oletko kasvissyöjä?

• Viestiketjun aloittaja qwe
  • Ensimmäinen viesti
lakto-ovo
Olen ollut 12-vuotiaasta eli yli 10 vuotta. Silloin muksuna siihen vaikutti että siskot ja äiti eivät syöneet lihaa (tein kyllä päätöksen ihan itse), nykyään enemmänkin eettiset arvot (eläinten kohtelu, ilmaston lämpeneminen yms yms). Kannattaa lukea uusimmasta Imagesta tähän aiheeseen liittyvä juttu, aika hurjia faktoja mitä en itsekään tiennyt. Kunnon vege en kyllä ole, syön maitotuotteita ja kananmunia (pyrin aina ostamaan luomua!), mutta hiljalleen yritän vaihtaa soijamaitoon ja muihin parempiin vaihtoehtoihin. Pakko myöntää että juustoja tulee ikävä. :)

Olen melkein pelkästään kasvisruualla elelijä. Noin parikymppisestä se lihan vähentäminen hiljalleen lähti. En vain pitänyt lihan koostumuksesta ja ajatus toisen elävä olennon syömisestä alkoi tökkiä enemmän ja enemmän. En itse kokkaa punaista lihaa lainkaan ja vain harvoin kalaa tai kanaakaan (silloin vain luomua). Lapsilleni en tule myöskään syöttämään punaista lihaa ja kalat ja kanatkin jäävät heidän tapauksessaan jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Mulla hyvä lasten kasviskeittokirja, joten siitä sitten hyviä lastenruokareseptejä kokeilemaan..

Mulla sekä eettiset että terveydelliset syyt takana. En voi sietää lihan massatuotantoa, sillä eläimet todellakin kärsivät siinä yhteydessä. Ei tarvitse olla kovin vaihtoehtoinen välittääkseen siitä. En myöskään usko, että punainen liha on ihmiselle mitenkään tarpeellinen. Kaviksilla on paljon enemmän positiivisia terveysvaikutuksia kuin lihalla ja haluan siksi ruokani sisältävän juuri kasviksia. Teen paljon itämaisia ruokia ja kasvisreseptejä on sillä suunnalla aivan mielin määrin..

porkkana
En eettisistä syistä, mutta terveydellisistä. Mulla on harvinainen ruuanimeytymishäiriö ja eläinperäiset proteiinit eivät plílkkoudu vaan aiheuttavat järjettömän kivun ja muita lieveoireita. Eka luultiin munuaisten toimintahäiriöksi, maksasairaudeksi ja teis mitä suolistosairautta, mutta tällainen omituisuuslöytyi. Lihoin noin 180kg möykyksi, kun mittaa vain 158, mutta nyt olen viiden vuoden kasvisvalion jälkeen noin 55kg ja voin hyvin.

Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja mitäh:
eli jos kutsutaan kasvissyöjäksi niin saako syödä kalaa ja kanaa... tai muita maito/kananmuna tuotteita?
Onko kala/kana maito- tai kananmunatuotteita? :eek:

Niin ja olen kasvissyöjä eettisistä syistä. Ollut jonku ööh, mitähän uskaltaisin veikata... 13-14 vuotta, tai jotain sinnepäin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
laittakaas jotain linkkejä missä ja miten ne eläimet muka kärsii???
Niin, sehän ei voisi olla sun mielestä kärsimystä elävälle olennolle kun joutuu koko elämänsä elämään esim. sisätiloissa , kylki kyljessä kiinni, likaisissa ja epähygieenisissä oloissa syöden ruokaa, johon on ympätty kaikkea paskaa, jotta vaan kasvaisisivat mahdollisimman isoiksi. Eläimet eivät siis todellakaan saa olla vaapasti laitumilla kirmaten, se on lihan massatuotannossa ihan fakta. Eivätkä ne ole yksittäisiä tapauksia, joissa eläimiä kohdellaan huonosti vaan tämä on normi.

:LOL: :LOL: en tosiaankaan vaan a-luokan lihansyöjä. olen joskus teininä ollut syömättä punaista lihaa vuoden. ja miu mielestä se on jokkaisen oma asia mitä suuhunsa laittaa.. mutta kaikki ketkä miut tuntee ni ei uskois jos sanoisin et joooh. vihreällä linjalla ollaan!!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mitäh:
eli jos kutsutaan kasvissyöjäksi niin saako syödä kalaa ja kanaa... tai muita maito/kananmuna tuotteita?
Ei, mutta voi kutsua itseään pääasiallisesti kasvisruokaa syöväksi. Kyllä munia ja maitotuotteita syövät myös kasvissyöjät. Niitä termejä on sitten koko kirjo heille, jotka eivät syö..

En, mutta mies on. Tämä sitten on vaikuttanut siihen, että syömme paljon kasvisruokaa ja kalaa.
Minä en itse pidä punaisesta lihasta enkä riistasta lainkaan. Porsasta tai kanaa syömme pari kertaa viikossa tyttäreni kanssa.

Oisko kellään vinkkejä hyvään kasvisruokakirjaan tai linkkejä? Jos ajattelis että maitotuotteita ja kananmunaa sais syödä ja joskus kalaa.
Mua kovasti kiinnostais kasvisruokaan siirtyminen, mutta kun ei tiedä että mitä sitä sit laittas.

Lähinnä terveydelliset syyt olis. Kun kerran liiallinen lihansyönti aiheuttaa sairauksia ja alunperin ihminen on ollut vain kasvissyöjä (myöhemmin sopeutunut syömään lihaa).

Yhteistyössä