oletko koskaan kyseenalaistanut päivähoidon (tarha tms) ammattitaidon????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ramada
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ramada

Jäsen
18.05.2012
57
0
6
Tämä ei nyt sitten ole mitään provoilua siitä, että itsellä olisi hirmu huonoja kokemuksia tms. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että millaisa tilanteita on tullut ihimisllä vastaan. Mutta lähiaikoina törmäsin tilanteeseen, jossa ammattihenkilöstö kyseenalaisti lasten päivähoitopaikan vastata/ratkaista ongelmatilanteita

Mun vanhempi tyttö oli tosi kova riehumaan nuorempana. Ihan mahdottoman villi. Sille asialle ei päiväkodissa tehty mitään, vaan annettiin tytön riehua. Tottakai me kotona tehtiin asialle paljonkin ja juteltiin miten päiväkodissa käyttäydytään jne.
Pyysin henkilökuntaa myös informoimaan mua, jos on ollut ihan ranttalipäivä. Koskaan eivät mitään sanoneet. Loppukeväästä sitten elto otti meihin yhteyttä tytön käytöksen takia.
Mä luulin, että päiväkodissa oli mennyt hyvin, koska hoitajat eivät olleet mitään sanoneet jne..

Jolka päivä voisin sanoa näin, aina kun menen hakemaan lapsiani hoidosta joudun järjestelemään kengät, vaatteet ja keräämään leluja lattialta. Siksipä haukunkin ihan suoraan niitä päin naamaa ja sanon miten asiat kuuluu olla. OSa ottaa opiksi osa ei ja niistä olen tehnyt valituksia.

Olen kyseenalaistanut. Meillä erityislapsi ja en nyt tarkemmin ongelmiin mene, mutta siis eivät aina näytä tajuavan lasten eroja. Erityislapsen pitäisi siis osata syödä yksin siinä missä muutkin, vaikka on todettu iso kehitysviive, motorisia hankaluuksia jne. Lapsella ei ole pidätyskykyä, mutta "ison pojan pitäisi jo olla ilman vaippaa".

juuri tuohon olen itsekin törmäänyt, että lasta haettaessa kerrotaan "hyvä päivä" tyyliin. Ja sitten myöhemmin kehityskeskusteluissa tms tulee kasa sontaa niskaan. Mutta nekin myöhemmin selvisi vain päivähoidon kyvyttömyyteen vastata lapsen haasteisiin. Kotona lapsen kanssa ei ole suurempaa ongelmaa ollut ja olemme pärjänneet hyvin. Olen myös antanut päivähoitoon vinkkejä siitä, millä olemme saaneet kotona vilkkaan lapsen arjen kulkemaan iölman ongelmia. Ohjeita ei otettu tosissaa, mutta nyt sinne on menossa sitten ihan samat ohjeet ammatti ihmisen vahvistamana. Ikävintä jutussa on tietysti se, että olen jo ehtinyt syyllistämään itseäni siitä, että lapsessa on jotain vikaa, en ole osannut kasvattaa tms.. Mutta nyt onneksi selvisi, että lapsi on täysin terve ja hyvinvoiva lapsi.

Olen kyseenalaistanut. Sain kuulla jatkuvasti negatiivista palautetta lapsesta, ja vaikka kotona meillä ei ollut ongelmia niin koko ajan syytettiin meitä ettei laiteta lapselle kuria. Viimein lapsi alkoi kertoa mitä päiväkodissa tapahtui (häntä kiusattiin) ja kertoi että häntä syytettiin aina jokaisesta riita/riehumistilanteesta vaikka kaikki ei ollut lapsen aloittamia. Asiaa puitiin päiväkodissa ja tilanne rauhoittui.

Olen kyseenalaistanut. Meillä erityislapsi ja en nyt tarkemmin ongelmiin mene, mutta siis eivät aina näytä tajuavan lasten eroja. Erityislapsen pitäisi siis osata syödä yksin siinä missä muutkin, vaikka on todettu iso kehitysviive, motorisia hankaluuksia jne. Lapsella ei ole pidätyskykyä, mutta "ison pojan pitäisi jo olla ilman vaippaa".

Meidän kohdalla lapsesta yritettiin tehdä erityislapsi, vaikka nyt tutkitustikin on ihan ok kaikin puolin. Päiväkodissa vain ei osattu huomioida sitä, että kaikki lapset eivät toimi saman kaavan mukaan. Olen ollut kyllä tyytyväinen hoitoon jne. ja hyvä että puuttuvat jos ongelmia on. Mutta kyllä tunnen syvää huojennusta kun nyt tutkimusten kautta sain kuulla, että vika ei ole lapsessa vaan siitä että hoidon aikuiset eivät ole osanneet tulkita lasta oikein.

En ole. Poika ei ole ongelmaton tapaus ja reilusti on puolin ja toisin puhuttu ja sovittu toimintatavoista jne. Saatu hyvää tukea ja opastusta jatkoon tutkimusten suhteen. Sanovat mikä on päivittäin sujunut ja senkin jos jotain on tapahtunut. Harmi että omahoitaja vaihtaa ryhmää ja menetetään loistava ihminen pojan ryhmästä.

Äitini toimi pph yli 2 vuotta ja voit uskoa että sinä aikana tuli kaikenlaisia hoitajia vastaan, äidin hoitolaiset olivat monessa paikassa varahoidossa. Yllättäen osasin sitten omani viedä hyvälle hoitajalle.

[QUOTE="vieras";26434418]Äitini toimi pph yli 20 vuotta ja voit uskoa että sinä aikana tuli kaikenlaisia hoitajia vastaan, äidin hoitolaiset olivat monessa paikassa varahoidossa. Yllättäen osasin sitten omani viedä hyvälle hoitajalle.[/QUOTE]

Kojaus yli 20 vuotta.

[QUOTE="viljonkka";26434159]Mun vanhempi tyttö oli tosi kova riehumaan nuorempana. Ihan mahdottoman villi. Sille asialle ei päiväkodissa tehty mitään, vaan annettiin tytön riehua. Tottakai me kotona tehtiin asialle paljonkin ja juteltiin miten päiväkodissa käyttäydytään jne.
Pyysin henkilökuntaa myös informoimaan mua, jos on ollut ihan ranttalipäivä. Koskaan eivät mitään sanoneet. Loppukeväästä sitten elto otti meihin yhteyttä tytön käytöksen takia.
Mä luulin, että päiväkodissa oli mennyt hyvin, koska hoitajat eivät olleet mitään sanoneet jne..[/QUOTE]

että vanhemmat hoitaa lapsensa riehumisen ei hoitotädit :D Vittu en käsitä miksi vanhempien hommat pitää sysätä aina päivähoitoon tai kouluun.

Jos olet halunnut kakarasi normihoitoon niin siellä ei ole aikaa hyystä sun erityislastasi. Ja joo tämäkin on varmasti sinun päässäsi tai sitten jos daignosoitu niin sittenhän sun kakaraa pitää ymmärtää :D

Alkuperäinen kirjoittaja sehän on niin;26434451:
Jos olet halunnut kakarasi normihoitoon niin siellä ei ole aikaa hyystä sun erityislastasi. Ja joo tämäkin on varmasti sinun päässäsi tai sitten jos daignosoitu niin sittenhän sun kakaraa pitää ymmärtää :D

olkoon erityislapsi tai ei, niin voi myös ottaa huomioon lasten erilaisuuden, ja sen, että kaikkia lapsia ei voi kasvattaa saman kaavan mukaan. Lapsissa on eroja vaikka olisi ns normi lapsiakin. Monesti lapsen käytös voidaan tulkita huonoksi kasvatukseksi, vaikka kyse olisikin lapsen heikkoudesta jollain tietyllä osa-aluueela.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;26434518:
Mitä on normihoito ja normilapsi?

Mä ymmärtäisin
normihoito = hoito jossa on 1aikuinen 7 lasta kohden .
Erityisryhmässä tämä suhde on yleensä 1aikuinen 4lasta kohden

Normilapsi ei kaipaa millään oppimisen tai kehityksen alueella erityistä tukea.

[QUOTE="mä";26434569]Mä ymmärtäisin
normihoito = hoito jossa on 1aikuinen 7 lasta kohden .
Erityisryhmässä tämä suhde on yleensä 1aikuinen 4lasta kohden

Normilapsi ei kaipaa millään oppimisen tai kehityksen alueella erityistä tukea.[/QUOTE]

Miksi käytetään sanaa normi, jos tarkoitetaan normaalia?

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
olkoon erityislapsi tai ei, niin voi myös ottaa huomioon lasten erilaisuuden, ja sen, että kaikkia lapsia ei voi kasvattaa saman kaavan mukaan. Lapsissa on eroja vaikka olisi ns normi lapsiakin. Monesti lapsen käytös voidaan tulkita huonoksi kasvatukseksi, vaikka kyse olisikin lapsen heikkoudesta jollain tietyllä osa-aluueela.

Mutta sittenhän kyse _on_ erityislapsesta, jos hänellä on heikkouksia tietyllä osa-alueella... (normilapsi = suoriutuu tasaisesti eri osa-alueilla)

[QUOTE="vieras";26434655]Mutta sittenhän kyse _on_ erityislapsesta, jos hänellä on heikkouksia tietyllä osa-alueella... (normilapsi = suoriutuu tasaisesti eri osa-alueilla)[/QUOTE]

heikkoudet ei tee suoraan lasta erityslapseksi! Lapsi voi jolloin osa alueella suoriutua keskitasoa heikommin, mutta suoriutuu kuitenkin. Ihan samalla tavalla kun joku osaa laulaa ja toinen ei... ei tee laulutaidottomasta erityislasta.

Hitsi kun laittoi naurattamaan tuo vääntö sanan normi käyttämisestä. Ihan kuin ei tarkoituksellaan haluttaisi ymmärtää ja väännetään tyhjästä asiaa.
Katsokaapas kummelien Normipäivä klippi youtubesta. :-)

Alkuperäinen kirjoittaja sehän on niin;26434451:

Kehotan tutustumaan päivähoitolakiin!

Yhteistyössä