Oletetaankohan esikoulussa, että kurahousujen käyttö on lapselle tuttu juttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuttujuttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuttujuttu

Vieras
Lapsella ei ole aiemmin ollut varsinaisia kurahousuja, mutta tulevassa esikoulussa ne on pakolliset. Ostin ne jo valmiiksi, myyjän suosituksen mukaisesti vuorittomat henkselihousut, samoin kurahanskat piti ostaa. Sadetakki ja saappaat olikin jo ennestään

Nyt ongelma on se, että lapsi ei millään halua laittaa kurahousuja jalkaan. Muutamana märkänä päivänä on yritetty harjoitella pukemista ja pihalla olemista, mutta tosi vastenmielistä tuntuu olevan, kiukuttelua ja tappelua vain.

Kysymys kuuluu, että oletetaanko esikoulussa, että kurahousujen käyttö sujuu jo heti, vai onko se asia, jota vielä voidaan harjoitella yhdessä muiden lasten kanssa?

Ei hitto, mitä mä just luin?

Siis eikö teillä ole koskaan ollut kuuden vuoden aikana kurahousuja?? Kyllä ois kannattanut hieman aikaisemmin ruveta harjoittelemaan... Ei siellä kaikkea opeteta lapsille, kyllä ne eskarissa olettaa että lapsi esim osaa pyyhkiä perseensäkin ilman aikuista. Toivottavasti tää on trolli.:/ Noin niinku lapsen kannalta, kun ikävä kyllä elämässä tarvii tehdä kaikenlaista mistä ei oikein tykkää, kuten esim käyttämään kurahousuja.

Mun tyttö menee nyt ekalle, seuraava eskariin, joten tiedän mistä puhun. Ei siellä eskarissa todellakaan OPETETA miten käytetään kuriksia. Ne vaan pitäisi lapsen vetää - ihan itse ja oma-aloitteisesti - päällensä. Kun katos ne eskaritädit ja -sedät ei aina voi tietää kellä Nico-Petterillä on ne Ticketit vedenkestäviä, ni kaikille vaan laitetaan ne kurikset. Voivoi.

Ihanaa curling-vanhemmuutta...O.o

Ei hitto, mitä mä just luin?

Siis eikö teillä ole koskaan ollut kuuden vuoden aikana kurahousuja?? Kyllä ois kannattanut hieman aikaisemmin ruveta harjoittelemaan... Ei siellä kaikkea opeteta lapsille, kyllä ne eskarissa olettaa että lapsi esim osaa pyyhkiä perseensäkin ilman aikuista. Toivottavasti tää on trolli.:/ Noin niinku lapsen kannalta, kun ikävä kyllä elämässä tarvii tehdä kaikenlaista mistä ei oikein tykkää, kuten esim käyttämään kurahousuja.

Mun tyttö menee nyt ekalle, seuraava eskariin, joten tiedän mistä puhun. Ei siellä eskarissa todellakaan OPETETA miten käytetään kuriksia. Ne vaan pitäisi lapsen vetää - ihan itse ja oma-aloitteisesti - päällensä. Kun katos ne eskaritädit ja -sedät ei aina voi tietää kellä Nico-Petterillä on ne Ticketit vedenkestäviä, ni kaikille vaan laitetaan ne kurikset. Voivoi.

Ihanaa curling-vanhemmuutta...o_O

No ei nyt tarvitse hermostua sentään! Ei aiemmissa hoitopaikoissa ole vaadittu kuravaatteita, vaan vedenpitävyys on riittänyt. Kyllä minä sen ymmärrän, että tavallisessa massapäiväkodissa ja esikoulussa kuravaatteiden kuivattelu on helpompaa, kun lapsia on niin paljon. Mitä tässä yritin kysyä, on se, että pitääkö minun seuraavan kuukauden aikana yrittää saada lapsi tottumaan kurahousujen käyttämiseen (vähän tyhmää kesällä) vai hoituuko tuo siellä esikoulussa yhdessä muiden lasten kanssa.

Eihän kurahousujen pitämisessä ole mitään harjoittelemista. Ne laitetaan päälle ja sillä selvä. 6-vuotiaan olettaisi osaavan pukea ne itsenäisesti vaikka olisikin uusi vaatekappale, jos ei kuitenkaan osaa, niin varmaan saa apua.

Sääntöjen noudattaminen taas on tärkeä taito eskarille, ilmeisesti epäilet että lapsellasi on se siinä harjoiteltavaa. Mutta se ei tietenkään tapahdu niin, että lapselle annettaisiin periksi eikä hänen tarvitsisi noudattaa yhteisiä sääntöjä. Toisaalta vaikka lapsi kiukuttelee ja kapinoi kotona, niin ei välttämättä käy eskarissa. Siellä säännöt on selkeät ja myös ryhmäpaine tukee niiden noudattamista.

Minä en kotona edes harjoittelisi lapsen kanssa päiväkodin/eskarin sääntöjä. Jos kotioloista poikkeavat säännöt ovat tiedossani, kerron niistä lapselle etukäteen. Mutta en ollenkaan pelkää, etteikö lapseni noudattaisi eskarissa niitä sääntöjä mitä siellä on, vaikka ne poikkeaisikin kodin säännöistä. Eri paikoissa ja tilanteissa on erilaiset säännöt ja tietysti lapsikin sen tietää.

Onko lapsi ollut kotihoidossa tähän asti?

Päiväkodissa kaikki lapset laittavat kurahousut jalkaan, luultavasti lapsesi toimii ryhmän mukana.
Mun tyttö ei syönyt puuroa, mutta päiväkodissa syö mukisematta pienen annoksen.

Eihän kurahousujen pitämisessä ole mitään harjoittelemista. Ne laitetaan päälle ja sillä selvä. 6-vuotiaan olettaisi osaavan pukea ne itsenäisesti vaikka olisikin uusi vaatekappale, jos ei kuitenkaan osaa, niin varmaan saa apua.

Sääntöjen noudattaminen taas on tärkeä taito eskarille, ilmeisesti epäilet että lapsellasi on se siinä harjoiteltavaa. Mutta se ei tietenkään tapahdu niin, että lapselle annettaisiin periksi eikä hänen tarvitsisi noudattaa yhteisiä sääntöjä. Toisaalta vaikka lapsi kiukuttelee ja kapinoi kotona, niin ei välttämättä käy eskarissa. Siellä säännöt on selkeät ja myös ryhmäpaine tukee niiden noudattamista.

Minä en kotona edes harjoittelisi lapsen kanssa päiväkodin/eskarin sääntöjä. Jos kotioloista poikkeavat säännöt ovat tiedossani, kerron niistä lapselle etukäteen. Mutta en ollenkaan pelkää, etteikö lapseni noudattaisi eskarissa niitä sääntöjä mitä siellä on, vaikka ne poikkeaisikin kodin säännöistä. Eri paikoissa ja tilanteissa on erilaiset säännöt ja tietysti lapsikin sen tietää.

Onko lapsi ollut kotihoidossa tähän asti?

Hoidossa kotona ja sukulaisten luona lähinnä. Ei ole vaan ollut tarvetta kurahousuille aiemin. Nyt tuli vähän yllätyksenä lapsen kova vastustelu. Siksipä tässä mietin, pitäisikö loppukesän aikana jotenkin vielä harjoitella tuota asiaa, vai sujuisiko se siellä esikoulussa sitten tätien avustuksella ja kun muutkin lapset niitä käyttävät.

Kuinkakohan paljon ne muuten esikoulussa niitä kurahousuja ja kurahanskoja käyttävät? Siis ymmärsin, että silloin kun piha on märkä, mutta syksyllähän piha on märkä monta kuukautta putkeen?

Onhan se nyt hiton paljon helpompaa, kun ei jokaisen päiväkotipäivän jälkeen tarvitse pestä ulkovaatteita. Onko kotona tai siellä sukulaisissa ulkoiltu sateella/ märällä kelillä ollenkaan?

Hoidossa kotona ja sukulaisten luona lähinnä. Ei ole vaan ollut tarvetta kurahousuille aiemin. Nyt tuli vähän yllätyksenä lapsen kova vastustelu. Siksipä tässä mietin, pitäisikö loppukesän aikana jotenkin vielä harjoitella tuota asiaa, vai sujuisiko se siellä esikoulussa sitten tätien avustuksella ja kun muutkin lapset niitä käyttävät.

Kuinkakohan paljon ne muuten esikoulussa niitä kurahousuja ja kurahanskoja käyttävät? Siis ymmärsin, että silloin kun piha on märkä, mutta syksyllähän piha on märkä monta kuukautta putkeen?

Sinä tunnet lapsesi parhaiten. Omalle lapselleni ei ainakaan olisi tarpeen tai hyödyllistä keinotekoinen käytännön harjoittelu. Keskusteltaisiin vaan siitä, että eskarissa niitä kurahousujen täytyy sitten käyttää kun tädit niin sanoo. Ja kyllä lapsi niin tekisi, vaikka ei kotona haluaisi kurahousuja käyttää.

Ja eihän nyt syksyllä sentään koko ajan ole missään märkää. Meidän päiväkodissa, jossa on myös eskari, kurahousuja käytetään keskimäärin ehkä parina päivänä viikossa syksyllä ja keväällä. Tai ehkä ei ihan niinkään usein. Jos on kuivaa tai vain vähän kosteaa, ei tarvi käyttää kuriksia ja toisaalta kovalla sateella eivät yleensä ulkoinen ollenkaan.

Selität vaan lapselle asiallisesti, että eskarissa on sääntönä, että kaikilla on kurikset, ja ne pitää osata omatoimisesti pukea. Sitten sanot, että harjoitellaan kotona niin kauan, että yhden kerran ilman kitinöitä ja rutinoita puet päälle reippaasti kurahousut ja kurarukkaset, ulkoilet ne päällä ja riisut ja viet kuivamaan. Sen jälkeen ei tarvitse kotona niitä käyttää.

Oletko omilla puheillasi tuon asenteen/ennakkoluulon luonut lapselle vai miten ne housut on noin vastenmieliset jos ei ole ikinä edes kokeillut...
Ja outo myyjä, itse pidän isolle lapselle henkselittömiä kuriksia parhaina. Henkselihousut pienille.

Yhteistyössä