oletko käynyt mammografiassa?ikäsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tisutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tisutti

Vieras
eli oletko koskaan ollut mammografiassa,ja jos olet, minkä ikäisenä?Itse olen menossa mielenrauhan saamiseksi koska rinnassa on kyhmyjä(tutkittu ultralla ja ilmeisesti vaarattomia) mutta haluan myös lopullisen vahvistuksen,eli mammografian.nyt kuitenkin pelkään että saan mammografiasta nuorena 30vuotiaana suuren annoksen säteilyä ja sairastun sen takia rintasyöpään...kannattaako mennäkkään...vai murehdinko ihan hulluja...

Mä olen käynyt n. 4 vuotta sitten, eli olin kaiketi 26-vuotias.

Mä en kyllä lainkaan tullut ajatelleeksikaan tuota säteilyä, mulla huolestunut lääkäri kirjoitti lähetteen kun oli myös kyhmyä ja vuotoa nänneistä (+kainalo kipeä). Onneksi kyse oli vaan hormonaalisista ongelmista.

Mutta siis kyllä mä sinuna menisin mammografiaan ihan sillä ajatuksella että varmistat siellä kaiken olevan kunnossa. Saahan sitä säteilyä aina kun käy röntgenissä, mutta turhaan sitä miettii ja murehtii.

Kävin mammografiassa ennen rintaleikkausta ja olin silloin alle 40 v. Lekuri sanoi silloin, että ei yleensä vielä niin "nuorena" kannata käydä, jos ei ole erityistä syytä.

Eiks ultralla pitäis näkyä niin hyvin, että ei tarvis enää mennä mammografiaan. Mitä ne siellä ultrassa sanoi? Yleensä alan ammattilaiset osaa neuvoa parhaiten.

Kävin 21-vuotiaana, koska toisessa rinnassa tuntui (ja tuntuu) selvä patti. Tutkittiin ultralla ja otettiin ohutneulanäyte myös samalla kertaa. Osoittautui hyvälaatuiseksi sidekudoskasvaimeksi.
Luottaisin sinuna lääkärin mielipiteeseen. Itselleni ei mammosta oikeastaan ollut edes hyötyä, koska rintani ovat pienet, eikä pattikohtaa saanut kunnolla näkymään. Jos tapauksessasi ultra olisi antanut aihetta huoleen, sinut olisi varmasti ohjattu jatkotutkimuksiin, ilman että joudut miettimään, onko se tarpeen.

niin...juuri sitä ajattelin että onko turhaa...minulle sanottu että ultralla rintaa seurattava tiheästi koska kyhmyisyyden vuoksi vaikea tutkia käsin.ja sanottu toki myös että joskus olisi hyvä käydä mammografiassakin.ja nyt tässä pähkäilen että uskallanko käydä nyt siinä vai vasta 10v päästä...tiedän että asia vaivaa minua päivittäin jos en käy nyt,mutta säteilyä pelkään kovasti...

Alkuperäinen kirjoittaja kitty:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
rintojen ensisijainen tutmusmenetelmä on maamografia jota täydentää ultraäänitutkimus. kuitenkaan alle 30 v. ei kuvata mammografiaa.

??? Ainakin mulla kuvattiin...

nämä ovat nykysuositukset ( olen rtg-hoitaja joka kuvaa rintoja)

Mä 23v kävin ihan tänä vuonna... Et sellaset suositukset...

rintojen ensisijainen tutmusmenetelmä on maamografia jota täydentää ultraäänitutkimus. kuitenkaan alle 30 v. ei kuvata mammografiaa.

Okei, eli sitten ovat muuttuneet. Miksi sitä ei sitten tehdä enää alle 30-vuotiaalle? Kun mulle ei tullut mieleenkään että siitä vois olla jotain haittaa mutta voiko kuitenkin?

siitä minullakin tämä on kiikastanut kun en ole päässyt mammografiaan kun olin alle 30v...5vuotta yritin mutta en päässyt.ja nyt kun olen yli 30v nipin napin,olisi vihdoin mahdollisuus päästä...

Okei, eli sitten ovat muuttuneet. Miksi sitä ei sitten tehdä enää alle 30-vuotiaalle? Kun mulle ei tullut mieleenkään että siitä vois olla jotain haittaa mutta voiko kuitenkin?

sitä rintoihin tulevaa sädeannostahan siinä yritetään minimoida. mammografiassa on kuitenkin aika isot sädeannokset koska se kuvataan ns. matalalla kilovoltilla ja näin ollen kuvaus aika on "pitkä"

Yhteistyössä