Olenko taas liian vaativa nuorten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Kuinka paljon sitä hommaa siis on, jos siitä riittää neljälle lapselle neljäksi tunniksi, vai käsitinkö väärin?
Mä käsitin tuon niin, että kun ajoissa nousee, kaikki ehtii syödä aamupalaa ja tehdä omat pikku askareet ennen lounasta. JA vanhemmat voi tehdä remppaa ilman, että kukaan huutaa että täällä ei saa nukkua, kun on sovittu yhdessä siitä, että heräillään tiettyyn aikaan.

Tanja
Jos muksui on neljä niin homma/lapsi, voivat vaihdella hommia eri päivinä, joku pyykkien laitto tai astianpesukoneen tyhjennys ei montaa hetkeä vie joten aikaahan lapsilla on siihen oleiluunkin koko päivä. Mutta samaa mieltä tosta herätyksestä, miksi klo 9, miksei saa nukkua pidempään jos kuitenkin sen oman hommansa hoitaa ennen lounasta?!

:eek:

Siis mun mielestä ei todellakaan edes ole juuri mitään hommaa noissa luetelluissa, saati sitten jos nämäkin jaetaan neljälle.

Missä vaiheessa nuorisolta sitten aletaan odottaa sitä yhteisiin hommiin osallistumista? Vai oppiiko ne jossain vaiheessa itsestään, että pärjäävät sitten kun muuttavat omilleen?

Ja sanottakoon vielä että mun lapset on vielä pieniä, eli en tiedä elämästä (esi)teinien kanssa yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Nakkisormisyndrooma:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Kuinka paljon sitä hommaa siis on, jos siitä riittää neljälle lapselle neljäksi tunniksi, vai käsitinkö väärin?
Mä käsitin tuon niin, että kun ajoissa nousee, kaikki ehtii syödä aamupalaa ja tehdä omat pikku askareet ennen lounasta. JA vanhemmat voi tehdä remppaa ilman, että kukaan huutaa että täällä ei saa nukkua, kun on sovittu yhdessä siitä, että heräillään tiettyyn aikaan.
Okei, tuo kuulostaa oikein kohtuulliselta, ei työleiriltä :)

Alkuperäinen kirjoittaja pii:
itseäsi saman ikäisenä! olet kohtuuton. kyllä vähän voi vaatia, mutta JOKA PÄIVÄ?
Mietipä sitä, että mun 4-vuotias kerää lelunsa paikoilleen ihan joka päivä pariin eri kertaan, osallistuu pyykkihommiin, kukkienkasteluun, ruoanlaittoon ja leivontaan jne. Ehkä koululainen voi tosiaan tehdä viikon jokaisena päivänä jonkun pienen kotityön ilman, että rasittuu siitä pilalle. Haloo sentään! Eihän ap mistään työleiristä puhu.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Miusta tuossa on hieman liikaa tekemistä...
yhdelle ehkä, mut kyse oli kai useammasta..
Miusta vaan lasten pitäs saada nukkua ihan rauhassa, eikä mitään pakotteita, että huomenna teet sitä ja tätä ja jne..
Lapset on kuitenkin ns. lomalla

Mutta tämähän on vaan miun mielipide
Ite olisin kyllä pistänyt kovasti hanttiin tuossa iässä, jos tuollaisia käskyjä aletaan sanelemaan
No minä oon ihan samaa mieltä!!!! Lapsilla takana raskas kouluvuosi, kyllä ovat lomansa ansainneet!
No kyllä on aikuisila vähintään yhtä raskas vuosi takana.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
En tajua tuota, että aamuherätyskin on ennalta määrätty.

Tottakai lasten kuuluu tehdä osansa, mutta antakaa niiden nyt aamulla edes nukkua.
Niinhän ap sanoikin. Että nukkua saa, mutta ns. hiljaisuus päättyy tiettyyn aikaan.
Jaa, mä luin tuon missä ap sanoo että on noustava 9 jälkeen ylös. Mitään hissuttelua en ymmärrä ylipäätään, kyllä meillä pyykkikoneet pyörii yms vaikka keskellä yötä.

hmm
Ei meillä ainakaan kesäloma tarkoita sitä, et valvottais huomattavasti pidempään kuin talvella, niin eiköhän sitä jo ysiltä olla hyvinkin hereillä. Vai sekö tässä nyt kaikkia ärsyttää, et ns äitipuoli on ohjelman ajatellut?

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Miusta tuossa on hieman liikaa tekemistä...
yhdelle ehkä, mut kyse oli kai useammasta..
Miusta vaan lasten pitäs saada nukkua ihan rauhassa, eikä mitään pakotteita, että huomenna teet sitä ja tätä ja jne..
Lapset on kuitenkin ns. lomalla

Mutta tämähän on vaan miun mielipide
Ite olisin kyllä pistänyt kovasti hanttiin tuossa iässä, jos tuollaisia käskyjä aletaan sanelemaan
Minäkin olen lomalla, miksi minun pitää tehdä kotitöitä silti?
Pistää suorastaan vihaksi tämän "samperin" kaltaiset vanhemmat, jotka antavat muksujensa makoilla koko päivän. Eikös kesällä just ole hyvä aika tehdä hiukan edes kotihommiakin, talvella on koulutyöt, jotka on musta sitä lapsen työtä.

vieras
Elämään nyt vaan kuuluu tiettyjä velvotteita, myös lomalla. En ymmärrä, miksi täysi-ikäiseksi asti pitää saada vaan laiskotella ja sitten yhtäkkiä kuin taikaiskusta pitäisi oppia hoitamaan asioita. Tietty lapsuudesta pitää saada nauttia ja siihen kuuluu huolettomuus, mutta ei tuo ap olekaan mitään työleiriä teineille pitämässä. Ihan kevyitä ja pieniä kotitöitä, jotka on hyvä oppia hoitamaan jo ennen kuin muuttaa kotoa pois.

juuh
Kertokaa mulle myös se, miksi lasten pitää saada valvoa niin pitkään kesäisin illalla, että aamulla klo 9.00 herätys on kohtuuton. Jos mennään vaikkapa klo 22 nukkumaan (joka on aika myöhään 9-vuotiaalle), saa nukkua 11 tuntia...

ap
Kiitos kaikille. Päätän pitäytyä päätöksessäni, eli joidenkin mielestä orjuutan lapset pilalle loman aikana, vaikka minulla on tarkoituksena se, että lapsille jäisi hyviä muistoja kotona olosta(sellaista turvallista kotona oloa). Minä ainakin muistan omasta lapsuudestani ne vanhempien kanssa(käskystä) tehdyt pienet kotityöt ja sen turvallisuuden ja minulle riitti, että sain olla koko loppu päivän ja illan kavereiden kanssa, en ole katkeroitunut niistä pienistä hommista ja siitä etten saanut ihan koko päivää hengailla ympäriinsä.

pii
Alkuperäinen kirjoittaja pii:
itseäsi saman ikäisenä! olet kohtuuton. kyllä vähän voi vaatia, mutta JOKA PÄIVÄ?
Mietipä sitä, että mun 4-vuotias kerää lelunsa paikoilleen ihan joka päivä pariin eri kertaan, osallistuu pyykkihommiin, kukkienkasteluun, ruoanlaittoon ja leivontaan jne. Ehkä koululainen voi tosiaan tehdä viikon jokaisena päivänä jonkun pienen kotityön ilman, että rasittuu siitä pilalle. Haloo sentään! Eihän ap mistään työleiristä puhu.
kyllä munkin 5v tekee hommia ihan joka päivä, laittaa pyykkejä, tyhjentää tiskikonetta, vie tavaroita paikoilleen ym. ym.

mutta pointti onkin siinä, että hän tekee mielellään ne, yleensä pienet tekee, se on niistä mukavaa. isommista lapsista se tuntuu työn teolta. kesäloma= työleiri? vaikka hommaa on vaan vähän, mutta kun lapsi sen tietää että joka päivä on tehtävä hommia, niin se tuntuu työn teolta. kesälomalla pitää saada lasten olla lapsia!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Kertokaa mulle myös se, miksi lasten pitää saada valvoa niin pitkään kesäisin illalla, että aamulla klo 9.00 herätys on kohtuuton. Jos mennään vaikkapa klo 22 nukkumaan (joka on aika myöhään 9-vuotiaalle), saa nukkua 11 tuntia...
Sitä minäkin ihmettelen. Lomallakin meillä on arki ja viikonloppu erillään, eikä me lomalla arkena ihan tosi myöhään valvota, vaan sillai kohtuudella.

Yhteistyössä