Oletko lukenut nämä? Ja mitäs pidit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Dostojevski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikä tekee klassikon, voisitko määritellä?

Se ei mikään helppo tehtävä olekaan, mutta klassikossa on ehkä tärkeintä ajattomuus, sitä luetaan uudelleen ja uudelleen vuosikymmenten tai satojen jälkeen. Sen pitää myös olla jotenkin omalaatuinen, erilainen, jonkin asian pioneeri. Lisäisin määritelmään myös tunnettavuuden, pitää olla monen ihmisen lukema tai ainakin tuntema. Kirjaan viitataan usein, joka johtuu juuri tuosta pioneeri-statuksesta.

en tykkää sinuhesta kun naisilla on niin huono rooli siinä.
en tykkää samasta syystä shakespearestakaan. naiset joutuvat tehdä kuin isänsä käskevät.

Ne jotka lukevat paljon, siis, ne tytöt, omaksuvat nämä roolit. Lukeminen on pahasta.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;26919561:
Teurastamo 5 on Vonnegutin kirja, Uljas uusi maailma Aldous Huxleyn.

Olen lukenut nuo kaikki yläasteikäisenä. Monesti tullut mieleen, että pitäisi lukea näin aikuisena uudelleen. Tosin Huxleyn kirjan olenkin lukenut aikuisenakin, pidän siitä kovasti.

ihailen sua...

Sinuhe Egyptiläinen jaTaru Sormusten Herrasta, molemmat olen lukenut useampaankin kertaan. Ihan hyviä kirjoja.

Teurastamo
En muista, olenko lukenut joskus aikoinaan

Uljas Uusi Maailma

Lukiossa tuli aikoinaan luettua, täytyy sanoa, etten muista siitä juurikaan mitään.

Sadan vuoden yksinäisyys
Taitaa olla vielä lukematta, joskus lainasin kirjastosta, mutten ehtinyt lukemaan.

Aikoinaan ennen internettiä ahmin kirjoja valtavasti, nykyään tulee luettua vähän ja silloin yleensä jotain kevyempää.

[QUOTE="noh";26921301]en tykkää sinuhesta kun naisilla on niin huono rooli siinä.
en tykkää samasta syystä shakespearestakaan. naiset joutuvat tehdä kuin isänsä käskevät.

Ne jotka lukevat paljon, siis, ne tytöt, omaksuvat nämä roolit. Lukeminen on pahasta.[/QUOTE]

Alotin kerran Aku Ankan Tasku Kirjaa lukemaan mutta en jaksanut Kun se oli niin vaikea selkoien. Ja Iines oli Sen akun AListukessa.

Ap:n mainitsemista kirjoista olen lukenut vain Sinuhen ja tykkäsin siitä todella paljon.
Mahtavan historian kuvauksen lisäksi se kuvaa hienosti ihmisyyttä ja sen vajavuutta ja sitä, miten ihminen ei koskaan muutu. Kautta vuosisatojen me ihmiset pysymme yhtä typerinä ja kykenemättöminä oppimaan virheistämme. Kaptah on mahtava. Harmi, että nimi kuuluu niin huonosti metsässä. Olisin muuten voinut nimetä koirani hänen mukaansa.

sinuhe: arvosana 8,5. hyvä tarina.
tarusormusten herra: hylätty, pääsin puoleen väliin väkisin, tylsääkin tylsempi, hyvää yösatu lukemista, tuo takuu varmasti unen.

muita noista en ole lukenut

Olen lukenut muut paitsi Teurastamon. Pidin kaikista, Sinuhe kolahti eniten (olin aika nuori kun luin sen enkä ollut varmaan koskaan lukenut mitään samantyyppistä ennen), Uljas uusi maailma vähiten. Mutta kaikki siis mielestäni kuitenkin hyviä ja ehdottomasti lukemisen arvoisia.

Yhteistyössä