olenko vastuuton? lasten leikkimisestä yläkerrassa?

• Viestiketjun aloittaja vanilijavanukas
  • Ensimmäinen viesti
vanilijavanukas
eräs tuttava on nyt sitten kauhistellut kovaan ääneen pitkin kyliä, miten meillä 1v 4kk & 5v leikkivät keskenään yläkerrassa! pienempi seuraa isompaa joka paikkaan, repii turvaportin lähes irti jos sisko menee ilman häntä yläkertaan! enkä muutenkaan näe syytä, mikseivät lapset voisi siellä leikkiä turvaportin takana kun esim. kokkaan.
kuuntelen mitä tapahtuu, välillä käyn katsomassa tai huudan että onko kaikki hyvin.
esikoiselle olen myös teroittanut, ettei mitään suuhun meneviä pikkujuttuja jätetä lattialle!
ajavat potkumopoilla, rakentavat dubloilla, tanssivat jne..

"vieras."
Kyllä mullakin 5v. ja 1v10kk leikkii tuolla keskenään, en ymmärrä miksei vois. Alas tulevat yhtä matkaa tai sitten käyn esim. sanomassa kun ruoka on valmis, jolloin portin voi avata.

"vieras."
Riippuu kyllä hyvin pitkälti lapsista. Mutta noin yleisesti, 5-vuotiaan vastuulle ei voi pienen vahtimista jättää miltään osin, joten voisit miettiä uskaltaisitko pienemmän jättää yksinään leikkimään yläkertaan. Jos et, niin en jättäisi 5-vuotiaan kanssakaan.

Ja itse en noin pientä jättäisi vahtimatta eri kerrokseen, noin 2-vuotiaasta alkaen olisin oman lapsen voinut jättää. Hän on aika rauhallinen, ei ollenkaan tapaturma-altis.

jhi
Omat lapset leikkivät yläkerrassa ilman sen suurempia ongelmia. Vanhempi on 5 ja nuorempi muutamaa kuukautta vaille 3. Kyllähän se alakertaan kuuluu, jos jotain hämminkiä tulee. Ja sen hiljaisuudenkin kyllä huomaa, on se sen verran poikkeuksellinen tilanne.

"Leila"
Meillä on lapset 2v, 4v ja 6v. Leikkivät hyvinkin paljon ilman valvontaa ja eri kerroksessa kuin minä. On tuo pieninkin vähän yli 1-vuotiaasta ollut isompien touhuissa mukana, enkä ole aina vieressä vahtinut. Isommat osasivat ottaa pikkuisen kanssa varovaisemmin, ei tarvinnut pelätä että satuttavat. Meillä ei lastenhuoneessa ollut esillä mitään sellaisia leluja, joista olisi pieniä osia saanut irti. Toki sitä aina on kuulolla ja välillä tulee käytyä kurkistamassa mitä puuhaavat, mutta en todellakaan koko ajan vahdi.

Meilläkin just 2v täyttänyt touhuilee välillä yksinään ylä tai alakerrassa. On jo pitkään kulkenut itsekseen portaissa. Kurkin kyllä mitä tekee..

Tosin esim. tänä aamulla jäi katsomaan pikkukakkosta kun itse menin yläkertaan pukemaan ja meikkaamaan, kun tulin alas niin tyttö seisoin keittiön tasolla ja tyhjensi yläkaappia, oli mm. ehtinyt syödä kaakaojauhetta suoraan purkista eli aika suklaassa oli... Kaikkea siis voi tapahtua, tässä tapauksessa ei onneksi mitään vaarallista.

Yhteistyössä