Oletteko antaneet yksivuotiaalle marinoituja broilerisuikaleita ???

Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:
En oo antanu, kun niissä on lisäaineita, suolaa ja tujut mausteet.

En minäkään! Vasta nyt n.2v2kk pari kertaa ihan muutaman suikaleen antanut jos ei oo mökillä muuta ollut antaa. Hunajamarinoituja.
Muuten on syönyt kotikutoista koko ajan ja samaa ruokaa alle vuoden iästä!

 
En ole antanut, enkä anna edelleenkään jos voin välttää (poika nyt 2 v 8 kk) kun on niin täynnä suolaa ja lisäaineita. Noissa marinoiduissahan on käyttöajatkin paljon pitempia ku maustamattomissa just sen suolan takia... Ostan ennemmin tuoreempaa lihaa ja maustan itse.
 
Meidän poju kans syö samaa ruokaa mitä mekin, en ole tehnyt 11kk jälkeen omia ruokia lapselle. nytkin pannulla on marinoidut broilerin lihat. eilen poika pisteli silliä ruisleivän päällä ja tomaattisipulisalaattia. valkosipuli ja mausteinen ruoka maistuu. kaupan maustamattomat lastenruuat ei tahdo enää upota..
 
Kyllähän meilläkin mausteita käytetään, ei siinä mitään. Poika on perheen valkosipulivastaava: kuorii ja murskaa kynnet kun tehdään ruokaa ja napsii siitä välillä raakana suuhunsa. Suola vaan ei ole ykkösenä listalla, suurimman osan siitä kun voi korvata muilla mauilla. =) Ei vaan tosiaan kukaan meillä tykkää niistä teollisen makuisista suikaleista niin miksipä noita silloin ostamaan.
 
Kyllä annettiin/annetaan ja vielä vedetään päälle omat vahvat mausteet... Suolan määrä tasoittuu, kun lisäkkeet ovat ilman suolaa (riisi, pasta, yms).

Hoidossa syö sitten tasan sitä ruokaa, mitä päiväkodin oma kettiö antaa. Veikkaisin, että puolivalmisteita on ja makkarakin on ihan tavallista;)
 
Lisäystä vielä...

Meillä kans ei syö nuita kaupanruokia. Hoidossa kans annetaan omas tekosta ruokaa. Kalapuikkoja jne syö mielellään, mutta minäkin koitan sitä suolaa välttää missä vaan voi. Esim. perunat keitän ilman suolaa..

Niin ja nuissa kaupankin ruoissa on suolaa joissakin ja aika tujujakin mausteita...
 
Mä en oo keittänyt perunoita koskaan suolan kera ja meillä ei myöskään mausteista ruokaa saa.
En käytä kuin suolaa pääasiassa, isommatkin pojat syö ihan vaan suolalla maustettuja.
Poikkeus nämä hunajamarinoidut kanat!
 
En ole minäkään antanut marinoituja juuri tuon suolan ja lisäaineiden takia. Koirallekkaan niitä ei suositella, niin miksi antaisin lapselle. Meillä käytetään marinoimatonta lihaa ja laitetaan omat (suolattomat) mausteet päälle + kermaa. Ainut missä on suolaa, on voi ja voita käytän lääkärin suosituksesta. Itselläni on paljon miinuksia, siis taittovika, runsas A-vitamiini suojelee silmiä. Meillä on myös mustikka ja porkkana kovassa huudossa.

Oma äiti oli perhepäivähoitaja ja olen tottunut vähäsuolaiseen ruokaan. Meillä tehtiin paljon itse ruokaa, eikä puolivalmisteitakaan käytetty. Samoin nykyinen lapseni perhepäivähoitaja tekee ruuat alusta alkaen itse, jopa kasvattaa osan itse.
 
Olen antanut 1vuotiaasta lähtien....en laita mitään muuta maustetta enkä suolaa sitten ruokaan,jos marinoituja :) aika vähän kuitenkin tuo syö kerralla niin ei se iso määrä ole niitä mausteita ja suolaa mitä pikkusen annokseen tulee.
 
Kyllä olen antanut ja miksi ei voísi antaa. en ole enää lisännyt muita mausteita kuin
omalle lautaselle. miksi ei voisi antaa. onko täällä turhan tärkeitä mammoja jotka lukee kaikkia neuvolan juttuja kuin raamattua. jos olisin niin tehnyt ei meillä syötäisi mitään.
 
Meilläkin tyttö 1 v 10 kk syö kaikkea samaa kun muukin perhe, on syönyt reilun vuoden ikäisestä. Mausteita käytämme paljon, suolaa ei ruokiin erikseen lisätä ellei jossakin mausteessa/ marinadissa satu olemaan. Eipä ole tullut mieleenkään että tyttö enää söisi jotain muuta ruokaa kuin muu perhe =) Vaan taas totean niin kuin joskus aiemminkin että kukin tyylillään ja ihan varmasti parhaaksi katsomallaan tavalla!
 
onko täällä turhan tärkeitä mammoja jotka lukee kaikkia neuvolan juttuja kuin raamattua. jos olisin niin tehnyt ei meillä syötäisi mitään
Ohje marinoidun lihan välttämisestä on peräisin työterveydenhoitajaltani, joka kehoitti välttämään sitä sen suolaisuuden ja lisäaineiden takia. Samaa sanoi ravintoterapeutti, joka veti meille laihdutusryhmää.

Ohje marinoidun lihan välttämiseksi koirilla ja muilla eläimillä on peräisin eläinlääkäriltä, jonka mukaan se rasittaa eläimen sydäntä ja muita sisäelimiä tarpeettomasti ja lyhentää näin ollen eläimen ikää.
 
Yritän välttää...myös liemikuutioiden laittamista ruokaan, mutta en nyt hysteerisesti niiltä varjele. vaatii vähän tsemppiä itseltä opetella uudestaan kunnon maustaminen nopsaan, kun on totutellut laittamaan ruokia arkisin noista puolivalmisteista :/ Mun on pitänyt jo pitkään käydä ostamassa luontaistuotekaupasta sellasta kasvisliemitahnaa, jossa ei ole noita lisäaineita. Tekee myös hyvää omalle elimistölle välillä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pilkettä:
Yritän välttää...myös liemikuutioiden laittamista ruokaan... Mun on pitänyt jo pitkään käydä ostamassa luontaistuotekaupasta sellasta kasvisliemitahnaa, jossa ei ole noita lisäaineita. Tekee myös hyvää omalle elimistölle välillä :D
Meillä käytetään ihan tavallisesta ruoka-kaupasta saatavaa Reformin luomu kasvisliemijauhetta, jossa ei ole mielestäni lisäaineita eikä natriumglutamaattia ja jauheessa on se hyvä puoli, että sitä voi laittaa vähemmän kuin ohjeessa sanotaan. Kannattaa kokeilla! ;)

Marinoituja lihoja en oo 1v3kk pojalle vielä antanut (kanan koipea on syöny vähän), koska pojalla on ollu herkkä masu ja liian tujut mausteet voi tehdä seuraavasta yöstä unettoman. :eek: Pikku hiljaa meillä aletaan syödä samaa kuin muukin perhe (kun alan tottua tekemään koko porukalle samaa ruokaa), mutta maitoallergia rajoittaa vähän, tosin nyt poika haluaa syödä samaa kuin muutkin, joten ainakin kunnon lasagnelle ja pizzalle pitää heittää jäähyväiset vähäksi aikaa. :'(
 
meillä on kaksoset saaneet 10kk -> samaa ruokaa kuin me (ilman mausteita ja suolaa) 1.v -> mausteet ja suola tuli kuvioihin (perunat, riisin ja pastan keitän minäkin ilman suolaa, kastikkeissa ainoastaan on suolaa vähän) ja hyvin uppoaa. kaupan mössöt ei maistu lainakaan, puistattaa vain kun on niitä tarjottu. maalaisjärjen käyttö on sallittua tässäkin asiassa :) ;)
 

Yhteistyössä