Oletko käynyt koskaan jonkun asunnossa, jossa epäilet olevan hometta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En kehtaa tai halua sanoa edes omille vanhoille vanhemmilleni. He ovat joskus jopa maininneet että siellä haisee tunkkaiselta yhdessä huoneessa. Tiedän ettei heillä olisi voimia ruveta siihen projektiin. Lapsiperheen kohdalla olisi kyllä vaikea tilanne että sanoako vai ei. Joskus voi haista huonon hygienian takia. Jossain tapauksissa saattaa olla niin, että asukkaat itse haluavat ummistaa silmänsä homeongelmalta, vaikka ei missään tapauksessa pitäisi. Kyse on isosta ja raskaasta projektista, mutta lasten terveyttä ei saisi missään tapauksessa uhrata.

Meillä on juuri tehty kotona kosteusvaurion korjaus ja sen jälkeen kun meillä alkoi olla sitä hajua, olen tunnistanut saman hajun monessa paikkaa. Esim. Anttilan alennusmyynnissä haisi yhdessä kohtaa, en tiedä tuliko se haju niistä tyhjennysmyynnin vaatteista vai itse tilasta. Töissäkin haisee yksi huone, mutta siellä ei työskentele kukaan, siellä joutuu vain käväisemään. Siellä on kuulemma joskus tehty mittauksia ja kaiken todettu olevan ok. En oikein usko.

Olen. Tuo ihminen on sellainen että joko väittää ettei hometta ole kun hän ei haista mitään tai alkaa marttyyriksi että omapa on kotinsa ja hänellä ei oo varaa korjata niin oon katsonut parhaaksi pitää pääni kiinni.

Omien vanhempieni asunto on hienosti remontoitu, mutta heidän vaatteissaan on aina sellainen voimakas haju, jota en osaa selittää. Samoin tuo haju tarttuu meidän vaatteisiin, kun siellä käydään. En tiedä mikä se haju on. taloa on remontoitu vuosien varrella pintapuolisesti.

epäilen että omien vanhempieni luona on.se on vanha talo,ja huolehtivat siitä huonosti.ikkunat vetävät,keittiö ja vessa on vanhanaikaisia ja olen varma,että esim keittiön putket vähän vuotavat.varmasti huomaavat sen itsekin mutta ei heillä olisi rahaa tehdä mitään uudistuksia sinne.eikä voimia,kun muutenkaan eivät taloa kovin hyvin pidä...(eivät ole kovin vanhoja mutta kuitenkin)

Tätä olen miettinyt, Ystävät osti omakotitalon jokunen vuosi sitten ja musta siellä haisee home. Tai heidän vaatteet ym tuoksuu "mummolalle", ei silleen pahalle mutta sellaiselle erikoiselle kuitenkin. En osaa sanoa asiatsa kuite nkaan, kun voihan olla et se on heiollä joku pyykinpesu tms aine. Ja mulle homeallergikkona ei tule oireita heillä kyläillessä. Mut hankala tilanne, jos jotain on ja ei oo sanonu..

on yksi työkaveri joka haisee todella voimakkaasti semmoiselle "tunkkaiselle vanhalle kellarille", joten epäilen kyllä että heidän vanha omakotitalonsa jossa tiedän asuvan, on homeessa.

Mun kotitalosta tarttuu aina haju vaatteisiin, ei sitä siellä ollessa niin vahvana ole. Isä väittää, ettei ole hometta, mutta mulla oli oireita siellä asuessani. Voihan toki ollakin, ettei varsinaista hometta ole, mutta ongelmia siellä on joka tapauksessa. Kellarissa ei pääse ilma vaihtumaan tai jotakin, koska kellarista se selkeästi tulee. Esim. yläkerrassa ei ole mitään ongelmaa.

Olen, kymmenissä, se kun kuului jossain vaiheessa työnkuvaani. Se että asunnossa haisee home, ei välttämättä tarkoita että asunnossa olisi hometta muualla kuin jääkaapissa tai roska-astiassa. Ja se, ettei home haise, ei tarkoita etteikö hometta voisi silti olla.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
No mä ainakin haluaisin että mulle sanottais jos meillä haisisi home! Koska siihenkin hajuun varmasti talossa asuva itse tottuu. Itse en loukkaantuisi, koska sittenhän voisi alkaa tekemään korjausta ja kartoitusta sen eteen, ennen kuin leviää liian pahaksi. Oikeastaan suuttuisin ystävilleni, elleivät mitään sanoisi. Me asutaan vanhassa talossa mikä on remontoitu kauttaaltaan. Sinne tehtiin kellaria (asumaton) myöden kunto/kosteuskartoitus ja siellä kävi homekoira, mitään ei löytynyt. Kuitenkin kellarista nousi ilkeä haju asuntoon, mies sitten purki sieltä kaikki vanhat puurakenteet ja teki lisää ilmanvaihto ratkaisuja ja haju on kadonnut.

En ole kyläillyt, mutta autooni kantoi vaatteissaan sen hajun aamuisin. Samaa koulutusta kävi vuoden verran. Haju oli kaamea. Kyllä siiitä mainittiin joskus, muttei kuuleviin korviinsa ottanut.

Minä olen asunut tietämättäni vuosia hometalossa, eikä sitä tosiaan mistään huomannut. Ei haissut yhtään. Ei edes anopin nenään, vaikka hän on varsinainen homekoira.

Ja nykyään meillä haisee usein homeelta, vaikka talo onkin homeeton. Ollaan vain ihan liian laiskoja viemään biojätteitä. :D

Olen käynyt, en maininnut asiasta kun kuulin heidän itsensä puhuvan että olivat huomanneet vaatteidensakin haisevan.
Nyt ovat myyneet kyseisen asunnon, mitään korjauksia asuntoon ei ennen myyntiä tehty. Hajun huomasi ainoastaan eteisessä, mutta se oli niin voimakas ettei huomaamatta voinut olla.

Eräät tuttavat asuvat talossa josta tarttuu tosi vahvasti märän kellarin haju vaatteisiin. En ole sanonut mitään koska en oikeastaan edes tunne heitä, vieraalle ihmiselle on tosi vaikea ruveta tälläisestä puhumaan.
Tunnen siis paremmin ihmiset jotka käyvät siellä kylässä ja sieltä tullessaan heidänkin vaattensa haisevat :|

Itse kyllä haluaisin tietää jos jonkun mielestä meillä haisisi.

Olen käynyt, en maininnut asiasta kun kuulin heidän itsensä puhuvan että olivat huomanneet vaatteidensakin haisevan.
Nyt ovat myyneet kyseisen asunnon, mitään korjauksia asuntoon ei ennen myyntiä tehty. Hajun huomasi ainoastaan eteisessä, mutta se oli niin voimakas ettei huomaamatta voinut olla.

Eräät tuttavat asuvat talossa josta tarttuu tosi vahvasti märän kellarin haju vaatteisiin. En ole sanonut mitään koska en oikeastaan edes tunne heitä, vieraalle ihmiselle on tosi vaikea ruveta tälläisestä puhumaan.
Tunnen siis paremmin ihmiset jotka käyvät siellä kylässä ja sieltä tullessaan heidänkin vaattensa haisevat :|

Itse kyllä haluaisin tietää jos jonkun mielestä meillä haisisi.

Kai myyjät mainitsivat ostajille homeen hajusta eteisessä? Tuntuis petokselta myydä homeinen asunto ja olla sitten varpaisillaan seuraavat 5 vuotta, kun on vielä korjausvastuussa.

Ärsyttää, kun ei voi olla eräiden ihmisten kanssa tekemisissä, kun niillä haisee home ja joka kyläilyn jälkeen joudun syömään antibioottikuurin. Olen kaksi vuotta sitten sanonut asiasta ja ottivat vähän nokkiinsa eivätkä uskoneet. Joudutaan aina kyläilyn jälkeen pesemään kaikki vaatteet, koska niihin tarttuu tunkkainen pottukellarin haju, joka asiantuntijoiden mukaan tulee sädesienestä. Me maallikot kutsumme sitä homeenhajuksi. Olen nyt vähentänyt kyläilyä, koska muulloin en tarvitse hengitystä laajentavaa lääkitystä kuin vain homeisissa tiloissa. Lääkkken sain reseptillä ja jouduin sen aikoinaan ottamaan, kun altistuin kosteusvaurioisessa työpaikassani, joka on jo purettu maan tasalle, koska se julistettiin käyttökieltoon terveydelle vaarallisena. Jos joudun uuteen altistukseen, saan helposti poskionteloidentulehduksen.

Miksi puhutaan rintamamiestalojen "mummolan" hajusta? Miten se olisi normaalia, että haisee mummolalle? Mutta toisaalta, miten entisajan ihmiset ovat asuneet vuosikymmeniä homeisissa taloissaan ja elävät 100-vuotiaiksi sairastamatta lainkaan? Miksi nykyajan ihmiset sairastuvat homeesta?

[QUOTE="miksi";25840306]Miksi puhutaan rintamamiestalojen "mummolan" hajusta? Miten se olisi normaalia, että haisee mummolalle? Mutta toisaalta, miten entisajan ihmiset ovat asuneet vuosikymmeniä homeisissa taloissaan ja elävät 100-vuotiaiksi sairastamatta lainkaan? Miksi nykyajan ihmiset sairastuvat homeesta?[/QUOTE]

Toiset ovat herkempiä homeen vaikutuksille, toisille siitä ei tule mitään oireita. Homeelle voi myös altistua ajan myötä.

Mä epäilin meillä olevan hometta, koska kurkkuni alkoi yhdessä vaiheessa kipeytyä olohuoneessa ollessani ja kyselinkin hajuhavainnoista ystäviltä ja tuttavilta. Heidän mielestään hajua ei ollut. Missään ei mitään merkkejä homeesta näy, eikä muilla ollut oireita. Munkin oireet hävisivät, kun poistin olkkarista Partyliten tuoksukynttilät :D
Home voi tosin olla hajutontakin, kuten joku jo aiemmin mainitsi. Itse olen kyllä yleensä ottanut puheeksi, jos olen jossain ystävälläni tuntenut ikävää hajua. Yksi pariskunta sitten aloittikin tutkimukset ja löytyihän sieltä syy hajulle.

Kai myyjät mainitsivat ostajille homeen hajusta eteisessä? Tuntuis petokselta myydä homeinen asunto ja olla sitten varpaisillaan seuraavat 5 vuotta, kun on vielä korjausvastuussa.

Kyse on rivarikämpästä, meneekös se niin että asunnon myydessä se aika on sen 2 vuotta, talossa 5..? Tai kai se sitten voi asunnonkin kohdalla pidentyä jos käy ilmi että ongelma on tiedetty jo myydessä. En oo ihan kartalla näissä. En tullut kysyneeksi, mainitsivatko erikseen hajusta.
Ostajien on kyllä täytynyt se haju haistaa, oli se niin pistävä.

En silti olisi itse uskaltanut myydä, ennenkuin tarvittavat tutkimukset ja korjaukset olisi tehty. Voi tulla vissiin aika paljon kalliimmaks jälkikäteen.. :|

Lähisukulaisilla on ilmeisesti talossaan hometta, näin olen päätellyt vaatteisiimme ja kaikkiin tavaroihimme tarttuvasta hajusta siellä kyläilyn jälkeen. Haju on sellainen, että en huomaa sitä lainkaan siellä paikanpäällä, mutta sieltä lähdettyämme sen kyllä haistaa. Ja haju on niin paha, että kaikki vaatteet on laitettava pesuun, ulkovaatteet ulos tuulettumaan.

Emme ole kehdanneet sanoa asiasta mitään, koska todennäköisesti loukkaantuisivat. Kyllä kait itsekin ovat tietoisia asiasta, koska kylpyhuoneessa on osa seinästä täysin mätä ja osa kattopaneeleista homeesta valkoisena.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä