Tämä on melko vaikea aihe itselleni mutta päätin kirjoittaa tänne josko muilla olisi vastaavia kokemuksia tai tietoa siitä miten kannattaa toimia. Toimin johdon assistenttina pienessä yrityksessä ja olen suoraan pääjohtajamme henkilökohtainen assistentti. Työtehtäviini kuuluu yleisesti assistentin tehtävät sekä markkinointi ja tiedottaminen + muut juoksevat asiat. Olen ainoa naispuolinen henkilö firmassamme. Johtaja on vanhempi mieshenkilö. Olen nyt puolen vuoden ajan toiminut yrityksessä ja hoitanut tehtäväni mallikkaasti. Työntekoani sekä henkistä hyvinvointiani on kuitenkin häirinnyt jo pidemmän aikaa johtajamme käyttäytyminen minua kohtaan. Hän mm. huutelee työpaikalla henkilökohtaisia asioita kuten palkka-asioitani, taloudellista tilannettani sekä työhön kuulumattomia yksityiselämään liittyviä asioitani kuten vaikka siviilisäätyäni ja sitä kuinka minulla ei pitäisi olla miestä. Hän yrittää usein urkkia henkilökohtaista elämääni ja siviilisäätyäni, työpuheluita hän saattaa soitella vielä työajan jälkeenkin iltakymmenen jälkeen.
Johtaja on usein kyseenalaistanut ikäni (olen päälle parikymppinen, korkeakoulusta valmistunut liiketalouden osaaja monen vuoden työkokemuksella.) Myös sukupuoleni on kyseenalaistettu ja sen olenko kykenevä hoitamaan tehtäväni kun olen nainen.
Näiden asioiden kanssa olen vielä jotenkuten pystynyt elämään ja ohittamaan ne mutta taannoisella työmatkalla sattui ikävä tapaus joka kaivertaa mieltäni ja mietinkin josko täältä löytyisi kohtalotovereita/neuvoja tilanteeseeni:
Lähdin kahden päivän varotusajalla työmatkalle ulkomaille, pomoni matkusti maahan samoihin aikoihin toisesta maasta ja tarkoitukseni oli matkustaa assistentiksi pomolleni hänen ulkomaan business-matkansa ajaksi. Paikan päällä selvisi kuitenkin että mitään töitä ei olisi tiedossa pariin päivään (saavuin lauantaina) vaan pelkästään hotelliin kirjautuminen ja syömässä käyminen yhdessä pomoni kanssa. Epäilykseni heräsivät kun pomoni lähetti minulle tekstiviestin ja pyysi tulemaan huoneeseensa. Ajattelin että hän haluaa keskustella työasioista (ihmettelin toki ajankohtaa eli n. klo 8 aikaan illalla). Huoneeseen päästyäni hän jutteli hetken niitä näitä kunnes alkoi valitella selkäänsä ja pyysi minua hieromaan sitä. Menin hämilleni ja mietin vaihtoehtoja, lähteäkkö pois huoneesta, sanoakko suoraan että en suostu, eikä kuulu työtehtäviini vai toimia hänen pyyntönsä mukaisesti (tajusin että hänellä mm. on lentoliput matkallemme ja tämä oli reissun ensimmäinen ilta. Menin jonkinlaiseen paniikkiin, mutta hän vain pyysi että saa näyttää minulle miten hän haluaa itseään hierottavan (selkää). Hän alkoi painella selkääni jonka jälkeen kävi hotellihuoneen sängylle makaamaan ja käski hieroa selkäänsä. Hänellä oli vaatteet päällä mutta olin pakokauhun vallassa ja minua kuvotti. Pelko kuitenkin esti minua pakenemasta tilanteesta joten painelin vastentahtoisesti sormenpäillä hänen selkäänsä. Tilanne loppui siihen että ilmoitin hänelle että minun on lähdettävä syömään niinkuin olin suunnitellutkin. Pomoni lyöttäytyi seuraani.
Matkan aikana hän kerran läimäytti minua (mukamas leikkimielessä) käsivarteen, mikä sattui kuitenkin. Hän moitti työtäni joka päivä ja kutsui minua nimellä "pirpana". Hotelleissa hän halusi että jakaisimme saman huoneen ja kun en suostunut hän julisti kovaan ääneen miten helppoa olisi matkustaa miehen kanssa ja että minun pitäisi olla mies. Iltaisin hän tuli koputtelemaan huoneeni ovea ja toi alkoholia mukanaan. Jouduin moneen otteeseen käskemään häntä poistumaan.
Hän nolasi minut täysin ulkomaisen partnerimme edessä automatkalla (parnerimme oli kuskina, tj istui edessä, minä hänen takanaan) vetämällä penkin taakse ja käskemällä minun hieroa hänen hartioitaan. Ulkomaiselle partnerille hän sanoi että tämä toimenpide ei koske muita kuin häntä ja että mikäli partnerimme haluaa samanlaista palvelua minulta hänen on maksettava minulle siitä. Olin kuolla häpeään.
Matkallamme hän myös "testaili" minua mm. ajamalla automme hiekkarannalle, vaikka varoittelin että auto jäisi hiekkaan kiinni. Näin tapahtui ja minut käskettiin kaivamaan auto ulos hiekasta ja työntämään sitä.
Olen henkisesti melko rikki tästä kaikesta ja toivon asiallisia kommentteja miten voisin toimia/neuvoja.
Kiitokset jo etukäteen.