Olenko yksin iho-ongelmani kanssa? Muoks: lisäsin kuvat näpyistäni, älkööt pelästykö!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kosmetologille kasvohoitoon, samalla katsotaan ihon kunto ja opastetaan oikeissa tuotteissa sekä ihon hoitamisessa. jos kosmetologin neuvot ei riitä niin lekurin luokse kannattaa mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Oletko koskaan kokeillut karppaamista? Mulla oli ihan samaa ongelmaa (myös PCO on), ja kun tuon aloitin, niin moni kommentoi, että kasvojeni iho on parantunut paljon.

Lue myös tätä topiccia: http://keskustelu.suomi24.fi/node/4538701

mä kans karppaamista suositelen iho-ongelmiin..aika nopsaa huomasi eron

sitten kannataa kokeilla uusia ihonhoitotuotteita

Suosittelen visiittiä ihotautilääkärille. Mulla oli paha ongelma parikymppisenä kun pukkasi sekä finnejä että atooppista ihottumaa yhtäaikaa (ja kun hoidat toista toinen pahenee ja toisin päin- kiva oravanpyörä :x ). Kävin ihotautien dosentilla joka todella osasi asiansa ja sai ihon määräämillään lääkkeillä (ulkoiset linimentit) rauhoittumaan.

Kyse ei siis ole finneistä. Ei ruusufinneistä, ei aknesta eikä mistään muustakaan. Nuo on hormoninäppyjä, joiden syytä en tiedä mutta olen veikannut tuota pco:ta. Kosmetologi ei pysty auttamaan, vaan molemmat kosmetologit ovat todenneet että aika auttaa. Eivätkä osanneet suositella mitään ihonhoitotuotteitakaan kun nuo näpyt on kuulemma hyvin yleisiä just raskausaikana ja paranee sitten itsestään kun hormonituotanto tasaantuu.

Karppaamista kokeilin joskus hetken, mutta iski uskonpuute. En uskaltanut jatkaa kun tuntui hurjalta syödä niiden ohjeiden mukaisesti. Mutta olen kyllä valmis kokeilemaan uudelleen, itse asiassa lääkärinikin kehotti välttämään turhia hiilareita tuon pcon:n hoitomuodoksi.

Muoks: ymmärrän kyllä hyvin että moni luulee finneiksi, sillä niiltähän nuo näyttää :/

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kyse ei siis ole finneistä. Ei ruusufinneistä, ei aknesta eikä mistään muustakaan. Nuo on hormoninäppyjä, joiden syytä en tiedä mutta olen veikannut tuota pco:ta. Kosmetologi ei pysty auttamaan, vaan molemmat kosmetologit ovat todenneet että aika auttaa. Eivätkä osanneet suositella mitään ihonhoitotuotteitakaan kun nuo näpyt on kuulemma hyvin yleisiä just raskausaikana ja paranee sitten itsestään kun hormonituotanto tasaantuu.

Karppaamista kokeilin joskus hetken, mutta iski uskonpuute. En uskaltanut jatkaa kun tuntui hurjalta syödä niiden ohjeiden mukaisesti. Mutta olen kyllä valmis kokeilemaan uudelleen, itse asiassa lääkärinikin kehotti välttämään turhia hiilareita tuon pcon:n hoitomuodoksi.

Muoks: ymmärrän kyllä hyvin että moni luulee finneiksi, sillä niiltähän nuo näyttää :/

Mä en oikein ymmärrä tuota termien eroa tai miksi tehdä eroa? Hormoninäppyjähän ne finnitkin on... tutkimuksissa on todettu että akneen vaikuttaa vain vähän ruokavalio. Ja samanlainen rakenne noilla näpyillä on kuin finneillä- kyse on tulehtuneesta ihohuokosesta.

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Oletko käynyt ihotautilääkärillä?

Mä en suoraan sanottuna ole tehnyt mitään sen eteen että pääsisin noista näpyistä eroon. Olen vaan odottanut että kävisi kuten aina aiemmin, eli näpyt kuivuu pois ja olen taas oma normaali itseni nypyttömine kasvoineni. Nyt vaan havahduin huomaamaan että tässä on mennyt muuten tolkuttoman pitkä aika ja naama vaan kukkii.

Ilmeisesti mun siis täytyy kääntyä ihotautilääkärin puoleen. Mitäköhän se semmoinen mahtaa kustantaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en oikein ymmärrä tuota termien eroa tai miksi tehdä eroa? Hormoninäppyjähän ne finnitkin on... tutkimuksissa on todettu että akneen vaikuttaa vain vähän ruokavalio. Ja samanlainen rakenne noilla näpyillä on kuin finneillä- kyse on tulehtuneesta ihohuokosesta.

Varmaan siksi on oleellista tehdä ero, että on kyse eri asioista. Ja jos on kyse eri asiasta, niin todennäköisesti myös hoitomuoto on erilainen.

En mä tässä turhamaisuuttani toitota sitä ettei mulla ole finnejä. Vaan tosiaan siksi että en ainakaan usko näiden paranevan samoilla keinoilla kuin finnien.

Muoks: tosin mulla on ollut finnejä sangen vähän, ne muutamat on parantuneet hetkessä. Joten en kyllä edes tiedä toimisiko finneihin samat hoitometodit kuin näihin meikäläisen nyppyihin.

Mä en suoraan sanottuna ole tehnyt mitään sen eteen että pääsisin noista näpyistä eroon. Olen vaan odottanut että kävisi kuten aina aiemmin, eli näpyt kuivuu pois ja olen taas oma normaali itseni nypyttömine kasvoineni. Nyt vaan havahduin huomaamaan että tässä on mennyt muuten tolkuttoman pitkä aika ja naama vaan kukkii.

Ilmeisesti mun siis täytyy kääntyä ihotautilääkärin puoleen. Mitäköhän se semmoinen mahtaa kustantaa?

Erikoislääkäri, riiippuen paikasta, veikkaisin että n. 60-90 euroa visiitin hinta. Katso vaikka Turun Mehiläisen sivuilta.

tilaa aika terveyskeskukseen pyydät lääkäriltä lähete ihotautilääkärille.

Paikkakunnasta riippuen yksityisellä käynti taitaa olla 100-200e. Mutta on se sen arvoinen käynti. Ei muuta kuin otat itseäsi niskasta kiinni ja tilaat ajan :)

Alkuperäinen kirjoittaja hulina harmaana:

Ja odotat sitä aikaa vähintään puoli vuotta kun kyse ei mistään kiireellisestä hoidosta...

Etkö todella ole huomannut mikä noita aihauttaa, tässä sulle varma vastaus: stressi. Mulla on aivan sam juttu, kun opin ottamaan rennosti niin näpyt katoaa, jokaisella koeviikolla tulevat takaisin :(

Kalliiksi tulee eikä auta kuin hetken:-(

Mut paljonko menee ruskolevää elimistöön karrageenin muodossa sulla, se E407 on sitä ja aiheuttaa helposti tulehdusta ja samalla ihovaivoja:
http://fanaticcook.blogspot.com/2006/12/carrageenan-its-use-doesnt-gel.html

Alkuperäinen kirjoittaja hulina harmaana:

Ja odotat sitä aikaa vähintään puoli vuotta kun kyse ei mistään kiireellisestä hoidosta...

e tiädä odotusajoiista itse olen päässyt suhtkoht nopeasti vaikka ei ollut kiirellinen tapaus

Etkö todella ole huomannut mikä noita aihauttaa, tässä sulle varma vastaus: stressi. Mulla on aivan sam juttu, kun opin ottamaan rennosti niin näpyt katoaa, jokaisella koeviikolla tulevat takaisin :(

Mä en mielestäni stressaa nyt mitään erityisesti. Ja toisaalta kun taas olen aiemmin stressannut ja pahasti, niin iho on ollut silti hyvässä kunnossa. Mä ainakin luulen että mulla on syyt jossain muualla.

http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=8104843

Tässä vielä yksi tietolinkki, suun ympäristön ihottuma. Suun ympärystön ihottuma (perioraalidermatiitti) on tauti, jossa suun ympäristössä esiintyy punoitusta, punoittavia näppylöitä tai märkänäppylöitä.

Yhteistyössä