Oletko jossain äitiyttä koskevassa asiassa kulkenut ns."vastavirtaan"?

  • Viestiketjun aloittaja "rasavilli"
  • Ensimmäinen viesti
"rasavilli"
Eli valinnut toisin kuin suosituksissa on sanottu?

Esim. laittanut 8-9kk ikäisen lapsesi hoitoon ja lähtenyt itse töihin ( 1 prosentti alle 1-vuotiaista suomalaislapsista oli päivähoidossa vuonna 2011),

Oletko imettänyt lastasi taaperoikäiseksi saakka (Äidit imettävät Suomessa lapsiaan keakimäärin 7kk),

Jättänyt lapsesi rokottamatta (95 prosenttia suomalaislapsista rokotetaan)?

Tai jossain muussa äitiyttä koskevassa asiassa valinnut toisin kuin moni muu?
 
"Lotta"
Melkolailla kaikessa on suosituksia noudatettu, mutta pottailu on meillä ollut sellainen asia, josta ei stressiä ole otettu. Lapset ovat alkaneet käydä potalla/pöntöllä vasta 2v8kk ja 3, 5v iässä, kolmonen on nyt 2,5v, ja käy satunnaisesti.
 
tuotaa
juu, en ehkä yleisellä tasolla vastavirtaan, mutta mun tutut ei ymmärrä että meillä on melkein 3m leveä sänky ja lapset saa sinne tulla nukkumaan jos haluaa. Illalla siis menee omaan sänkyyn, mutta saa tulla herättyään viereen jos haluaa.
 
en ole heittäytynyt imetyshysteriaan, kerta maito ei ole suosiolla riittänyt, niin olen antanut korviketta. kiinteitä on saaneet jotku jo alle 3 kuukauden vanhana. meillä ei ole ollut kellon kanssa aikataulutettua päivärytmiä. meillä ei ole pelätty flunssia tai muita sairauksia ja linnottauduttu kotiin
 
"mie vaan"
Pidin äitiyslomaa vaan sen 3 kk , ja lähdin töihin. Isi jäi vauvan kanssa kotiin Oli äärimmäisen hyvä valinta ... kerkesin olla n.7 kk töissä kun jäi sairaslomalle ja uudelle äitiyslomalle...
 
äiti 5x
melkeimpä kaikille on kiinteet alotettu 2,5kk iässä.pelkkä maito ei oo riittäny vaikka imetys ja lisämaito olleet.pottailu alotettu huomattavasti myöhempään.kuopus oppi 5v täysin kuivax.että omalla maalaisjärellä menty.tutti ja tuttipullo jääneet 2v pois kaikilla.
 
:::
Ei suositusten vastaisesti, mutta monien äitien mielipiteiden vastaisesti... Eka lapsi aloitti hoidossa 13 kk:tta vanhana. Näin pientähän ei saa hoitoon joidenkin mukaan laittaa, vaikka hoitopäiviä kuukaudessa oli 15 ja nekin harvoin yli seitsemää tuntia.

sitten, kun tämä eka lapsi oli 2,5-vuotias, otin hänet pois hoidosta. Nyt nämä, jotka ihmettelivät varhaista hoidonaloitusta, ihmettelivät pois hoidosta ottoa. Ilmeisesti sen takia, että näiden henkilöiden mukaan kaikki lapset (kuten heidän omansakin) täytyy laittaa 3-vuotiaana hoitoon virikkeitä saamaan.
 
"vierailija"
Mielestäni lapsella on hyvä olla muitakin läheisiä aikuisia kuin vanhemmat, joten lapset olleet mummolassa yökylässä parivuotiaasta pari kertaa vuodessa. Tämä on ollut kauheaa joistakin.

Vein alle 3-vuotiaan hyvillä mielin päiväkotiin. Hän viihtyi. Tässä asiassa useiden mielestä valehtelin, koska lapsen on pakko ahdistua päiväkodissa. Sama lapsi oli "virikehoidossa" kaksi päivää viikosta samassa päiväkodissa äitiyslomallani, koska itse halusi. Tässäkin asiassa valehtelin ja olin itsekäs monen mielestä.

Lapseni harrastavat monipuolisesti useita "lajeja" koska haluavat. On monen mielestä kauheaa, että lapsi "rääpii vähän sitä sun tätä" eikä keskity esikouluikäisestä tulemaan huipuksi yhdessä lajissa. Olen siis "vanhanaikainen" kasvattaja harrastusrintamalla.

Tässä muutamia.
 
Mrs Deppis
Varmasti olen ja useinkin. Mulla ei ole tapana ollu hyväksyttää äitiyttäni kenellekkään. En silittele ketään myötäkarvaan jos joku ei hyväksy toimintatapojani.
 
"jep"
Vierailija, ihanko oikeasti joku paheksuu parivuotiaan yökyläilyä? Omat ovat olleet välillä isovanhemmilla yötä, esikoinen ekan kerran heidän hoidossaan meillä 1 v 9 kk iässä, ja kuopus esikoisen kanssa yökylässä 1,5-vuotiaana. Joskus anoppi kysyy lapsia yökylään muuten vaan, ja annan vaikkei ole pakollista hoidontarvetta, koska lapset menevät mielellään. Uskon, että vahingollisempaa on täysi viiden vuoden symbioosi. Vauvat ovat eri asia.

Esikoista imetin 2-vuotiaaksi, kuopusta 1 v 1 kk. Kuopus meni päiväkotiin 15-20 tunniksi viikossa jo 1,5-vuotiaana kun aloitin työt.

Lapset juovat soija- ja kauramaitoa, vaikkei ole allergioita, emmekä ole vegaaneja tai edes kasvissyöjiä.
 
"Iina"
[QUOTE="Iina";29367209]Täysimetin molemmat vauvani 6 kk ikäisiksi asti. Käytin molemmilla kestovaippoja. Esikoinen meni hoitoon 11,5 kk ikäisenä ja toinenkin vajaa 2 vuotiaana.[/QUOTE]

Enkä käyttänyt kaupan soseita, vaan tein kaiken itse.
 
Olen imettänyt esikoista yli 2 v ja nykyistä vauvaa aion imettää myös niin pitkään kuin hän itse haluaa (kuhan nyt ei ihan 3 vuotiaaksi kuitenkaan). Lisäksi molemmat lapset on nukkuneet perhepedissä, kun ei ole viihtyneet pinnasängyssä. Itseasiassa nelivuotias nukkuu edelleen keskessä. Parhaillaan samassa sängyssä nukkuu siis 4 henkilöä. Rokotteet ollaan otettu muuten mutta influenssa- ja pneumokokkirokotteet ollaan jätetty väliin.
 
.vieras.
-Täysimetin 6kk, osittaisimetin 2,5v.
-Sormiruokaa, ei soseita.
-Kestovaipat.
-Kantoliina.
-Perhepeti.
-Ei päivähoitoa, vasta esikouluun menevät. Kerho (yli 3vuotiaille) on 2h/2 kertaa viikossa.
-Mummolassa ovat yökyläilleet 1,5v eteenpäin pari kertaa kuukaudessa.
-Emme käytä mitään lastentuotteita (jogurtit/rahkat/viilit/ruoat, mitä niitä nyt on).
-Meillä ei kuunnella lastenmusiikkia, vaan oikeeta musiikkia.
-Lapset ovat vauvaikäisistä asti olleet mukana tekemässä kotitöitä yms puuhia.
-En suostunut ottamaan sikainfluenssarokotetta (muuten otetaan rokotusohjelman mukaiset kyllä), vaikka painostus oli kova. Oltiin silloin koko perhe riskiryhmää, mutta onneksi pidin pääni.
 
äåöpåöä
En oikeastaan muuten mutta olen sitä mieltä että jokainen lapsi kasvaa omalla tahdilla. Meillä ei ole pakotettu mihinkään. Varsinaista perhepetiä ei ole ollut mutta kyllä lapsi vielä 6v. kömpii öisin isän ja äidin väliin nukkumaan. Pottailukin aloitettiin sitten kun lapsi vapaaehtisesti halusi. jne..
 
En ole stressannut mistään, ja olen luottanut omaan vaistooni siinä, miten asiat tehdään. Joskus vastoin suosituksia, joskus niiden mukaan (tosin suosituksia en paljoa ole miettinytkään, siltä kannalta, että miten nyt tehdään).

Olen koko ajan ottanut omaa aikaa, ja harrastanut omia juttuja. Se on joillekin joku juttu, että niin ei saisi tehdä.

Imetin vain kolme kuukautta esikoista, enkä stressanut siitä tai syyllistynyt kun lopetin. Kuopusta imetin 8kk ja tein kaikki vauvansoseetkin itse - koska halusin tehdä niin.
 
kukalie
"-Meillä ei kuunnella lastenmusiikkia, vaan oikeeta musiikkia."

Todella hieno asenne ;)
Päätätte siis lastenne puolesta, mistä musiikista nämä pitävät? Meillä lapset saavat kuunnella mitä musiikkia haluavat (paitsi suomiräppiä sanoituksilla:"lussutan tussua"). Kuuntelevatkin sujuvasti sekä "oikeaa musiikkia", että lapsille suunnattua.
Ei siinä mitään, tee niinkus tykkäät, mutta aika natsi meiningiltä kuulostaa noinkin merkityksettömässä asiassa, kuin musiikin kuuntelu :D
 
"boom"
Täysimetin esikoista 6 kk, vaikka suositus oli 25 vuotta sitten 3 kk. Kaikkia lapsia imetin pitkään, reilusti yli vuoden, kuopusta liki 3 vuotta. Yksikään lapsi ei ole ollut koskaan tarhassa, kunnallisessa eskarissakin vain nuorin.
 

Yhteistyössä