Olet maksamassa ostoksiasi ja sulla ei olekaan rahaa tilillä

• Viestiketjun aloittaja kamalaa
  • Ensimmäinen viesti
"Huh huh"
Ei ole, ja olen järkyttynyt jos noin moni elää ihan veitsenterällä :eek:. Tilillä on aina vähintään muutaman satasen puskuri, keskimäärin lähemmäs tonni. Ei hermot kestäis tuollaista senttien laskemista.

On käynyt. Hiton noloahan se on, etenkin jos takana jono seisoo. Kuitenkin onneksi useimmiten selviän soitolla miehelle, joka (toivottavasti) on jossain koneen ääressä ja siirtää käyttötilille rahaa. Tai sitten laitan luotolle. Kyläkaupassa olivat kerran antaneet miehelle laskulla, kun oli unohtanut lompakon kotiin. :)

Kerran 19-vuotiaana kävi noin ja olihan se noloa.

Olin ostanut samana päivänä budjetilleni kalliihkon kännykän, enkä muistanut asiaa kauppaan mennessäni. Ostin aikamoisen läjän ruokaostoksia ja maksaessani huomasin, että eipä ole tilillä katetta.
Kaverin veli tyttöystävineen tuli nopeasti autolla hätiin ja maksoivat ostokseni.
Maksoin heille sitten muutaman päivän päästä takaisin, kun itselleni tuli rahaa.

"Rilla"
Ei ole käynyt. Välillä on tilillä ollut vähän rahaa, mutta silloin olen aina tarkistanut ennen ostoksille lähtöä tilin tilanteen, juurikin välttääkseni nolot tilanteet. Mulla on kyllä luottokortti, mutta en ole koskaan käyttänyt sitä luotto-ominaisuutta. Ei oikeastaan kaupassa ole ikinä tullut mieleenkään/en muista, että luotollakin voisin maksaa.

"vieras."
Enpä muista milloin viimeks tililläni olisi ollut alle 2000€ rahaa.
Tätä komppailen.
Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla tilillä sen verran puskuria että saa laskut maksettua ja välttämättömimmät ostokset tehtyä minä tahansa päivänä kuukaudesta.

Käsittämätöntä toimintaa sellainen että aikuinen toimii palkkojensa kanssa kuin lapsi saadessaan viikkorahat, että heti kun rahat on saatu ne täytyy välittömästi kuluttaa kaikki. Miten joillakin voi talouden hallinta olla niin vaikeaa? Eihän se vaadi kuin ensimmäisellä luokalla opetettua yhteen- ja vähennyslaskua että saa selville paljonko kuukausittain menee pakollisiin menoihin ja sen mukaan on sovitettava omat tulot menoihin. Mielestäni olisi helvetin stressaavaa jos aina täytyisi odottaa sitä tilipäivää että laskut saa maksettua ja sitten kysellään palstalta kuinka elättää neljä ihmistä kahden viikon ajan 20 eurolla.

Kyllä mullekin on noin käynyt, mutta onneksi oli käteistä sen verran mukana, että sain sitten kuitattua ostokset sillä. Eikä kyseessä tosiaan aina ole mikään varojen loppuminen, itsekin olin vain epähuomiossa napannut lompakosta mukaan "pikkurahapussiin" väärän kortin, jossa ei ollut luotto-ominaisuutta ja kyseisen tilin kate liian vähissä. Vaikka sitten niillä "normaaleilla" tileillä kyllä on puskuria :D Eli en tosiaan ala voivottelemaan ihmisten rahankäyttöä, mikäli edessä jonottavan maksu ei mene läpi...

"Rilla"
[QUOTE="vieras.";29715248]Tätä komppailen.
Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla tilillä sen verran puskuria että saa laskut maksettua ja välttämättömimmät ostokset tehtyä minä tahansa päivänä kuukaudesta.

Käsittämätöntä toimintaa sellainen että aikuinen toimii palkkojensa kanssa kuin lapsi saadessaan viikkorahat, että heti kun rahat on saatu ne täytyy välittömästi kuluttaa kaikki. Miten joillakin voi talouden hallinta olla niin vaikeaa? Eihän se vaadi kuin ensimmäisellä luokalla opetettua yhteen- ja vähennyslaskua että saa selville paljonko kuukausittain menee pakollisiin menoihin ja sen mukaan on sovitettava omat tulot menoihin. Mielestäni olisi helvetin stressaavaa jos aina täytyisi odottaa sitä tilipäivää että laskut saa maksettua ja sitten kysellään palstalta kuinka elättää neljä ihmistä kahden viikon ajan 20 eurolla.[/QUOTE]

No ei kyllä päde ainakaan minuun. Käyttötililläni on aina mahdollisimman vähän rahaa ja ennen palkkapäivää/kotihoidontuen maksua, siellä ei välttämättä ole paria kymppiä enempää. Käyttötilin saldo ei kerro yhtikäs mitään varallisuudestani. Onhan nuita muitakin tilejä ja niihin ei tarkoituksellisesti ole edes maksukorttia. Palkan tullessa laitan heti laskut maksuun, siirrän ison summan säästöön/rahastoihin tms. ja elelen loppukuun niillä mitä tilille jää. Säästöihin en kajoa kuin äärimmäisessä hätätilanteessa.

hipsterström
Koskaan ei oo ollu sellasta tilannetta, että tilillä ei olisi tarpeeksi rahaa. Kyse on ollu teknisistä ongelmista pankkiyhteyksissä.

Kerran olin Lidlissä kassalla ja takanani tosi pitkä jono. Sitten pankkiyhteys ei toiminut ja ei hyväksynyt korttia sen takia. Sanoin reilulla äänellä "Älä hemmetti tee tätä mulle nyt." Sellaisissa tilanteissa hiki virtaa rajusti ja on sellainen olo että varmaan taju menee kankaalle. Onneksi kuitenkin oli riittävästi käteistä matkassa.

on käynyt pari kertaa. mulla on käyttötili ja varatili erikseen. ainoastaan käyttötiliin on kortti. siirtelen noiden tilien välillä rahaa tarpeen mukaan, mutta joskus ennen kauppaan lähtöä olen unohtanut tehdä siirron. käyttötilillä en ole suuria summia pitänyt sen jälkeen, kun kortti kerran katosi. luottopuolikin kortissa on, mutta sitä en mielelläni käytä.

"LiekkiP"
Ei ole tunnusluku lompakossa. Mutta se paniikki, mikä iskee, kun huomaa lompakon hävinneen... Nykyään, kun ei tiedä, kuka pystyy ottomaatti jonossa tsekkaan tunnusluvun ja aika monessa kaupassa maksupäätteetkin on niin, että joku voi näppäilyn nähdä, vaikka sitä yrittäisi peitellä. Itsellä varmempi olo, kun kaikki rahat eivät ole saman tunnusluvun takana.

-
On käynyt kerran, palkkapäivä ja palkka ei ollutkaan tullut. Noloa joo :D Ja lukuiset kerrat on käynyt niin, että lompakko on jäänyt kotiin... Onneksi kauppa on ihan vieressä niin oon sitten ihan punaisena juossut kotiin hakemaan rahaa tai soittanut äijälle et tulee maksamaan.

Ei tod. ole käynyt
No huh huh.

Kyllä minä menen ensin automaatille tai nettipankkiin tarkistamaan saldon, sitten jos rahat on tosiaan niin vähissä niin kaupassa lasketaan päässä ostokset ettei mene rajan yli.

Mutta ei noin käy koskaan, koska mielestäni jokainen joka hallitsee talouttaan, on hänellä hieman myös säästöjä varalla.

Aika retuperällä on raha-asiat ja välinpitämätön, jos noin pääsee kassalla käymään. "Ops, ostelin puol kauppaa ja ei mulla ookaan rahaa..." Siis WHAT???

???
On käynyt. Tuolloin olen soittanut miehelle, että siirtää äkkiä rahaa tililleni, jotta saan ruokaostokset tehtyä.

En ole aina aivan perillä siitä, että paljonko tililläni on rahaa. Siksi näin aina välillä käy. Jos en saa miestä kiinni, niin näin älypuhelinten aikaan on helppo tehdä tilisiirto myös säästötililtä käyttötilille, joten aina olen saanut ostokseni kuitenkin maksettua.

Täh? Siis kassalla alat siirtämään rahaa tililtä toiselle?

lhä
Joskus pääsee käymään, jos maksan epähuomiossa väärällä kortilla debitiltä. Meillä kun kotitalouden yhteiset menot hoidetaan suoraan yhteiseltä tililtä ja kaikki omat menoni vedän eri kortilla creditin kautta. Omalle tilille jätän palkkapäivänä enintään satasen ns. löysää, joten kyllä se pohjiin paukkuu, jos kassalla menee napit sekaisin.

lhä
[QUOTE="V ieras";29716186]Mistä pankista noin nopsaan uuden kortin vanhentuneen tilalle saa? Yleensä siinä menee useampi päivä.[/QUOTE]Automaattisestihan nuo uusitaan. Ellei ole valinnut kortin toimitustavaksi postia, niin se on konttorissa valmiina odottamassa.

Yhteistyössä