Olenko vainoharhainen vai petetty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pasuunakukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pasuunakukka

Vieras
Minulle tuli anonyymi viesti, jossa luki että silmien avaaminen on vaikeaa, mutta kannattavaa ja jopa suotavaa. Mitä tämä tarkoittaa? Jotenkin tunnen, että kyse voi olla vain siitä, että mies pettää ja nyt joku haluaa minun tajuavan sen. Mutta kuka ja miksi? Tai voisiko kyseessä olla muu asia? En kyllä keksi mikä voisi olla sellainen, ettei voisi suoraan minulle sanoa...

Jo aikoja sitten on käynyt pari "tekstiviestisattumaa". Ensin mieheni lähetti minulle viestin, jossa oli kaikenlaista ällöä hempeilyä ja pikkutuhmuuksia ja lopussa luki, että jatketaan huomenna, nyt pitää lopettaa, kun vaimo tulee kohta kyytiin (mies oli tulossa hakemaan minua). Vaikutti siis siltä, että viestin olisi pitänyt mennä jollekin muulle, mutta tuli mulle vahingossa. Tämän mies sanoi olleen tarkoituksellinen pila ja tahallaan halunnut kiusoitella minua, että tulisin vähän mustasukkaiseksi.

Jonkun ajan päästä hänelle tuli viesti, jossa pyydettiin kahville. Mies esitti tyhmää, ettei yhtään tiennyt kuka asian takana on..

Tällä välillä ei mitään suurta dramaattista ole tapahtunut, mies on kyllä paljon työnsä puolesta pois kotoa, mutta sellaisia selittämättömiä "aukkoja" ei ole ollut, että jotain olisin epäillyt. Myöskään ulkonäöstä huolehtiminen tms. ei ole muuttunut. Sen sijaan välimme ovat jo pitkään olleet menossa ehkä viileämpään tai ainakin tunnepuolisesti etäisempään suuntaan. Tähän voi olla paljonkin vaikuttavia asioita. Mutta ilo on perheestä puuttunut pitkään, mies ei ole kiinnostunut perheestä, ei lapsista eikä yhteisistä asioista. Välillä olen miettinyt ylikuormituksen ja stressin aiheuttamaa masennustakin, mutta onko takana siis toinen suhde??

Mies tietenkin kieltää kaiken, hyvin uskottavasti.

Mitä tehdä?

Olenko ollut vain liian luottavainen ja sinisilmäinen, kun en ole enempää hänen menojaan kysellyt. Hän tekee paljon töitä, mutta enhän mä tiedä tekeekö niin paljon kuin on pois kotoa.

Olenko nyt vain vainoharhainen, kun tuon saamani viestin perusteella ajattelen, että joku haluaa kertoa minulle miehelläni olevan suhteen? Vai olenko todella petetty? Tätä en olisi ikinä uskonut, mutta nyt vähän nettikeskusteluja luettuani huomaan, että niin ei olisi moni muukaan...

eka mikä tulee mieleen on - valitettavasti - että miehesi uusi rakas haluaa kaapata koko miehen itselleen

mitä näitä on omassa tuttavapiirissään nähnyt se tietää stressaavia aíkoja edessäpäin, mutta lopputulos voi olla mikä vaan, mitään ei ole vielä menetetty. mieti pää kylmänä mitä itse haluat ja pyri siihen

Koko päivä mennyt vain ja ainoastaan tämän miettimiseen. Osaisiko joku auttaa minua ajatusten selvittelyssä?

Ensinnäkin yritän saada tolkkua siitä, että pitäisikö tämä kaikki uskoa vain sattumiksi ja viimeisin saamani viesti jonkun kiusanteoksi vai pitääkö minun nyt todella uskoa, että mieheni voisi pettää?

Mietin miten otan asian puheeksi kun mies tulee kotiin. Miten saisin jotain irti miehestä, jotain mistä uskoa joko tai. Vai uskonko mihinkään hänen selityksiinsä.

Jos hän ei tunnusta mitään, en oikein voi lähteä hakemaan eroakaan. Liian iso juttu pelkästään sillä perusteella, että epäilen.

Mitä tässä kohtaa olisi viisainta tehdä??

Olen 99% varma, että miehelläsi on suhde.

Pasuuna, jos olet itsekin ihan varma siitä että ero ei ole vaihtoehto, miksi alkaisit tonkia tunkiota? Siitä seuraisi vain pahaa mieltä ja riitoja. Miehesi ei kuitenkaan myöntäisi mitään; mitä siis saavuttaisit sillä, että pistäisit hänet seinää vasten? Esitä mieluummin tietämätöntä. Olet häntä askelen edellä, jos hän kuvittelee että et tiedä. Ehkä joskus vuosien päästä voit kertoa hänelle totuuden; sen että tiesit koko ajan.

Miehesi rakastajatar ehkä toivoo, että mies jäisi kiinni. Hän ehkä kuvittelee, että sitten vaatisit eroa, ja hän nappaisi miehen itselleen. Varattujen miesten panopuut aika usein toimivat näin.
Älä anna rakastajatterelle sitä, mitä hän haluaa!

Anna asian olla. Sulje se mielestäsi, elä omaa elämääsi, hanki vaikka itsellesikin vähän satunnaista huvia ja hauskanpitoa. Seksillä tai ilman.

Miehesi suhde kuivuu kasaan itsekseen, ei sinun tarvitse tehdä asialle mitään. jos hermosi kestävät tämän, toimi näin.

En pysty olemaan kuin asiaa ei olisikaan. En ainakaan usko.

Jos mies pettää, varsinkin jos on jatkuva suhde, haluan kyllä eron ehdottomasti. Paljon siinä menettäisin, paljon menettäisi myös muu perhe. Mutta asialle ei sitten vain voisi mitään. Mutta noita menetyksiä en haluaisi kenellekään, jos tilanne on se, että minä epäilen turhasta. Siksi olisi saatava varmuus.

Voit olla oikeassa, että sellaista varmuutta ei saa. Jos mies on päättänyt kieltää, hän tekee sen todennäköisesti loppuun saakka. Mutta jotkut miehen kuitenkin tunnustavat.

En tiedä. Tuntuu kuin olisin umpikujassa. Jos mies tunnustaa, edessä on ero, aivan hirveää. Jos mies ei tunnusta, mistä silti tiedän, ettei hän petä? En mistään. Epävarmuus jatkuu.

Tunnen itseni naurunalaiseksi. Pelkään, että koko kaupunki tietää asiasta, mutta minä en. Säälittävää.

Todennäköisesti miehesi pettää sinua. Todennäköisesti saamasi kehoitus silmien avaamisesta tuli siltä, kenen kanssa miehesi pettää sinua.

Pelkkien epäilyjen takia ei kannata laittaa miestä selkä seinää vasten. Se ei johda mihinkään. Jos ja kun hän on pettänyt sinua pidempään, hän on pitkään ollut varautunut siihen, että joku päivä alat kuulustella häntä. Hän on valmistautunut siihen paremmin kuin uskotkaan ja kertoo sinulle juuri sen tarinan minkä on sitä hetkeä varten huolella suunnitellut. Kieltää kaiken tai selittää jotain viatonta.

Sinä et tule saamaan kuulustelusta mitään irti, paitsi jos miehesi haluaa erota muttei ole saanut itse sitä sanotuksi. Riidan saat kyllä aikaiseksi, ja sitten miehesi menee kertomaan rakastajattarelleen minkälaiseen kuulusteluun joutui ja miten siitä selvisi.

Joudut nyt elämään epävarmuudessa ja epäillen. Pystytkö siihen? Oikeastaan sinulla ei ole vaihtoehtoja. Joko eroat miehestäsi sen vuoksi, ettet pysty luottamaan häneen, tai sitten opettelet elämään epävarmuuden ja epäluottamuksen kanssa.

Todennäkäisesti monet lähipiirissänne tietävät jo suhteesta. Niinhän sitä sanotaan, että pettäjä haluaa jäädä kiinni. Esim. tuo miehesi "vahingossa" sinulle lähettämä tekstari... huhhahheijaa miten läheltä liippasi. Ja sinä uskoit selityksen!

Olisiko miehesi kännykkä avain asioiden ytimeen? Pihistä hänen kännykkänsä hänen suihkussa ollessaan ja lue lähetetyt ja vastaanotetut viestit. Kun jatkat tätä, mies narahtaa ennen pitkää... Mutta ole sitten valmis kestämään seuraukset.

... minä, joka olen mahdollinen petetty, olen kykenemätön tekemään mitään. Ei auta muu kuin kestää ja kärsiä ja kärvistellä, jotta toinen saa jatkaa touhujaan! Jotenkin niin väärin.

Miten musta voi tuntua syylliseltä, naurunalaiselta, hävettää yms., vaikka mies pettää? Nauretaanko kylillä nyt mun huonoudelle, kun en pysty miehestä kiinni pitämään? Sellaista kuviota en kyllä halua jatkaa. Jos mies fiksusti nyt tunnustaisi tekonsa, voisi joku marginaalinen toivo vielä olla pelastaa liitto. Jos hän taas ei halua liittoa pelastaa, niin sittenhän on yhdentekevää onko hänellä toinen vai ei.

Miehet nyt vain pettää, sellaisia ne ovat. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista. Tyhmintä, mitä nainen voi tehdä, on kuvitella että hänessä on jotain vikaa, kun mies käy vieraissa.
Jos mies on vieraissa käyvää sorttia, sehän käy, vaikka olisi kotona minkälainen vaimo. Ja tilaisuus tekee varkaan aina. Tästä esimerkkinä useat julkkikset, esim. Tiger Woods, David Beckham, Mick Jagger...jne.

Joten, älä siis Pasuuna todellakaan kuvittele että sinussa on jotain vikaa. Koska ei todellakaan ole. Olet varmasti upea nainen, ja miehesi on menestyvä ja fiksu mies. Sellaisilla on valitettavasti ottajia. Se ei tarkoita, että sinussa olisi jotain pielessä.

Mielestäni olisi sivistyneintä nyt vain ottaa siemaus kuohuvaa lasista ja katsella eri suunnalle. Voisit itsekin yllättyä, mitä kaikkea kivaa seikkailua elämä voi tarjota naiselle, jolla on avoin persoona. Jos itsetuntosi on nyt saanut pienen kolhun, on varmasti jonossa miehiä, jotka ovat sen valmiit korjaamaan.

Entä jos viesti on joltain tutultanne/ystävältänne, joka ei uskalla sanoa asiaa suoraan. Monesti viestin tuoja ammutaan ts. joutuu syytetyksi ja vihatuksi.

Kyllä tuo sille kuulostaa että miehesi pettää. Ei tunnu olevan täysin puhtaat jauhot pussissa.
Valitettavaa sinun ja perheenne kannalta. Surullinen kevät tulossa.

99,999999-prosenttisesti uskon, että miehesi pettää, noin montaa noin selvää "sattumaa" ei tule. Se ei mene mihinkään todennäköisyyslaskentaan enää. Ei edes tuo kiusoittelu tunnu luontevalta, aika harvinainen luonne miehesi ainakin olisi. Selitys siihen sen sijaan tuntuu kyllä luontevalta, juuri noin selittelisi hätätilanteeseen joutunut mies. Loogista, että painoi sen menemään sinun numeroosi, kun oli juuri viimeiseksi tekstannut sinusta, ja olit siis mielessä päällimmäisenä nimenä.

Surullista, kurjaa. Et oikein voi miehen suuntaan kuin odottaa lopullista, selvää narahdusta. Sillä, että tiukkaat ja intät et saa totuutta esiin, päinvastoin, mies on varuillaan. Mutta muihin suuntiin sinulla on töitä. Ala hiljaa mitään puhumatta järjestellä asioita nyt, kun sinulla on vielä kykyä, ehkä raivon antamaa energiaakin. Sitten kun homma selviää lopullisesti, olet luultavasti niin maassa, vaikka osaisit iskua odottaakin, että sitten se on hankalaa, ja silloin niillä järjestelyillä voi olla kiire. Nyt tässä vaiheessa ala selvittää asuntoasioita, eroasioita, lakeja, pykäliä, rahoituksia, kaikkea sitä, mikä vaatii voimia. Vaikket nostaisi lainaa ja ostaisi asuntoa, ala jo kartoittaa, hankkia tietoa, pedata itsellesi ja lapsillesi turvapaikkaa ja elämän jatkoa toisaalla. Samoin kaikkea sitä, mistä voit saada apua ja henkistä voimaa, sillä notkoja tulee, ja nyt pitää rakentaa jo valmiiksi niiden yli tukisiltoja niin paljon kun voit. Sitten et välttämättä taas niin hyvin voi. Miestä ei auta kun seurailla, ja alkaa vähän valmistautua siihen, ettet nojaa häneen, vaan omiin jalkoihisi jatkossa. Ja jos homma paljastuu vääräksi hälytykseksi, mitä toivon enkä usko, niin ei se oman tukipisteen etsintä itsestäsi ole silloinkaan kuin hyväksi.

Ehkä teillä on joku yhteinen ystävä, jolta voit lypsää totuuden? Tähän tapaan: kerrot, että miehesi on myöntänyt sinulle, että on toinen nainen. Jos kerran jo ikään kuin "tiedät" asian mieheltäsi, ehkä silloin tämä ystävä voi kokea, ettei tarvitse vaieta aiheesta ja voi ehkä kertoa asiasta jotain. Voit tietysti sanoa tuolle ystävälle, että haluaisit tietää, mitä miehesi on kertonut hänelle mutta että ymmärrät kyllä ettei ystävä halunnut sekaantua asiaan.

eipä olla niin kyynisiä kuin monet. Omassa tuttavapiirissäni on 2 tapausta samanlaisia kuin aloittajalla, ja vaimot on pistäneet miehensä ruotuun, ja nyt menee perhe-elämä ok. se on voinut vaatia pientä tsemppiä. Molemmissa tapauksissa on miehet sellaisia että ottajia riittäisi... mutta ovat valinneet "kestävän vaihtoehdon", kaikkien kannalta. No ei silti, olis vaimotkin kysyttyjä.

Miehillä on vastuuntuntoa perheestä siinä missä naisillakin, ja selkä seinää vasten pistettäessä useimmat sen valitsevat, mutta jos jotain on valjähtynyt suhteessa se voi tehdä paineita muille apajille. Mutta se ei tarvitse olla perheen loppu, mikä vahingoittaisi eniten lapsia.

Entä jos viesti on joltain tutultanne/ystävältänne, joka ei uskalla sanoa asiaa suoraan. Monesti viestin tuoja ammutaan ts. joutuu syytetyksi ja vihatuksi.

Kyllä tuo sille kuulostaa että miehesi pettää. Ei tunnu olevan täysin puhtaat jauhot pussissa.
Valitettavaa sinun ja perheenne kannalta. Surullinen kevät tulossa.

Mietin kanssa samaa. Toisaalta sain sen käsityksen, ettei mies ole edes kiinnostunut perheestään vaan elää jo jollain tavalla omaa elämäänsä. Ehkä ei osaa vaan tehdä irtiottoa, vaan jättää sen päätöksen vaimolleen-pettämällä.Itse lähtisin purkamaan tilannetta ihan toisesta päästä, keskustelemalla avoimesti missä mennään ja mitkä on motiivit koko perhe-elämälle, jossa toinen ei ilmeisesti kykene olemaan läsnä.

Viimeksi muokattu:
Pettäjähän ei tunnusta mitään..siinä vain epäilijä saa tuon hulluuden leiman. Se menee näin, puoliso tuntuu pettäjän mielestä, tylsältä, tekee-ja sanoo kaikki väärin. Mitään positiivista ei hänen mielestään ole liitossa. Myös jos vielä omat lapsetkaan ei kiinnosta.
Työkiire on melko yleinen selitys ja myös harrastekiireet. Usein myös se puolison rakastettu on lähipiiristä, ystävä, koko perheen ystävä.
Jossain vaiheessa pettäjän psyyke ei kestä tuota jännittävää salailua. Muutto yksin asumaan muka miettimään avioliiton suhdetta, eikä missään vaiheessa sanota totuutta.
Paha juttu, jos on tuo salasuhde, niin se toinen henkilö mieluusti manipuloi pettäjää puolisoaan vastaan.

Mitä tuollainen mies sitten oikein ajattelee, ei välitä puolisosta, eikä lapsistaan. Mitä sellainen isä antaa omille lapsille.

Nyt pitäisi mies laittaa ruotuun, valinnnan paikka.

..on erimies. Jos miehen työhön liittyy kotoa poissaoloja, kyllä siellä helposti livahdetaan vieraisiinkin. Yleensä herrat ovat pelimiehiä, jotka eivät noille suhteille paljonkaan painoa laita, vaan kotikuviot ovat tärkeämmät.

Josko siellä tosiaan on sattunut pelikaveriksi sellainen ihminen, joka haluaisi enemmän kuin satunnaista tapaamista ja toivoo voivansa sinut herättämällä saada potista suuremman osan? Tai ystävä/tuttu, joka tuntee velvollisuudekseen saattaa sinut ajan tasalle?

Sen verran tuosta maailman menosta olen huomannut, jotta ei kannata hirveästi hermostua, vaikka joku sitä äijää hetkeksi lainaa, jos hän hoitaa kotiasiat niinkuin pitää. Ei hän siitä kulu. Olkoon sitten vaikka hieman hajamielinenkin. Reissussa rähjääntyy eikä aina jaksa olla kiinnostunut kaikesta, kun voi luottaa, jotta kyllä se vaimo kaikesta huolen pitää. Harmi ja vahinko sinänsä, sillä itselleenkin siten tappiota läheistensä kanssa pelaa.

Joten kyllä ne viestit todennäköisesti ovat olleet oikeaan osoitteeseen tulleita, mutta en kehota sinua tekemään niistä ongelmaa itsellesi tai muille. Metelin nostamalla olonne käy entistä ikävämmäksi. Ota realistisesti, pikkutyttöjen romanttiset unelmat eivät kestä reaalimaailmassa.

Ensin mieheni lähetti minulle viestin, jossa oli kaikenlaista ällöä hempeilyä ja pikkutuhmuuksia ja lopussa luki, että jatketaan huomenna, nyt pitää lopettaa, kun vaimo tulee kohta kyytiin (mies oli tulossa hakemaan minua). Vaikutti siis siltä, että viestin olisi pitänyt mennä jollekin muulle, mutta tuli mulle vahingossa. Tämän mies sanoi olleen tarkoituksellinen pila ja tahallaan halunnut kiusoitella minua, että tulisin vähän mustasukkaiseksi
Onko tämä juttu tottakaan, että joku uskoo tällaisen selityksen?

Viimeksi muokattu:
Ei olisi kyllä kuullostanut uskottavalta minunkaan korvaani, ja vaikea uskoa, että kenenkään. Mutta kyllähän ihminen aina sen uskoo, mitä toivoo. Sen vaihtoehdon, joka ei käy niin kipeästi. Sikäli tuon on ehkä mahdollista mennä läpi, vaikka vaativalta järjen äänen ja vaistonkin vaimentamiselta kuullostaakin.

Surullista, joka tapauksessa. Mitähän ap:n tilanteelle kuuluu viime päivien keskusteluiden jälkeen?

Monet ovat osanneet kuvata hyvin tilanteen ja kokonaisuuden pettämisestä - ihan kuin sanasta sanaan. Voisi tehdä vaikka prosessikuvauksen yhdestä ihmiselämän tapahtumasta opiksi ja selvennykssksi, jos tulee epäily ja oletus omasta vainoharhaisuudesta.

Sitten voisi tehdä vaihtoehtoisia polutuksia tulevaisuuteen. Niitäkin on tässä ketjussa jo esitelty. Petetty voisi sitten miettiä ja ehkäpä kokeilla jotain omalta kannalta sopivaa ja katsoa miten käy tai mikä sopii itselle, omaan tilanteeseen. Niistäkin voisi koota esimerkinomaisia variaatioita riippuen taustatekijöistä ja elämän olosuhteista. Milloin ja miten ero kannattaa, milloin ei.

Näin naistenpäivä jatkoksi ajattelen kuitenkin, millaiseen vastuuseen nainen miehen pettäessä joutuu tahtomattaan. Pitää kantaa huolta omasta psyykestä, jaksamisesta ja tietenkin lapsista ja joidenkin pelimiesten mielestä vieläpä miehen hyvinvoinnista. Yrittää ymmärtää :).

"Reissussa rähjääntyy eikä aina jaksa olla kiinnostunut kaikesta, kun voi luottaa, jotta kyllä se vaimo kaikesta huolen pitää. Harmi ja vahinko sinänsä, sillä itselleenkin siten tappiota läheistensä kanssa pelaa. " Kyse ei yleensä ole vain pettäjämiehen tappiosta, vaan suurimman menetyksen kokevat monesti lapset. petetty vaimo aikuisen järki-ihmisenä yleensä pystyy jossain vaiheessa kasaamaan itsensä ja olemaan jopa tyytyväinen päästessään eroon katalasta seurasta, mutta maailma on täynnä särkyneitä lapsia, joiden tulevaisuudesta huolehtivat pääsääntöisesti naiset sosiaalityössä ja hoitoaloilla.

Onneksi ei ole vielä kalenterissa liputettavaa kaikkien miestenpäivää. Riittää tuo runoilija ruuneberg :).

Monet ovat osanneet kuvata hyvin tilanteen ja kokonaisuuden pettämisestä - kuin sanasta sanaan. Voisi tehdä vaikka prosessikuvauksen yhdestä ihmiselämän tapahtumasta opiksi ja selvennykseksi, jos tulee epäily ja oletus omasta vainoharhaisuudesta.

Sitten voisi tehdä vaihtoehtoisia polutuksia tulevaisuuteen. Niitäkin on tässä ketjussa jo esitelty. Petetty voisi sitten miettiä ja ehkäpä kokeilla jotain omalta kannalta sopivaa ja katsoa miten käy tai mikä sopii itselle, omaan tilanteeseen. Niistäkin voisi koota esimerkinomaisia variaatioita riippuen taustatekijöistä ja elämän olosuhteista. Milloin ja miten ero kannattaa, milloin ei.

Näin naistenpäivä jatkoksi ajattelen kuitenkin, millaiseen vastuuseen nainen miehen pettäessä joutuu tahtomattaan. Pitää kantaa huolta omasta psyykestä, jaksamisesta ja tietenkin lapsista ja joidenkin pelimiesten mielestä vieläpä miehen hyvinvoinnista. Yrittää ymmärtää :).

"Reissussa rähjääntyy eikä aina jaksa olla kiinnostunut kaikesta, kun voi luottaa, jotta kyllä se vaimo kaikesta huolen pitää. Harmi ja vahinko sinänsä, sillä itselleenkin siten tappiota läheistensä kanssa pelaa. " Kyse ei yleensä ole vain pettäjämiehen tappiosta, vaan suurimman menetyksen kokevat monesti lapset. Petetty vaimo aikuisena järki-ihmisenä yleensä pystyy jossain vaiheessa kasaamaan itsensä ja olemaan jopa tyytyväinen päästessään eroon katalasta seurasta, mutta maailma on täynnä särkyneitä lapsia, joiden tulevaisuudesta huolehtivat pääsääntöisesti naiset jatkossakin sosiaalityössä ja hoitoaloilla.

Onneksi ei ole vielä kalenterissa liputettavaa miestenpäivää. Riittänee tuo runoilija ruuneberg :).

Yhteistyössä