Olenko uusavuton? Tuomitkaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton(ko)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusavuton(ko)

Vieras
Ajattelin ostaa kaupasta salaatinkastiketta, mutta hyllyllä aloin kaverin kanssa pohtia kuinka kauan se säilyy jääkaapissa. siis kun purnukassa on päiväystä jonnekin suunnilleen ensivuoden puolelle.. mutta ei kait se herranjumala niin pitkään avattuna voi säilyä? vai onko pumpattu niin täyteen jotain säilötäainetta, että säilyy? Ja eikö siitä menisi hukkaan puoli purkkia, jos ostaa puolen litran purkin, joka säilyisi vain pari päivää ja pitäis roskiin heittää loput?
Kaverin kanssa sitä mietittiin ja hyllyllä kävi joku vanhempi nainen pyörähtämässä. Kaverin mies oli sitten toisessa hyllyvälissä kuullut kun tämä nainen päivittelee ukkonsa kanssa nykyajan uusavuttomia, jotka ei edes tiedä salaattikastikkeen säilyvyydestä.....
Nii no, mä olen tässä viimeiset viisi vuotta väsännyt itse meidän salaatinkastikkeet enkä ostellut kaupasta. samaten kaverini.. Ollanko me nyt sitten uusavuttomia?

[QUOTE="Puhina";24306516]Enpä minäkään tarkkaan tiedä.. Aika harvoin tulee ostettua, mutta varmaan sen huomaa hajusta ja koostumuksesta niinkuin muistakin tuotteista..[/QUOTE]

Niin tietenkin huomaa :D mutta olisi vaan ollut kiva tietää, että säilyykö se kastike kaksi päivää (----> melkein kaikki menisi roskiin, koska ei ehdittäis syödä eli ei kannata edes ostaa) vai kaksi viikkoa (--->ehdittäis syödä lähes kaikki)
samoista aineksista kotona tehdystä tietenkin suunnilleen tietää, kauanko säilyy, mutta kuinka pitkään se säilötäaine lisää säilyvyytä? ei hajuakaan...:D

"Etikkapunajuuret, herkkukurkut, valmiit salaatinkastikkeet yms. säilyvät avaamattomina huoneenlämmössä puolesta vuodesta kahteen vuoteen (ks. päiväys pakkauksesta). Avattuina jääkaapissa noin pari kuukautta."

Muutenkin kannattaa lukea.
http://www.yhteishyva-ruoka.fi/ruoanlaitto/ruoan_sailytys/sailyvyysaikoja/fi_FI/sailyvyysaikoja_elintarvikkeille/

Eiks niissä purkeissa yleensä lue kauan säilyvät avattuina?

Mutta siis ei, en sanoisi uusavuttomiksi. Mummelia sanoisin kyllä katkeraksi vanhaksi pieruksi kun pitää alkaa ihan ääneen arvostelemaan noin.

Eiks niissä purkeissa yleensä lue kauan säilyvät avattuina?

Mutta siis ei, en sanoisi uusavuttomiksi. Mummelia sanoisin kyllä katkeraksi vanhaksi pieruksi kun pitää alkaa ihan ääneen arvostelemaan noin.

Kävin jääkapilla kurkkaamassa salaattikastikepurkkia.. Ei siinä lukenut mitään, että kauanko säilyy avattuna..:O Oli vain, että "avaamattomana säilyy huoneenlämmössä päiväykseen asti".. Enpä ole ennen kiinnittänyt huomiota moiseen..

Mutta alkuperäiselle: et ole mielestäni uusavuton..:D jos olisit, ni et varmaan osais itse tehdä salaatille kastiketta..

Yhteistyössä