Oletko koskaan meinannut pyörtyä tai pyörtynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ennalta tuntuu mulla tältä:

korvissa alkaa soida/menee kuulo, silmissä hämärtyy, sydän hakkaa kovasti, tuntuu että loppuu happi ja sit heräät ja ihmeettelet että näinkö se kävi :P

Korvat meni lukkoon, alkoi oudosti tuntua huminaa, kaikki näkyi kahtena, lopulta sellainen salamankirkas valo ja herääminen maasta :(
Kiva, kun ihmiset jäivät tuijottamaan, kukaan ei oikeasti auttanut :(
Vasta päästyäni kauppaan mutaisilla vaatteilla (kaaduin lätäkköön), kutsui henkilökunta ambulanssin. Alkuraskauden aikana siis tapahtui ja olin yön tarkkailussa.

usein, nykyisin aika hyvin tunnistan "ensioireet" ja niihin reagoimalla välttänyt pyörtymisen. Itsellä pyörtyminen lähes aina johtunut kivusta (menkkakivut yleisin), joten heti säryn alettua riittävästi särkylääkettä. Ennen pyörtymistä kipu voimakasta, silmissä alkaa sumenemaan, sydän tykyttää ja muutenkin heikottaa, tuolloin voi vielä tuurilla onnistua käymään pitkälleen, ennen kun taju menee.

Kerran olen pyörtynyt. Olin 15v ja oltiin serkun ristiäisissä. Oli mulla huono olo ja silmissä sumeni. Sitte menikin jo taju.
Toinen minkä muistan et on kunnolla pyörryttäny oli selkäydinpunktion jälkeen. Lääkäri ja hoitajat ihmeissään et pyörryttääkö sua tosiaan noin paljo kun en pystynyt nousemaan. Vartin sit makoilin ja sen jälkeen verikokeisiin ja omalla autolla kotiin (80 km).

Olen meinannut pyörtyä. Tapaturmainen isku päähän. Kirjaimellisesti silmissä musteni ja päässä kuului sellaista sirittävää ääntä. Todennäköisesti jos olisin antanut periksi olisi taju lähtenyt. Tilanne ei onneksi kestänyt kauaa.

Pari kertaa olen onnistunut pyörtymään saman baarin lattialle :ashamed: Toisella kertaa vietiin jopa ambulanssilla sairaalaan, kun en meinannut tokeentua. Ekalla kerralla ei ollut mitään muita ennakko-oireita kuin yhtäkkinen paha olo ja kylmä hiki. Luulin että tulee oksennustauti. Toisella kerralla ehdin ekasta kerrasta oppineena sanoa, että nyt taidan pyörtyä ja sitten meni taju. Alkoholilla ei ollut asian kanssa tekemistä vaikka baarissa oltiinkin. En tosiaan tiedä miksi tämä on sattunut vain ja ainoastaan tässä yhdessä paikassa.

Teininä pyörtyilin useammankin kerran julkisissa liikennevälineissä kun aamuruuhkassa joutui seisomaan. Tosiaan silmissä alkaa sumenemaan ja tulee huono olo, korviin sattuu, suuta kuivaa ja sitten se on menoa. Joskus olen ehtinyt istumaan ja välttänyt pyörtymisen. Myös ex hakkasi pari kertaa niin pahasti, että taju meni. Silloin tuntui vain "helpottavalta" kun ei tuntunut kipua,mutta herääminen oli sitten karmeaa.

Kaksi kertaa olen ollut lähellä pyöstyä, silmissä on alkanut näkö hämärtää ja näkökenttä kaventunut, korvissa surisee tai humisee ja alkaa huimata ja heikotta, on myös tullut pahoinvointia.

Olen mennyt heti pitkäkseen ja nostanut jalat ylös, on sitten vähitellen helpottanut.

3 kertaa olen pyörtyny.
Ekan kerran sillon, kun olin ensimmäistä päivää työharjoittelussa, ja karmee lentsu tulossa. Siinä pilkoin kesäkurpitsaa, ja seuraava muistikuva onkin sit pukuhuoneesta... :ashamed: Nolotti, kun eka päivä tosiaan siellä, ja meitsi ketarat ojossa makaa suurkeittiön lattialla :ashamed:
Toka esikoisen synnytyksessä, mies sai onneksi kiinni.
Kolmas enkelivauvan synnytyksessä, hoitaja sai kiinni.

Minulla on usein tunne että meinaa pyörtyä ja kaikki alkuoireet. Mutta ku laittaa pään jalkoihin se loppuu.
Lapseni on pyörtyny lääkärin vastaanotolla. Otti vaan ja kupsahti tosta noin lattialle sairaanhoitajan tutkiessa. Lääkäriin päästiin ja terveeksi todettiin. Taisi jännittää raukalla pahasti.. Siis ei lääkärillä vaan lapsella.

Muutaman kerran olen pyörtynyt ja joka kerta on alkanut tuntumaan siltä, että nyyyyyyt lähtee, mutta en ole saanut sitä sanottua muille. Alkaa vaan kiertämään ja kaartamaan ja sit menee.