Olenko se minä, joka on väärässä tuon 1,5-vuotiaan kasvatusasioissa?

jossu
Alkuperäinen kirjoittaja Matma:
Alkuperäinen kirjoittaja äimä:
kyllä kiukustunutta lasta saa lohduttaa. se on eri kuin periksiantaminen. muuhun en ota nyt kantaa. p.s. olen lastentarhanope erityisryhmässä.
Lohdutankin tietyissä tapauksissa, mutta en silloin kun on agressiivinen. Ja meidän pitkähermoinen kaveri saattaa suonona päivänä kiukustua jokaisesta pikkujutusta sellaisella tarmolla, että en sitä voi hyväksyä.
Ymmärrän tämä apn pointin tässä jutussa. Meillä on saman ikäinen tyttö ,joka on myös niin pippurinen, niin tulinen nykyään, että... Mutta toisaalta yritän muistaa, että hän on kuitenkin vielä niin pieni, ettei liikaa voi vaatia esim tuon kiukuttelun osalta. Eikä tämän ikäinen minun mielestä tahalleen kiukuttele, ihan kiukuttelemisen takia.. Mutta jokainen vanhempi päättää omalle lapselleen rajat ja säännöt ja niitä on muiden noudatettava ja kunnioitettava.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko toi sitten niin hirveätä?! Mieti jos sitä mummoa ei siinä olisi!?
Täh???
Niin ihan ikävästi kirjoitan jos sitä mummoa ei ois ollu käytettävissä ollenkaan!? Eli ois ollut edesmennyt tai muuten niin alkoholisoitunut tai jotain ni mitäs sitten valittaisitko?

vieras
Muuten ok. Mutta oletko varma että pojalla on 3 tunnin välein nälkä?
Mummu antaisi siis aina jotain, kun poika menee keittiöön. Ja osaa esittää "nälkäistä" vaikka olisi syönyt kunnolla tuntia aiemmin. Hänen mielestään siis kai liian harvoin on ruokaa tarjolla. Poika ei kyllä söisi mitään kunnollista, jos syömisasioista ei olisi tiukkana.
Meillä äitini toimii samalla tavalla esikoiseni 3v8kk kanssa. Kunnon ruokaa ei tarvitsisi syödä, välipaloja naposteltais, leipää jne. Lapsi on hyvin syönyt, kun on juonut lasin maitoa ja syönyt puolikkaan sämpylän. Äitini on pieni ruokainen, ruoan näykkijä. Meillä hän käy välimatkan vuoksi harvoin, mutta syömisen kanssa pon aina hänen lähdön jälkeen ongelmia.

miuku
vain omista tavoistasi, jokainen toimii tavallaan etenkin omassa kodissaan. Meidän ollessa mummilassa mummi antaa tytölleni 5v periksi kaikessa jos tyttö alkaa itkemään. Ei kestä lapsen itkua, ahdistuu siitä valtavasti. Asiasta olen yrittänyt puhua, mutta kuuroille korville. Enää en jaksa enkä yritä mummilassa tyttöä rajoittaa, koska silloin saan haukut niskaani että olen ilkeä kun lasta itketän. Ja tyttökin tietää, sanoikin että mummi tekee niin kuin hän määrää ja pompottaa mummia. Mutta tytön käytös muuttuu heti kun ei olla mummilassa, silloin tietää kuka määrää, eli äiti!
Meillä kun mummi kyläilee mennään meidän säännöillä, joskin mummi välillä lähtenyt marttyyrina ovet paukkuen, jos on ahdistunut tytön kiukuttelusta ja itkusta. Surullista mutta minkäs teet..

vieras
Täh???
Niin ihan ikävästi kirjoitan jos sitä mummoa ei ois ollu käytettävissä ollenkaan!? Eli ois ollut edesmennyt tai muuten niin alkoholisoitunut tai jotain ni mitäs sitten valittaisitko?
Kuulehan nyt, minun äitini on kuollut ja vaikka hän olisikin elossa niin ei hän hyppisi minun varpailleni kasvatusasioissa, ellei itse ymmärtäisi lopettaa niin minä kyllä sanoisin.

vieras
Täh???
Kuulehan nyt, minun äitini on kuollut ja vaikka hän olisikin elossa niin ei hän hyppisi minun varpailleni kasvatusasioissa, ellei itse ymmärtäisi lopettaa niin minä kyllä sanoisin.
Tää oli kyllä ap:lle joka puhui mummosta!

vieras
Täh???
oletko sä ap ja puhut anopista?!

Mommy dearest
No ehkä mä kuitenkin vähän lohduttaisin sitä (aggressiivistakin) kiukuttelijaa...kaitpa nuo tuon ikäiset vasta yrittää totutella niihin tunteisiinsakin.

Mitäs jos ottaisit sen keskustelun pois siltä kuka-on-oikeassa-ja-kuka-väärässä -akselilta ja vetoaisit mummoon sillä, että se meno on sitten sinun kohdallasi aina ihan mahdotonta jälkeenpäin? Että ymmärrät kyllä jos se mummolla toimii, mutta se aiheuttaa sen että sun homma ei toimi - riippumatta siitä mikä on "oikeampi". Ja se kommunikaation perussääntö että jokaista kriittistä palautetta kohden vähintään yksi kappaletta kehua.

Ja sit mummoille pitää jättää ne lellivarat myös..minä olen sanonut mummoille että ei munkaan ihan kaikkea tarvitse tietää :).

vieras
Täh???
Ai ihan tois, no mikähän se mun äiti olisi mun lapsille jos hän olisi elossa??? Pappa vai?

Meillä on mummo ihan samanlainen. Mutta minä en tiennyt näistä taisteluista vielä mitään silloin, kun lapsi oli 1,5 vuotias, hän oli silloin tosi kiltti. Kakkonen syntyi noihin aikoihin kun esikoinen oli 1v6kk mutta nämä pulmat alkoivat vasta 2-vuotispäivän jälkeen. Joten jos teillä nyt jo meinaa olla tekemistä rajojen kanssa, niin kyllä varmaan pitäisi saada äitisi ymmärtämään niiden tarpeellisuus. Mutta toisaalta, onhan tuo 1,5 vuotias vielä niin pieni, ja jos nyt on perheenlisäystä tulossa niin häneltä vaaditaan sitten tosi paljon, kun pikkuinen tulee valloittamaan paljon vanhempien aikaa. Joten mummon tukikin on sinänsä tosi tarpeellinen siinä tilanteessa.

Lissu
Miks ihmeessä äitisi on teillä noin usein ja yleensäkin puuttuu asioihinne? Kuulostaa kuin olis napanuora vielä katkeamatta. Miten miehes suhtautuu anopin lähes jatkuvaan läsnäoloon?

Yhteistyössä