Alkoholistiksi kutsuminen ei varmaan vie asiaa eteenpäin.
Toisaalta olet mielestäni oikeassa. Jos lapsi jää juomisen vuoksi sinun hoidettavaksesi, voisit ehkä ehdottaa tyttärellesi, että jättää lapsen sinun hoitoosi muutamaksi päiväksi ja menee omaan kotiinsa juomaan. "Tämä on paras ratkaisu lapselle ja ehkä sinullekin, jos vaikka runsas juomisesi johtuu stressistä."
Minulla on isä, lapsieni isoisä, joka juo liikaa. Siinä ei auta hyssyttely, mutta ei kyllä syyttelykään. Olen sanonut hänelle suoraan, kun hän on ollut kännissä/epäilen sitä. Kerron samalla mitä seurauksia siitä on minulle, lapsilleni ja muille läheisille. Sitten vaan laitan rajat. Lapseni eivät esim enää koskaan ole hänen seurassaan ilman, että paikalla olisi myös joku luotettava aikuinen. Myös alkoholisti-sanaa olen käyttänyt, mutta siinä vaiheessa kun humalatila on ollut ihan selkeä ja johtanut ikäviin seurauksiin.
Juttele tytträresi kanssa miksi hän haluaa juoda noin paljon. Ehkä hänellä on murhetta tai stressiä. Se ei tietenkään ole hyväjksyttävä syy juoda, mutta saattaa auttaa tilannetta. Mitä muuta tyttäresi tai te voisitte tehdä yhdessä, jotta juominen ei tuntuisi noin tärkeältä?