia sitä varten.

Tuosta tavaramäärästä voit kyllä olla oikeassa.

Kyllä mä teen itse ne lahjat ja kaikki.Kaupoissa kierrellään harvoin sieltä mitää mukaan tarttuu ellei oikeasti jotain tartte.Toki ei rahaakaan liikaa tässä perheessä ole mutta silloinkin kun sitä välillä on niin menee se ihan muuhun kuin siihen muoviin.
Meillä kierrätetään ja paljon kirpputorilta ostellaan ja kestoja käytetään.

Ja ei kannata ostaa fleece tuotteita ne kun voi korvata villalla joka on paljon lämpöisempi ja imee kosteutta ...

puuvillat ... jätän nyt rauhaan :saint: (vaikka niissäkin on ekovaihtoehtoja)

Aika kärkä mielipide ;) Mun mielestä on haaste keksiä aikuisille sellaisia lahjoja, jotka menevät käyttöön eikä kaatopaikalle, tietty käytön jälkeen sekin aika niille koittaa, mutta toivon, että sitä ennen ne on lämmittänyt joko fyyisesti tai henkisesti lahjan saajaa.

Ja mitä meidänkin omakotitaloon tulee, niin tämä on palvellut ihmisiä jo yli sata vuotta ja hyvällä tuurilla palvelee vielä satoja vuosia eteenpäinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Aika kärkä mielipide ;) Mun mielestä on haaste keksiä aikuisille sellaisia lahjoja, jotka menevät käyttöön eikä kaatopaikalle, tietty käytön jälkeen sekin aika niille koittaa, mutta toivon, että sitä ennen ne on lämmittänyt joko fyyisesti tai henkisesti lahjan saajaa.

herkkukori (ei tarvii olla kori vaan voi olla lautanen ...)

Kaikki me, joilla on talo haja-asutusalueella, voisimme mitä pikimmiten miettiä sen myyntiä niin kauan kuin siitä vielä jotakin saa. Tulevaisuudessas ohjataan bensan hinnoilla sekä verotuksella ihmiset asumaan taajamaan päällekkäin eli mahdollisimman tiheästi. Erillään asumisesta tehdään kallista.

Oma talomme on vm.-53. Erittäin toimiva edelleenkin. Mitä väliä loppujen lopuksi on talon koolla mikäli se on muutoin ekologisesti rakennettu? Lämmitysmuodon valintaan kannattaa kiinnittää huomiota samoin kuin käytettäviin rakennusmateriaaleihin -ilmanvaihtoa unohtamatta. Kun katsoo vanhoja taloja niin kyllähän ne joilla on ollut varaa ovat rakentaneet hirrestä isoja taloja ja näitä vielä nykyäänkin kymmenien, jopa yli sadan vuoden jälkeen puretaan osiin ja siirretään toiselle puolelle maata jossa ne kasataan uudelleen ja hyvin kelpaavat kodiksi. Toisessa ääripäässä ovat ne pienet mökit jotka on rakennettu jämämateriaaleista ja ovat hatarina ja huterina jo aikaa sitten maatuneet paikoilleet -asumiskelpoisena pysyäkseen ne on pitänyt kutakuinkin rakentaa uudelleen. Sama pätee nykypäivänäkin -huolella tehty kestää.

Lahjoista -niiden antamisesta tai antamatta jättämisestä päättää jokainen itse. Kuinka monella riittää rahaa ja aikaa tehdä lahjat käsityönä? Kuten joku totesikin niin villa lämmittää paremmin kuin fleece -totta kyllä -mutta kuinka monella on varaa esim. kutoa itse huopa? Loimet maksavat keskimäärin n.25?/m ja siihen sitten lanka jolle tulee hintaa n.45-120?/kg. Toki pitää varata aikaa myös kutomiseen. Fleecehuovan saat parilla eurollakin, se on huoleton käyttää, helppo pitää puhtaana ja sitä voi myös uusiokäyttää. Vanhan fleecehuovan voi uusiokäyttää vaikka tyynynpäällisinä, tossuina, tumppuina, ponchona.. Raaskitko tehdä saman villahuovallesi? Vai menikö se jo ensimmäisessä pesussa pilalle? Lahjaa valitessaan voi tietenkin kiinnittää huomoita siihen että se on tarpeellinen -mutta kuinka moni meistä kaipaa joskus ruokavaliossaan perunoiden lisäksi joskus hemmottelukseen suklaapalaa? (saas nähdä ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan...)

Tietokoneista aika suuren osan voisi jättää hankkimatta -säästyisi aikaa perheelle ja yhdessäololle.. En usko että maailma tulisi sen onnellisemmaksi vaikka nuo käytetyt ja toimivat tietokoneet menisivätkin maailmalle uusiokäyttöön -tätä kapistusta kun useimmiten kotona käytetään vain huvitarkoitukseen eikä hyödyllisiin tarkoituksiin. Ne ihmiset joilla ei tietokonetta ole tuskin istuvat kädet ristissä sitä aikaa minkä me vietämme tietokoneella..
:whistle:

Yhteistyössä