Olet mitä syöt

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ja tässäkin jokainen ihminen on siis itse vastuussa omista tekemisistään. Kukaan ei pakota istumaan itseään lihavaksi. Ihminen voi valita meneekö lenkille vai jääkö kotiin istumaan.

Mutta, jos lihoaminen ei ole toivottavaa ja ihminen kärsii siitä niin silloin vastuu on itsellä ensisijaisesti, koska kukaan toinen ei todellakaan laita sitä ruokaa sinne ihmisen suuhun kuin ihminen itse. Myöskin aikuinen ihminen tekee valintoja jokainen hetki.
Syökö pizzan vai kasvispiiraan? Ottaako paljon vai vähän? Hankkiiko tietoa päätöstensä tueksi ja uskaltaako kokeilla uusia asioita ennakkoluulottomasti, koska se mikä on toiselle hyväksi ei ole toiselle. Omaa kehoa pitää osata lukea jaa kuunnella, se ei tarkoita ulkopuolisten kaloreiden tai muun laskemista vaan itsensä seuraamista ja valintoja.
Totta, vastuussa ollaan omista tekemisistä. Mutta. Minua risoo tässä ravintokeskustelussa se, että ollaan niin tuomitsevia. Kyllä vieläkin on niitä, jotka eivät keskity päivittäin ruoka-valionsa täydellisyyden ajatteluun! On muutakin tärkeää. Ruokavalioista on tullut kuin jokin uskonto. Onko "oikea" ruokavalio ja upea treenattu keho paremman ihmisen merkki? Eikö empaattisuus ja suvaitsevaisuus toisia kohtaan merkitse enää mitään? Okei, elämä on kovaa. Mutta mielestäni aika monella tavalla ihminen pystyy syömään ja pysymään terveenä, kunhan energiamäärä ja liikunta ovat tasapainossa. Ennenkaikkea liikunta uohtuu usein! Mielestäni asiasta kiinnostuneet saavat pähkäillä päänsä puhki täydellistä ruokavaliota metsästäessään, mutta saa myös tyytyä "virallisesti suositeltuun" malliin, jos se on itselle ok.
T. ravitsemusta opiskellut, perheelllinen, normaalipainoinen, entinen nipottaja
 
vierailija
Normaali ruokavalio ja normaali, terve keho.

Ei ole ollut puhetta mistään erikoisruokavalioista tai mistään harrastuksista.

Liikunta on muutakin kuin se ohjattu treeni ja ravinto ihan sitä normaalia suomalaista ruokaa tavalliseen tapaan tehtynä, kotiruokaa siis.
Mutta tietoisena omista valinnoista.
Esimerkiksi jokainen nykypäivänä tietää makkaran ja nakin nitriittipitoisuudet, joten kuka tänäpäivänä syö näitä ruokia jatkuvasti?
pointti on siinä, että ihmiset alkavat tehdä tietoisia valintoja niiden tietojen varassa joita heillä on ja opettelevat luottamaan itseensä, koska itse tietää, milloin ja miksi voi hyvin. Vs. asiat, jotka tekevät huonon olon/tai lihottavat.
 
vierailija
Ruuastahan saa tehtyä juuri niin epäterveellisen tai terveellisen kuin haluaa!

hamppareita: Täysjyväsämpylä, vähärasvainen jauhelihapihvi, itse tehty majoneesi, juustonsiivu, salaattia, tomaattia, kurkkua. Mitä vikaa?

pizzoja: Kaurajauhoista tehty hiivataikinapohja (loraus rypsiöljyä), tomaattisosetta (itse keitän siihen lisäksi porkkanasosetta), yrttimausteita, vähärasvaista jauhelihaa tai kinkkua tai kalaa, ehkä pari oliivia, ananas- tai persikansiivuja, vähän juustoa pinnalle. Mitä vikaa?

kababbiruokia: mitä ne on? Voisin kuvitella että itse tehty pitaleipä (vähän jotain täysjyväjauhoja sekaan mutta liika pilaa rakenteen eikä leipä pysy koossa) johon tungetaan sisään vähän kebab-lihaa, jäävuorisalaattia, kurkku- ja tomaattisilppua, ehkä myös falafel-pyöryköitä. Mitä vikaa?

lihiksistä puhumattakaan: joo kaupan lihapiirakat on sairaan rasvaisia, mutta ainahan niitäkin voi tehdä itse!

Limsoja: Itse hapotettu ja esim vadelmamehulla maustettu limsa ei nyt sitä pahinta ole, toki hampaat kärsii jos sitä päivittäin lipittää mutta kerran pari viikossa saunajuomana ihan ok :)

ja muita epänormaaleja juomia: Mitä ne on? Rasvatonta maitoa, kahvia, energiajuomia, yms teollisia?
 

Yhteistyössä