Oletko ylipainoinen, tiesitkö olevasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkuläski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pikkuläski

Vieras
Tuli mieleen tuosta miksi en laihdu -ketjusta.
Kun siinä oli 164cm ja 69kg. Ja joku oli (vitsillä?) heittänyt et ehkä sussa ei ole mistä laihduttaa. Ja tuon uuden painoindeksilaskurin mukaan se on ylipainoinen.

Ja siitä, kun olen itse 155cm ja painan 53,5kg. Painoindeksi on 23,3 ja olen vain neljän kilon päässä ylipainosta. Eli suurin osa ihmisistä pitää minua pienenä ja hoikkana ("mitä ihmettä, ethän sinä saa laihduttaa" jos kerron laihduttavani), mutta olen paljon lähempänä ylipainoa kuin alipainoa.

Nyt kun olen tajunnut kuinka "paljon" painan, olen myös tajunnut kuinka paljon ylipainoisia on. Mielenkiintoista olisi tietää kaikkien uusi painoindeksi

Eli, paljonko olette pitkiä, paljonko painatte? Ja mikä teidän (uusi) indeksi?

Laske uusi painoindeksisi täältä | Yle Uutiset | yle.fi

Ja miksi uuden painondeksin mukaan? Koska se on mielestäni paljon paikkansapitävämpi kuin vanha.

En jaksa avata linkkiä, tiedän kyllä että olen ylipainoinen. Lisäksi vartaloni on mallia omena, joten sopiva paino mulle terveydenkin vuoksi olisi siellä bmi:n alarajoilla.

Ei saa sokeasti luottaa noihin laskureihin!

Jos minä 160 senttisenä olisin 46 -kiloinen, mikä uusien systeemien mukaan olisi normaalipaino minulle, olisin lähes sairaalakunnossa. Tiedän tuon, koska jo vähän painavampana hormonitoiminta meni sekaisin. Minulla ON isot luut ja pyydän muitakin ottamaan huomioon omaa ruumiinrakennetta eikä uskoa sokeasti laskelmiin.

Jos minä 160 senttisenä olisin 46 -kiloinen, mikä uusien systeemien mukaan olisi normaalipaino minulle, olisin lähes sairaalakunnossa. Tiedän tuon, koska jo vähän painavampana hormonitoiminta meni sekaisin. Minulla ON isot luut ja pyydän muitakin ottamaan huomioon omaa ruumiinrakennetta eikä uskoa sokeasti laskelmiin.

Minkälaiset ne isot luut on? Onko joku sairaus kasvattanut niitä? Kuinka paljon isommat ne normaaliluihin verrattuna ovat?

Isotkin luut heittää siroluiseen verrattuna muutaman sata grammaa.

Lihas sitten painaa läskiä enemmän.

No luuthan on ihmisillä yllättävänkin samanpainoiset. Mut ymmärrän kyllä et rakeenteellisesti ihmiset on erilaisia. Ja en suosittelekaan sokeasti laskureihin luottamaan.

Mut kyllähän tuo ihan hyvän kuvan antaa.
Höh, kertokaa nyt teidän pituuksia ja painoja. Ne ne mielenkiintoisimmat on ;)

En ole ylipainoinen.

Vanhan laskurin mukaan BMI on 21.8 ja uuden 21.7. Ei siis suurta eroa.

Laskurin mukaan ylipainoni raja on 72,5kg (olen 170cm). Aika hassua että voisin olla 10kg nykytilaa painavampi ja olla silti normaalipainoinen. Olisin kyllä varmaan aika lihavan näköinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuläski;28404016:
No luuthan on ihmisillä yllättävänkin samanpainoiset. Mut ymmärrän kyllä et rakeenteellisesti ihmiset on erilaisia. Ja en suosittelekaan sokeasti laskureihin luottamaan.

170 cm 75 kg

Ei nääkään kaikkea kerro. Itse olen siroluinen, kapeat hartiat ja ohkaiset ranteet ja nilkat ja näytän hoikkana helposti todella hoikalta. Kun painoin 60 kiloa, minua jatkuvasti veikkailtiin 50 kiloiseksi. Silloin oli myös sitä lihasta tietysti.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuläski;28404016:

Osatko olla normaalipainoinen, jota nyt olet, vai onko se aina "näin ja näin paljon ylipainoon tai alipainoon"? Harrastatko muuta kuin laihduttamista?

Alkuperäinen kirjoittaja Minä..;28404024:
En ole ylipainoinen.

Vanhan laskurin mukaan BMI on 21.8 ja uuden 21.7. Ei siis suurta eroa.

Laskurin mukaan ylipainoni raja on 72,5kg (olen 170cm). Aika hassua että voisin olla 10kg nykytilaa painavampi ja olla silti normaalipainoinen. Olisin kyllä varmaan aika lihavan näköinen.

Toisaalta voisin olla normaalipainossa 10 kg kevyempikin ja silloin olisin kyllä pelkkää luuta ja nahkaa.

Ja varmasti heittää enemmän kuin muutama sata grammaa. Sen näkee jo päälle päin, että jotkut ovat kaikkialta paljon pienempiä. Käsistä, olkapäistä, lonkista. Toki lihaksistosta syntyy isompia eroja läskiin verrattuna.

Näin luki vastikään jossain kuntoilulehdessä, jossa kumottiin tekosyitä, että muutaman sata grammaa maksimissaan olis painoero.

Esim. minulla on kapeat hartiat eli lähellä toisiaan ja kylkiluutkin tiiviimmin kuin laajarakenteisemmalla, mutta ei se luiden kokoon ja painoon vaikuta. Jollain voi olla leveä lantio eli luut etäämpänä, ilman, että luiden paino on hirveästi suurempi.

Näin luki vastikään jossain kuntoilulehdessä, jossa kumottiin tekosyitä, että muutaman sata grammaa maksimissaan olis painoero.

Esim. minulla on kapeat hartiat eli lähellä toisiaan ja kylkiluutkin tiiviimmin kuin laajarakenteisemmalla, mutta ei se luiden kokoon ja painoon vaikuta. Jollain voi olla leveä lantio eli luut etäämpänä, ilman, että luiden paino on hirveästi suurempi.

Ihan miten vain, mutta minä en voisi koskaan olla aikuisena naisena 46- kiloisena normaalipainoinen, vaikka tuo laskuri niin väittää. 50 -kiloisena juuri ja juuri olisin normaalin alarajoilla. Jos laittaisin kuvan itsestäni sen painoisenakin, minua sanottaisiin anorektikoksi. Sen painoisena säikäytin jo ihmisiä, kun luulivat että olen sairastunut kun kylkiluut pullottivat.

En pidä siitä, että lietsotaan alipainoisuutta.

http://ammattilaiset.valio.fi/portal/page/portal/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/ravitsemus/painonhallinta26022009134528/usein_kysyttya02032009094251

Tuolla linkin loppupuolella on tuo muutama sata grammaa ainakin mainittu, vaikka parempiakin lähteitä varmasti on.

Itse ainakin siis tarkoitan kahden samanpituisen ihmisen luustoa, niiden painoero on tuo muutama sata grammaa. Toki parimetrisen miehen ja 150 senttisen naisen luustoissa on kilojen ero.

Olen kyllä tajunnut koko ajan olevani aika lähellä sitä ylipainon puolelle menevää rajaa. Olen siis 176cm ja painan 74kg. Ja tuon laskurin mukaan näköjään painoindeksi on 23,4 , vanhan mukaan 23,9.

Ja tähtään painossa 65 - 68 kiloon, haluan siis laihduttaa jonkun verran. Ja tosiaan jos itse menen sanomaan ääneen että haluan laihtua niin kauhistellaan ja sanotaan ettei tarvitse. No tiedän kyllä etten ole lihava mutta kyllä minussa ylimääräistä on ihan kunnolla enkä halua keikkua tuolla normaalin ja ylipainon välimaastossa.

Ihan miten vain, mutta minä en voisi koskaan olla aikuisena naisena 46- kiloisena normaalipainoinen, vaikka tuo laskuri niin väittää. 50 -kiloisena juuri ja juuri olisin normaalin alarajoilla. Jos laittaisin kuvan itsestäni sen painoisenakin, minua sanottaisiin anorektikoksi. Sen painoisena säikäytin jo ihmisiä, kun luulivat että olen sairastunut kun kylkiluut pullottivat.

En pidä siitä, että lietsotaan alipainoisuutta.

En minäkään. :) Omat mittani ovat ketjussa näkyvillä ja olen ihan tyytyväinen. Kymmenen kiloa voisi lähteä, enkä vieläkään olisi edes lähellä alipainon rajaa.

Minä en pidä siitä, että virheellisillä tiedoilla selitetään indeksin mukaan selkeää ylipainoa. Itsekin siis olen lievästi lihava. Normaalipainon vaihteluvälikin on parikymmentä kiloa ainakin, ei painoindeksin mukaan normaalipainoon pyrkiminen ja sen ihannointi ole alipainoisuuden lietsomista.

26,6 oli ennen, nyt tuo näyttää 27,3 eli pahempi mieli vain tuli

olen ylipainoinen, olen aina tiennyt olevani...

koko ajan yritän... en syö herkkuja, mutta syön muuten liikaa

En minäkään. :) Omat mittani ovat ketjussa näkyvillä ja olen ihan tyytyväinen. Kymmenen kiloa voisi lähteä, enkä vieläkään olisi edes lähellä alipainon rajaa.

Minä en pidä siitä, että virheellisillä tiedoilla selitetään indeksin mukaan selkeää ylipainoa. Itsekin siis olen lievästi lihava. Normaalipainon vaihteluvälikin on parikymmentä kiloa ainakin, ei painoindeksin mukaan normaalipainoon pyrkiminen ja sen ihannointi ole alipainoisuuden lietsomista.

Juu, mutta on ikävää, että normaalipainoksi tuon uuden laskurin mukaan käy alipainoisuus :( En tarkoitakaan, että sinä lietsoisit alipainoisuutta, vaan se laskuri osittain.

Tuossa kuvassa olen painavampi kuin 46 -kiloa, ja rinnat ovat jo hävinneet. Toppauksilla niitä on vähän saatu... jne.

Yhteistyössä