Oletko maksaja vai vinkuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
24756508-1118x629.jpg

Kaupan kassalla vinkumalla ei voi maksaa. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER
”Suomessa asiat voi hoitaa joko maksamalla tai vinkumalla”
JUHA-PEKKA TIKKA | 03.01.2018 | 23:54- päivitetty 03.01.2018 | 20:37
Taloustieteen professorin mukaan vinkumisen kulttuurissa joku muu saa maksaa minun ostokseni.

Professori Matti Virén kirjoittaa Puheenvuorossa Suomen olevan periaatteessa markkinatalousmaa, mutta vain periaatteessa.

– Vuosien saatossa on opittu, että asiat voi hoitaa joko maksamalla tai vinkumalla. Vinkumisen ”kulttuuri” tarkoittaa sitä, että joku muu saa maksaa minun ostokseni ja harrastukseni, koska ympäristö, kulttuuri, sivistys, tasa-arvo jne., Matti Virén toteaa.

Hänen mukaansa valtaosa suomalaisista maksaa 80 prosenttia oopperan kustannuksista ilman, että heillä olisi kontaktia kyseiseen rakennukseen.

– Ja ooppera on vain jäävuoren huippu. Kun joku pitää itseään elokuvaohjaajana, kirjailijana, taiteilijana, muiden (lue valtio) pitää maksaa. Kulttuurihan on paljon tärkeämpää kuin ”raha”. Ja vielä senkin ohi ajaa ”sivistys” (jonka sisällön itse määrittelen).

Professori toteaa maksavansa Yle-veroa 163 euroa ilman, että hän seuraa yhtäkään Ylen ohjelmaa. Autoilijat maksavat eri muodossa valtiolle 7-8 miljardia euroa, josta saavat ”takaisin” tienhoidon muodossa noin kymmenennen osan, mutta uusia teitä ei rakenneta, vanhoja ei korjata ja olemassa olevia teitä yleensä kavennetaan ja töyssytetään.

– Mutta mitään budjettirajoitusta ei ole pyöräilijöillä (Helsingissä Hämeentie, Kruununvuoren silta, Pohjoisbaana…). Pitää vaan riittävän kauan huutaa tunnussanaa ”ympäristö” ja lasku menee naapurin postilaatikkoon.

Matti Virén kuvailee, miten vuosi sitten hirveän lumimyräkän jälkeen Riihimäen ja Hyvinkään välistä tietä ei saatu heti aurattua.

– Ja heti ilmestyi paikalliseen aviisin kiivas valitus – ei suinkaan rekkakuskeilta tai sadoilta autolla töihin menijöiltä – vaan joltain pyöräilijältä siitä, että hän ei ollut päässyt aamuseitsemältä ajamaan kaupungista toiseen. Perustelu oli tietenkin se, että ”MINÄ ajan joka aamu pyörällä töihin”- nimenomaan MINÄ. Koska MINÄ ajan pyörällä töihin, pitää pyörätie aurata 24/7, vaikka kukaan muu ei tarvitsisi sitä ja vaikka autotiet pysyisivät suljettuna, Virén kirjoittaa.

Hän arvelee, että kaikki on saanut alkunsa kaupan karkkihyllyn kohdalla, jossa taaperot alkavat kiljua ”MINÄ haluan, MINÄ haluan”.

– Nössöt vanhemmat alkavat peloissaan kaapia karkkipusseja ostoskärryihin. Ehkä tämä varhaislapsuuden opetus on syynä, että aikamiespojille ei hyödytä kertoa, että rahaa saa myös työtä tekemällä. Eikä kannata kertoa, että jos jollain on enemmän rahaa kuin minulla, ei se ole mikään ihmisoikeusloukkaus. Todennäköisesti se kertoo enemmän minusta itsestäni kuin omista verrokeistani.

Poliitikoille markkinatalous on professorin mukaan tietenkin kauhistus. Silloin heitä ei tarvita siirtämään rahaa taskusta toiseen.

– Väliäkö sillä, että rahan siirrot useimmiten tapahtuvat vähää ääntä pitäviltä niille kaikkein kovimmin kiljujille. Toki rahan siirrosta pitää saada kunnon korvaus. Sehän on vain reilua, eikö niin!

Maksaja.

Välillä mietin miksi. Mutta sitten muistan että mulla on lapset ja toivon että he saisivat vielä nauttia hyvinvointiyhteiskunnan tarjonnasta. Yhteiskunnan joka on vinkuja-hyeenojen vuoksi tuhoon tuomittu

Olen tässä yhteiskunnassa saavana osapuolena. Jos minun pitäisi maksaa lasten päivähoidosta ja koulunkäynnistä niiden todellinen hinta, ei palkasta jäisi käteen juuri yhtään mitään. Puhumattakaan siitä, paljonko olisi ruokalasku, jos EU ei tukisi voimakkaasti euroalueen maataloutta. Oikeasti kuussa tulisi sen pari tonnia lisää kuluja ilman yhteiskunnan tukia.

Matille hyviä uutisia. Osalla meistä on auto, jota ei juuri käytetä. Minun maksamillani veroilla voi aivan hyvin aurata pyöräteitä. Se on kansantaloudellisesti järkevintä, mitä voi tehdä kansaterveyden ja terveydenhuollon puolesta. Pyörätie on monille ihmisryhmille ainoa mahdollisuus liikkua ja säilyttää lihaskuntonsa, ja jos sitä ei pidetä kunnossa, nämä ihmiset eivät liiku omalla lihasvoimallaan mihinkään. Jo muutaman viikon liikkumattomuus nostaa nopeasti iäkkään ihmisen riskiä kaatua. Sillä rahalla, millä leikataan murtunut lonkka, kuntoutetaan se, ja siltikin iäkäs ihminen pahimmillaan joutuu pois kotoaan kalliiden hoivapalveluiden piiriin, aurataan jo melko monta metriä pyrätietä.
Että jos joku vielä haluaa tehdä jotain niin vanhanaikaista, kuin kävellä, niin minun puolestani olkaa hyvät. Se on edelleen laillista tässä maassa.

Olen tässä yhteiskunnassa saavana osapuolena. Jos minun pitäisi maksaa lasten päivähoidosta ja koulunkäynnistä niiden todellinen hinta, ei palkasta jäisi käteen juuri yhtään mitään. Puhumattakaan siitä, paljonko olisi ruokalasku, jos EU ei tukisi voimakkaasti euroalueen maataloutta. Oikeasti kuussa tulisi sen pari tonnia lisää kuluja ilman yhteiskunnan tukia.

Tiedätkö mitä? EU ei tue yhtään Suomen maataloutta. Tosiasiassa Suomi on nettomaksaja EU:n suuntaan. Ihan omasta pussista ollaan aina maksettu maataloustukiaisent siitäkin suurin osa menee välistävetäjille.

Nyt eduskunta ja hallitus on puuhaamassa suurinta kusetusta aikoihin. Soten tarkoitus on avata välistävetäjille (usein ulkomaalaisille yhtiöille) loputon piikki suomalaisten veroeurojen lypsämiseks veroparatiiseihin.

Professori Viren taitaa itse olla vinkuja?

Mä en tommoista höpötekstiä professorin kirjoittamana tahtoisi lukea.
Yhteiskunnan varat ovat totisesti menneet hukkaan jos professori määkii samaan tapaan kuin palstan pahin mammapersu.

Ei mulla ole mitään oopperaa vastaan vaikka en siellä käykään.
Ei mulla ole mitään Ateneumia tai kansallismuseotakaan vastaan vaikka en jaksa muistaa koska olen käynyt viimeksi.

Jos joku pitää itseään taiteilijana niin vaikea siitä on saada penniäkään mitään mystistä yhteiskunnan rahaa. Jos nyt ei satu pääsemään läänintaiteilijaksi, mutta se ny yleensä vaatii jotain referenssejä.

Ainakin mun kotonurkillani moottoritiet ja pääväylät aurataan ensiksi. Nää pikkukujat sitten kun aikaa on.
Mut ainakin täälläpäin jalkakäytävät, kävelytiet ja pyörätiet auraa joku muu kuin pääväylää puskeva lumihöylä.
Niinpä jos jollekin kävelytien auraamisesta maksetaan ja homma ei kohtuuajassa hoidu niin mulla on täysi oikeus asiasta sanoa, koska asialla ei ole mitään tekemistä moottoritien kanssa.

Professori Viren taitaa itse olla vinkuja?

Mä en tommoista höpötekstiä professorin kirjoittamana tahtoisi lukea.
Yhteiskunnan varat ovat totisesti menneet hukkaan jos professori määkii samaan tapaan kuin palstan pahin mammapersu.

Ei mulla ole mitään oopperaa vastaan vaikka en siellä käykään.
Ei mulla ole mitään Ateneumia tai kansallismuseotakaan vastaan vaikka en jaksa muistaa koska olen käynyt viimeksi.

Jos joku pitää itseään taiteilijana niin vaikea siitä on saada penniäkään mitään mystistä yhteiskunnan rahaa. Jos nyt ei satu pääsemään läänintaiteilijaksi, mutta se ny yleensä vaatii jotain referenssejä.

Ainakin mun kotonurkillani moottoritiet ja pääväylät aurataan ensiksi. Nää pikkukujat sitten kun aikaa on.
Mut ainakin täälläpäin jalkakäytävät, kävelytiet ja pyörätiet auraa joku muu kuin pääväylää puskeva lumihöylä.
Niinpä jos jollekin kävelytien auraamisesta maksetaan ja homma ei kohtuuajassa hoidu niin mulla on täysi oikeus asiasta sanoa, koska asialla ei ole mitään tekemistä moottoritien kanssa.
Sä et sit tajunnut mikä oli proffan kirjoituksen pointti.

Sä et sit tajunnut mikä oli proffan kirjoituksen pointti.

En minäkään tajunnut joten voitko selventää. Proffa on saanut yhteiskunnalta ilmaisen koulutuksen ja paljon muita etuja satojen tuhansien eurojen edestä. Kohta hän siirtyy eläkkeelle nauttiman kymmeniksi vuosiksi veronmaksajien kustantamaa eläkettä, joka on suurempi kuin perusduunarin palkka. Ja josta hän on maksanut siis vain vähäisen murto-osan oman työuransa aikana. Siinä välillä hän käy veronmaksajien piikkiin jos missä tahdistinoperaatiossa ja kuulokojetutkimuksessa. Matti on siirtymässä nettomaksajasta nettosaajaksi ihan näillä näppäimillä. Tähän nähden on kovin kummallista, että Matti haluaa maahan raakaa markkinataloutta, mutta haluaa sitten itse kuitenkin poimia hyvinvointiyhteiskunnan hedelmät omaan koriinsa.

Jos yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on ajokelvottomassa kunnossa niin silloin on täysin luvallista ajaa pyörällä ajoradalla. Ei pitäisi olla kummoinen juttu, kun ihan vastoin lakiakin pyöräilijät ajavat vähän missä sattuu.

Maksaja.

Välillä mietin miksi. Mutta sitten muistan että mulla on lapset ja toivon että he saisivat vielä nauttia hyvinvointiyhteiskunnan tarjonnasta. Yhteiskunnan joka on vinkuja-hyeenojen vuoksi tuhoon tuomittu

Suomi on vinkujademokraattinen hyeenatasavalta. Ainakin mediavalta on vinkujien hallinnassa. Jatkuvasti saa esim. kuulla kauhistelua siitä, kuinka tuloerot kasvavat ja köyhät köyhtyvät. Tuo ei kuitenkaan ole totta, viimeisen 10 vuoden aikana tuloerot ovat hieman pienentyneet ja pienituloisten (="köyhien") osuus laskenut. Mutta tosiasiat eivät hyvää uhritarinaa haittaa...

kenen-talkoot-talouspolitiikan-tulonjakovaikutuksia-20112017-4-638.jpg

Tuloerot Euroopan maissa
tjt_2014_04_2016-05-25_kat_003_fi_001.gif

Spotted-Hyena.jpg

Suomi on vinkujademokraattinen hyeenatasavalta. Ainakin mediavalta on vinkujien hallinnassa. Jatkuvasti saa esim. kuulla kauhistelua siitä, kuinka tuloerot kasvavat ja köyhät köyhtyvät. Tuo ei kuitenkaan ole totta, viimeisen 10 vuoden aikana tuloerot ovat hieman pienentyneet ja pienituloisten (="köyhien") osuus laskenut. Mutta tosiasiat eivät hyvää uhritarinaa haittaa...

kenen-talkoot-talouspolitiikan-tulonjakovaikutuksia-20112017-4-638.jpg

Tuloerot Euroopan maissa
tjt_2014_04_2016-05-25_kat_003_fi_001.gif

Spotted-Hyena.jpg

Kahdeksan ihmistä omistaa enemmän, kuin
puolet maailman väestöstä.

Kahdeksan ihmistä omistaa enemmän, kuin
puolet maailman väestöstä.

Yksikään noista kahdeksasta ei ole suomalainen - kuten ei tuosta toisesta köyhästä puolikkaastakaan. Esittämälläsi toteamuksella ei siis ole mitään tekemistä suomalaisen tulonjaon kanssa, se oli siis vain tavanomaista vinkujapropagandaa.

Suomalainen työtön ansaitsee mitään tekemättä parikymmenkertaisesti tuohon maailman köyhän puolikkaan edustajaan verrattuna. Eikö omaatuntoasi kolkuta?

• Tykkää
Reactions: Pin
Yksikään noista kahdeksasta ei ole suomalainen - kuten ei tuosta toisesta köyhästä puolikkaastakaan. Esittämälläsi toteamuksella ei siis ole mitään tekemistä suomalaisen tulonjaon kanssa, se oli siis vain tavanomaista vinkujapropagandaa.

Suomalainen työtön ansaitsee mitään tekemättä parikymmenkertaisesti tuohon maailman köyhän puolikkaan edustajaan verrattuna. Eikö omaatuntoasi kolkuta?
Hyvinpä sullekin työttömyyskorvaus kelpaa kun työttömäksi joudut. Et ole kirvaamaton sinäkään.

Ja mikä herra se sinä oot joka koko ajan on yleistämässä kuinka huonoja ihmisiä työttömät ovat? "Se joka itsensä ylentää, se alennetaan".

Jos yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on ajokelvottomassa kunnossa niin silloin on täysin luvallista ajaa pyörällä ajoradalla. Ei pitäisi olla kummoinen juttu, kun ihan vastoin lakiakin pyöräilijät ajavat vähän missä sattuu.
Tota...
jos kävelytie, pyörätie tai kulkuväylä tehdään niin kait voi olettaa, että se pidetään kunnossa?
Etenkin jos kunnossapidosta jollekin maksetaan?
Joissain tapauksissa voi laittaa liikennemerkkiin lisäkilven "ei talvikunnossapitoa".
Ei ny ihan toimi moottoritiellä?

Miks yleisesti käytetty jalankulkuväylä olisi jotenkin vähemmän tarkeä? Kun se on ainoa reitti lähikauppaan, asemalle, apteekkiin... niin saako huoltoyhtiö hutiloida sen vuoksi, että moottoritiellä on lunta?
Niinku että suomesta on hiekka loppu?
Sillä seurauksella, että mummoja kaatuu siihen malliin, että kaveriltani perutaan lonkkaleikkaus koska sairaala ny on vaan täynnä kaatuneita mummeleita?

Miks pitää tehdä mikään väylä yhtään mistään mihinkään jos sillä ei ole käyttöä tai jos se on puolet vuodesta käyttökelvoton?

Hiihtoladuilla on latukone jokseenkin välittömästi tarpeen vaatiessa. Paraneeko pääteiden hoito jotenkin sillä, että Ylläksen latukonekuskit pistävät tupakaksi ja sanovat, että "ei täs ny oikein jouda kun Helsingissäkin on moottoritiellä lunta"?

Hyvinpä sullekin työttömyyskorvaus kelpaa kun työttömäksi joudut. Et ole kirvaamaton sinäkään.

Ja mikä herra se sinä oot joka koko ajan on yleistämässä kuinka huonoja ihmisiä työttömät ovat? "Se joka itsensä ylentää, se alennetaan".

En tule koskaan olemaan työtön - enkä ole tähänkään asti ollut. Korvaamaton en ole mutta vaikeasti korvattava ja työnantajan kannalta äärimmäisen tuottava työntekijä. En ole hakenut työpaikkoja, minua on pyydetty niihin. Näin tulee olemaan jatkossakin. :cool:

Ymmärrän toki, että kaikki eivät voi päästä tähän tilanteeseen. Työtön ei ole huono ihminen, mutta se, joka ei mukavuussyistä (esim. pitkä työmatka, ikävä työ, vapaa-ajan menetys) ota työtä vastaan tai edes hae sitä, ei saa minulta kunnioitusta.

Tiedätkö mitä? EU ei tue yhtään Suomen maataloutta. Tosiasiassa Suomi on nettomaksaja EU:n suuntaan. Ihan omasta pussista ollaan aina maksettu maataloustukiaisent siitäkin suurin osa menee välistävetäjille.

Nyt eduskunta ja hallitus on puuhaamassa suurinta kusetusta aikoihin. Soten tarkoitus on avata välistävetäjille (usein ulkomaalaisille yhtiöille) loputon piikki suomalaisten veroeurojen lypsämiseks veroparatiiseihin.
Nyt jauhat paskaa. Suomi saa tukea maatalouteen eu:sta. About aino tuki mitä sitten saadaankaan niin ettei olla enemmän maksajanpuolella

Kun lasketaan sun työhistorian aikana maksamat verot niin se lapsi kultasi päiväkotimaksu on kärpäsen paskan kokoinen. Siihen homma perustuu mut mammat ei tajua että näitä laskettaesa ei katsota sitä 3-4 vuotta kun kakara on päikyssä vaan sitä yli 40 vuotta kun olet töissä ja maksat joka kk veroja+ että teit maailmaan uuden veronmaksajan.

Kun lasketaan sun työhistorian aikana maksamat verot niin se lapsi kultasi päiväkotimaksu on kärpäsen paskan kokoinen. Siihen homma perustuu mut mammat ei tajua että näitä laskettaesa ei katsota sitä 3-4 vuotta kun kakara on päikyssä vaan sitä yli 40 vuotta kun olet töissä ja maksat joka kk veroja+ että teit maailmaan uuden veronmaksajan.

Suuri osa mammoista on koko työhistoriansa ajan saamapuolella. Vain kolme ylintä tulodesiiliä maksaa veroja enemmän kuin mitä saa erilaisina tukina ja avustuksina takaisin. Vuonna 2015 tuon kolmanneksi ylimmän tuloluokan alaraja oli 29 495 € verojen jälkeen käteen jäävää (= tuloilla tarkoitetaan verojen jälkeisiä rahatuloja, jotka koostuvat työ- ja omaisuustuloista ja tulonsiirroista).

Yhteistyössä