Olenko yksin iho-ongelmani kanssa? Muoks: lisäsin kuvat näpyistäni, älkööt pelästykö!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Alan olla totaalisen kyllästynyt. Mulla on jo vuosia tullut ajoittain (siis tosi harvoin) hormoninäppyjä leukapieliin. Nypyt on ollut tosi kauan kasvoissa, siis viikkoja ja sen jälkeen kuivunut pois. Molemmissa raskauksissa nypyt oli suunnilleen koko raskauden ajan alusta loppuun "sulostuttamassa" kasvoja. Synnytyksen jälkeen nypyt sitten hiljalleen kuivui pois.

Nyt en ole raskaana, mutta silti mulla on ollut yhtäjaksoisesti hormoninäppyjä naamassa viimeiset 7 kk. Välillä tietty näpyt kuivuu pois, mutta uusia tulee heti tilalle. Ihan kamalaa :(. Ne kuivuvat näpyt hilseilee kun kuollutta ihoa kuoriutuu pois ja samalla pukkaa taas uutta näppyä tilalle. Olen kuin teini-ikäinen finniongelmainen, varsinkin kun nuo nypyt tosiaan näyttää finneiltä. Niitä ne ei kuitenkaan ole, vaan ihan selvästi tosiaan hormoninäppyjä.

Onko olemassa jotain konstia millä niistä voisi päästä eroon? Ja mistä ihmeestä voi johtua tämä yhtäjaksoinen nyppynaamaisuus?

Mulla oli noin 1½v ja lopullinen niitti tuli mikrohiontasarjahoidosta jonka jälkeen mulle puhkesi paha akne. Ja olen 30v. Avun sain tetrasykliini antibioottikuurista ja 3kk:n kuurin aikana jätin pois myös kaikki karkit, herkut, suklaat, pullat ja makeat, söin piivalmistetta ja maitohappobakteereja, join enemmän vettä, laihduin ja olo oli hyvä.

Antibioottikuuri kesti 3kk ja loppui vuosi sitten. Vielä tänäkään päivänä akne tai hormoninäpyt ei ole palanneet. Kerran söin suklaapatukan ja siitähän iho kukki, mutta kun palasin ns. arkeen eli suklaan syöminen loppui siihen niin ihokin rauhottui ja siistiytyi.

Kannattaa käydä ihotautilääkärillä. Minä sain valita antibiootit tai roan. Onneksi otin antibiootit. Niillä suurimmaksi osaksi tulee vain väliaikaisia tuloksia mutta onneksi minulla lyhyt kuuri tuotti pitkäaikaiset tulokset. Voihan olla että mullakin iho tästä joskus taas alkaa kukkiin, toivottavasti ei. Nyt ainakin olen tyytyväinen kun ollut kuurin jälkeen jo vuoden päivät siloinen persikkaiho. Vaikka mulla ei ole ikinä ollut kovinkaan persikkainen iho niin nyt on :)

Varmaan tosin johtuu ihan yleisestä elämäntapojen muutoksestakin.

Kosmetologilla olen käynyt kahdesti ja molemmilla kerroilla totesivat että hormoninypyistä tosiaan kyse ja että toivottavasti pian paranee. Ihotautilääkärillä en ole käynyt.

En syö pillereitä, viimeksi söin varmaan joskus 15 vuotta sitten. Mutta mulla on kyllä PCO ja sillä vois olla jotain kytköksiä noihin näppyihin. Ihmettelen vaan että mikä tämän nyt on laukaissut ja mistä tähän vois saada apua :(

Muoks: eikä ole kierukkaakaan. Ei siis mitään hormonaalista ehkäisyä.

sama ongelma täällä, mutta johtuu mulla hormonikierukasta. Päänahka myös rasvottuu ihan sikana samasta syystä. Niin rasittavaa.
Paranee tosi hitaasti ja harvoin on joku max viikon jakso, ettei oo mitään. Hunaja tuntuu rauhoittavan jonkin verran ja sitte käyn ultraääni-ihinpuhdistuksessa säännöllisesti. Siitä on ollut apua punoitukseen ja nenänpielien epäpuhtaisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kosmetologilla olen käynyt kahdesti ja molemmilla kerroilla totesivat että hormoninypyistä tosiaan kyse ja että toivottavasti pian paranee. Ihotautilääkärillä en ole käynyt.

En syö pillereitä, viimeksi söin varmaan joskus 15 vuotta sitten. Mutta mulla on kyllä PCO ja sillä vois olla jotain kytköksiä noihin näppyihin. Ihmettelen vaan että mikä tämän nyt on laukaissut ja mistä tähän vois saada apua :(

Käy ihotautilääkärillä. Saat lääkekuurin. Tai toisena vaihtoehtona on diane nova e-pillerit.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alan olla totaalisen kyllästynyt. Mulla on jo vuosia tullut ajoittain (siis tosi harvoin) hormoninäppyjä leukapieliin. Nypyt on ollut tosi kauan kasvoissa, siis viikkoja ja sen jälkeen kuivunut pois. Molemmissa raskauksissa nypyt oli suunnilleen koko raskauden ajan alusta loppuun "sulostuttamassa" kasvoja. Synnytyksen jälkeen nypyt sitten hiljalleen kuivui pois.

Nyt en ole raskaana, mutta silti mulla on ollut yhtäjaksoisesti hormoninäppyjä naamassa viimeiset 7 kk. Välillä tietty näpyt kuivuu pois, mutta uusia tulee heti tilalle. Ihan kamalaa :(. Ne kuivuvat näpyt hilseilee kun kuollutta ihoa kuoriutuu pois ja samalla pukkaa taas uutta näppyä tilalle. Olen kuin teini-ikäinen finniongelmainen, varsinkin kun nuo nypyt tosiaan näyttää finneiltä. Niitä ne ei kuitenkaan ole, vaan ihan selvästi tosiaan hormoninäppyjä.

Onko olemassa jotain konstia millä niistä voisi päästä eroon? Ja mistä ihmeestä voi johtua tämä yhtäjaksoinen nyppynaamaisuus?

Mulla on just samaa ja tosi kamalat arvet jää :( Nyt mulla on se 3kk antibioottikuuri menossa ja tosi hyvin on auttanu!ihan tk lääkäri voi sen kirjottaa

Finni on tulehtunut ihohuokonen, mutta mikä on hormoninäppy? Tunteeko tämän käsitteen myös ihotautilääkärit, vai ainoastaan asiakasta mielyttämään pyrkivät kosmetologit?

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Finni on tulehtunut ihohuokonen, mutta mikä on hormoninäppy? Tunteeko tämän käsitteen myös ihotautilääkärit, vai ainoastaan asiakasta mielyttämään pyrkivät kosmetologit?

Kyllä, mulla ainakin ihotautilääkäri tutki ihon ja sanoi että se on selvästi hormonaalisista syistä johtuvaa aknea.

Alkuperäinen kirjoittaja Just:

Hormoninäppyä esiintyy leukapielissä, näpyssä ei ole puristettavaa päätä kuten finnissä, vaan se näyttää lähinnä puristetulta finniltä, hormoninäpyt ei ole kipeitä kuten finnit ja näpyt voi tosiaan olla naamassa erittäin pitkiä aikoja ennen paranemistaan. Esim. mulla voi näpyt olla hyvinkin kuukauden yhtä soittoa ennen kuin alkaa kuivua pois.

Kiitos "harmaana" ja muutkin vastanneet :flower: . Mä taidan soittaa jo huomenissa lääkäriin josko antibioottikuurista olis apua. Enpä ollut tullut edes ajatelleeksi moista vaihtoehtoa.

oli tuollaisia kun sain toisen lapseni 30v. Tai siis senjälkeen. En tiedä mikä niihin auttoi, apteekin aknevoide, vai sinkkilisä vai mikä, mutta katosivat kun tyttö täytti 2v.

Oletko koskaan kokeillut karppaamista? Mulla oli ihan samaa ongelmaa (myös PCO on), ja kun tuon aloitin, niin moni kommentoi, että kasvojeni iho on parantunut paljon.

Lue myös tätä topiccia: http://keskustelu.suomi24.fi/node/4538701

Alkuperäinen kirjoittaja kysyyhän:
Mikähän voisi olla syynä pieneen näppyyn, jota liki koko otsa on täynnä??

Enpä osaa sanoa ainakaan minä :/ . Tosin kokemusta on noistakin, nimittäin esikoista odottaessani mulla oli aika alkuvaiheessa otsa täynnä juurikin noita pieniä näppyjä. Hävisivät sitten itsestään ja aika nopeasti.

mulla oli liian kuivattava puhdistusaine iholleni ja siitä johtuen tuli ihan megapatteja varsinkin leuan alueelle. Nyt käytössä humektan ja ihan perus puhdistusmaito. Jos en ole meikannut pesen kasvot perusvoiteella. Nyt ihosta pukkaa ulos aivan uskomatonta talimäärää... Lisäksi syön d-vitamiinia, kalaöljykapseleita ja bactosan kapseleita (näiden pitäisi auttaa kanssa... tiedä sitten?)

Yhteistyössä