Olenko tyhmä mummi kun valitan tyttären juomisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meerit:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Meerit:)

Uusi jäsen
28.02.2011
9
0
1
Tytär 28 v viettää nyt kesälomaa luonani 1,8 kk ikäisen lapsensa kanssa. Ollut täällä lomalla n. 3 viikkoa. Siideriä ja olutta kuluu joka päivä useita pullollisia, olen siitä huomautellut. Viimeksi tänä aamuna oli riita kun sanoin että hän on alkoholisti. Ei kuulemma ole, on vain normaalia kesälomajuomista, eli se on ihan normaalia. Mitä mieltä olette? En ole itsekään absolutisti, voin ottaa muutaman lonkeron tai valkoviiniä mutta en pystyisi edes juomaan joka päivä vaan esim. kerran viikossa.

Minä juon niin tosi harvoin, joten kyllä tuo kuulostaa aika pahalta minun korvaani. Toisaalta taas yksi siideri illassa ei nyt ehkä vielä riitä alkoholisti-nimeen.

Eikös lähes kaikki juo kesälomallaan jonkin verran. Minkä ikäisiä lapsia on vastuulla? Siitä riippuu paljon, ja onko ainoa henkilö vastuussa lapsista. Jos esim. sinä olet selvä, niin olet se vastuun kantaja?

Alkoholistiksi kutsuminen ei varmaan vie asiaa eteenpäin.

Toisaalta olet mielestäni oikeassa. Jos lapsi jää juomisen vuoksi sinun hoidettavaksesi, voisit ehkä ehdottaa tyttärellesi, että jättää lapsen sinun hoitoosi muutamaksi päiväksi ja menee omaan kotiinsa juomaan. "Tämä on paras ratkaisu lapselle ja ehkä sinullekin, jos vaikka runsas juomisesi johtuu stressistä."

Minulla on isä, lapsieni isoisä, joka juo liikaa. Siinä ei auta hyssyttely, mutta ei kyllä syyttelykään. Olen sanonut hänelle suoraan, kun hän on ollut kännissä/epäilen sitä. Kerron samalla mitä seurauksia siitä on minulle, lapsilleni ja muille läheisille. Sitten vaan laitan rajat. Lapseni eivät esim enää koskaan ole hänen seurassaan ilman, että paikalla olisi myös joku luotettava aikuinen. Myös alkoholisti-sanaa olen käyttänyt, mutta siinä vaiheessa kun humalatila on ollut ihan selkeä ja johtanut ikäviin seurauksiin.

Juttele tytträresi kanssa miksi hän haluaa juoda noin paljon. Ehkä hänellä on murhetta tai stressiä. Se ei tietenkään ole hyväjksyttävä syy juoda, mutta saattaa auttaa tilannetta. Mitä muuta tyttäresi tai te voisitte tehdä yhdessä, jotta juominen ei tuntuisi noin tärkeältä?

• Tykkää
Reactions: Meerit:)
No, minusta ei ole normaalia kesäjuomista että olutta kuluu useita pulloja päivässä. Taidan olla epänormaali, ainakin parin vastauksen perusteella..:D Yritä ottaa asia puheeksi jotenkin "nätimmin", älä ala heti puhumaan alkoholismista.

• Tykkää
Onko tyttärelläsi siis vauva vai alle kaksivuotias hoidossaan?
Jos on pieni vauva, jonka tarpeista pitää yöllä huolehtia, niin sitten ei ole ok ottaa joka päivä. Vähän isomman lapsen kanssa voi jo lapsen nukkumaan mentyä ottaa yhden tai kaksi siideriä.
Alkoholistia tuo määrä ei kyllä vielä tee, jos tyttäresi kuitenkin pystyy juomistaan kontrolloimaan.

• Tykkää
Ei kuulosta normaali määrältä. Lisäksi vielä, että noin pieni lapsi hänellä, josta on vastuussa itse vaikka luonasi olisikin kylässä. Et todellakaan ole tyhmä mummi vaan vastuuntuntoinen toisin kuin tyttäresi.

• Tykkää
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan suurkulutuksen rajat naisella ovat 16 annosta (esim 5 pientä pulloa 0,33 keskiolutta) viikossa TAI 5 annosta kerralla. Jos tyttäresi juo tämän verran, on hänelle kehittymässä tai kehittynyt alkoholismi.

Nämä ovat Suomessa käytössä ovat rajat. Itse asiassa alkoholi aiheuttaa terveydellisiä ja sosiaalisia hatittoja jo pienemmälläkin kulutuksella.

• Tykkää
Jaahas. Enpä ole koskaan aikaisemmin edes kuullut käsitteestä "kesäjuominen"! Ikäänkuin kesällä olisi normaalia juoda alkoholia reilusti enemmän kuin keväällä, syksyllä tai talvella? Enkä ole edes mikään absolutisti tai uskovainen.

Päivittäinen humaltuminen ei ole normaalia, lasi viiniä tai pullo olutta/siideriä päivässä taas ihan OK, varsinkin aterian yhteydessä.

Jaahas. Enpä ole koskaan aikaisemmin edes kuullut käsitteestä "kesäjuominen"! Ikäänkuin kesällä olisi normaalia juoda alkoholia reilusti enemmän kuin keväällä, syksyllä tai talvella? Enkä ole edes mikään absolutisti tai uskovainen.

Päivittäinen humaltuminen ei ole normaalia, lasi viiniä tai pullo olutta/siideriä päivässä taas ihan OK, varsinkin aterian yhteydessä.

Missäs puskassa sä olet asunut? Vai peräti ulkomailla?
Kyllä suomalaiseen kesään kuuluu nimenomaan kesäjuominen! Mikä sen ihanampaa kuin vetää polla sekaisin kaljalla, siiderillä ja vaikka vähän väkevimmilläkin. Kyllä suomalaisen KUULUU juoda! Onhan se ihan normaalia, että 1v8kk:n ikäisen lapsen äiti vetää kännit JOKA PÄIVÄ! Onhan siellä mummo hoitamassa lasta! Kyllä ihmisellä kuuluu olla lomaa ja lomalla nimenomaan sitä omaa aikaa ja mahdollisuus vetää viinaa!!! Mikä kesä se muka ois jos ois selvinpäin koko ajan???

MUUTAMIA siidereitä/oluita päivässä? Tarkentaisitko tätä?
Mun mielestä ei ole mitenkään hälyttävää, jos lomallaan juo esim. 3 siideriä päivässä. Jos kymmenen kittaa niin se on toki eri asia. Mutta ap ei missään kohtaa tekstiä maininnut, että tytär olisi humalassa tai edes hiprakassa?

[QUOTE="Vieras";24098935]Ei kesälläkään saa holtittomasti juoda. Ongelmakäytöltä kuulostaa.[/QUOTE]

Ei toki holtittomasti, mutta kenen mielestä pari siideriä päivässä on holtitonta? :laugh:

[QUOTE="eee";24099059]MUUTAMIA siidereitä/oluita päivässä? Tarkentaisitko tätä?
Mun mielestä ei ole mitenkään hälyttävää, jos lomallaan juo esim. 3 siideriä päivässä. Jos kymmenen kittaa niin se on toki eri asia. Mutta ap ei missään kohtaa tekstiä maininnut, että tytär olisi humalassa tai edes hiprakassa?[/QUOTE]

No on kyllä 3 siideriä/kaljaa päivässä liikaa jos JOKA PÄIVÄ ottaa. Ja saa olla aika läski tai alkkis jos ei 3 siideriä nouse päähän, tietysti ne voi juoda päivän mittaan hiljaksiin mutta tuskin tollanen joka päivä juova dena niin tekee

Ei toi mun mielestä ole normaalia. Etenkään kesällä, kun on kuuma ja nestetasapainosta pitäisi ihan oikeasti huolehtia. Hän ei ilmeisesti voi paljoa sitten syödä ton juomisen lisäksi, ellei halua lihoa?

[QUOTE="eee";24099059]MUUTAMIA siidereitä/oluita päivässä? Tarkentaisitko tätä?
Mun mielestä ei ole mitenkään hälyttävää, jos lomallaan juo esim. 3 siideriä päivässä. Jos kymmenen kittaa niin se on toki eri asia. Mutta ap ei missään kohtaa tekstiä maininnut, että tytär olisi humalassa tai edes hiprakassa?[/QUOTE]

Tuota minäkin jäin miettimään. Siis se pari-kolme siideriä rauhalliseen tahtiin ilman humaltumista on mielestäni vielä ihan ok kesä/lomajuomista vaikka sitten tätä tapahtuisikin liki joka päivä. Mutta jos äiti juo itsensä kunnolla humalaan joka ilta lapsensa seurassa niin... : /

Tietty kylläkin, jos on kyläilemässä äitinsä luona ja äiti huomauttaa asiallisesti ettei tykkää alkoholinkäytöstä niin silloin olisi myös asiallista olla juomatta. Tosin, se alkoholistiksi syyttäminen ei varmasti ole paras keskustelunavaus tuohon.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24099082:
Ei toi mun mielestä ole normaalia. Etenkään kesällä, kun on kuuma ja nestetasapainosta pitäisi ihan oikeasti huolehtia. Hän ei ilmeisesti voi paljoa sitten syödä ton juomisen lisäksi, ellei halua lihoa?

Syöminen ja lihominen nyt ei taida mitenkään tämän ketjun aiheeseen liittyä, mutta mainitsen nyt kuitenkin, että useissa light-siidereissä on kaloreita n. 25/100 g. Rasvattomassa maidossahan on 33...

Mun mielestäni tuo on liikaa! Alkoholisimilta tuo kuulostaa, jos päivittäin pitää juoda useampia pulloja. Eikös siitä ole kirjoitettukin joka vuosi, että hoitoihin on kesäloman jälkeen ruuhkia, kun ihmisillä jää ryyppy päälle?

Et ole tyhmä mummi. Kyllä mä olisin huolissani, jos mun lapseni moisia määriä jois.

[QUOTE="eee";24099109]Syöminen ja lihominen nyt ei taida mitenkään tämän ketjun aiheeseen liittyä, mutta mainitsen nyt kuitenkin, että useissa light-siidereissä on kaloreita n. 25/100 g. Rasvattomassa maidossahan on 33...[/QUOTE]

Maito vaan ei turvota... Ja siis vaikka ei liity aiheeseen, niin ihmettelen, että kesällä runsasta alkoholin käyttöä pidetään normaalina, kun se nimenomaan on huonoa yhdistelmä, alkoholi ja helle.

[QUOTE="eee";24099073]Ei toki holtittomasti, mutta kenen mielestä pari siideriä päivässä on holtitonta? :laugh:[/QUOTE]

Hehehee! No vaikka mun mielestä. Mä juon pari siideriä kuussa, en aina sitäkään. Jos joisin päivässä kolme siideriä (olettaen, että kohtalaisen nopeeseen tahtiin, ei yksi aamulla, päivällä ja illalla), niin olisin ihan selkeesti humalassa. Jos voi juoda peräkkäin kolme (oletan, että 0,5l) siideriä peräkkäin olematta humalassa, on jo aika harjaantunut alkoholis... alkoholinkäyttäjä.

Yhteistyössä