Oletteko huomanneet, että vanhemmiten maku muuttuu?

  • Viestiketjun aloittaja "rulla"
  • Ensimmäinen viesti
"rulla"
Lapsena ja vielä yli parikymppisenäkin inhosin sipulia, kaivoin lihapullistakin sipulin pois vielä yli 20vuotiaana. Inhosin myös sinihomejuustoa, silakoita ja mm. juustonaksuja. Nyt rakastan sipulia ja sinihomejuustoa, tykkään silakoista ja juustonaksuista. Toisinpäin en osaa kylläkään sanoa, onko jotain ruoka-ainetta, josta olisin nuorempana tykännyt, mutta en tykkää enää. Onko muilla maku muuttunut vanhemmiten?
 
pha
Mun makuaistini on alkanut karttaa liiallista makeaa. Makea siideri ei mene alas, vaan pitää olla kuivinta mahdollista. Karkeista syön vain joitain harvoja, enkä viitsi kahvipöydässä maistaa joka sorttia vain tavan vuoksi. Viinerit ja berliinimunkit suorastaan ällöttää.
 
.....
Minä tykkäsin lapsena maksaruoista ja hernekeitosta. Nykyään en voisi kuvitellakaan syöväni.

Rakastin lapsena homejuustoa ja rakastan edelleenkin.

Sipulia vihasin. Perhepäivähoitaja laittoi joka ruokaan paljon sipulia ja mulla oli tosi kova työ nyppiä salaa kaikki sipulit pois ja viskoa ne pöydän alle. Siis ihan hirveä urakka joka ruokailun yhteydessä! Nykyään rakastan sipulia ja valkosipulia ja oon itse tunkemassa niitä joka ruokaan. :D
 
hellsbells
Kersana en tykänny sipulista (taitaapi olla helkkarin yleistä) - nykyään tykkään
Tykkäsin punajuurisalaatista, olisin voinu syödä sitä vaikka kuinka paljon - nykyään EN todellakaan piä :x
 
Miten se menee.. 16 maistelu kertaa tarttee että alkaa tottumaan makuun?
Valkosipuli oli aina yäks., nyt voin jopa laittaa ruokaan. Valkoviinistä enkä punaviinistä vieläkään välitä, mutta kaali, kukkakaali, parsakaali.. ym on nykyään herkkua :)
 
"vieras"
Joo, lapsuuteni herkkuruoka maksalaatikko rusinoilla saa aikaan vain yökkäyksen (jo haju). Sen sijaan kaikki juustot maistuvat, kun lapsena söin vain edamia tms. mietoa juustoa. On näitä muitakin, mutta yksi inhokki on ja pysyy: tee!
 

Yhteistyössä