Olenko sivistymätön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi mua dorkaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi mua dorkaa!

Vieras
Huomasin juuri kun iltapäivälehteä selailin netissä etten tiedä:

Kuka ihme on Jussi Parviainen, naaman muutaman kerran nähnyt lehdessä mutta mistä hän on kannuksensa saanut?
Emilia Leppilampi, Harri Holkeri...

Lista on loputon kun lukee lehtiä ja tulee olo että pitäisi ennen sitä hetkeä jo tunnistaa henkilö, olipa hän sitten politiikasta, urheilusta tai muuten jostain viihdemaailmasta muille tuttu.

Lukiot olen kyllä käynyt ja korkeakoulussa opiskelen, mutta tulee jotenkin vajavainen olo kun en tosiaan tunne esim. Idols-tähtiä eikä minua voisi vähempää kiinnostaa BB-starojen kuulumiset. Tai kotimaisia musiikkimaailman uusia lupauksia ja nousevia ilmiöitä en tiedä enkä ole edes välttämättä kuullut heidän renkutuksiaan.

Tuttavat jo onneksi tottuneet tähän etten tiedä Suomen menosta yhtään mitään kun mielenkiinto suuntautunut rajojen ulkopuolelle.

Enhän ole ainoa? =)

No Jussi Parviainen ja Harri Holkeri nyt eivät ole bb- tai idols-tähtiä, joten siinä kohtaa ei oikein voi vedota siihen, ettei kiinnosta tällaiset nykyhömpät ja renkutukset.

Et ole ainoa. Silloin tällöin mm. selaan naisten lehtiä, joissa kerrotaan "koko kansan julkkiksista", joita en todellakaan tunnista. Ehkä pitäisi tilata joku MeNaiset tai Anna ihan omaksi, niin pysyisi kärryillä Suomen julkimoista. 7päivää voisi olla myös yleissivistävä, jos haluaa tutustua hömppäjulkkuihin.

"olipa hän sitten politiikasta, urheilusta tai muuten jostain viihdemaailmasta muille tuttu" mainitsin jo etten tunne ees politiikan henkilöitä, paitsi nyt nämä Urpilaiset ja Stubbit kun ovat niin paljon esillä.

Ja se Parviainen... pitäisi kai googlettaa mutta taidan pysyä tyhmänä tämän osalta :D

No jos seuraa vaikka sitä politiikkaa, urheilua ja ajankohtaisia kulttuuriasioita, niin sieltähän näiden henkilöiden "oikeat" asiat selviää, eikä sieltä seiskasta.

Kyllä sä hieman yksinkertaiselta vaikutat, kun leveilet sillä ettet tiedä kuka on Harri Holkeri tai Jussi Parviainen. Mua ainakin hävettäis julistaa tuommoista ääneen.

Pysyy mun mielstä ihmisitä kärryillä kun seuraa pääuutisia. Sillon tietää kuka on tärkeä ja kuka ei. Tuskin nyt Holkerille jotain valtiollisia hautajaisia järjestettäisiin, jos se olis tuttu seiskapäivän vinkkipalstan kuvista :)
En tarkoita sitä että jokaisen ministerin tms poliitikan vaikuttajan nimi ja pärstä tulisi muistaa mutta jotain tärkeimpiä asioita mitä on tapahtunut niin pitäisi sivistyneen tietää. enkä siis tarkoita mitään "minä juon nyt kahvia" kommenttia vaikka politiikassa onkin legendaarinen. Toisaalta ton nyt kaikki silti tietää... (vai?)

Sivistynyt ihminen on mun mielestä vähän sellainen että ei ihan ulalla ole asioista jotta ei tunne itseään tyhmäksi kun puhutaan eri alan henkilöistä , tapahtumista ym ym. En tarkoita että täytyis tietää Kalinaisen/Tuksun viimeisimmät kuulumiset. Tai jos tietää ainoastaan näiden kuulumiset, niin ei musta ole sivistynyt.

Arvon "just" huomioi että sivistymätön ja yksinkertainen tarkoittavat aivan eri asioita ;)

En pidä tätä ehkä niinkään nolona. Mielenkiintoni kohteet pääasiassa löytyvät ulkomailta (historia, talous, poliittiset suhteet ja tilanteet jne.). Se harmaa alue vaan sattuu juurikin Suomen julkimoihin, olivatpa he lööpeissä mistä syystä tahansa.

Ottaen huomioon mistä olen kiinnostunut, olen yllättynyt että Holkeri oli minulle uusi "tuttavuus", mutta se selittyneen sillä että hän hoiti uraansa silloin kun itse olin vielä lapsi.

Arvon "just" huomioi että sivistymätön ja yksinkertainen tarkoittavat aivan eri asioita ;)

En pidä tätä ehkä niinkään nolona. Mielenkiintoni kohteet pääasiassa löytyvät ulkomailta (historia, talous, poliittiset suhteet ja tilanteet jne.). Se harmaa alue vaan sattuu juurikin Suomen julkimoihin, olivatpa he lööpeissä mistä syystä tahansa.

Ottaen huomioon mistä olen kiinnostunut, olen yllättynyt että Holkeri oli minulle uusi "tuttavuus", mutta se selittyneen sillä että hän hoiti uraansa silloin kun itse olin vielä lapsi.

Eli sinua nyt vain sattuu kiinnostamaan ulkomaiden pääministerit enemmän kuin Suomen?

Hei ihan oikeasti, Holkeri ja Parviainen eivät ole mitään seiskanlööpeissä roikkuvia julkimoita! Heillä on ihan oikeasti olemassa meriittejä joiden ansiosta suurin osa Suomalaisista heidät tuntee :O Tuo sun perustelu on todella omituinen, sähän tunnut olevan pihalla kuin lumiukko.

Vastaus alkuperäiseen kysymykseesi, kyllä, olet sivistymätön.

Huomasin juuri kun iltapäivälehteä selailin netissä etten tiedä:

Kuka ihme on Jussi Parviainen, naaman muutaman kerran nähnyt lehdessä mutta mistä hän on kannuksensa saanut?
Emilia Leppilampi, Harri Holkeri...

Lista on loputon kun lukee lehtiä ja tulee olo että pitäisi ennen sitä hetkeä jo tunnistaa henkilö, olipa hän sitten politiikasta, urheilusta tai muuten jostain viihdemaailmasta muille tuttu.

Lukiot olen kyllä käynyt ja korkeakoulussa opiskelen, mutta tulee jotenkin vajavainen olo kun en tosiaan tunne esim. Idols-tähtiä eikä minua voisi vähempää kiinnostaa BB-starojen kuulumiset. Tai kotimaisia musiikkimaailman uusia lupauksia ja nousevia ilmiöitä en tiedä enkä ole edes välttämättä kuullut heidän renkutuksiaan.

Tuttavat jo onneksi tottuneet tähän etten tiedä Suomen menosta yhtään mitään kun mielenkiinto suuntautunut rajojen ulkopuolelle.

Enhän ole ainoa? =)

Joo-o, kyllähän toi aika sivistymättömältä kuulostaa... Joo, ei sinun tarvitse bb-asukkaita tietää, mutta aika huolestuttavaa, ettet tiedä Holkeria...

Seuraatko lainkaan politiikkaa? Etkö lue sanomalehtiä? Mitäs alaa opiskelet?

Täällä toinen sivistymätön!

Eipä ole maailmaani suuremmin hetkauttanut, vaikka en osaa ulkoa kaikkia Suomen presidenttejä, tunne John Lennonin tuotantoa, ymmärrä BB-vouhotusta, enkä ole juuri kiinnostunut politiikasta.

Se nyt vain on tosiasia, että ihmisiä kiinnostavat eri asiat. Siinä missä toinen on ihan innoissaan osatessaan koko euroopan pääministerikavalkadin ulkoa, voi toinen riemuita oppiessaan uuden neulontatyylin kolmella puikolla.

Ja kun joku nyt tähän kommentoi, että kyllä sen ja sen pitäisi kuulua yleissivistykseen, niin kuka tai mikä määrittelee mitä yleissivistykseen kuuluu? Olisi jännä tietää.

Periaatteessa joo. Äänestän toki ja silloin seuraan Suomen poliittista valtapeliä, mutta ei mua sen koommin kiinnosta lähteä vaikuttamaan paikallisiin asioihin. Osan ajastani nyt muutenkin vietän ulkomailla, joten on ihan kohtuullista pysyä kärryillä mitä siellä muualla tapahtuu.

Ei mua ne henkilöt itsessään kiinnosta, vain se heidän tehtävänsä ja kuinka sen hoitavat. Otattaneen esimerkkinä vaikka herra Hakkarainen. Hänestä tiedän tasan vain että on juhlimisensa takia otsikoissa ja kieltämättä luen mieluummin oppikirjojani kuin lähden selvittämään kuka ihme tämä mies on, muuta kuin tuore (juoppo?) kansanedustaja.

[QUOTE="just";24381061]Hei ihan oikeasti, Holkeri ja Parviainen eivät ole mitään seiskanlööpeissä roikkuvia julkimoita! Heillä on ihan oikeasti olemassa meriittejä joiden ansiosta suurin osa Suomalaisista heidät tuntee :O Tuo sun perustelu on todella omituinen, sähän tunnut olevan pihalla kuin lumiukko.

Vastaus alkuperäiseen kysymykseesi, kyllä, olet sivistymätön.[/QUOTE]

Korjaus: Parviainen on nimeomaan seiskan lööpeissä roikkuva julkimo.

[QUOTE="pieras";24381083]Korjaus: Parviainen on nimeomaan seiskan lööpeissä roikkuva julkimo.[/QUOTE]

Ehkä tällä hetkellä, mutta alunperin on kyllä tullut tunnetuksi ihan jostain muusta.

Mun mielestä sivistynyt ihminen on kiinnostunut ulkomaailmasta ja jos sitä seuraa niin ei tarvi selitellä esim. että Holkeria en tunne kun olin sillon vielä lapsi!! Haloo... eihän meistä kukaan ollut syntynyt vuonna -17 mutta silti me tiedetään miksi se on aika merkittävä vuosi!

Ei tartte olla fanaattinen politiikan seuraaja mutta jotkut perusasiat tulisi hallita. Se, että harrastaa politiikkaa tai neulomista on taas sitten niitä harrastuksia eikä liity sivistykseen mitään.

Voisiko olla niin tynnyrissä kasvanut että on ollut lapsi kun Holkeri on ollut työuransa loppumetreillä? Ja kun Holkeri on toiminut YK:n tehtävissä, olen ollut vasta teini... Ja sitemmin ei totta puhuen ole tullut missään vastaan miehen nimi ennen kuin kuoli.

Voisiko olla niin tynnyrissä kasvanut että on ollut lapsi kun Holkeri on ollut työuransa loppumetreillä? Ja kun Holkeri on toiminut YK:n tehtävissä, olen ollut vasta teini... Ja sitemmin ei totta puhuen ole tullut missään vastaan miehen nimi ennen kuin kuoli.

Hei, niin minäkin, mutta kas kummaa, tiedän silti, kuka hän oli. Olet kyllä nukkunut yhteiskuntaopissa, etkä ole pahemmin lehtiä lukenut.

En kyl nukkunut, ei vaan oikeasti ole tullut vastaan... tai tarvinnut sitten sen yhden oppitunnin jälkeen enää ko. henkilöä mihinkään.
Historian kirjoitin (E) ja yhtälailla luin kyllä yhteiskuntaoppiakin aikanaan ettei kyllä nukuttu.

Mutta ei kai mun sivistystaso ole vain Holkerista kiinni? Jos nyt mietitään kokonaisuutta joista tuo Holkeri nyt vaan sattui olemaan se pahin ohimennyt henkilö.

Kaulin, onneksi en ole ainoa =)

Yhteistyössä