Oletko tuntenut kansallista häpeää?

  • Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
Huom harmaana
Ainoa mikä joskus nolottaa on suomalaisten ego. Kuvitellaan olevamme isompia kuin ollaan...Meillä tapahtuva kuvitellaan maailmanlaajuiseksi "uutiseksi" ja todellisuudessa vaikkapa etelä-amerikassa meidän jutut aniharvoin ylittää mitää uutiskynnystä...Eikä kyllä Jenkkilässäkään, puhumattakaan Aasian maista.
No näissä maissa harvoin uutisoidaan muita kuin oman maan tai lähimaiden tapahtumia. Sama juttu esim. Australiassa että varsin sisäänpäinlämpiävää on uutisointi.
Suomen asiat ovat kyllä viime vuosina ylittäneet uutiskynnyksen laajemmin kuin ennen, esimerkiksi kouluampumiset jne. Mutta en ole kyllä tainnut koskaan tavata ihmistä, jonka mielestä Suomen asiat olisivat maailmanlaajuisia uutisia. Mutta ehkä se on juuri osa sitä kansallista huonoa itsetuntoa että kuvitellaan että "nyt koko maailma saa tietää että meillä joku kärähti dopingista".
 
"juuli"
[QUOTE="vieras";23377378]Vitsi kuolen hapeaan.[/QUOTE]

Syytäkin kun noin yksikertaisesta asiasta aloit valittaa. Selvästikään et suuremmin ollut kuunellut vaan perustanut oma mielipiteesi kohu otsikoihin...
 
mieli
No näissä maissa harvoin uutisoidaan muita kuin oman maan tai lähimaiden tapahtumia. Sama juttu esim. Australiassa että varsin sisäänpäinlämpiävää on uutisointi.
Suomen asiat ovat kyllä viime vuosina ylittäneet uutiskynnyksen laajemmin kuin ennen, esimerkiksi kouluampumiset jne. Mutta en ole kyllä tainnut koskaan tavata ihmistä, jonka mielestä Suomen asiat olisivat maailmanlaajuisia uutisia. Mutta ehkä se on juuri osa sitä kansallista huonoa itsetuntoa että kuvitellaan että "nyt koko maailma saa tietää että meillä joku kärähti dopingista".
Juuri näin. Mä, ulkomailla pitkiä aikoja työskennelleenä en voi kun kummastella miten meillä paisutetaan asiat "maailaman laajuisiksi" vaikka todellisuudessa tuolla Euroopan ulkopuolella ei meistä juuri mitään kuule. Kandassa olessani lehteen oli löytänyt tiensä yksi juttu, ja sekin pienellä präntillä: Suomen pääministeri erosi (Anneli Jääteenmäki)

Meidän pitäs oikeasti olla ylpeitä siitä että olemme näin pieni kansa ja hyväksyä omat vikamme. Mutta kun me ei osata muuta kuin valittaa kaikesta...tosin olen huomannut että moni noista valittajista pohjaa "muu maailma" kokemuksensa meidän keltaisen lehdistön uutisiin ja tursitimatkoihinsa.
 
"juup"
Mutta ehkä se on juuri osa sitä kansallista huonoa itsetuntoa että kuvitellaan että "nyt koko maailma saa tietää että meillä joku kärähti dopingista".
Tämä on niin totta. Tunnen tästäkin häpeää :D
Esim. siitä, että jos vaikka hävitään jääkiekossa, niin keskustelupalstoilla voivotellaan, miten "ruotsalaiset nyt nauraa meille". Tämä ruotsalaisten vahingonilo on täysin suomalaisten keksintöä.
 
Enpä juuri. En koe, että mitkään viisuflopit tai hiihtäjien doping-skandaalit olisi mitenkään mun vastuullani millään tasolla.

Mutta kun olen ulkomailla nähnyt todella törttöjä suomalaisia, niin olen ollut aika hissukseen sillä hetkellä siitä, että myös minä olen suomalainen.
 
Hävettää
No kansallinen häpeä on voimakas sana kuvaamaan mun kokemaa häpeää, mutta suomalaisten junttimaisuutta ulkomailla häpeän. Ei tietenkään kaikki, mutta paljon näitä tapauksia näkee.
 
Huom harmaana
Mutta kun olen ulkomailla nähnyt todella törttöjä suomalaisia, niin olen ollut aika hissukseen sillä hetkellä siitä, että myös minä olen suomalainen.
Luulen että lähes kaikki kansallisuudet jakavat tuntosi.

Ilokseni olen huomannut että niiden törttöjen suomalaisten määrä ulkomailla on tasaisesti laskenut ja meitä törtömpiä ovat usein ruotsalaiset, saksalaiset ja britit. jenkeistä nyt puhumattakaan.
 
Huom harmaana
Meidän pitäs oikeasti olla ylpeitä siitä että olemme näin pieni kansa ja hyväksyä omat vikamme. Mutta kun me ei osata muuta kuin valittaa kaikesta...tosin olen huomannut että moni noista valittajista pohjaa "muu maailma" kokemuksensa meidän keltaisen lehdistön uutisiin ja tursitimatkoihinsa.
Tämä on niin totta.
Jos näkee muutakin kuin sen oman takapihan tai Turkin turistirysän, niin osaa asettaa asioita perspektiiviin.
 
"joskus"
Enpä juuri. En koe, että mitkään viisuflopit tai hiihtäjien doping-skandaalit olisi mitenkään mun vastuullani millään tasolla.

Mutta kun olen ulkomailla nähnyt todella törttöjä suomalaisia, niin olen ollut aika hissukseen sillä hetkellä siitä, että myös minä olen suomalainen.
Kamalinta on että osa niistä törtöistä on pahimpia suomen kritisoijia...ja silti itse aiheuttavat asian.
 
"Suomalainen"
[QUOTE="sss";23376945]En mistään tuollaisesta, mutta esim kaupungilla liikkuessa hävettää suomalaisten puolesta, kun miettii millaisen kuvan turistit saavat suomalaisista. Esim. julkisissa mummot ja papat seistä vapisevat käytvillä, eikä kukaan anna heille istumapaikkaa. Ihmiset juovat ja kuseksivat kadulla. Käytöstavat ovat aivan hukassa, ei osata kiitos, päivää, näkemiin sanoa. Tönitään ja tuijotetaan ja rynnitään ovista aina itse ensin jne. jne...[/QUOTE]

Peesi!!!
 
luulo
Alkuperäinen kirjoittaja Hävettää;23377491:
No kansallinen häpeä on voimakas sana kuvaamaan mun kokemaa häpeää, mutta suomalaisten junttimaisuutta ulkomailla häpeän. Ei tietenkään kaikki, mutta paljon näitä tapauksia näkee.
Puhutko nyt turisteista? He kun on oma kansakuntansa, katsomatta kansallisuutta.
 
kohta ulkosuomalainen
Ei mikään hävetä. Ihmetyttää kyllä monikin asia, niin kuin tämä kansallinen itsetunto, koppavat ja kylmästi tuijottavat ihmiset, surkea terveydenhuoltojärjestelmä, kateus, juopot...
 
"vieras"
Ai että turistin erottaa paikallisesta? No shit Sherlock ;)
No hei, suomalaisen kyllä erottaa!!! Useinkin sanon miehelle (Englannissa asutaan), että kato tuo on ihan varmasti suomalainen, ja kun mennään lähemmäksi, niin eikö vaan ole. Paksusankaiset rillit, raitapaidat, miten hiukset on leikattu, tietty vaatteista, sandaalit ja sukat, jotain pakollista marimekko-skeidaa, hillitysti pukeutuneita, ovat vähän kalpeita, kävelevät hitaasti ja harkitsevasti...
 

Yhteistyössä