Oletko antanut jo tämän vuoden tammikuussa syntyneelle vauvallesi kiinteitä?

• Viestiketjun aloittaja antaako vai ei?
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ota ap huomioon, että lapsen ruokavalio kevenee aika reippaasti, jos alat antamaan kiinteitä. soseiden energiamäärä on huomattavasti pienempi kuin maidon, oli se sitten korviketta tai tissimaitoa. lapsi tulee kylläisemmäksi kyllä, mutta maidontulo vähenee kun imetys harvenee.. ja oikeassa ovat, lapsen suolisto ei ole vielä valmis. lähempänä puolta vuotta vasta maistellaan kiinteitä, se on suositus.
Ajatus olikin alkaa ottamaan muutaman lusikallisen makuannoksia jne...
äh, mitä minä teille mitään selitän, enhän ole tilivelvollinen teille.
Anteeksi kun kysyin!

t. ap=paska viiden lapsen äiti
itse kysyit, ja sait vastauksia. ota huomioon, että ajat ja käytännöt muuttuu vuosien saatossa kun uutta tutkimustietoa on saatavilla. jos on kokemusta vuodesta -96, se on vähän eri asia kuin 2010. ja olet ymmärtänyt parikin asiaa väärin; milloin kiinteiden aloitusta suositellaan ja mitä on täysimetys/maito ravintona pienelle vauvalle. niin, ja kysy seuraavalla kerralla neuvolasta =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja **:
lipsahti vähän nopeasti tuo viesti käsistä, joten jatkan vielä:

Luin jokin aika taas tutkimuksesta, että lapsen täysimetys 6kk:n ikään ei olisi ihan paras mahdollinen vaihtoehto mahdollisten allergioiden kannalta. Lapselle pitäis tosiaan antaa viimeistään 4kk:n iässä muutakin, siis kiinteitä ; perunaa, porkkanaa jne.

Meidän vanhin lapsi on saanut 2,5kk:n iässä ensimmäiset makuannokset kiinteitä ja on tervein lapsistamme. Tämä tietenkin saattaa olla puhdasta sattumaakin. Tuolloin kun esikoinen oli vauva, niin oltiin juuri siirtymässä 3-4kk:n suosituksesta 4kk:n suositukseen.
Vuosi oli tuolloin -96.

Tyhmäpä tosiaan olin kun edes kyselin ja tosi harmi, että vastaukset olivat tosiaankin sitä luokkaa, että myrkkyä olisin tarjoilemassa.
Harmittaa...
missä ihmeessä on lukenut tällasta paskaa? Vai ymmärsitkö kenties hieman väärin?
Ymmärsin kuule ihan oikein. Miehen kanssa tuota ihan ihmeteltiin, että kyllä nuo suositukset muuttuu melkein joka lapselle.
Mutta tämä oli taas yksi tutkimus, enkä tiiä oliko PASKAA vai ei.
No et ymmärtänyt ihan oikein. Jos lasta täysimetetään YLI 6 kk:n ikäisenä vielä, niin allergiariski kasvaa. Eli on hyvä aloitella vähän ennen puolta vuotta kiinteät.

Oletko ajatellut, että asioita tutkitaan jatkuvasti ja koko ajan tulee uutta tietoa? 70-luvulla on neuvottu antamaan tuoremehua alle kolmen kuukauden ikäiselle, ja hengissä ovat , joten kai niin voisi tehdä nykyäänkin, mutta uskon, että kukaan ei niin tee.

ap

Luin jokin aika taas tutkimuksesta, että lapsen täysimetys 6kk:n ikään ei olisi ihan paras mahdollinen vaihtoehto mahdollisten allergioiden kannalta. Lapselle pitäis tosiaan antaa viimeistään 4kk:n iässä muutakin, siis kiinteitä ; perunaa, porkkanaa jne.

Meidän vanhin lapsi on saanut 2,5kk:n iässä ensimmäiset makuannokset kiinteitä ja on tervein lapsistamme. Tämä tietenkin saattaa olla puhdasta sattumaakin. Tuolloin kun esikoinen oli vauva, niin oltiin juuri siirtymässä 3-4kk:n suosituksesta 4kk:n suositukseen.
Vuosi oli tuolloin -96.

Tyhmäpä tosiaan olin kun edes kyselin ja tosi harmi, että vastaukset olivat tosiaankin sitä luokkaa, että myrkkyä olisin tarjoilemassa.
Harmittaa...
tutkimuksen mukaan ennen puolta vuotta olisi hyvä aloittaa kiinteiden maistelu EI 4kkn iässä. siis lähempänä puolta vuotta.

ja se mitä usein ei yli-innokkaat äidit ymmärrä, lapsen suun motoriikka ei ole kehittynyt vielä lusikasta syömiseen tuossa iässä. puoli vuotta - vuosi on siinäkin ns herkkyyskausi. jos lapsi työntää kielellään lusikan pois suusta/ kielen liike on ulos suusta, suun ja kielen motoriikka on vielä imemisvaiheessa eikä siis kiinteiden syömisen vaiheessa.
Kyllä meillä on siirretty kiinteiden aloitusta lapsella, jos homma ei ole jostain syystä (esim. tästä lusikkajutusta) onnistunut. Yhdellä lapsella olemme näin joutuneet tekemään. Millaisena äitinä oikeasti mahdatte minua pitää? niin tai oikeastaan en halua tietääkkään kun tällaista kivitystä on jo tullut...

vieras
ota ap huomioon, että lapsen ruokavalio kevenee aika reippaasti, jos alat antamaan kiinteitä. soseiden energiamäärä on huomattavasti pienempi kuin maidon, oli se sitten korviketta tai tissimaitoa. lapsi tulee kylläisemmäksi kyllä, mutta maidontulo vähenee kun imetys harvenee.. ja oikeassa ovat, lapsen suolisto ei ole vielä valmis. lähempänä puolta vuotta vasta maistellaan kiinteitä, se on suositus.
Anteeksi kun kysyin!

No nyt et selvästi ymmärrä lukemaasi. Kiinteiden maistelua ei suositella vielä tuossa iässä PISTE.

vieras

Vuosi oli tuolloin -96.

Harmittaa...
tutkimuksen mukaan ennen puolta vuotta olisi hyvä aloittaa kiinteiden maistelu EI 4kkn iässä. siis lähempänä puolta vuotta.

ja se mitä usein ei yli-innokkaat äidit ymmärrä, lapsen suun motoriikka ei ole kehittynyt vielä lusikasta syömiseen tuossa iässä. puoli vuotta - vuosi on siinäkin ns herkkyyskausi. jos lapsi työntää kielellään lusikan pois suusta/ kielen liike on ulos suusta, suun ja kielen motoriikka on vielä imemisvaiheessa eikä siis kiinteiden syömisen vaiheessa.
Kyllä meillä on siirretty kiinteiden aloitusta lapsella, jos homma ei ole jostain syystä (esim. tästä lusikkajutusta) onnistunut. Yhdellä lapsella olemme näin joutuneet tekemään. Millaisena äitinä oikeasti mahdatte minua pitää? niin tai oikeastaan en halua tietääkkään kun tällaista kivitystä on jo tullut...
Kukaan ei pidä sinua huonona äitinä, ihmeen henkilökohtaisesti otit tämän asian, kun nimenomaan kysyit MIELIPITEITÄ. Mutta voisitko kertoa, MIKSI ne kiinteät pitäisi aloittaa nyt jo??

ap
mutta tuo tutkimus ei siis todellakaan vaikuta siihen annanko vai en vauvalleni viikon päästä makusteluja vai vasta kuukauden päästä.
Myöskään en todellakaan vetoa mihinkään vanhoihin tutkimuksiin, kunhan vain toin esille tuon miten asiat silloin oli kun esikko aloitti kiinteät.
-70 luvun jutut ovat mennyttä aikaa ja oma lukunsa ja olen surullinen, että täytyy tällaisiakin kirjoituksia ja opastuksia lukea, ymmärrän kyllä pointin ilmankin.

Alkuperäinen kirjoittaja **:

Vuosi oli tuolloin -96.

Harmittaa...
missä ihmeessä on lukenut tällasta paskaa? Vai ymmärsitkö kenties hieman väärin?
Ymmärsin kuule ihan oikein. Miehen kanssa tuota ihan ihmeteltiin, että kyllä nuo suositukset muuttuu melkein joka lapselle.
Mutta tämä oli taas yksi tutkimus, enkä tiiä oliko PASKAA vai ei.
No et ymmärtänyt ihan oikein. Jos lasta täysimetetään YLI 6 kk:n ikäisenä vielä, niin allergiariski kasvaa. Eli on hyvä aloitella vähän ennen puolta vuotta kiinteät.

Oletko ajatellut, että asioita tutkitaan jatkuvasti ja koko ajan tulee uutta tietoa? 70-luvulla on neuvottu antamaan tuoremehua alle kolmen kuukauden ikäiselle, ja hengissä ovat , joten kai niin voisi tehdä nykyäänkin, mutta uskon, että kukaan ei niin tee.

vieras
mutta tuo tutkimus ei siis todellakaan vaikuta siihen annanko vai en vauvalleni viikon päästä makusteluja vai vasta kuukauden päästä.
Myöskään en todellakaan vetoa mihinkään vanhoihin tutkimuksiin, kunhan vain toin esille tuon miten asiat silloin oli kun esikko aloitti kiinteät.
-70 luvun jutut ovat mennyttä aikaa ja oma lukunsa ja olen surullinen, että täytyy tällaisiakin kirjoituksia ja opastuksia lukea, ymmärrän kyllä pointin ilmankin.
Siis mikä sinua riivaa??? Hormonit sekaisin? MIKSI niitä kiinteitä pitää aloittaa? Ja oma on päätöksesi kuitenkin, aloita jos siltä tuntuu, mutta älä aliarvioi tutkimuksia, varsinkaan, jos et osaa niitä lukea!

ap
Anteeksi kun kysyin!

No nyt et selvästi ymmärrä lukemaasi. Kiinteiden maistelua ei suositella vielä tuossa iässä PISTE.
ai, en tiennytkään...

vieras
Siis mikä sinua riivaa??? Hormonit sekaisin? MIKSI niitä kiinteitä pitää aloittaa? Ja oma on päätöksesi kuitenkin, aloita jos siltä tuntuu, mutta älä aliarvioi tutkimuksia, varsinkaan, jos et osaa niitä lukea!
GREAT!!!!

ja tästähän huomaa sen tosiasian, että tutkimuksen voi tulkita aina omaksi edukseen =)

neitille ei enää 300ml maitoa riittänyt, sai siis rintaa sekä korviketta, huusi vain eikä nukkunut enää 15min pitempään, aloitettiin potulla ja johan oli tyytyväinen ja alkoi unet taas maittaa! lihat aloitettiin sitten vasta 6kk ikäisenä! minkään laisia maha oireita tai vastaavia ei ole tullut!" varovaisesti kerrottiin neuvolassa sanoi vain että antaa vain jollei maito enää riitä!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pekunalle:
neitille ei enää 300ml maitoa riittänyt, sai siis rintaa sekä korviketta, huusi vain eikä nukkunut enää 15min pitempään, aloitettiin potulla ja johan oli tyytyväinen ja alkoi unet taas maittaa! lihat aloitettiin sitten vasta 6kk ikäisenä! minkään laisia maha oireita tai vastaavia ei ole tullut!" varovaisesti kerrottiin neuvolassa sanoi vain että antaa vain jollei maito enää riitä!
Tällaiset tapaukset ymmärrän ihan täysin, mutta ap:lla ei tainnut olla tilanne, että maito ei riittäisi. Tai ei ainakaan ole tuonut sitä selkeästi esille, on vain vetänyt herneet syvälle.

vieras
Sinullahan onkin ihan kunnon perustelu tuolle asialla, mutta aplla ei ole. Se ei ole perustelu, että ihan huvikseen aloittaisi maistelun tuossa iässä. Näin minä ainakin ketjun pikaisesti selanneena ja siihen kommentoineena ymmärsin.

ap
Varmaan on hormonit sekaisin tiedä häntä, muttei se tähän kiinteiden aloitukseen liity sekään. Herkkä ihminen olen muutenkin, joten tuskin siis reagointiinikaan.
Lapsi on hyvin samantyyppinen kuin edellinenkin; iso (kulkee +10 käyrillä ja ylikin), ahmii rintamaitoa minkä ehtii ja sitä tulee, mutta silti ei oikein ole tyytyväinen.
Viimeksi HUOM 07 sain kehoituksen 3kk:n NEUVOLASTA, että voisimme alkaa antamaan jo vähitellen noita kiinteitä.
Olihan se kiva, että sain aikaan tällaisen keskustelun.
Tarkoitukseni oli enemmän painottaa kysymystä mikä otsikossa oli, eli sitä miten te olette tehneet.
Toki kysyin että joko tohtisin antaa, mutta eikö teilläkin arvoisat kanssapalstailijat ole jonkinlaista ajatusta siitä miten voisi vastata vähemmän kriittisesti?
En minä suinkaan taistele sitä vastaan mitä tutkimukset ovat, mutta mistä me tiedämme oikeasti mikä oikeasti on oikea ajankohta?
Hyvin on mennyt lastemme kohdalla nämä hommat, 3 jo isoja koululaisia ja kaksi pientä.
Harkitsen nyt ihan tätä asiaa vielä ensiviikolla ihan ääneen NEUVOLASSA.

Jenis
Mua kiinnostaisi näissä koska kiinteät-keskusteluissa se, miksi on ok antaa kiinteitä pienelle vauvalle/isokokoiselle vauvalle/vauvalle joka syö tiheästi/vauvalle joka syö harvoin, jos se suolisto ei ole tarpeeksi kehittynyt alle puolen vuoden ikäisellä ja piste? Että kehittyykö se suolisto tapauskohtaisesti vai mitä häh?

Vernis

Vuosi oli tuolloin -96.

Harmittaa...
Kyllä se on ihan suositeltavaa, että täysimetetään 6 kk:n ikään asti, mutta sen yli puoli vuotiailla allergioiden riski kasvaam jos lapsi saa VAIN rintamaitoa.
Allergologit kyllä ovat sitä mieltä että 4-5kk on oikea ikä aloittaa maistelemaan kiinteitä. Ja ihan hyvästä systä.

Mutta 3kk:le en vielä antaisi, omalle allergikolle aloittelen 4kk jälkeen pikkuhiljaa.

ap
Sinullahan onkin ihan kunnon perustelu tuolle asialla, mutta aplla ei ole. Se ei ole perustelu, että ihan huvikseen aloittaisi maistelun tuossa iässä. Näin minä ainakin ketjun pikaisesti selanneena ja siihen kommentoineena ymmärsin.
On perustelu, mutta en kiukultani sitä siis ehtinyt kirjoittamaan, mutta nyt sekin tuossa ylempänä siis.
Meilläkään ei nukuta enää päivällä kuin pikku unosia ja yölläkin on alkanut heräilemään pari-kolme kertaa syömään kun vielä hetki sitten nukkui liki läpi yön tai heräsi max kerran.

Missään vaiheessa ei siis ole ollut puhe siitä, että aloittaisin ihan huvikseen antamaan noita kiinteitä. Huono oli aloitus jos ajattelee sitä millaiseksi tämän keskustelun kuvittelin; en oman ajatukseni tukemista mutta ASIALLISTA.
Ilmeisen huono ulosanti siis ainakin mulla jos ei muutakin vikaa kuten tässä keskustelussa on saanut ymmärtää.

J.t harmaana
Esikoiselle alotettiin ihan neuvolan suosituksesta kiinteät 3kk iässä. Tälle nyt tammikuussa syntyneelle ei oo tarvetta antaa vielä kiinteitä, paino nousee hyvin maidolla (korvikkeella), eikä määrätkään oo karanneet vielä ainakaan liian suuriksi.

ap
Kiitos niille, jotka vaivautuivat asiallisiin vastauksiin eivätkä pitäneet minua vähä-älyisenä "Kunhan vaan huvikseen alan maisteluttaa"- äitinä.
Nyt minä poistun tästä keskustelusta sillä tuskin mitään maata mullistavaa enää tässä voisi tulla tietoon...

**
On perustelu, mutta en kiukultani sitä siis ehtinyt kirjoittamaan, mutta nyt sekin tuossa ylempänä siis.
Meilläkään ei nukuta enää päivällä kuin pikku unosia ja yölläkin on alkanut heräilemään pari-kolme kertaa syömään kun vielä hetki sitten nukkui liki läpi yön tai heräsi max kerran.

Missään vaiheessa ei siis ole ollut puhe siitä, että aloittaisin ihan huvikseen antamaan noita kiinteitä. Huono oli aloitus jos ajattelee sitä millaiseksi tämän keskustelun kuvittelin; en oman ajatukseni tukemista mutta ASIALLISTA.
Ilmeisen huono ulosanti siis ainakin mulla jos ei muutakin vikaa kuten tässä keskustelussa on saanut ymmärtää.
vauvat muuttuu koko ajan kasvaessaan, ei voi olettaa että yönsä läpi nukkunut vauva tekisi niin koko ajan. Normaalimpaahan tuo on että heräilee kuin että ei heräile. Ei sen takia tarvitse aloittaa kiinteitä. Ja mitä se muutama lusikallinen perunaa siihen edes auttaa? Kyllä maito on täyttävämpää.

juupa juu
Juuri tällaista täällä nykyään:( Täynnä kaikkitietäväisiä ja itseään täynnä olevia äitejä.
Ollaan melkein susia toisia kohtaan.
Eipä tule paljon vierailtua tällä palstalla kun meno on muuttunut vuosien mittaan. Vauva-palstan puolella hieman rennompi meininki.

Nelikuisen äiti
No, meillä myös muuttui yöt levottomiksi 2,5 kk:n iässä. Rinnalla on pitkin vuorokautta n. 2 tunnin välein. Neuvolan terkka ehdotteli kiinteitä, mutta lääkäri taas oli sitä mieltä, että kasvu on niin hyvää maidollakin, ettei mitään kiirettä kiinteille ole. Meillä ainakin vauvalla oli vielä 3 kk:n iässä hyvin voimakas kielen ulostyöntörefleksi, ei tuttiakaan ole sen vuoksi suostunut syömään. Nyt refleksi alkaa pikkuhiljaa vaimentua, mutta en silti ole kiinteitä aloittamassa.

Toisaalta ymmärrän, että äitiä saattaa jatkuva heräily ja pätkittäiset yöunet väsyttää. Toisaalta, ei ne kiinteät todellakaan takaa kunnon yöunia. Niiden ravintoarvo on paljon vähäisempi kuin rintamaidon, määrät ovat vielä pitkään aika vähäisiä ja niistä saattaa tulla masuvaivoja, jotka valvottavat.

Minäkin olen lukenut tuon suomalaistutkimuksen, jonka mukaan myöhään aloitetut kiinteät SAATTAVAT lisätä ruoka-aine- ja hengitystieallergioita. MUTTA tutkimuksen lopussa kuitenkin todettiin, että 6 kk:n täysimetys on edelleen suositeltavaa, eikä täysimetyksen etuja tämäkään tutkimus vähättele. Imetyssuosituksia ei yhden tutkimuksen takia aleta muuttamaan, jos samansuuntaisia tuloksia tulee enemmänkin, niin sitten toki tarkastellaan tilannetta uudelleen.

mammaliii harmailee
Varmaan on hormonit sekaisin tiedä häntä, muttei se tähän kiinteiden aloitukseen liity sekään. Herkkä ihminen olen muutenkin, joten tuskin siis reagointiinikaan.
Lapsi on hyvin samantyyppinen kuin edellinenkin; iso (kulkee +10 käyrillä ja ylikin), ahmii rintamaitoa minkä ehtii ja sitä tulee, mutta silti ei oikein ole tyytyväinen.
Viimeksi HUOM 07 sain kehoituksen 3kk:n NEUVOLASTA, että voisimme alkaa antamaan jo vähitellen noita kiinteitä.
Olihan se kiva, että sain aikaan tällaisen keskustelun.
Tarkoitukseni oli enemmän painottaa kysymystä mikä otsikossa oli, eli sitä miten te olette tehneet.
Toki kysyin että joko tohtisin antaa, mutta eikö teilläkin arvoisat kanssapalstailijat ole jonkinlaista ajatusta siitä miten voisi vastata vähemmän kriittisesti?
En minä suinkaan taistele sitä vastaan mitä tutkimukset ovat, mutta mistä me tiedämme oikeasti mikä oikeasti on oikea ajankohta?
Hyvin on mennyt lastemme kohdalla nämä hommat, 3 jo isoja koululaisia ja kaksi pientä.
Harkitsen nyt ihan tätä asiaa vielä ensiviikolla ihan ääneen NEUVOLASSA.
EIköhön tuossa vaiheessa ensin kokeilla korviketta rintamaidon lisäksi ja jos korvikkeen määrät nousevat hirmuisiksi niin sitten vasta kiinteitä. Ei ne soseet paljon sen vauvan vatsaa täytä,maito on parempaa ja pitää kauemmin kylläisenä.

Yhteistyössä